Digitaal museum: Manderbach

Manderbach onbekend/overigIn 1899 richt Louis Manderbach in Wissenbach op 22-jarige leeftijd een werkplaats voor reparatie van transportgereedschap op. In 1928, er werken inmiddels 70 man, begint men met de bouw van wat we nu gemotoriseerde bakfietsen zouden noemen. In de jaren ’30 bouwt men in samenwerking met Framo vrachtdriewielers met het wiel vooraan. In 1941 stopt de productie van bestelwagens om zich te concentreren op de ombouw van personenwagens naar officierenwagens voor het leger. Na de oorlog richt men zich weer op reparatiewerk en bouwt men trambussen op Büssing-chassis. Als Louis Manderbach in 1949 overlijdt, halen ze een ontwerp van een vierwielige besteller uit 1939 uit de kast, de Manderbach 700. Het voertuig uit deze blog is ook een 700. Dit model heeft de 34 pk sterke anderhalve liter motor van de Ford Taunus. In 1955 krijgt hij een upgrade naar een ton laadvermogen, de naam verandert dan in Manderbach 1.000. Het mag niet baten, men kan niet tegen de nieuwe VW Transporter concurreren. In 1956 gaat de stekker er uit en schakelt men over op carrosseriebouw, maar het duurt nog tot 1960 voor de laatste op voorraad staande busjes zijn verkocht.
Manderbach onbekend/overig

No Responses

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *