Avanti: een bijna vergeten Amerikaans automerk


Nathan Altman en Leo Newman waren Sudebaker dealers. Nadatde productie van dit merk stopte, richtten deze heren in 1965 de Avanti Motor Corporation op in South Bend, Indiana. Ze zetten de productie van het voormalige Studebaker model met de hand voort onder de merknaam Avanti. In oktober 1982 nam Stephen Blake het bedrijf over. In april 1986 kocht Michael Kelly het bedrijf, hernoemde het tot The New Avanti Motor Corporation en verhuisde in 1987 naar Youngstown, Ohio. In 1988 nam John Cafaro het bedrijf over en noemde het Avanti Automotive Corporation. De productie eindigde in 1991.

De gebroeders Altman introduceerden in 1965 een licht gewijzigde versie van de auto onder de merknaam “Avanti II”. die aanvankelijk een 327 (5,4 liter) Chevrolet Corvette-motor had. Dit evolueerde naar de 400, vervolgens de small-block 350 en vervolgens de 305 voor 1981. De 305 (5,0 liter) V8 had 155 pk (116 kW) en GM’s Turbo 350 automatische versnellingsbak. Het bouwen van een van de Avanti II’s uit de jaren 80 vergde 10 tot 12 weken, afhankelijk van speciale kleur- of bekledingsorders. De laatst gemaakte Avanti II kwam van de band met een V6-motor van Roush, dat was een uniek exemplaar. Na de dood van Nate Altman leidde Arnold Altman het bedrijf tot de verkoop in 1982. Van 1963 tot 1985 werden Avanti II’s gebouwd op het door Studebaker ontworpen chassis, waarna het Chevrolet Monte Carlo-chassis werd gebruikt; Chevy stopte in 1987 met de Monte Carlo en Avanti stapte over op het chassis van de Chevrolet Caprice.


De Belgische Avanti II op de foto’s uit dit artikel kon ik fotograferen op het Montforter Oldtimer Treffen 2022.

One Response

  1. Jan Clevering 28 november 2022 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *