De levens van de 67-24-GB

De DAF AS2400 DP 505 met het kenteken 67-24-GB werd door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (tegenwoordig Dienst Wegverkeer) op 29 december 1966 ingeschreven in het Nederlandse kentekenregister. De truck verliet als bakwagenchassis de fabriek in Eindhoven. Over de eerste jaren waarin kilometers onder de wielen van de bakwagen doorrolden is weinig te vinden.

Bij de rijklare massa van 6.280 kg bedraagt het GVW 22.300 kg. De zescilinder DAF-Leyland DP dieselmotor, met een slagvolume van 11,1 liter, levert een vermogen van 226 pk bij 2.200 omwentelingen per minuut.

Ook voor deze DAF mocht ik het uitgebreide archief van Marcel van der Sluis raadplegen. Het is bekend dat de AS2400 gedurende de seizoenen 1975 en 1976, net als de 01-99-HB, in gebruik was bij de firma Boesveld in de kermiswereld met de attractie ‘Bayern Curve’. Deze attractie werd voor aanvang van seizoen 1977 vervangen door de ‘Enterprise’. In 1978 werden beide DAF’s (67-24-GB en 01-99-HB), inclusief de attractie, verkocht aan kermisexploitant Frits Ropers. Net als de 01-99-HB, waarover eerder een blog verscheen, heeft de DAF een kenteken uit 1975. De DAF is via de handel gekocht en na opbouw door kermisexploitant Boesveld ter keuring aangeboden bij de RDW voor een kenteken.

Bernard Dijkhuizen fotografeerde de DAF midden jaren ’80. De DAF was destijds in gebruik als gondelwagen bij Ropers. De bruine kleur werd met de verfroller aangebracht voor aanvang van kermisseizoen 1981 in de winterstalling van 1980/1981. Hiervoor had de zeilenwagen een lila kleurstelling. In het laatste kermisseizoen (1988) had de truck een crème kleur met bruine band. Eind 1988 verdween de bakwagen uit de kermiswereld. De AS2400 vervoerde de grondslag, die aan de middenbouw werd gemonteerd, en de verder zaken als de rondvloer, trappen, verlichting, luidsprekers etc. De DAF trok de zware drie-assige middenbouwwagen.

De DAF A2200DKD548 (01-99-HB) in gebruik bij de firma Boesveld. Bernard Dijkhuizen maakte de foto.
DAF DO
De A2200 vervoerde de gondels van de Enterprise. In de laadbak van de DAF zat een kraan om ze uit- en in de bak te takelen. Deze DAF trok de kassawagen en de salonwagen. De 4×2 bakwagen was de “pendel-truck” van de exploitant. Na het overrijden van de salonwagen reed de DAF terug om de kassawagen over te rijden.

De DAF AS2400DP505 (67-24-GB) in gebruik bij de firma Boesveld. Bernard Dijkhuizen maakte de foto.
DAF DO
Na een actief leven in de kermiswereld werd de DAF door Frits Ropers verkocht. De nieuwe eigenaar verwijderde de spiegelbak en zette vervolgens de zaag in het chassis. Het tandemstel werd vervangen door een enkele achteras. De nieuwe korte wielbasis werd 340 cm. De wijziging aan het chassis werd, zoals het hoort, netjes aangemeld bij de RDW. Het DAF type mocht niet gewijzigd worden, hoewel de configuratie veranderde van AS2400 DP 505 naar T2400 DP 340. De beige hoofdkleur met de bruine band werd vervangen door donkergroen met een gele bies.


De DAF AS2400DP505 (67-24-GB) in gebruik bij ???. Marcel van der Sluis maakte de foto.
Later werd de truck rood gespoten. In deze kleur konden Ronald de Jaeger, Hans Kramer en Alex Miedema de trekker fotograferen. De DAF in de rode kleur was eigendom van Terlouw Diesel Center.

De DAF AS2400DP505 (67-24-GB) in gebruik bij Terlouw Diesel Center. Ronald de Jaeger maakte de foto.
DAF DO

De DAF AS2400DP505 (67-24-GB) in gebruik bij Terlouw Diesel Center. Hans Kramer maakte de foto.
DAF DO2400

De DAF AS2400DP505 (67-24-GB) in gebruik bij Terlouw Diesel Center. Alex Miedema maakte de foto.
DAF DO2400


De DAF AS2400DP505 (67-24-GB) in gebruik bij Terlouw Diesel Center. Marcel van der Sluis maakte de foto.
Op 10 augustus 2006 werd de tenaamstelling van de DAF overgeschreven naar de huidige eigenaar H.S. Frederiks Transport in Nijmegen. Frederiks gaf de DAF de eigen historische kleuren van het bedrijf.

Tekst: Marcel van der Sluis en Jaco Terlouw
Foto’s: Ronald de Jaeger, Hans Kramer, Bernhard Dijkhuizen en Marcel van der Sluis

Liefhebber van de ‘levens van’-blogs? Dit is deel 538 in de reeks. Alle vorige en volgende blogs uit deze categorie vind je hier.

2 Comments

  1. Ronald 8 december 2020 Reply
  2. Alfred 30 januari 2021 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *