Op 11 november 1907 kocht Bartele Hainje een rijtuig- en wagenmakerij in Heerenveen. In 1922 word voor het eerst een ‘bak’ op een T-Ford chassis gebouwd, de eerste Hainje bus. In 1962 werd het een zusterbedrijf van Werkspoor, waarna het in 1971 onderdeel werd van Stork. Na een overname op 1 januari 1989 door de Berkhof groep gaat men onder de naam van het nieuwe moederbedrijf verder. September 1989 volgt een overname door de VDL-groep, waarna vanaf 2010 de vele merknamen die onder die paraplu vallen voortaan onder de naam VDL verkocht gaan worden. En in 2022, 100 jaar na de eerste bus, zal de laatste bus in Heerenveen gebouwd worden. Het eind van een mooie traditie.
Het goede nieuws is dat VDL niet verdwijnt en dat alle 150 banen behouden blijven. Men stopt met de bouw van bussen, maar gaat onder de naam VDL Smart Spaces units voor in huizen bouwen, zo meldt Omrop Fryslân. Men gaat de nieuwe buurman, Van Wijnen, daarmee aanleveren. Ik ben blij dat er niemand ontslagen is, maar als busliefhebber baal ik wel dat na Smit Joure nu ook de andere grote Friese busfabrikant straks historie is… Omrop Fryslân heeft het niet over de Brabantse en Belgische busfabrieken in haar artikel, ik ga er van uit dat daar nog gewoon bussen gebouwd zullen worden in de toekomst. Gelukkig hebben we de foto’s nog! Wie meer informatie over de woningbouw wil hebben verwijs ik graag door naar het VDL persbericht.
No Responses