De Mercedes-Benz Zetros is er voortaan als 8×8 (en meer Daimler legertrucknieuws)

Mercedes-Benz Special Trucks biedt de Zetros off-road truck met vier assen en vierwielaandrijving (8×8) vanaf 2025 aan in twee varianten. De Zetros zal dan verkrijgbaar zijn in verschillende configuraties, van een tweeassig tot een vierassig model. De Zetros 8×8, die Mercedes-Benz Special Trucks op Eurosatory zal tentoonstellen, is het resultaat van een grote order van het Canadese Ministerie van Defensie, waarbij de komende jaren ruim 1500 Zetros-voertuigen zullen worden geleverd. Mercedes-Benz Special Trucks presenteert op Eurosatory ook een Zetros met gepantserde cabine. Vanaf nu kan het voertuig met gepantserde cabine rechtstreeks vanuit de fabriek in Wörth worden geleverd. Bovendien zal Mercedes-Benz Special Trucks het volledige productassortiment van de terreinvaardige Zetros van 4×4 tot 8×8 met en zonder gepantserde cabine uit één hand kunnen aanbieden. Op stand D127 (EXTPe6b Outdoor) vinden bezoekers ook andere voertuigen voor militair gebruik: een Unimog U5000 met zeilopbouw als troepentransporter, een Arocs 6×6 met dubbele lier als gepantserde trekker, een Zetros 4×4 en de variabele FGA chassis als tactisch chassis voor gepantserde personeelscarriers (APC).

Franziska Cusumano, hoofd van Mercedes-Benz Special Trucks: “Met de uitbreiding van ons portfolio kunnen we onze klanten nu het complete productassortiment van de Zetros-serie vrachtwagens met hoge terreinvaardigheid aanbieden. Met de nieuwe Zetros 8×8 krijgen klanten een robuust en zeer mobiel logistiek voertuig met een groot laadvermogen voor militair gebruik. In de toekomst zullen ze er ook van profiteren dat ze de Zetros met gepantserde cabine bij één leverancier kunnen verkrijgen. En dit alles natuurlijk in Duitsland.”
Mercedes-Benz Zetros
De nieuwe Zetros 8×8 wordt geleverd met meer laadvermogen en een grotere carrosserieruimte
De nieuwe 8×8-voertuigvariant biedt een aanzienlijk verhoogd laadvermogen tot 25 ton met de gebruikelijke hoge offroad-capaciteiten. Tegelijkertijd wordt de beschikbare carrosserieruimte vergroot dankzij het langere chassis. De Zetros kan daardoor voor een nog breder scala aan tactische en logistieke eisen worden ingezet.

De truck wordt aangedreven door een zescilinder-in-lijn dieselmotor OM 460, met 265 tot 375 kW (360 tot 510 pk) en een maximumkoppel tot 2.300 Nm uit een cilinderinhoud van 12,8 liter, ontworpen voor zware voertuigen. Off-road profiteren bestuurders van de grote hellingshoeken en de doorwaadbaarheid, terwijl inschakelbare longitudinale en transversale differentieelsloten de tractie en manoeuvreerbaarheid kunnen vergroten, afhankelijk van de rijsituatie. De Zetros 8×8 behoudt ook zijn volledige offroad-capaciteiten, terwijl de transportprestaties aanzienlijk worden verbeterd.

8×8 maal twee: in de toekomst twee vierassige varianten beschikbaar
De nieuwe Zetros 8×8 zal verkrijgbaar zijn in twee varianten. De eerste variant heeft twee assen voor en twee assen achter, waarbij de twee voorassen gestuurd zijn. In de tweede variant is er één bestuurbare vooras en drie achterassen. Om de bochtstraal te verkleinen wordt de laatste van de drie achterassen gestuurd. Beide varianten zullen zowel als trekker als als draagvoertuig met een grote carrosserieruimte verkrijgbaar zijn.

Alle Zetros-voertuigen zullen in de toekomst ook verkrijgbaar zijn met een gepantserde cabine
De productiestart van de nieuwe Zetros 8×8 volgt op de introductie van de eveneens nieuwe optie van een gepantserde cabine af fabriek. Met de speciale cabinebepantsering kunnen de bestuurder en de bemanning in het voertuig worden beschermd tegen ballistisch vuur of landmijnen. De gepantserde cabine is al leverbaar voor de Zetros 6×6 en zal vanaf 2025 achtereenvolgens projectspecifiek te bestellen zijn voor het gehele productassortiment van de Zetros hoogterreinserie. Mercedes-Benz Special Trucks breidt zo zijn productportfolio uit en zal in de toekomst voertuigoplossingen inclusief gepantserde cabine uit één hand kunnen aanbieden, zelfs voor grote bestellingen. Voor klanten betekent dit: één contactpersoon, één fabrikant, één compleet voertuig met op elkaar afgestemde componenten, één factuur. Mercedes-Benz Special Trucks garandeert bovendien een uitgebreide service en beschikbaarheid van reserveonderdelen. Mercedes-Benz Special Trucks zal blijven samenwerken met fabrikanten van gepantserde bestuurderscabines en beschermde cellen voor militaire vrachtwagens en militaire chassis om specifieke klantverzoeken en nationale eisen te realiseren.

Eurosatory: De defensietrucks die tentoongesteld zullen worden
Van 17 tot en met 21 juni 2024 vindt de toonaangevende Europese vakbeurs voor Veiligheid en Defensie plaats in Parijs. Mercedes-Benz Special Trucks zal op Eurosatory zes voertuigen tentoonstellen.

Zetros 8×8 met container uit de grote Canadese order
De nieuwe Zetros 8×8 is 11,15 meter lang, 2,60 meter breed en 3,70 meter hoog. Het voertuig wordt aangedreven door de Euro V OM 460 zescilinder lijnmotor met een cilinderinhoud van 12,8 liter. De dieselmotor levert 376 kW (510 pk). De Allison 4500 SP automatische versnellingsbak zorgt voor een hoge rijdynamiek. Bij het rijden door zand en modder kan de bandenspanning onderweg worden aangepast met behulp van het bandenspanningsregelsysteem. Voor waterovergangen en hoge offroad-mobiliteit wordt de Zetros als bijzonder kenmerk geleverd met een doorwaadbaarheid van 1,50 meter. Voor het snel laden en lossen van containers is een haakarmsysteem met frontspreader gemonteerd.
Mercedes-Benz Zetros
Zetros 6×6 met gepantserde cabine en zelfsluitende tank
Op Eurosatory zal ook een Zetros met gepantserde cabine van Mercedes-Benz Special Trucks te zien zijn. Op de tentoonstelling staat een tank van Lindner & Fischer, die in samenwerking met WEW Westerwälder Eisenwerk GmbH is gebouwd en zelfdichtend is. Dit betekent dat als er vloeistof uitlekt, deze reageert met de coating en het beschadigde gebied meestal weer afdicht. De tankopbouw kan met behulp van een verwisselbaar frame met twistlock-bevestigingen worden vastgezet en is daardoor in slechts enkele minuten te monteren en te verwijderen.
Mercedes-Benz Zetros
Mercedes-Benz Zetros
Zetros 4×4 met zeilbak
Een ander model uit de Zetros-serie is de Zetros 4×4 met een Mercedes-Benz OM460 Euro III zescilindermotor, die een cilinderinhoud heeft van 12,8 liter en een vermogen van 265 kW (360 pk). Het tentoongestelde voertuig heeft een platformopbouw met lage torsie, zeildoek en banken voor het vervoer van personeel en materieel.
Mercedes-Benz Arocs
Mercedes-Benz Arocs
Mercedes-Benz Arocs
Arocs 6×6 trekker met oplegger met dubbele lier
Met robuuste aandrijfcomponenten en een solide chassis- en ophangingsontwerp is de Mercedes-Benz Arocs ook geschikt voor offroad-gebruik, zelfs onder uitdagende klimatologische en omgevingsomstandigheden. Op Eurosatory stelt Mercedes-Benz Special Trucks een Arocs 6×6 tentoon met dezelfde motor als de Zetros-modellen: de krachtige OM460 levert 310 kW (421 pk). Met dubbele banden en een dubbele lier is de opleggertrekker geschikt voor zwaar off-road transport, bijvoorbeeld als gepantserde trekker. Met de dubbele kabellier kunnen beschadigde voertuigen worden geborgen en op de dieplader worden geladen en gelost.
Unimog U5000
Unimog U 5000 met zeilbak
Mercedes-Benz Special Trucks stelt ook een Unimog tentoon. Dit universeel gemotoriseerde voertuig maakt al bijna 75 jaar deel uit van het wagenpark van de staatsstrijdkrachten. De tentoongestelde Unimog U 5000 is uitgerust met de Euro 3 OM 924-motor met 163 kW (222 pk). De carrosserie met een torsievrije dieplader als troepentransporter is afkomstig van EMPL Fahrzeugwerk GmbH.
Unimog FGA chassis
FGA-chassis
Het “chassis voor gepantserde opbouw” vormt de basis voor gepantserde tactische militaire wielvoertuigen (Armored Personal Carrier, APC) met beschermde cellen van 9,5 tot 14,8 ton bruto voertuiggewicht. Talrijke internationale fabrikanten van militaire speciale voertuigen bouwen hun producten op dit van de Unimog afgeleide chassis. Ze profiteren van de hoge offroad-capaciteiten en robuustheid van het chassis, de uitgebreide service en levering van reserveonderdelen en de ondersteuning en advies van de ingenieurs van Mercedes-Benz Special Trucks.
Unimog FGA chassis
De aandrijflijn van het 14,8 tons speciale chassis is voorzien van de Euro III zescilinder OM 926 LA dieselmotor, die een vermogen heeft van 240 kW (336 pk) en is gekoppeld aan de Allison 3500 automatische transmissie met zes versnellingen. Het chassis is voorzien van mechanische, elektrische, hydraulische en pneumatische interfaces die geschikt zijn voor een breed scala aan bovenbouw.
Unimog FGA chassis
Oorspronkelijke tekst en beeld Daimler, vertaling door ondertekende.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *