ECHTE praktijktest: Scania 420R versus MAN TGX470 – Marco Havers


Een Scania laten testen door iemand die idolaat is van Scania, is degene dan niet bevooroordeeld?

Niet voor Marco Havers. Ook al is hij in de ban van Scania, toch kan hij door de Scania-bril heen kijken om te kijken of de vrachtwagen die hij mocht testen voor het bedrijf waar hij voor rijdt, Yme Kamminga koerier en transport in Meppel, zuinig genoeg en geschikt is.

Via de Scania dealer in Zwolle was de Scania 420R een volle week aan de rit bij Kamminga.
Niet alleen werd gekeken hoe zuinig de 420R is maar ook werd gekeken naar de gebruiksvriendelijkheid. Zijn er punten van verbetering, of zijn er voor en nadelen te vinden.

Normaal rijdt Marco met een MAN TGX 470 GX trekker met oplegger. Hij rijdt overdag, een collega ’s nachts. De 50 pk minder sterke Scania werd voor de dezelfde werkzaamheden ingezet als er normaal met de TGX gedaan werd.
Aan het begin van de week werd er afgetankt en zaterdagmorgen weer om te kijken naar de verbruikscijfers. Hierover later meer.

Maandag aan het eind van de dag kregen Marco en zijn collega een uitleg van de vertegenwoordiger van Scania over de mogelijkheden en functies van 420R.

Bij het instappen merk je gauw op dat de instap met de cabine van de ‘R’ serie een stuk lager is dan de TGX. Eerst was het wel wennen aan de derde trede want de ruimte tussen derde trede en de vloer is minder dan bij de MAN. De drie treden liggen trapsgewijs van elkaar naar boven daar waar de 2e en 3e opstap bij de MAN loodrecht boven elkaar liggen.

Tijdens de rit wordt duidelijk dat de Scania erg lekker soepel en licht stuurt. Dit komt
door de optie EAS, het Electric Assisted Steering system; een elektromotor dat ondersteuning biedt bij stuurbewegingen. Een aanrader!


Het was in het begin erg wennen om door het menu op dashboard de verschillende functies te zoeken én te vinden. Het gaat toch anders dan bij het zustermerk. De demotruck had helaas geen radio/navigatie console. Dit in verband met een tekort aan chips. Maar bij aanschaf van een nieuwe zal dat natuurlijk wel anders zijn.


De spiegelopstelling bij Scania is beter dan bij de nieuwe TGX serie alhoewel de spiegels wel al verbeterd zijn ten opzichte van de vorige generatie MAN’s. Scania kiest er voor om de kleine groothoekspiegels boven de normale spiegels te plaatsen waardoor je nog tussen beide spiegels door kunt kijken.

Qua schakelen is er niets op aan te merken. 12 versnellingen met overdrive. Ondanks dat er 50 paarden minder onder de kap waren dan de auto waar Marco normaal op rijdt, was de trekkracht voldoende voor het werk wat er mee gedaan werd.

Wat het zustermerk van Scania wel beter voor elkaar heeft, is het console onderaan de binnenzijde van de deur aan de bestuurderszijde. Daar zijn de knoppen te vinden van o.a. waarschuwingslampen en werklampen. Doordat dat dit miste bij de Scania, kun je merken hoe vaak je deze knoppen gebruikt.

De koelkast van de Scania is wel kleiner dan de TGX. De 1,5 liter flessen kunnen er niet rechtop in staan. Maar liggen kunnen de flessen wel.
Stoel,- en stuurverstellingen zijn bij Scania altijd prima. De knoppen op het dashboard duidelijk en makkelijk bereikbaar.


Bij de Scania is het woord ‘super’ te zien bij geopende portier bij aan bestuurderszijde. Bij de MAN is trouwens het logo te zien (de leeuw). Toch wel een mooie gadget bij beide merken.

Verbruik
Op zaterdag moest de Scania weer terug naar de Scania dealer. Maar voordat de wagen terugging werd er eerst getankt. Zowel diesel als Adblue.
Het dieselverbruik was ietsje meer dan 1: 4,8 en Adblue bijna 1:40.
Binnenkort wordt nogmaals het verbruik bij de MAN TGX getest met dezelfde chauffeurs dan zal duidelijk worden of de Scania inderdaad SUPER is met zijn verbruik.

Conclusie

Na een week gereden te hebben op de nieuwe Scania met nog geen 10.000km op de klok is de conclusie dat beide trucks, Scania en MAN, absoluut winnaars zijn. Beide hebben pluspunten, en een paar mindere punten. Maar de Scania is toch met de R cabine een perfecte truck voor het werk wat normaal er meegedaan wordt. Regionale distributie dus.
Voor Marco is de Scania toch als winnaar uit de bus gekomen. Of dit ook voor de werkgever geldt?

Ideetje voor truckfabrikanten
Wat misschien wel een idee is om te introduceren bij vrachtwagens zijn memory knoppen.
Want het werk wat normaal gedaan wordt met de normale vaste vrachtwagen wordt door twee vaste chauffeurs gedaan. Alle instellingen op het gebied van de stoel, stuur, dashboardverlichting, dashboardinstellingen, radio en spiegels zijn voor beide chauffeurs totaal anders en iedere morgen en avond moeten beide chauffeurs alles weer bij langs voor de juiste instellingen. Zou het niet mooi zijn om één knop te hebben met 1 en 2 . Waarbij de bv. de dag-chauffeur op ‘1’ kan drukken en alle van te voren ingestelde waardes/instellingen gaan automatisch, en de nacht-chauffeur dit kan doen bij knop ‘2’ voor hem.

Yme kamminga koerier en transport
Yme Kamminga Koerier & Transport B.V. is gevestigd in Meppel en gespecialiseerd in verschillende soorten transport waarbij service en kwaliteit voorop staan.
Met een modern jong wagenpark van zo’n 40 busjes en vrachtwagens, 24-uurs distributie, goed opgeleide chauffeurs en transparante communicatie staat men voor u klaar.
Voor meer info : planning@ymekamminga.nl
Wil je iets vervoerd hebben van een envelop tot een oplegger vol….van regionaal tot internationaal, of zelfs koel en/of diepvries of ADR….
Yme Kamminga koerier en transport Meppel is de juiste vervoerder voor u!

Tekst en beeld Marco Havers, die in loondienst is bij Yme Kamminga. Laten we hopen dat hij een mooie bonus krijgt voor de reclame in de laatste alinea, want ik (Alex) krijg daar niks voor 😉

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *