Truckland-klanten genieten van de nieuwe DAF op Circuit Zandvoort – Martha de Boer


Van 22 tot en met 24 oktober jongstleden werd een groot deel van DAF-rijdend Nederland (en mensen die dat graag zouden willen) uit het Truckland-rayon uitgenodigd op het circuit van Zandvoort, om kennis te maken met de NGD, de Next Generation DAF, die we straks op straat gaan zien in de vorm van de XF, XG en XG+. Op de achtergrond was het geronk te horen van auto’s op het circuit en op een slipbaan, terwijl het toegestroomde publiek langs een rij goudkleurige trekkers liep om zich te melden bij Bernie’s Lounge.

Nadat iedereen de gelegenheid had gehad om wat te drinken en te knabbelen, gaf de directeur een korte welkomstspeech. Hij benadrukte nog eens dat we in gekke tijden zitten. Niet corona maar het wereldwijde tekort aan chips had er bijna voor gezorgd dat dit evenement niet door kon gaan. Gelukkig waren er een aantal klanten, die als eerste een nieuwe trekker hadden gekregen, bereid om een complete combinatie voor het weekend uit te lenen. Vandaar dat er niet alleen goudkleurige, maar ook blauwe en rode combinaties op de parkeerplaats stonden. Om te zorgen dat alle geïnteresseerden de tijd en ruimte kregen om aan de verschillende activiteiten mee te doen, werd het gezelschap in 3 groepen verdeeld.

De eerste activiteit waaraan ik met mijn groep mocht deelnemen, was een presentatie over de nieuwe modellen. Gelukkig in een warm zaaltje, want het zonnetje was duidelijk op de weg om weer in zee te zakken, en blies zachtjes de waterkou over het circuit heen. Voordat we naar het nieuwe model keken, eerst even terug naar waar DAF vandaan kwam: in 1997 werd de 95XF op de markt gebracht, dat model evolueerde door, in 2005 kwam er een XF105, en in 2018 nog een uitzwaaimodel, die trouwens nog steeds te koop is naast het nieuwe model. In totaal zijn er al meer dan 650.000 stuks van de XF, in al z’n verschijningen, verkocht.

Dan het heden, NGD, wat ons gaat leiden naar de toekomst. Een schonere en veiligere toekomst vooral, want iedereen wil het toch iets beter achterlaten voor de volgende generatie? DAF is daarbij een stap verder gegaan dan alleen een nieuw model tekenen. In samenspraak met de Europese Commissie is er besloten om van de maximale 16,5 meter die een combinatie van trekker en oplegger lang mag zijn, af te wijken. De cabine kon daardoor langer worden gemaakt, wat zorgt voor een betere stroomlijn, minder verbruik en dus ook minder uitstoot. Daar staan wel 2 eisen tegenover: de draaicirkel mag niet groter zijn dan 25 meter, en er moet daadwerkelijk zuiniger omgesprongen worden met brandstof. De ene is makkelijk te meten, de andere zal zich in de loop van de tijd moeten gaan bewijzen, al zijn de eerste resultaten veelbelovend.

De modellen zijn gebouwd op 3 pijlers: efficiëntie, veiligheid en comfort. Wat kost het voor de ondernemer, hoe beweeg je zonder schade door het verkeer, en hoe zit de chauffeur het prettigst, zowel in werktijd als tijdens de rust en het overnachten. Door de eerder genoemde verbetering van de stroomlijn, het gebruik van Formule 1 techniek rondom de wielkasten om de luchtstroom minder te verstoren, het toepassen van een voorraam met rondingen, zelfs de hellingshoek van de horizontale lijnen in de grill, in combinatie met efficiëntere motoren, doorontwikkeling van rijassistent-systemen, en lichtere materialen – de XF is lichter dan zijn voorganger, en de grootste XG+ slechts 20 kilo zwaarder dan het uitgaande Super Space model dat kleiner is – zorgt voor een gemiddeld 10% lager brandstofverbruik. Afhankelijk natuurlijk van het soort werk en belading, zo werd nog eens benadrukt, maar de data die terugkomt van de eerste testmodellen, zijn erg gunstig op dat vlak. Voor de veiligheid zijn alle ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) weer verder doorontwikkeld, zo zit er nu een adaptieve cruise control 3.0 op, en kan er gekozen worden voor camera’s in plaats van spiegels, waarmee er geen dode hoek meer is te vinden voor en naast de combinatie. Het comfort van de chauffeur heeft altijd hoog op de prioriteitenlijst gestaan, en is nu nog grootser opgezet. De XG+ bied 12 kuub aan ruimte in de cabine, een gemiddelde chauffeur kan in de XF al rechtop staan en heeft in de XG+ een nog hoger dak, waardoor er ook meer bergruimte is. De stoelen kunnen (optioneel) ronddraaien, zodat je recht voor het tafeltje komt te zitten dat uit het midden van het dashboard tevoorschijn komt, en zo rustig kunt eten of nog wat op de laptop werken. Het bed is elektrisch verstelbaar van lig- naar relaxte zithouding, en als je tussen het rusten door aan het rijden bent, zul je zien dat de klokkenwinkel is ingeruild voor een digitaal dashboard, de knopjes op het stuur haptische feedback geven (een klikgeluid) zodat je de radio of telefoon kunt bedienen zonder de ogen van de weg te halen, en onder de touchscreen multimedia unit (wat voorheen ‘radio’ heette) leunt je hand op een randje, zodat je niet per ongeluk op een verkeerde knop drukt wanneer je over een hobbeltje rijd.

Er zijn al 20 miljoen testkilometers gemaakt, waarbij men duidelijk niet alleen naar harde cijfers als verbruik en slijtage (de onderhoudsinterval is ook weer groter geworden) heeft gekeken, ook de mening van chauffeurs over de indeling van het dashboard, bereikbaarheid van knoppen zonder uit de stoel te hoeven komen, en intuïtieve bediening van functies, is ter harte genomen. Het resulteert in een aardige optielijst, waardoor het aanschaffen van een vrachtwagen steeds meer gaat lijken op het doorpluizen van alle mogelijke extraatjes op een personenauto.

Een kleine inkijk in de toekomst kregen we ook. Vanaf het invoeren van de Euro 1 emissie-eisen, tot aan de Euro 6 die er nu is, zijn er veel stappen gezet. In 20 jaar tijd is de uitstoot met 20% gedaald. Ten opzichte van de uitstoot in 2019, wil men in 2025 15% minder uitstoten, en in 2030 moet dat 30% zijn. De afgelopen jaren ging het met 1% per jaar omlaag, in de toekomst moet dat sneller gaan. DAF zet daarom in op elektrisch vervoer op de korte afstanden, hybride op de middellange, en de nieuwste dieseltechnieken voor de lange afstanden. Waterstof hoeven we de komende 10 jaar nog niet te verwachten, wel hopen ze dat er regelgeving vanuit de Europese Commissie komt, om hybride in steden als zero-emission te zien (in de stad elektrisch rijden, daarbuiten start de dieselmotor weer om de accu tijdens het rijden bij te laden), dan kan die manier van vrachtauto’s aandrijven een flinke vlucht nemen.

De volgende activiteit was circuitrijden. Er stonden diverse DAF’s klaar, en om mensen tijdens het wachten niet in de kou te laten staan, mocht men plaatsnemen naast een coureur in een dikke BMW, om een echt snelle ronde over de baan te maken. Ik stapte in de X5M, een kleine vrachtwagen met een gewicht van over de 2 ton, die als een malle over de baan werd gestuurd, waarbij we af en toe even van de ideale lijn moesten afwijken om die slingerende vrachtwagens te ontwijken. De XF viel daarna een beetje tegen, wat snelheid betreft. In de vrachtwagens mochten we wel zelf rijden, indien in bezit van een geldig rijbewijs natuurlijk, en zo kregen we een korte indruk van het geheel. Stiekem werd ik voor een tweede rondje in de XG+ gezet, ja die cabine is wat groter maar dat zie je vooral als je achterom of naar boven kijkt. De zithouding is heerlijk, met het stuur op schoot in plaats van net iets te ver weg. Er reden ook ouderwetse spiegelauto’s mee, maar ik kon nu eindelijk de camera’s eens uitproberen, en met de invallende schemer vond ik het zicht beter dan wanneer je in donkere spiegels zit te turen of er al ergens een snellere BMW achter je opduikt. Tijd om de haptische feedback en het multimediasysteem te proberen, was er niet. Stoelventilatie? Helemaal vergeten naar te vragen, maar het zal er ongetwijfeld op zitten. Het is nu wel duidelijk waar collega’s de tik vandaan hebben om voor het uitstappen het stuur omhoog te klappen, want onder het stuur uit de stoel vandaan schuiven, zoals ik normaal gesproken in de MAN doe, is in een DAF niet mogelijk.

De derde en laatste activiteit was met een Formule 1 auto over Zandvoort racen. In een simulator, welteverstaan. In plaats van oranje rook werd er nog wat grijze mist het zaaltje in geblazen, en na een korte uitleg konden we een kwartier lang ons gang gaan. Leuk om een keer gedaan te hebben, rijden met echte auto’s ligt mij toch iets beter.

Als afsluiting mocht iedereen zich opnieuw melden in Bernie’s Lounge, voor een hapje en een drankje, en de prijsuitreiking van de simulatorrace. Meestal zijn het chauffeurs met jaren ervaring die wedstrijdjes winnen, nu werden de schaalmodellen en een dagje zelf racen op het circuit verdeeld onder de jongeren. Pratend met andere chauffeurs, ondernemers en begeleiders die tijdens de dag hielpen alles in goede banen te leiden, kwamen we tot de conclusie dat je eigenlijk een week met een vrachtwagen moet rijden, om de boel een beetje te leren kennen. En dat 4,5 uur rijden met een BMW ook niet verkeerd zou zijn, al moet je dan wel vaker tanken dan met een DAF.

Het programma zat zo lekker vol gepropt, dat ik er pas bij het eten aan dacht dat er nog helemaal geen foto’s van het interieur gemaakt waren. Gelukkig was er iemand bereid om met mij terug te lopen naar de parkeerplaats, zodat er in het donker nog wat sfeerfoto’s gemaakt konden worden. Met zo’n hoog serviceniveau zal het niet lang duren, eer de nieuwe XF, XG en XG+ ook 650.000 keer over de toonbank zijn gegaan.


Tekst en foto’s Martha de Boer

NET ZO INTERESSANT

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *