Hungarocamion was ooit het op één na grootste transportbedrijf van Europa, het staatstransportbedrijf van communistisch Hongarije. Van 1966 tot en met 2002 waren de trucks van het bedrijf (niet alleen Rába en Csepel, maar ook Tatra, Mack en Kaelble in het zwaar transport en Mercedes-Benz, Scania, Volvo en Renault in het internationaal transport) vaak te zien door heel Europa. György Wáberer nam het uiteindelijk over en wist het, weliswaar onder eigen naam winstgevend te maken. Tsja, als kapitalistisch bedrijf kun je je personeel als uitwerpselen behandelen… Inmiddels heeft György zijn aandelen weer verkocht, een flink deel daarvan aan István Tiborcz. Die ken je waarschijnlijk niet. Zijn schoonvader wel: Viktor Orbàn. István Tiborcz is één van de rijkste Hongaren. De band tussen deze Hungarocamion en Waberer’s is nauw. Er was lang sprake dat Waberer’s van naam zou veranderen, mijn vermoeden was terug naar het oude, maar die naamswijziging blijkt definitief van de baan. Hoe het dan precies zit? Hopelijk melden de online experts zich in de reacties. Met feiten, aan ‘ik denk dat’ heeft niemand iets. Met dank aan de anonieme inzender!
Update: iemand die liever anoniem blijft had een aanvulling in woord in beeld: “Vracht is gegeven aan Waberer. Hebben 10 aero gekocht in hungarocamion. Totaal 25 hungarocamion. Is allemaal van waberer. Deze hoeven ook geen trailers te wisselen. Blijven met hetzelfde span rijden.”
Rond 2020 heeft hetpa nog een fh nw generatie uitgebracht in hun kleuren en er is zelfs een 4serie torpedo v herpa met een koeler. Er staan ook wel foto’s op v naar schatting nog geen 10 jaar v hungaracamion