Met de New Generation DAF trucks door Spanje rijden

Op 13 en 14 september 2021 was de Nederlandse en Vlaamse bedrijfswagenpers uitgenodigd door DAF om de nieuwe generatie zware trucks eens écht te ervaren. Omdat het in Malaga altijd mooi weer is, werd het daar gedaan. Helaas hadden de weergoden geen rekening met onze planning gehouden, het heeft flink geregend. Van mij echter geen klachten, de regen schijnt de bosbranden in de regio geblust te hebben. Als de tol daarvoor een fractie minder imposant beeldmateriaal is, heb ik dat er graag voor over. De nieuwe DAF’s worden er in ieder geval niet minder indrukwekkend van!


Bij het hotel (mijn complimenten voor de accommodatie!) was alvast statisch een XG+ opgesteld. Dit was mijn eerste keer dat ik de nieuwe truck van dichtbij zag zónder dat het een fieldtest auto is. Zoals bij iedere nieuwe auto zijn de meningen verdeeld, maar persoonlijk vind ik hem erg mooi! Er is bij dit nieuwe model ook geen zonneklep meer nodig, zelf mis ik hem optisch ook totaal niet. De auto is zonder ook gewoon af.


Een ander punt van bepaalde critici zijn de camera’s op de plek waar we (overigens nog steeds verkrijgbare) spiegels gewend zijn. Het geweldige zicht komt later voorbij op de foto’s vanaf de snelweg. Bij dit beeld wil ik vertellen dat de camera met één druk op de knop inklapbaar is. Ideaal als die gevel, boom of tegenligger net wat dichter bij is dan je zou willen.


Het grootste motorvermogen is nog steeds 530 pk. Is dat erg? Denk ik niet. Toen we met een geladen combinatie de berg op gingen veranderden we niet spontaan in een rijdende chicane gelukkig. Vind jij het wel erg? Op de vraag of er in de toekomst meer pk’s beschikbaar zijn werd niet ontkennend gereageerd.


’s Avonds kregen we een uitgebreid college van Ron Borsboom, director product development, in de kapel van het hotel. Erg interessant om te horen waarom men bepaalde keuzes heeft gemaakt en hoe DAF de toekomst ziet als diesel straks op of onbetaalbaar is.

Innovatie gaat bij DAF altijd in samenwerking met chauffeur en ondernemer. Zo heeft men aan de 3% klanten die nog een truck met handbak bestelde gevraagd waarom men die keuze nam. Die keuzes heeft men toegepast in de software van de TraXon automatische versnellingsbak. Een handbak is daarmee volledig overbodig geworden voor dit model.


Er is ook een versie met een ‘TGV’-snuit getest. Daaruit bleek dat de computer berekeningen klopten: Wat bij 350 kilometer per uur de beste vorm is, is dat niet ook per sé bij 85 kilometer per uur.


Op dinsdagochtend konden we zelf rijden! Of in mijn geval, zelf ervaren vanaf de bijrijdersstoel.


Bij het startpunt van de route stond ook een XF op waterstof opgesteld. Deze was niet om mee te rijden en kan ook nog niet worden besteld. Wordt zonder ook maar een fractie twijfel vervolgd!


De eerste truck waar ik mee op pad ging was de XG 530 FAN (6×2), uitgerust met alle denkbare comfort.


Bij het instrumentenpaneel kun je kiezen tussen ‘traditioneel’ en ‘modern’. Hier de moderne uitvoering. De chauffeur kan helemaal zelf bepalen in welke kleuren dit feestje is en welke informatie hij of zij in beeld wil hebben.


Het raam is voor beter zicht veel verder naar onderen getrokken. Door de nieuwe verhoudingen zijn er nu nog maar twee ruitenwissers nodig, waar dat bij de Cabtec cabine en haar vele evoluties nog drie waren.


De bestuurderstoel én de bijrijdersstoel zijn gemakkelijk een kwartslag te draaien.

Het 80 centimeter brede bed van de XG en XG+ heeft heeft diverse relaxstanden.

En dan is dit nog niet eens het hoogste dak…


Truck nummer twee die ik uitkoos om mee op pad, de XF 450 FT (4×2) met tanktrailer. Uitgerust met de 10,8 liter grote MX-11 motor. Deze heeft weer hele andere opties dan de vorige truck. De wegklapbare bijrijdersstoel bijvoorbeeld, en het zijraampje in de bijrijdersdeur. Hier een kort filmpje over hoe het raam naar beneden gaat.


Onvoorstelbaar dat dit de kleinste van de drie nieuwe cabines is…

Vergeleken met de XG(+) lijkt het bed van de nieuwe XF ineens erg smal.


Optimale luchtstromen zijn belangrijk voor een goed brandstofverbruik. Daar is bij de voorwielen veel winst te halen, volgens mij is geen enkele fabrikant hier zo ver mee als DAF.

Mijn conclusie: DAF heeft de concurrentie met dit nieuwe model niet bijgehaald. Ze heeft de concurrentie íngehaald. De XG en XG+ zijn op dit moment zo uniek in hun soort er is niets vergelijkbaars op de markt, wat zo veel binnenruimte heeft, zonder laadlengte te verliezen.

Op truckfan.nl vind je nog veel meer foto’s van de nieuwe DAF XF 2021, DAF XG en DAF XG+.

Heel veel dank aan DAF voor de uitnodiging! En gelukkig heb ik geen concurrenten, alleen collega’s. Ik kan dan ook van harte aanbevelen om ook de reportages van #itsmydrive (zonder Eline had ik deze twee dagen niet overleefd, het lijkt een plezierreisje, en is dat in principe ook, maar het is ook ontzettend zwaar, voor ASS-ers nog een stuk zwaarder dan voor neurotypische mensen) en BIGtruck (zonder Iep was ik er deze dagen misschien wel niet eens bij geweest) die binnenkort verschijnen ook tot jullie te nemen.

NET ZO INTERESSANT

5 Comments

  1. anne de Boer 16 september 2021 Reply
    • Alex Miedema 16 september 2021 Reply
  2. Lucas Ensing 16 september 2021 Reply
  3. Lex Meeder 18 september 2021 Reply
    • Alex Miedema 23 september 2021 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *