Een Trabant met Polo-motor in Koarnjum


Je hoeft niet altijd ver te gaan om iets aparts te zien. Zo spotten we in ons 435 inwoners tellende dorp zowaar een Trabant met een 1.1 Volkswagen Polo motor er in. Natuurlijk moest ik daar wat foto’s van maken. Pas nu ik een paar dagen later dit artikel schrijf, valt het kwartje dat ik zelf óók in een auto uit het voormalige Oostblok rijdt met VW Polo techniek, een Skoda Fabia. Toch zit er een wereld van verschil tussen de beide modellen.

Al in de jaren ’80 werd begonnen aan de ontwikkeling van de IFA (het moederbedrijf van Trabant) modellen met licentie-VW-motor. De auto kwam op in mei 1990 op de markt, was op de motor na natuurlijk zwaar verouderd en was anderhalf keer zo duur als de reguliere Trabant. Bovendien konden er vanaf 1 juli 1990 westerse auto’s in de DDR verkocht worden.

De Trabant 1.1 was er in vier uitvoerigen: Limousine (tweedeurs sedan), Universal, (driedeurs hatchback/station, het model op de foto’s), Tramp (soort Trabant-Kübelwagen) en de Pick-up (met open laadbak uiteraard). In totaal zijn er slechts 39.474 verkocht. Op 30 april 1991 rolde de laatste Trabant van de band, waarmee de 1.1 dus net geen jaar is gebouwd. Toch waren ze nog tot en met 1995 nieuw te koop, onder andere door een teruggekomen serie van 444 stuks uit Turkije, waar de importeur failliet was gegaan.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *