Rick Horst al vanaf dag 1 viral met zijn nieuwe DAF XF


Een paar maanden terug kreeg ik (Erwin Visser, red.) van Rick Horst een appje of ik toevallig een foto had van een Daf XF FTN.

Voor de niet Daf kenners dit is een XF met een gestuurde naloper. Toevallig had ik daar een foto van, maar niet veel omdat het een niet heel veel geziene configuratie is. Na die foto doorgemaild te hebben wist ik dat er wat aan zat te komen. Rick had deze foto nodig om deze auto te laten ontwerpen door Remi Menger van RTS Design, ook een bekende in het vrachtwagen ontwerp wereldje. Ik weet niet of die foto daarvoor gebruikt is, maar dat maakt ook niet uit.

Een paar weken geleden belde Rick weer dat er een leverdatum bekend was en of ik tijd had.

Ja die tijd was er wel wegens dat gedoe wat nog steeds in de wereld speelt dus om 9:00 ging de neus richting Zwolle om eerst een lekker bakje te doen bij de dealer. Na de uitleg en het tanken hebben we nog een bakje gedaan met gebak en bloemen en daarna de sleutel overdracht op de foto gezet. Eerst hebben we foto’s gemaakt bij de opdrachtgever van Rick en daarna hebben we de trailer aangekoppeld wat al een uitdaging was… Sommige mensen kennen geen regels en zetten de uitrit bijna klem. Na aangekoppeld te hebben en alles gecontroleerd te hebben zijn we onderweg naar de tweede foto locatie. We waren al bijna een kilometer onderweg, scherpe bochten gehad en al bij twee verkeerslichten opgetrokken. Bij de derde ging het helaas mis, we trokken op en klabam de trailer er af. Wtf is dit!! Na de schade op te nemen hebben we alles in werking gezet om zo snel mogelijk voor de stoplichten weg te komen. De weg werd al eerst door de politie, en daarna door de gemeente afgezet. In de tussentijd heeft Rick DAF International Truck Service gebeld en is hij bij zijn ouders een heftruck wezen halen om de trailer weer omhoog te zetten zodat de trekker er weer onder kon! In tussentijd stond de paparazzi van Zwolle al op het kruispunt om plaatjes te maken. Niet leuk maar er aan ontkomen ga je niet redden en ondertussen waren er weet niet hoeveel telefoon foto’s gemaakt en ging Brick by BRick 3.0 eerder viraal dan de bedoeling was en op een wat mindere manier dan de bedoeling was. Ondertussen hadden we weer aangekoppeld en waren met wat reserve slangen en onder begeleiding onderweg naar de zaak naar het bedrijf van Rick zijn ouders ondertussen was Daf ITS daar ook aangekomen en hebben we gekeken hoe hun het gingen oplossen. Ondertussen had Rick de trailer afgekoppeld en was besloten dat we naar de dealer teruggingen en werd de schade opgenomen en naar de oorzaak gekeken waar de oorzaak zat dat de trailer van de trekker losgekomen is. Met een tool hebben we de schotel getest. Daaruit bleek dat onbelast de schotel in de vergrendeling ging maar als die vlak lag dus als je aankoppelt onder een bepaalde hoek bleef de trekarm op het spatbord hangen en ging dus niet in de vergrendeling. Na de schade verder bekeken te hebben en het grootste probleem opgelost te hebben gingen we een paar uur later weer naar buiten. Een goede service van Daf ITS en de dealer. Samen met de dealer, ITS en de eigenaar wordt er uitgezocht hoe dit heeft kunnen gebeuren en hoe dit verder netjes opgelost gaat worden.

Het is heel naar, maar het komt goed. Het is ook een auto met een configuratie die je niet veel ziet. Een rondom luchtgeveerde Daf met gestuurde naloper. Dat kan af en toe voor wat uitdagingen zorgen.

Later hebben we de laatste foto’s nog gemaakt en hebben we elkaar gegroet na een dag die we beide niet verwacht hadden maar door een goede samenwerking weer is opgelost maar liever anders.

Al met al is Brick by BRick 3.0 een feit en het is een plaatje van een span zo! Rick bedankt voor het kleinigheidje en veel suc6 en plezier verder met je plaatje van een auto! En je kent het gezegde al het begin is moeilijk. Liever vandaag dan op je eerste werkdag met een volle trailer.


Tekst en foto’s Erwin Visser.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *