Holcim bestelt 1.000 elektrische Actrossen

Holcim zal vertrouwen op de Mercedes-Benz eActros 600 om zijn duurzaamheidsstrategie op grote schaal te implementeren. De Zwitserse producent van bouwmaterialen is van plan om in totaal 1.000 exemplaren van de batterij-elektrische vrachtwagen van Mercedes-Benz Trucks, die afgelopen oktober zijn wereldpremière beleefde, aan zijn Europese vloot toe te voegen. Beide bedrijven hebben daartoe als sterke partners een gezamenlijke intentieverklaring getekend. Het volume vertegenwoordigt de grootste geplande order tot nu toe voor de eActros 600 die bijdraagt aan het behalen van de duurzaamheidsdoelstellingen van beide bedrijven.

Het merendeel van de elektrische vrachtwagens zal met silotrailers worden ingezet voor het veeleisende transport van bouwmaterialen zoals cement. Dankzij de hoge accucapaciteit van ruim 600 kilowattuur – vandaar de modelaanduiding 600 – en een nieuwe, bijzonder efficiënte, in eigen huis ontwikkelde elektrische aandrijfas, kan de e-truck zonder tussentijds opladen een actieradius van 500 kilometer halen. Daarom zal de eActros 600 aanzienlijk meer dan 1.000 kilometer per dag kunnen afleggen. Dit wordt mogelijk gemaakt door tussentijds opladen tijdens de wettelijk voorgeschreven rijpauzes – ook zonder megawatt-laden.

Karin Rådström, CEO Mercedes-Benz Trucks: “Holcim is een van de belangrijkste klanten van Mercedes-Benz Trucks in de bouwsector. We zijn erg blij dat het bedrijf voor de eActros 600 heeft gekozen in zijn transformatie naar alternatieve aandrijvingen. Onze elektrische vrachtwagen met de driepuntige ster zet nieuwe normen op het gebied van efficiëntie.”

Miljan Gutovic, regiohoofd Europa bij Holcim: “Holcim bevordert de transitie naar duurzamer en efficiënter transport door de logistiek van onze activiteiten koolstofvrij te maken. We zijn verheugd om samen te werken met Mercedes-Benz Trucks om ons wagenpark te elektrificeren, waardoor we ons doel om tegen 2030 30% van onze aankopen of contracten voor zware vrachtwagens emissievrij te maken, kunnen versnellen.”

De Mercedes-Benz eActros 600
Naast CCS-laden tot 400 kW zal de eActros 600 later ook megawatt-laden (MCS) mogelijk maken. Vanaf de start van de verkoop kunnen klanten hiervoor een voorinstallatie bestellen. Zodra de MCS-technologie beschikbaar komt en door alle fabrikanten wordt gestandaardiseerd, is het de bedoeling dat deze modellen van de eActros 600 achteraf kunnen worden gemonteerd. De accu’s kunnen in ongeveer 30 minuten worden opgeladen van 20 tot 80 procent bij een geschikt laadstation met een vermogen van ongeveer één megawatt.

Visueel wordt de e-truck gekenmerkt door een fundamenteel nieuw, puristisch design met duidelijke lijnen en een aerodynamische vorm. Als het gaat om de winstgevendheid voor wagenparkbeheerders, is de elektrische vrachtwagen bedoeld om nieuwe normen te stellen en op de lange termijn de meerderheid van de dieselvrachtwagens in het belangrijke langeafstandstransportsegment te vervangen. De kern van het concept van Mercedes-Benz Trucks voor batterij-elektrisch langeafstandsvervoer is om klanten een holistische oplossing te bieden die bestaat uit voertuigtechnologie, advies, laadinfrastructuur en diensten.

De start van de serieproductie is gepland voor eind 2024. Naast de trekker zal Mercedes-Benz Trucks vanaf de marktintroductie ook starre varianten van de eActros 600 produceren, waardoor klanten verdere toepassingsmogelijkheden voor volledig elektrisch transport worden geboden. Momenteel wordt een vloot van ongeveer vijftig prototypevoertuigen gebouwd, waarvan sommige in een volgende stap ook in de praktijk zullen worden getest bij de eerste klanten.

Tekst: Daimler Truck AG

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *