Beste Babette (deel 144) Hamilton verliest en vega-hippies winnen

Disclaimer van Alex: deze column bestaat puur uit meningen van Martha de Boer, die komen niet per sé overeen en staan soms zelfs lijnrecht tegenover die van mij.


Beste Babette, vorige week zondag zouden Wingman en ik naar Vader gaan om te helpen grassen, maar dat bleek niet nodig. Hij was lekker rondjes aan het rijden met de trekker en had alles onder controle. Zo konden Wingman en ik de zondag gebruiken om de eigen tuin maar weer eens te maaien. Het paadje naar de voordeur werd steeds smaller, na een klein uurtje hakken en zagen was er weer genoeg ruimte voor de voedselbezorger om zonder kleerscheuren bij de deur te komen. ’s Avonds belde Vader nog even op, ik hoorde toch een beetje stress in zijn stem. Hij had bedacht om maandag nog een keer te gaan schudden, zodat het gras dinsdag ingekuild kon gaan worden *smiley die begint te tandenknarsen* nu droogde het gras zo snel, dat ie maandag al aan de gang moest! Tja, grassen is oorlog, en oorlog laat zich lastig plannen.
Maandag konden we helaas niet helpen op het erf, want we moesten weer voor de baas aan de gang. Ik carpoolde met Wingman mee naar de zaak, bleef daar nog even in de kantine zitten omdat ik anders te vroeg op het werk zou zijn. Vervolgens toerden we naar een gemeentewerf in Castricum, waar we tijdens het wachten op de auto voor ons en het laden een kwartiertje konden maken *smiley die zich nog eens uitrekt* om vervolgens nog een half uur langs de kant van de weg te blijven staan, omdat het digitale begeleidingsformulier niet helemaal goed werkte. Het was zo’n gedoe dat er uiteindelijk iemand van kantoor moest komen om een paar ouderwetse papieren bonnen uit te delen. Niet genoeg voor alle chauffeurs, maar na wat stoeien en nog eens synchroniseren kregen we de applicatie eindelijk aan de praat. De route ging langs gemaaide weilanden naar een boertje in Assendelft toe, op de ene akker lag het gras nog rustig te drogen, op de andere akker was het al strak op de wiers gelegd. Even na 8 uur zagen we de eerste opraapwagen door het land rijden *smiley die in z’n handen wrijft* de strijd was begonnen.
Op de radio ging het over demissionair premier Rutte, die een selfie had laten maken tijdens zijn vaccinatie. Ik dacht dat er juist was opgeroepen om geen foto’s te maken, omdat het te lang duurde en de doorstoom bij de priklocaties teveel zou verstoren? Nouja, het zal niet de eerste keer zijn dat Rutte zijn eigen adviezen in de wind slaat.
Ook was er iets te doen over een ongeluk op een provinciale weg gisteravond. Er waren meerdere auto’s bij betrokken, 4 mensen overleden en nog een aantal zwaargewonden. Buurtbewoners waren natuurlijk geschokt, maar vroegen zich ook af of de weg eigenlijk wel veilig was. De burgemeester, die ook geschokt was, wilde eerst het politie-onderzoek naar de toedracht afwachten, voordat er maatregelen getroffen zouden worden. De politie vroeg om ooggetuigen en beelden van dashcams, zodat ze de toedracht van het ongeluk beter konden achterhalen.
Zondag hadden we ook nog het motorracen zitten kijken. Zaterdag was er in de Moto3 een ernstig ongeluk gebeurd, zondagochtend werd bekend dat de coureur was overleden. De start van de MotoGP, de koningsklasse van het motorracen, startte daarom met een minuut stilte. De commentator vertelde met een lichte snik in zijn stem dat dit – helaas – ook bij de sport hoort. Er zijn zoveel maatregelen getroffen met uitloopstroken, grindbakken, vangrails die de klap absorberen, ontwikkelde motorpakken waar een airbag in verwerkt zit, maar een ongeluk met schade en menselijk leed kun je nooit helemaal voorkomen. Dat geldt ook voor het wegverkeer. Je kunt de straten zo veilig inrichten als je wilt, er blijft altijd een mogelijkheid om een ongeluk te maken. Willen we dat er niemand meer verongelukt in het verkeer, dan moeten we allemaal met de trei… *smiley die tegen z’n voorhoofd slaat* nee wacht even, ook niet met de trein, want de machinist of degene die de wissels bedient zou ook een fout kunnen maken, of iets over het hoofd zien. Of de computer slaat op hol en er duikt een enorme wisselstoring op. Willen we dat er niemand meer verongelukt in het verkeer, dan moeten we allemaal thuis blijven.
De bult grond was eerder weg dan verwacht, en de planner had nog een vrachtje zand en teelaarde geregeld om de dag vol te maken.
Om dinsdag weer te beginnen met 12 vrachten zand, vanaf de loswal in Schagen naar stukken land in Schagerbrug en Anna Paulowna. Het was drukkend warm, en dan zaten we nog niet eens in een hittegolf *smiley die het zweet van z’n voorhoofd veegt* ik hoop dat we die dit jaar niet zoveel hebben. De zwarte werkbroek gloeide op m’n benen, tijdens de schaft op het terras. Gelukkig was het in de cabine nog een klein beetje uit te houden, met wat koelere rijwind door de open ramen.
Gisteravond heb ik de eerste aflevering van De Kleine Boerderij gezien, een serie waarin mensen worden gevolgd die niet perse een agrarische achtergrond hebben, en nu bezig zijn om een boerderij te beginnen. Maar dan wel zoals de burger en de overheid dat willen zien, dus extensief, kleinschalig, koeien die akkertjes tussen het bos begrazen, varkens die de groente en fruit eten wat in de supermarkt over de datum is, geitenmelk zelf verkazen en in een (nog te bouwen) winkeltje op het erf verkopen, dat soort dingen. Het uiteindelijke product, of het nu vlees, kaas of buffelmozzarella is, kost iets meer dan wat je in de supermarkt vind, maar er is wel een markt voor. Al is de vraag nog lang niet zo groot als de groen-stemmers en vega-hippies ons proberen wijs te maken, want dan had de hele supermarkt wel vol gelegen met biologisch producten van kleine boerderijtjes.
De strijd tussen de vega-hippies en zogenaamde boerenindustrie begint wel te kantelen. Op de radio ging het over Land Van Ons, een instelling die met geld van investeerders (je kan tussen de 20 en 20.000 euro inleggen) land opkopen, en dat vervolgens verpachten aan boeren. De boer moet zich dan wel aan de voorwaarden van de instelling houden, zo mag er minder of helemaal geen kunstmest en onkruidbestrijdingsmiddelen gebruikt worden, er mag niet teveel vee op lopen, er moet ruimte zijn voor houtwalletjes in plaats van schrikdraad als afrastering, geen hectare vol met 1 soort gewas maar een combinatie van verschillende soorten, stroken met bloemen voor de bijen, dat soort dingen. Er staat dan wel tegenover dat de pachtprijs wat lager ligt. En het is een daverend succes, zo werd verteld. De boeren staan in de rij om een stuk land te mogen pachten, ondanks dat er minder product per hectare vanaf komt dan bij de (nu nog) gangbare manier van boeren. De afzet van de wat duurdere etenswaren en experimentele gewassen is geloof ik ook via de instelling voor een deel geregeld, dus de boer blijft niet zitten met een mooi vogeltjesland en een grote berg spullen die vervolgens niemand koopt. Want dat is uiteindelijk het hele punt: alle boeren in Nederland kunnen hun bedrijf zo gaan runnen als Land Van Ons dat voorschrijft, zoals de burgers dat graag willen zien, maar het eten word daardoor wel iets minder goedkoop, en dan kiest een meerderheid van de consumenten toch weer voor het goedkoopste, ook al komt dat uit een buitenland waar niemand zich druk maakt om weidevogels of gebruik van pesticiden.
Land Van Ons wil hun aantal hectares flink gaan uitbreiden, daarvoor is 18 miljard nodig. Veel geld, maar vorig jaar werd er 50 miljard bijgeschreven op de spaarrekeningen omdat er weinig uitgegeven kon worden aan vakanties, uitjes en etentjes. Kijk je er met nuchter boerenverstand naar, dan kun je stellen dat we met slechts een derde van ons spaargeld heel veel verschil gaan maken in hoe diervriendelijk en leefbaar Nederland in de toekomst blijft, zonder dat de productie van gezond voedsel in het geding komt. Oja, en dan maak je ook nog eens meer rendement dan wanneer je het geld op de spaarrekening laat staan *smiley die aan z’n kin krabt* toch maar eens kijken of er naast de pot voor Project Garage nog iets over is om hierin te steken.
Woensdag ging jij met een andere chauffeur op pad, en toerde ik naar Vader en Moeder toe. De kuil was al dicht en in het land was de loonwerker nog bezig om de rest van het gras in ronde balen te persen. Vader had alles redelijk onder controle, dus konden Moeder en ik met een gerust hart naar Zusje toe, om haar nieuwe huis te bewonderen. Stoeiend met de adaptief cruise control daalden we af naar het zuiden, om na een stukje file uiteindelijk bij het stulpje aan te komen. We zochten verkoeling in de schaduw van de parasol in de tuin en in het huis zelf, zo met de zon erbij en de groene tuin er omheen voelde het als een vakantiehuis *smiley die in z’n handen wrijft* snel een lijst maken met wat er geschilderd moet worden en hoeveel meter plinten er nodig zijn, om er een echt huis van te maken. Op de heenweg had ik nog met Moeder zitten praten over de files in tijden van corona. De ochtendspits is rustiger, maar zeker sinds er weer wat meer mag is het overdag drukker met dagjesmensen, en mensen die pas na de spits naar kantoor of flexwerkplek gaan. De middagspits begint alweer aardig op de tijd voor corona te lijken. Op de een of andere manier houden mensen zich nog steeds vast aan het avondeten om 18:00, dus zowel het werkvolk die fysiek aanwezig moeten zijn, de kantoormensen die op flexibele tijden werken, en de dagjesmensen gaan rond dezelfde tijd weer de weg op om naar huis te gaan voor het avondeten. Omdat we anders zouden moeten aansluiten in de file en alsnog te laat terug zouden zijn om Vader te helpen met koeien melken, besloten we om daar een terras op te zoeken en met z’n viertjes in het zonnetje van de avondmaaltijd te genieten.
Even voor 19:00 draaiden we de weg weer op richting huis, lekker met een gangetje van 130 km/h naar huis knallen met de grote kar, de zweetreet op de luxe leren bekleding, de handen aan het plakkerige stuur, de vorige tankbeurt was alweer 900 kilometer geleden, dus een keertje wat harder rijden zou niet zoveel pijn doen, ondanks de lege accu’s *smiley die met z’n ogen rolt* het viel me op hoeveel mensen er geen 130 willen rijden. Net zoals er op de heenweg ook maar weinig mensen 100 willen rijden. En die adaptieve cruise control zorgt juist voor meer onrust, niet alleen voor mij maar ook voor de mensen achter ons. Dan is het met een vrachtwagen op de rechterbaan toch een stuk rustiger rijden, al had de rit dan wel wat langer geduurd. Uiteindelijk liep het al tegen negenen, eer ik bij Wingman thuis kwam.
Gelukkig hoefden we donderdag niet zo vroeg op, kwart voor 7 konden we naast het AZ stadion aansluiten achter 3 collega’s, om een bult met grond en resten kunstgras naar het grote stort van Alkmaar te rijden. Na 8 vrachten was het tijd voor een bakkie thee, lekker op een terras van kunstgras naast de keet, en werden er 2 chauffeurs uit het rijtje geschrapt, want de bult grond slonk wel heel snel. Na het kiepen van de laatste vracht konden we op hetzelfde terrein meteen korrel gaan laden, voor de nieuwbouw in Heerhugowaard. Daar brachten we nog even 6 vrachten heen, toen was het alweer 4 uur geweest en konden we naar de zaak toe komen.
Om vrijdag weer naar Schagen te rijden, en terug naar Winkel, en weer naar Schagen, en weer terug naar Winkel. Langs een windmolenpark in aanbouw reden we zand naar een zonneweide in aanbouw *smiley die met z’n ogen rolt* langs veel gebouwen waar nog geen zonnepanelen op het dak liggen, reden we nu heen en weer om een stuk land in zombiegrond te gaan veranderen.
Toevallig was het ook op het nieuws, volgens het CBS ziet driekwart van de bevolking wel in dat we iets moeten gaan doen om het klimaat nog een beetje leefbaar te houden, maar zijn er onder aan de streep maar weinig mensen die de portemonnee daarvoor willen trekken. Of erger nog: iets aan hun manier van leven willen veranderen *smiley met opengesperde ogen* sinds de versoepelingen is het alweer een stuk drukker geworden in de winkels, en de mogelijkheid om naar het buitenland op vakantie te kunnen (meestal met een vliegtuig), domineert dagelijks het nieuws. Ja we willen wel groene stroom, maar geen molen in de achtertuin. Ja nouja vooruit dan maar, we willen ook wel een electrische auto gaan kopen, maar de vliegvakantie opgeven? Zeer zeker niet! Een keertje geen nieuwe kleren kopen? Of hippe gadgets terwijl de vorige nog gewoon werkt? Het idee alleen al! Wat een verschrikking.
Mensen zijn wel gaan investeren in hun woning, isolatie erin en zonnepanelen erop, maar dan vooral omdat de maandlasten omlaag gaan, niet perse vanwege het klimaat. Het werd gezegd alsof dat erg is, terwijl ik juist denk dat je meer mensen moet overtuigen van het financiële voordeel, dan kun je namelijk ook de klimaat-ontkenners in beweging krijgen, zonder dat ze doorhebben dat ze iets doen waar ze eigenlijk tegen zijn. Dat was ook de discussie op de radio: hoe gaan we de kosten eerlijk over burgers en bedrijven verdelen, en hoe zorg je dat iedereen eraan meedoet, ook als ze het eigenlijk niet willen? Natuurlijk werd er over vlees gepraat, want dat is zo’n aanslag op de aarde om te produceren, mensen zouden minder vlees moeten eten, dus moet er een vleestaks komen *smiley die in z’n handen wrijft* dat de milieubelasting tijdens de productie wordt doorberekend in de prijs van het eindproduct, nou let op: dan word groente en fruit ook duurder! Het maken van kunstmest is een enorme aanslag op het klimaat, de machines die nodig zijn tijdens het planten, oogsten en bewerken van het land draaien – op een enkele uitzondering na – allemaal op dieselmotoren, dat moet je dan ook meenemen in de prijs. Om nog maar te zwijgen over vleesvervangers, want die beginnen al met duurder geworden groenten, er moet getransporteerd worden naar een fabriek (die ook energie slurpt) waar die groentes en smaakmakers verwerkt worden tot iets wat op een gehaktbal lijkt, en daarna heb je nog een keer extra transport naar de distributiecentra van de supermarkten. Dan zeggen ze wel dat de grootste schouders de zwaarste lasten moeten dragen, maar als een zogenaamd luxeproduct als vlees duurder word, dan gaan de armere mensen nog meer naar goedkoop snaaiwerk grijpen, omdat ze de gezonde groentes helemaal niet meer kunnen betalen. Hebben we eindelijk een leefbaar en betaalbaar klimaat, zitten we met absurd hoge zorgkosten opgezadeld *smiley die achter z’n oor krabt* of draaf ik nu te ver door?
De laatste vracht van Schagen naar Winkel was een vracht zand voor de sierbestrating, waarna ik jou de garage in stuurde om de kleppen te smeren. We waren aardig op tijd, voor het kantoor was nog een klein samenzijn gaande, omdat een collega met pensioen ging. Inmiddels de vierde in een paar maanden tijd, maar deze keer konden we nog wel iets meekrijgen van het feestje. Sterker nog, als afscheid had hij een kratje bier neergezet voor de collega’s *smiley die grinnikt in z’n knuistje* dat mocht eigenlijk niet, maar wat wilden ze doen? Hem ontslaan? Geheel volgens de regels zaten we met een paar collega’s buiten op het terras van de goudgele rakkers te genieten. De laatste borrel is zowat een jaar geleden, we hebben de bouwvakborrel, kerstborrel, jubileumfeest, feestelijke opening van de nieuwe boot en borrels voor jubilerende of pensionerende collega’s al moeten missen, nu was het wel weer eens tijd om samen te zijn en gezellig bij te kletsen over werk, een nieuwe auto en dat soort belangrijke dingen.
Zaterdag was Wingman al vroeg op pad, dit keer geen knutselwerk aan een auto maar een dagje cursus. Kon ik uitslapen, alhoewel de kater me al vroeg uit bed vandaan kreeg. Zie je wel, we moeten veel vaker gezellig samenzijn met een borreltje, want mijn lichaam was het alweer helemaal ontwend.
’s Avonds keken we samen de kwalificatie van de Formule 1 race in Bakoe. Net als Monaco een stratencircuit, al is het hier iets minder glitter en glamour. Geen zwembad en een haven vol enorme jachten, wel rakelings langs een oud kasteel, een kathedraal en andere stukken cultuurhistorisch erfgoed, en het smalste punt van alle circuits die op de kalender staan; slechts 7 meter ruimte is er tussen de barriers. De combinatie van smalle knikjes en het zonnetje dat een stroboscopisch effect krijgt langs de bomen, of plotseling recht in je bakkes schijnt wanneer je om een huis heen rijd, met het ontbreken van uitloopzones, laat staan grindbakken, zorgde tijdens de trainingen al voor aardig wat schade. De Rode Stier van Verstappen had wat extra aandacht nodig, net als de Williams van Russell, nadat zij beiden in de derde vrije training nog een muurtje aantikten.
Tijdens de eerste ronde van de kwalificatie was het filerijden in de pits, en daarna filerijden op de baan, zoekend naar een beetje vrije ruimte om een knappe tijd te kunnen zetten, en zeker geen concullega willen tegenkomen op het smalle stuk, die met een uitwaairondje bezig is en een stuk langzamer rijd. De raceleiding had zelfs een minimale snelheid ingesteld om de kans op ongelukken door grote snelheidsverschillen wat te verkleinen, coureurs mochten absoluut niet langer dan 2 minuten en 7 seconden over een rondje doen, tenzij de auto stuk is natuurlijk.
De eerste kwalificatieronde werd met nog 14 minuten op de klok stil gezet, toen Stroll in bocht 15 zijn Aston Martin tegen de muur zette. Goed nieuws voor de monteurs van Williams, die zo iets meer tijd hadden om Russell’s auto af te krijgen. Bij de herstart stond hij ook in het rijtje, maar de pret was van korte duur. Amper 5 minuten later werd de sessie weer stil gelegd, toen Giovinazzi zich ook vergiste in bocht 15. Uiteindelijk stonden Giovinazzi en Stroll onder het in het lijstje, met Mazepin, Schumacher en Latifi als eerste uitvallers daarboven. Tijdens de trainingen stonden de Mercedessen opvallend laag in het lijstje met rondetijden, nu had Hamilton de snelste tijd neergezet.
Ook Q2, de tweede kwalificatieronde, werd onderbroken met een rode vlag. Ricciardo eindigde in de bandenstapel ergens bij bocht 3. Er was nog anderhalve minuut over, meestal de tijd dat de coureurs er nog eens voor gaan zitten om in ieder geval door te kunnen naar ronde 3, nu werd de sessie niet meer hervat. Russell was de langzaamste, met Räikkönen, Ricciardo, Ocon en een boze Vettel voor hem. De voormalig wereldkampioen was net bezig om een snelle tijd te gaan zetten, en stond nu met zijn Aston Martin weer buiten de top 10.
In Q3 ging het verrassend goed, geen rode vlag te zien, met het einde van de rijtijd in zicht gingen de oren voor de laatste keer plat in de nek, op jacht naar de pole position. Er stond nog 1 seconde op de klok toen iedereen z’n laatste poging tot een snel rondje moest afbreken, dit keer vanwege 2 auto’s met schade. Tsunoda had zijn Alpha Tauri naast de afdruk van Ricciardo in de muur gezet, Sainz miste door die aanblik zijn rempunt en schoof met blokkerende wielen het kleine uitloopstrookje op, waarbij de voorvleugel nog net langs de muur schraapte. De sessie werd afgevlagd en Leclerc had met zijn Steigerende Paard de snelste tijd weten te zetten, gevolgd door Hamilton, Verstappen, Gasly, Sainz, Norris, Perez, Tsunoda, Alonso en Bottas.
Zondag konden we eerst eens lekker uitslapen, al waren de huilende buurkinderen en opgeschoten jongens met knetterende brommers al vroeg wakker *smiley die met z’n ogen rolt* dan verlang je weer terug naar het frisse voorjaar, waarbij de ramen ’s nachts dicht zijn, en er een stuk minder mensen buiten zijn die geluid maken.
Tijdens een rode vlag is de regel dat je van het gas af moet en de pits in, Norris reed tijdens de kwalificatie langs de ingang toen de rode lampen begonnen te knipperen, maar in plaats van naar binnen te sturen vroeg hij eerst aan het team wat ie moest doen. Het leverde hem een paar plekken gridstraf op. De startvolgorde veranderde iets, Leclerc stond nog steeds vooraan, daarachter Hamilton, Verstappen, Gasly, Sainz, Perez, Tsunoda, Alonso, Norris en Bottas op de tiende plaats. Dan Vettel, Ocon, Ricciardo, Räikkönen, Russell, Latifi, Schumacher, Mazepin, Stroll en Giovinazzi als laatste. Het overgrote deel startte op de zachte band, een enkeling op medium of hard, in een poging wat langer te kunnen rijden tot aan de eerste pitstop.
Iedereen kwam zonder grote schade de eerste ronde door, alleen Russell moest naar binnen en wisselde meteen naar de harde band. Leclerc reed aan de leiding, die na 2 rondes werd over genomen door Hamilton. Daarachter volgden Verstappen, Perez, Gasly, Sainz, Alonso, Tsunoda, Vettel en Bottas op de tiende plaats. Giovinazzi had een goede start maar verloor de 5 plekken weer omdat ie ook de pits in dook, Vettel was terug geklommen de top 10 in, Norris terug gezakt naar plek 11. In ronde 4 kwam Ocon de pits in, niet voor een bandenwissel, de auto werd opgekrikt en de pitbox in gerold, de Alpine was daarmee de eerste uitvaller.
In ronde 7 kwam Verstappen voorbij aan Leclerc, de Rode Stier kon nu op jacht naar de Zwarte Pijl van Hamilton, die een gaatje probeerde te slaan tussen de voorste plek en het riedeltje erachter. Het riedeltje waarin Perez ook voorbij ging aan Leclerc, en in ronde 8 al wat auto’s naar binnen kwamen voor een bandenwissel. In ronde 10 was het de beurt aan Leclerc, die van de vierde plaats terugviel naar de tiende. Hamilton dook in ronde 12 de pits in, waarmee Verstappen aan de leiding kwam. Sainz viel terug doordat hij een klein uitstapje maakte op een van de weinige uitloopstrookjes, en daarna achteruit de baan weer op moest om zijn weg te vervolgen. Een ronde later kwam Verstappen naar binnen, Perez aan de leiding, daarachter Vettel, Verstappen en Hamilton *smiley die gniffelt in z’n knuistje* die door zijn eigen undercut is ingehaald door ‘that guy’, wie ook nog eens boven hem in het klassement staat. De bandenwissel van Verstappen duurde 1,9 seconden, bij Perez een tergend langzame 4,3 seconden, toch kwam hij nog voor Hamilton de baan op.
In ronde 19 kwam Vettel eindelijk naar binnen, om zijn zachte banden om te wisselen voor harde. Verstappen nam de leiding weer over, voor Perez en Hamilton, Vettel zakte terug naar de zevende plaats. Alleen Stroll op plek 4 had nog geen pitstop gemaakt, maar hij was op de harde band gestart.
Mazepin maakte een klein uitstapje buiten de baan in ronde 25, zonder schade dus geen gele vlag of safety car nodig. Verstappen kwam op deze manier wat sneller dichterbij en na een paar bochten kreeg Mazepin blauwe vlaggen en werd hij op een ronde achterstand gezet. Een seconde of 5 later kwam ook Perez voorbij, gevolgd door Hamilton na 2 seconden. Het gat naar Stroll op de vierde plaats was opgelopen tot 10 seconden.
In ronde 31 kwam de eerste klapper van de race, Stroll had met een paar kanten de muur geraakt en stond overdwars op het rechte stuk, waardoor de pitstraat ook was afgesloten. Het duurde erg lang eer hij uit de auto klom, en de safety car was ook nog lang niet in beeld. Mogelijk had hij net iets te lang gewacht met de pitstop, het had er alle schijn van dat de linker achterband was geklapt. Na 3 ronden was er genoeg rommel van de baan opgeruimd om de ingang van de pitstraat open te gooien, maar inmiddels reed het hele veld weer dicht achter elkaar, dus een pitstop zou betekenen dat je achteraan aan mag sluiten. Hamilton klaagde dat zijn banden niet zo heel best meer waren, en achter in het veld waren een paar coureurs die toch naar binnen kwamen, Alonso, Russell en Schumacher onder andere. Terwijl de safety car een seintje kreeg om weer van de baan af te komen, werd de Haas van Schumacher achteruit gerold, omdat een wiel niet goed vast zat. Met nog 16 ronden te gaan verdween de Mercedes van Mayländer uit beeld en mocht Verstappen het tempo weer aangeven. Perez was iets meer bezig met wat er achter hem gebeurde, maar hij kon Hamilton nipt voor blijven, Gasly en Vettel vochten om plek 4, Leclerc, Tsunoda, Norris, Sainz en Ricciardo vulden de rest van de top 10, Bottas was terug gezakt naar de dertiende plaats. Alonso had nog een pitstop gemaakt tijdens de safety car, maar kon op de elfde plek blijven rijden. Ver voor Bottas, die niet alleen door de Alfa Romeo van Räikkönen werd ingehaald, ook de Alfa van Giovinazzi kwam de Zwarte Pijl voorbij.
Met nog 5 ronden te gaan leek Verstappen op weg naar een glansrijke overwinning, toen ook hij een klapband kreeg *smiley met opengesperde ogen* weg punten, weg voorsprong in het kampioenschap… Perez kwam aan de leiding, voor Hamilton en Vettel, achter de safety car van Mayländer. De Rode Stier stond net voorbij de uitvoegstrook van de pitstraat, die bleef nu dus wel open. Sterker nog, ze moesten allemaal naar binnen, want om de auto veilig op te ruimen was er een rode vlag nodig. De race werd suspended, maar er waren nog 2 ronden te rijden, zouden ze de moeite nemen om die nog te gaan rijden?
Aan de pitmuur werd gepraat over de oorzaak, een klapband linksachter, dezelfde als bij Stroll, zal er iets mis zijn met de banden? Zelfs al zou Pirelli de schuld krijgen, dan nog krijgt Verstappen zijn punten niet terug. Gek genoeg kwam het bericht dat er een staande herstart zou zijn. Er mochten banden gewisseld worden, voor het geval er toch iets mis zou zijn. Latifi was under investigation omdat ie bij de rode vlag niet snel genoeg de pits in was gegaan of iets van die strekking, en kreeg 10 seconden straf. Hij stond bij de herstart op de dertiende plaats, dus het zou sowieso geen punten gaan kosten. Waarom de race niet werd afgevlagd, hoe jammer ook voor de coureurs die graag nog een plekje hadden willen opschuiven, snap ik niet helemaal. De banden zijn koeltjes, de coureurs uit hun ritme gehaald, moet je het risico nemen van een paar grote klappers, voor slechts 2 rondjes racen?
Russell was de eerste uitvaller voor de herstart, aan het einde van de formatieronde reed hij meteen de pits in en was hij de vierde uitvaller.
Na het doven van de lampen vochten Perez en Hamilton om de eerste plaats. De Zwarte Pijl leek als eerste de bocht in te gaan maar verremde zich, waardoor Perez aan de leiding kwam voor Vettel en Gasly, en Hamilton sloot als zestiende aan in het rijtje. Na een korte sessie nagelbijten kwam Perez als eerste onder de zwartwit geblokte vlag door, Vettel en Gasly zouden hem vergezellen naar het podium. Leclerc, Norris, Alonso, Tsunoda, Sainz, Ricciardo en Räikkönen verdeelden de rest van de punten. Giovinazzi, Bottas (!), Schumacher, Mazepin, Hamilton en Latifi (na het invullen van de 10 seconden straf) vielen buiten de punten. Het extra punt voor de snelste ronde ging met de geknakte Rode Stier van Verstappen mee de pits in, en werd niet uitgekeerd.
Al met al weer een sensationele race, om iets andere redenen dan we hadden gehoopt, dat wel. Nog een fijne zonnigdag, die laatste paar uurtjes, en morgen hopelijk zonder schade en klapbanden weer op pad.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *