Lada Niva versus Dacia Duster voor AutoWeek

Januari 2011 mocht ik, samen met enkele andere Lada Niva eigenaren, meewerken aan een AutoWeek reportage. De gedachte was dat we (de Niva rijders) de Dacia Duster duurtester afgingen zeiken, maar die bleek beter dan we dachten. Voor mij een leuke eerste kennismaking met de autojournalistiek, alhoewel ik online op dat moment zelf ook al jaren publiceerde. Hier onder eerst mijn verslag wat ik januari 2011 typte, daarna de foto’s.

Je leest het inderdaad goed, artikel in de AutoWeek. Anderhalve week geleden kreeg ik van Jan Feijen, uit hoofde van zijn functie als secretaris van de eerder genoemde LCN een mailtje. AutoWeek heeft een Dacia Duster als duurtest-auto, en wilde die eens tegenover de andere no-budget oostblok terreinwagen zetten, en meteen peilen wat de eigenaren van Niva’s nu van de Duster vinden, is het een concurrent?
Van een beetje aandacht ben ik niet vies, ik vind het leuk om in nieuwe auto’s te rijden, en een excuus om even te kunnen offroaden grijp ik graag aan, dus ik zei, net als vier andere leden van de LCN, direct ja. Helaas moesten twee van hen afzeggen, maar gister zaten er rond het middaguur toch drie mannen met Niva’s klaar in Soest. De Braziliaanse Niva van Jan Bosch was er, echt in de oervorm van de Niva, met eerste achterklep, eerte achterlampen en de 1.6 motor. De andere blauwe Niva is van Dick Onstenk, en is net als de mijne van 2002. De Dacia Duster werd bestuurd door Nic de Boer van AutoWeek en Arno Lingerak maakte foto’s van dit geheel. Na onder het genot van een bakje koffie met elkaar kennis gemaakt te hebben, gingen we een stukje rijden naar een mooi bosomrand stukje zand in de Soester duinen voor de foto’s. De Duster werd mooi neergezet, de Niva’s er in een kring omheen, en wij (de Niva-rijders) mochten de Dacia aan een grondige inspectie onderwerpen, eerst statisch, en vervolgens rijdend, zowel on- als offroad.

De duurtest wagen van AutoWeek is de meest luxe uitvoering, met 4×4 (dat hebben ze vreemd genoeg niet allemaal! ), de 1.5 dci (diesel) motor en allemaal hippe opties, zoals lederen bekleding, waarmee het prijskaartje met iets meer dan €25.000 toch een stuk hoger uitvalt dan de basis-uitvoering die voor €13.990 in de prijslijsten staat. Voor dat geld krijg je dan een auto die er, in ieder geval in mijn ogen, zeker niet verkeerd uit ziet, en ook goed rijd. Het geluidsniveau is tijdens het rijden flink lager dan bij de Niva, er is een achterbank waar drie volwassenen voldoende ruimte hebben, de vijfdeurs versie (er is overigens geeneens een driedeurs versie) breekt niet spontaan doormidden, en offroad hobbelt het wat minder dan bij onze Russische berggeiten. Een groot nadeel is het vele plastic. De beschermplaten die onder de auto zitten, om de bodem te beschermen tegen stenen en dergelijke, zijn van plastic, en houden veel te vroeg op. Tonnie van Deijne is bij de laatste editie van Le Dakar uitgevalen omdat er een steen door zijn beschermplaat heen was gegaan.. Als je echt heftig offroad wilt gaan doen, kun je de Roemeen dus beter niet nemen. Het plastic vinden we op meer plekken terug: dingen als handgrepen en ventilatieopeningen zijn van een erg fragiel aandoend soort plastic gemaakt. Leuk als je een fransman met katoenen witte handschoentjes bent, zoals de ontwerper ongetwijfeld zal zijn, maar een oost-Europese boer die een pak hooi achterin gooit en de schapen in het land eten wil geven, ramt de deur gewoon open, en ik ben bang dat onze schapenboer binnen de kortste keren met een stuk plastic in zijn hand staat. Het is al met al een leuke auto, maar ik ben bang dat hij, ondanks dat je hem niet zo vaak tegen komt, nooit het opvallende van de Niva zal krijgen, en ook de sympathie die je met een Niva bij zo ongeveer iedereen opwekt laakt deze compacte SUV. Samengevat zal ik dus niet naar de Dacia dealer rijden om de Niva in te ruilen als deze ‘op’ is.

Na het testwerk wilden de redacteur en fotograaf ook graag een stukje in de Niva’s sturen, zodat ze zelf het verschil ook konden ervaren. Redacteur Nic heeft ervaring met uitermate toffe auto’s als Citroën Visa’s, dus hij pikte het snel op, bij fotograaf Arno ging het niet direct goed, maar ook hij genoot zichtbaar van het in de zand spelen met een echte terreinwagen.

De fotosessie die hierna volgde was toch wel erg leuk: eerst op zo hoog mogelijke snelheid met de Niva’s door het zand ploegen voor een aantal panning shots, en vervolgens werd de Duster midden op de zandvlakte geparkeerd, en gingen de drie Niva’s, wederom op zo hoog mogelijk tempo, rondjes om de Dacia heen knallen. Daarbij werd een mooi spoor gesleten, dus als er meldingen over vreemde cirkels uit Soest komen: die zijn niet door UFO’s veroorzaakt, maar door zusjes van de Sputnik…

We moesten zelf blijkbaar ook in beeld gebracht worden, wat eerst resulteerde in een klauterpartij op het dak van de ‘Pantanal’ (Portugees voor moeras), en vervolgens werd ieder apart bij zijn eigen Russische bruid geportretteerd. Na een afsluitende fotosessie met de 4 budget-baggeraars op een rijtje op de weg, werd nog even in de brasserie nagepraat, waarna iedereen zijn eigen weg weer vervolgde.

Het was van mijn kant in ieder geval een zeer geslaagde dag, en ik ben benieuwd naar de twee mooiste AutoWeek pagina’s van 2011! Over een paar weken in de brievenbus…

De Braziliaanse Pantanal van Jan Bosch bij het ontmoetingspunt op de parking.

Het is duidelijk wat de doelgroep is van de brasserie.. Past een groep mensen met no-budget terreinwagens dus goed tussen!

Duster @ meetingpoint.

Aangekomen op de zandvlakte.


Leuk om een ‘ekte ekte’ fotograaf zich op mijn auto te zien uitleven.


Van de Niva-rijders was Dick nog het meest geneigd op de Duster over te stappen als hij toe is aan een andere auto, hij onderwierp de duurtester nog even aan een extra inspectie.

Nog meer foto’s maken.


Als afsluiter een foto met de auto’s achter elkaar

Op de terugweg nog even van het kontje van de Duster genoten.

Het was een enorme topdag, en ik wil hierbij AutoWeek en de LCN bedanken die mij en enkele anderen deze mogelijkheid hebben geboden!

Meer Lada Niva artikelen vind je hier, meer over Dacia hier.

One Response

  1. Lucas Ensing 27 maart 2022 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *