Een stukje Nederlandse roots bij Škoda: Brons motorenbouw


Wat de meeste lezers wel zullen weten is dat de personenwagenafdeling van Škoda is ontstaan toen dit grote staalbedrijf de autofabrikant Laurin & Klement uit Mladá Boleslav overnam. Wat minder bekend is, is dat de motorenbouw bij L&K Nederlandse roots heeft. Op de foto’s bijvoorbeeld een in licentie gebouwde Brons motor, rond 1910 gebouwd in de speciale motorenbouwhal, de Brons hal. De stationaire motoren werden vooral in de agrarische sector en in fabrieken gebruikt. L&K bouwde Brons motoren van 4 tot en met 16 pk. Het in het museum getoonde exemplaar levert 10 pk bij 300 omwentelingen per minuut. Boring keer slag van de enkele cilinder is 200 x 230 millimeter. Het gevaarte weegt 1.400 kilogram.

Replica van de voormalige Laurin & Klement fabriek, waar nu (na een hele flinke verbouwing) het Škoda Museum is gevestigd.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *