Tekst en foto’s Jaco Terlouw.
Mooie line-up op het uitgestrekte terrein
Op vrijdag 18 maart 2022 ben ik met The Dutch Lion, een collega truckspotter, op bezoek geweest bij Kleyn Trucks. The Dutch Lion is Michael Leeuwesteijn. Onze vaste spotplek is slechts enkele meters van elkaar verwijderd. Waar ik zelf kies voor een positie naast autosnelweg A20 (A20 Li, tussen HMP 40,5 en 40,6), staat Michael op het viaduct er boven (bij afrit verzorgingsplaats Maatveld Noord).
Een deel van het eigen Kleyn Trucks wagenpark
Alex Miedema had het bezoek goed voorbereid. Michael en ik waren, zoals gebruikelijk, van harte welkom op het uitgestrekte erf in Vuren. Met een handelsvoorraad van bijna 1000 (jong)gebruikte bedrijfswagens beloofde het een mooie dag te worden. We werden zeker niet teleurgesteld.
Scania R500 Topline.
Naar mijn idee kon ik eindelijk het eigen wagenpark (met uitzondering van de veegmachines) van Kleyn Trucks, Kleyn Vans en Kleyn Service op de foto zetten.
Enkele dagen voor ons bezoek werd ik door Alex getipt over de aanwezigheid van een DAF 2800. Ik ken de 2800 goed. In mijn beginjaren als truckspotter reed dit type, samen met de sterkere zusjes 3300 en 3600, nog veelvuldig rond op de Europese wegen. Tegenwoordig is het een truck die vrijwel uitsluitend nog gezien wordt op truck- en oldtimerevenementen. Hoewel niet meer geheel origineel (de letterplaatsing centraal in de grille past eerder bij een voertuig uit de eerste serie in plaats van bouwjaar 1985) vind ik de DAF toch een bijzondere leuke spot.
Scania S730 6×2/4
Detailopname Scania S730 6×2/4
Detailopname Scania S730 6×2/4
De Scania S730 6×2/4 werd door verkoopfotograaf Frank Klijn netjes voor ons neergezet. De chique trekker kon uitgebreid door ons gefotografeerd worden. De begeerlijke V8-truck zal ongetwijfeld snel een nieuwe eigenaar vinden.
Ondanks de uitgebreide voorraad Euro VI trucks ging mijn belangstelling voornamelijk uit naar de wat meer op leeftijd zijnde voertuigen. Ik werd zeker niet teleurgesteld. De omloopsnelheid bin Kleyn Trucks is erg hoog, maar ondanks dat stonden er toch een paar juweeltjes te wachten om op de gevoelige plaat vastgelegd te worden voordat een vrijwel onvermijdelijke export hun eindbestemming wordt. Misschien zijn er nog wat liefhebber in de truck-oldtimer wereld te vinden die één om meerdere voertuigen kunnen en willen redden voor het nageslacht. In deze blogpost beperk ik mij tot deze wat oudere voertuigen.
Stiekem toch geen MAN F8, maar een Rába!
MAN F90 8×4
DAF FT95.360ATi – ex-Van Amerongen
Mercedes-Benz NG, de truck kreeg al eerder een eigen blogpost
Renault Midliner, de truck kreeg al eerder een eigen blogpost
Het was weer fijn fotograferen in Vuren. Ik ben nu al benieuwd welke bijzondere voertuigen bij een volgend bezoek voor mijn lens gaan komen. Alex Miedema en Frank Klijn enorm bedankt voor de gastvrijheid en ondersteuning tijdens mijn bezoek!
Voor de volledigheid vermeld ik nog dat, hoewel ik alle medewerking kreeg van Kleyn Trucks en Kleyn Vans, dit een vrijwillig geschreven blogpost is. Ik heb op geen enkele wijze een vergoeding ontvangen voor het schrijven van deze blogpost.
Tekst en foto’s Jaco Terlouw.