Zojuist onthulde GINAF deze geweldenaar: een X6 5278 S! Oftewel DAF CF cabine en motor, 10×4, met een GVW van 78 ton. De beide voorassen komen van het Finse Sisu met verzwaarde ophanging en luchtvering. Het DAF tandemstel is verzwaard. Daarnaast is er nog een EVS gestuurde, niet aangedreven, hefbare, starre sleepas bijgeplaatst. Het chassis is versterkt in combinatie met hulpframe bevestiging en de truck is uitgevoerd met HPVS. De truck wordt straks door Bakker Bedrijfswagens aan de eindgebruiker afgeleverd. Wie dat is? Daar mag je lekker over speculeren in de reacties onder dit bericht.
Prachtig, geen idee voor wie. Buist?
Verder dan Bakker bedrijfswagens kom ik ook niet.
Ijmond groep op het terrein van Tata steel??
Het lijkt logisch dat deze wagen voornamelijk op een bedrijfs- of bouwterrein zal worden ingezet, want op de openbare weg geldt een maximum massa van 50 ton. En waarom investeren in een chassis met een GVW van 78 ton, als je toch niet meer dan 50 ton mag wegen? Die zijn vast goedkoper. Het laadvermogen zal ongeveer het dubbele zijn. Dus ik denk dat het inderdaad een wagen voor de Hoogovens of een vergelijkbare inzet betreft. Het lijkt me overigens wel een uitdaging te rijden met 78 ton.