Binnengekomen berichten week 22 2024

Vaak krijg ik foto’s toe gestuurd wat net niet genoeg is voor een eigen artikel, maar ook zonde is om niks mee te doen. Daarnaast komen er regelmatig beeldreacties binnen op bestaande artikelen. Plus interessante persberichten, die zonde zijn om ze alleen op truckfan te laten zien, maar ook om welke reden dan ook geen eigen artikel krijgen. Hier onder een aantal van de dingen die ik de afgelopen week via mail, WhatsApp en privé berichten op de diverse socials toegestuurd kreeg.













Jannick Bolten stuurde wederom wat Baltische foto’s, het bizarre toeval wil dat hij dezelfde aparte Lada spotte waar morgen sowieso al een artikel over online zou komen. Zodra die online staat kun je hier klikken om die, inclusief Janncik zijn foto’s, te zien.



Mike van Stein spotte in Hongarije weer mooie spulletjes.




Jaco de Mik stuurde al voor de open dag van VSDV een aantal foto’s daar vandaan. Ik koos er voor die pas na die tijd te publiceren, om de eerste FH Aero in Nederlandse bedrijfskleuren nog even een verrassing te houden.



Smith Communicatie:
Kartcentrum Zwolle introduceert eerste kart voor mensen met handicap
Dutch Racing Series maakt kartwedstrijden toegankelijk voor iedereen: ook voor mensen met een fysieke beperking
Vandaag introduceert Kartcentrum Zwolle de eerste Nederlandse kart voor mensen met een beperking tijdens de Dutch Racing Series-wedstrijd. De kart is zo aangepast dat gasgeven en remmen via het stuur wordt bediend met speciale handpendalen. Kartliefhebbers met bijvoorbeeld een beperking aan de benen kunnen nu ook wedstrijden rijden op hoog niveau. Eén van de deelnemers aan de Dutch Racing Series (DRS) is de 22-jarige Siebe de Bruijn uit Enschede. Hij heeft een beperking aan zijn linkerbeen en heeft de afgelopen maanden de speciale kart meerdere malen getest. “Het is mijn doel om te laten zien dat mijn handicap mij niet beperkt”, aldus het karttalent. Uiteindelijk ambieert de DRS-organisatie om een volledig team op te richten van mensen met een beperking die kunnen meedoen aan de DRS-wedstrijden.

Karten toegankelijk voor iedereen
De DRS is opgericht om karten op hoog niveau toegankelijk te maken voor iedereen, ongeacht de ervaring of fysieke beperkingen. Dit wordt gerealiseerd door gebruik te maken van een speciale vloot huurkarts die uitsluitend voor wedstrijden worden ingezet. Zowel de standaard als de aangepaste huurkarts zijn gelijkwaardig. Ze zien er hetzelfde uit, worden op dezelfde manier onderhouden en hebben dezelfde banden. Het enige verschil is dat gasgeven en remmen via het stuur geregeld wordt bij de aangepaste variant. Dit zorgt voor een eerlijke en spannende competitie. Bovendien hoeven deelnemers niet in het bezit te zijn van een eigen kart om mee te kunnen doen aan de wedstrijden.

“Ik ben blij dat we vanaf vandaag ons steentje bijdragen aan een inclusievere samenleving. Ik vind het belangrijk dat iedereen moet kunnen sporten, zo ook karten. We hebben lang getest om de meest werkbare kart te produceren die helemaal is aangepast op de behoeften van mensen met een beperking. Ik ben er trots op dat iedereen de kart vanaf nu kan bewonderen, met in het bijzonder de mensen met een handicap. Ik hoop dat zij zich nu niet meer beperkt voelen door het hebben van een handicap.”, aldus Christian Snoek, eigenaar Kartcentrum Zwolle.

Een kans om mee te komen met anderen
Siebe de Bruijn (22 jaar), raceliefhebber van kleins af aan, is geboren met cerebrale parese en heeft een beperking aan zijn linkerbeen. Toen hij jonger was, reed Siebe in een traditionele kart, maar door de jaren heen is zijn mobiliteit verslechtert. Hij heeft de aangepaste kart met handpedalen intensief getest en vertelt enthousiast: “Gasgeven en remmen zijn essentieel bij karten, maar het combineren met sturen was altijd uitdagend voor mij in een normale kart. Je moet op een precieze manier remmen terwijl je stuurt. Als je die combinatie niet goed uitvoert, verlies je veel tijd. Voorheen moest ik dus op een ‘risicoloze manier’ een bocht ingaan, waardoor ik niet mee kon komen met de andere karters. Met de handpedalen in de speciaal aangepaste kart is dit probleem niet meer van toepassing. Ik zie eindelijk weer de kans om mee te komen met anderen.”

Over de Dutch Racing Series
Dutch Racing Series biedt sinds 2022 een hoogwaardige wedstrijdomgeving waarin karten als sport centraal staat, met een focus op toegankelijkheid voor iedereen. Om dit te realiseren is een vloot van 60 nieuwe karts aangeschaft voor het organiseren van wedstrijden. Hierdoor kunnen ook mensen zonder eigen kart meedoen. Deze vloot omvat ook karts met speciale hand gas- en rempendalen, waardoor ook mensen met een beperking kunnen deelnemen aan de races. Het doel is om kartwedstrijden voor iedereen toegankelijk te maken, een gemeenschap te vormen en endurance races mogelijk te maken voor iedereen, zodat iedereen de kans krijgt om uit te blinken op het circuit.

Over Kartcentrum Zwolle
Kartcentrum Zwolle (voorheen Karba) is een outdoor kartbaan gelegen aan de Heinoseweg 10B. In 2022 is het complex in zijn geheel opgeknapt en is er fors geïnvesteerd in nieuwe huurkarts, tijdwaarneming, kerbstones en natuurlijk echte F1-startlampen. De kartbaan wordt door vele enthousiaste race liefhebbers bezocht die eenvoudig een kart kunnen huren.


Robert Baarda: “Gisteren een saunadag in Sinsheim. Vandaag vanaf de camperplaats bij de sauna, een mooie wandeling gemaakt naar een burcht en bij terugkomst ff een Russische exoot op de plaat vastgelegd.

Even later kwam hij zowaar nog een mooie Rus tegen.




Goodyear FIA ETRC Media:
KISS TAKES DOUBLE WIN ON MISANO’S OPENING RACE DAY
In a captivating display of skill and strategy, Norbert Kiss dominated the track on the first day of racing in Misano, securing a clean sweep of pole position and two victories.

RACE 1
Norbert Kiss converted his first pole position of the year into victory as he held off an advancing Jochen Hahn in the race.

Sascha Lenz had a brilliant start, jumping both Antonio Albacete and Hahn to climb from fourth to second going into the first corner. The advance was shortly lived as Lenz’ fellow countryman got back ahead before the end of the lap to begin his pursuit of Kiss extending his lead.

Hahn managed to bring Kiss within two seconds as the rain started to come down, but the reigning champion’s race craft was enough to keep Hahn far enough back to not throw a move coming into the final lap.

RACE 2
After a delayed start to the second race at Misano due to a first lap incident, Norbert Kiss charged through the field to take his second victory of the season. This secured him maximum points from the first day of racing in Italy.

The drivers had not got to the first corner when José Eduardo Rodrigues and Sascha Lenz came together, the Chrome driver careering into the back of the #3 and spearing them both off the track. The incident saw both drivers walk away fine but brought out a red flag delay as fluid from Rodrigues’ truck was cleared off the track surface.

Lenz was able to use the red flag to make the needed repairs on his truck, but Rodrigues was unable to restart the race.

It looked like Steffi Halm would be back on the top step as she charged pole-sitting Clemens Hecker and André Kursim off the second start, pushing her fellow Titan driver for first place. Kursim just managed to hold her back, but he had his rear view full of Halm until Kiss joined the battle on lap four.

It didn’t take long for Kiss to get to the front of the field, leading fellow Titan rivals Jochen Hahn and Lenz through with him. An incredible move around the outside of the Turn 1 chicane saw him deposit Kursim to second and storm off ahead of the field for his second win of the day.

Hahn and Lenz were able to also make it past the original lead duo, taking the final podium position ahead of Halm, who eventually passed Kursim.

NORBERT KISS DELIVERS FLAWLESS FOUR-WIN PERFORMANCE IN MISANO
Norbert Kiss has taken full points, claiming both pole positions and all four race wins as his dominate Italian weekend comes to a close.

RACE 3
It was another tick in the victory column for Norbert Kiss, as he converted his Misano Qualifying 2 pole into Race 3 victory, clocking up his 200th podium in the Championship.

Jochen Hahn looked like he wanted to take the fight to the Hungarian off the line, but getting a perfect getaway in his #1 Révész Racing truck, Kiss held onto the lead that he wouldn’t relinquish for the next 12 laps. The German tried to reel in the reigning champion, but with his exceptional race craft and experience, he remained unbeatable as the chequered flag fell.

Unlike in yesterday’s first race, Antonio Albacete managed to hold off the charge from Sascha Lenz as the lights went green and held onto third place, taking his first podium of the weekend.

RACE 4
André Kursim kept the lead off the start, but José Eduardo Rodrigues stayed in the fight at the front, trying to keep as many Titan drivers between him and second-placed Steffen Faas. This became more important when Rodrigues was handed a five-second penalty for being out of position at the rolling start.

Kiss began carving through the pack to get up to the lead battle and soon Steffi Halm, who was fighting with Kursim for second, had to concentrate behind her rather than in front. It wasn’t long until Kiss was back to leading the field, but Rodrigues stayed with him as best he could to build the gap and try to not lose any positions when his penalty was added.

The Portuguese driver did just that, crossing the line 0.8s behind Kiss but eight seconds ahead of Halm. Although there is no longer an overall championship so overall finishing position is not important, holding second on the track allowed Rodrigues to guarantee he would not drop behind Faas when his penalty was added.

Antonio Albacete completed the Titan podium with his second of the day, coming home third in class.





Peter van Burik en Mark Teunissen bezochten Achterhoek Truck Festijn 2024, dat artikel komt ergens in juni online. Mark schreef dit bij de WeTransfer met zijn foto’s: “De Ape / Volvo 960 / Morris bestel zijn niet op het treffen gemaakt, maar denk dat die ook wel bij Alex in de smaak vallen.” Ik ken Mark niet, hij mijn smaak duidelijk wel!



Van Loon Racing:
Anja van Loon wint Rally3-klassement terwijl Erik geniet in de WRC
Het was misschien wel een van de moeilijkste ELE Rally’s uit de afgelopen jaren. Erik van Loon en Joeri Docx reden met de Subaru Impreza S14 WRC en genoten vooral van het rijden met zo’n auto in de demoklasse. Anja van Loon en Martine van den Heuvel wonnen het Rally3-klassement met de Renault Clio Rally3 en werden derde in de Renault Clio Trophy door geen fouten te maken en constant te rijden. Een geslaagde ELE Rally voor Van Loon Racing!

Anja had vooraf niet verwacht de klasse te winnen. “Dit is wel gaaf hoor! Martine en ik hebben ons echt gefocust op netjes rijden en geen fouten maken. Door de regen was het hier en daar spekglad, dus we moesten ons daarop aanpassen. We hebben heel constant gereden terwijl de concurrentie wel fouten heeft gemaakt. Ik denk dat ik daarmee opnieuw heb laten zien dat mijn sterkste punt is dat ik hele stabiele tijden noteer en dat loont aan de finish. De auto was verder perfect, die heeft niks geleden van deze twee dagen.”

Doordat Erik deelnam in de demoklasse met de WRC, kon hij geen aanspraak maken op de winst. “Maar we hebben wel getimed en dan zijn we gewoon competitief ten opzichte van de moderne auto’s. De Subaru is inmiddels 16 jaar oud, maar het rijdt zo goed. We hadden tijdens de zaterdag een probleempje met de ALS waardoor we niet voluit konden, maar desondanks hebben we echt genoten dat we met deze auto weer mochten rijden in Nederland. Hopelijk blijft het niet bij deze ene keer.”

Het volgende evenement voor Erik en Anja is de Baja Aragon van 26 tot en met 28 juli. Daar zullen zij beiden met een Can-Am starten.




Daan Jongejan stuurt met via LinkedIn regelmatig foto’s van de opvallende groene pechhulpvoertuigen van de Quality Assistance Group.














Emiel Broere en zijn neef Martijn doen mee aan de Ramble Rally. 110 liefhebbersauto’s die over de mooiste wegen van Europa rijden, bestemming onbekend. De heren rijden in een auto die flink opvalt tussen alle Porsches: een VW up! GTI. Ik mocht een aantal foto’s gebruiken die ze onderweg maakten.

VW ID. BuzzVW ID. Buzz
Volkswagen Bedrijfswagens:
ID. Buzz Cargo: ruimte voor nieuwe uitvoeringen
Afgelopen jaar was de Volkswagen ID. Buzz de populairste elektrische bestelauto van ons land. En met recht, want je kunt als ondernemer nou eenmaal niet om zijn praktische en veelzijdige eigenschappen heen. In de nieuwe, zeer complete Bulli Edition- en bereikbare Economy Business-uitvoeringen van de ID. Buzz Cargo worden die sterke eigenschappen nu nadrukkelijker dan ooit belicht.

Met de introductie van de tijdelijk beschikbare Bulli Editionen Economy Business breidt Volkswagen Bedrijfswagens het gamma van de ID. Buzz Cargo nu uit naar drie varianten, en is er voor ondernemers volop keuze. Gemeenschappelijke elementen van de drie uitvoeringen zijn de 150 kW (204 pk) sterke elektromotor, een 77 kWh accupakket, een maximale actieradius van 422 kilometer en de mogelijkheid tot snelladen met maximaal 170 kW. En natuurlijk de pluspunten die er in de dagelijkse praktijk voor gebruikers toe doen, zoals zijn laadruimte van 3,9 m3, een laadvermogen van 650 kg, een trekgewicht van 1.000 kg en uiteraard de zeer korte draaicirkel van iets meer dan 11 meter waarmee de ID. Buzz Cargo in de stad bij uitstek uit de voeten kan.

ID. Buzz Cargo Bulli edition
Nu kunnen ondernemers die sterke eigenschappen combineren met de riante uitrusting van de ID. Buzz Cargo Bulli Edition, die alle ruimte voor luxe en comfort biedt. Ten opzichte van de bekende ID. Buzz Cargo (vanaf € 49.250) krijgt de Bulli Edition standaard bijvoorbeeld in hoogglans zwart uitgevoerde elektrisch verstelbare, verwarmbare en inklapbare buitenspiegels, een geluidsisolerende, draadloos verwarmbare en infrarood reflecterende voorruit met verwarmde ruitensproeiers, LED Matrix (IQ. Light) koplampen met automatische en dynamische lichtbundelhoogteverstelling en bochtverlichting, dynamische grootlichtassistent (Dynamic Light Assist), een doorlopende LED-strip tussen de koplampen en welkomstverlichting in de buitenspiegels met logoprojectie.

Andere highlights waarmee deze fully loaded versie van de ID. Buzz Cargo uiterlijk eveneens goed voor de dag komt, zijn metallic- of pareleffectlak, 19 inch lichtmetalen ‘Tilburg’ velgen, speciale decoratie op de D-stijl en omgevingsverlichting in de achterklep.

Ook aan interieurcomfort is uiteraard gedacht om het werk te verlichten. Voorbeelden zijn een multifunctioneel, met leer bekleed stuurwiel, de mogelijkheid om een smartphone draadloos op te laden, digitale radio-ontvangst (DAB+), een achteruitrijcamera (Rear View), de Travel Assist fileassistent, een dodehoeksensor (Side Assist) en verlichting van de voetenruimte in de cabine.

Bereikbaarder dan ooit
Voor wie het wel een tandje minder mag, is er nu ook de ID. Buzz Cargo Economy Business, die het gamma aanvoert. Deze extra bereikbare versie combineert de kracht van de ID. Buzz Cargo met een aantrekkelijke aanschafprijs vanaf slechts € 43.500.

Vanzelfsprekend worden ook deze tijdelijk beschikbare uitvoeringen standaard geleverd inclusief 7 jaar onderhoud en APK en 8 jaar garantie op het accupakket.

Scania 500R
Scania Benelux:
Wigchers vernieuwt wagenpark met 21 nieuwe Scania’s
Onlangs plaatste Wigchers Int. Transport uit Schoonoord een order voor 21 nieuwe Scania 500R Super trekkers. De comfortabele en ruime R-cabine biedt de chauffeur een optimale plek om te werken en te rusten. Twintig van de voertuigen worden uitgevoerd als drie-assige trekker en één voertuig wordt een extra lage trekker voor lowdecktransporten. Alle trekkers worden rondom luchtgeveerd voor het hoogste comfort en optimale benutting van de aslasten. Met de investering in de nieuwe Scania’s wil Wigchers een volgende stap zetten in het verduurzamen van het wagenpark.

Met meer dan 100 jaar ervaring biedt Wigchers een breed programma aan transportdiensten. De diversiteit loopt sterk uiteen van transport voor de olie- en gasindustrie, maar ook voor de wegenbouw (zoals asfalt en zand) en de agrarische sector. Daarnaast vervoert men o.a. tuinhout, betonelementen, staalconstructies, ADR goederen en machineonderdelen. Het wagenpark bestaat onder andere uit open opleggers, semi-diepladers, huiftrailers, kooiapen, volumekippers, asfaltkippers, kraantrailers en kraantrucks. Kortom een allround en flexibele transporteur waar men op het materiaal moet kunnen vertrouwen.

Dat is waar de betrouwbaarheid en de efficiency van Scania’s Super aandrijflijn een belangrijke rol speelt. Deze blijft qua brandstofverbruik in de branche de toon zetten. De nieuwe 13-liter motor vormt tezamen met de, eveneens, nieuwe G33CM versnellingsbak het hart van de Super aandrijflijn. Het resultaat is een ongekende souplesse en een ruime marge in de trekkracht van de motor. Gecombineerd met de laatste versie van Scania Opticruise en de ruime R-cabine resulteert dit in een echte chauffeursauto.

Volvo FH 5th gen
Volvo Trucks Nederland:
AB Texel verduurzaamt transport met Bio-LNG-trucks van Volvo
Door gebleken betrouwbaarheid, investeert AB Texel in vijftig Volvo FH trucks op (Bio-)LNG. De trucks worden breed ingezet op regionaal en internationaal transport. Met de gezamenlijke focus op CO2-reductie, ziet het bedrijf in Volvo Trucks een perfecte partner om de duurzaamheidsdoelen te halen.

Opnieuw kiest AB Texel voor (Bio-)LNG-trucks van Volvo. De goede brandstofefficiëntie, gebleken betrouwbaarheid en positieve ervaringen met het servicenetwerk, waren hiervoor doorslaggevend. “Elektrisch rijden is voor onze inzet op zwaar en internationaal transport nog niet volledig toereikend. Met Bio-LNG is het daarentegen mogelijk om direct CO2-uitstoot te verminderen. De beschikbaarheid van Bio-LNG neemt daarbij gelukkig toe, ook in het buitenland, waardoor we steeds flexibeler gebruik kunnen maken van deze biobrandstof”, zegt Dennis Wetenkamp, CEO van AB Texel.

CO2-uitstoot fors reduceren
Om een eerste stap te zetten naar een emissievrije toekomst, heeft AB Texel al in 2016 een serie van vijf trucks op (Bio-)LNG aangeschaft. Tegenwoordig beschikt de organisatie over tientallen exemplaren. De aanschaf van vijftig nieuwe gas-powered Volvo-trucks, is een mooie en stevige volgende stap. “Door op (niet-fossiele) Bio-LNG te rijden, kunnen we de CO2-uitstoot nu zelfs tot 100% reduceren”, verklaart Wetenkamp. De exacte besparing hangt daarbij af van de samenstelling van grondstoffen.

De vijftig Volvo FH 4×2 trekkers zijn voorzien van de recent vernieuwde, nog zuinigere LNG-motor en de nieuwe 225 kg brandstoftank. Gecombineerd zorgt dit voor een grotere actieradius. De trucks worden ingezet bij alle divisies van AB Texel, waaronder op het transport van agrarische producten, meel, veevoer en zuivel en op gekoeld-, distributie- en speciaaltransport. De trucks worden gedurende het eerste halfjaar van 2024 geleverd, waarbij de eerste exemplaren vanaf medio april in gebruik zijn genomen.

“De unieke Volvo-techniek zorgt voor een extreem laag verbruik, zonder in te leveren op rijcomfort en prestaties. Met gebruik van fossiele LNG, levert dit al een mooie CO2-reductie op. Met de keuze voor Bio-LNG is een reductie tot zelfs 100% mogelijk – en dat met een aantrekkelijke kilometer-kostprijs”, zegt Jan Schouten, Manager Energy Transition bij Volvo Trucks Nederland. “In de energietransitie speelt Bio-LNG een belangrijke rol in de mix van brandstoffen en technieken om de CO2-doelstellingen te halen. Deze investering van AB Texel toont aan dat er hernieuwd vertrouwen is in Bio-LNG als transitiebrandstof.”

Controle over onderhoud met servicecontract
Om controle te houden over het onderhoud aan de trucks, is gekozen voor het Volvo Gold-servicecontract. Dit reparatie- en onderhoudscontract garandeert een optimale beschikbaarheid. Al het preventieve onderhoud en truckreparaties zijn daarbij inbegrepen, inclusief een naar behoeften afgestemd onderhoudsschema, diagnose op afstand en Real Time Monitoring.

Doel: net zero in 2050
Samen met betrokken partners, zet AB Texel zich in om de CO2-uitstoot per ton/kilometer met minimaal 40% te reduceren in 2030 en terug te brengen tot net zero in 2050. De onderneming wil de negatieve impact op het milieu verkleinen door veilig te werken met een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk. Wetenkamp: “95% van onze CO2-uitstoot komt door fysieke transportbewegingen. Vanzelfsprekend is de meeste winst dan ook te behalen in het verduurzamen van ons wagenpark. We hebben al een elektrische Volvo-truck in ons wagenpark rijden. Maar vanwege ons flexibele transport op lange afstanden, is het tot dusver nog lastig om op grote schaal in te zetten op elektrisch vervoer. Hernieuwbare brandstoffen, waaronder Bio-LNG en HVO, zien wij dan ook als een goede transitiebrandstof voor de komende jaren. We blijven natuurlijk wel experimenteren met nieuwe technieken en ontwikkelingen, met elektrisch en op de langere termijn misschien ook waterstof als mogelijke vervolgoplossing.”

Samenwerken in de keten
De duurzaamheidsdoelstellingen beperken zich echter niet tot het verlagen van CO2-uitstoot, stikstof en fijnstof. “Als marktleider nemen we onze verantwoordelijkheid. We werken hard aan het bereiken van maximale veiligheid in het werk en onderweg. Ook willen we een aantrekkelijke werkgever zijn voor onze medewerkers en een waardevolle samenwerkingspartner voor onze relaties in de keten. Daarbij gaan we graag met ketenpartners in gesprek hoe we samen verder kunnen verduurzamen,” zegt Wetenkamp tot slot.

Over AB Texel
AB Texel is gespecialiseerd in agri-, food- en speciaal transport in grote delen van Europa en heeft vestigingen in Nederland, Duitsland, Groot-Brittannië, België en Frankrijk. Als logistieke partner met een sterk netwerk, zoekt het bedrijf samenwerkingen om de logistieke processen in de keten te optimaliseren en te bouwen aan duurzame relaties. Met schaal- en netwerkvoordelen, kundige medewerkers en data als sleutel tot succes. Bij AB Texel werken zo’n 2.900 medewerkers. Het moderne wagenpark telt zo’n 1.750 trucks en 2.900 trailers.


Edwin Hugen was ook bij de open dag van VSDV, en maakte daar een foto van de FH Aero die twee dingen mooi laat zien waar online wat discussie over was. De antwoorden op de geruchten: ja, het is een XXL cabine en ja, het is een demo van Volvo Nederland met een wrap er overheen.



In Praag ging Robert Baarda even een drankje doen in de koffiebar van Dakar-winnaar en vriend van de show Martin Macik. Stond een leuke Tatra bij in de buurt!

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *