Bij DAF is de XB (en daarvoor de LF) soms een beetje een ondergeschoven kindje. Misschien logisch, waar de mensen op het DAF kantoor in Eindhoven iedere dag een schier eindeloze stroom XD, XF, XG en XG+ (inclusief hun bouwversies) onder hun raam voorbij zien rollen, wordt de XB in Groot-Brittannië gebouwd, in en bij Leyland. Bij de persintroductie van de nieuwe nieuwe generatie DAF die momenteel in Málaga plaats vindt is de XB er gelukkig wél bij. Uiteraard greep ik de kans met beide handen aan om een stukje mee te rijden met chauffeur Sam Wintels. Ook bij de collega journalisten was er veel enthousiasme voor de XB en het (mee)rijden met die auto. Pieter de Mos trok nog net geen sprint van de bus vanaf het hotel naar de XB, en Jan Voet van Transporama schoof aanmerkelijk later dan de rest bij de lunch aan omdat hij per sé nog met dit lichtje truckje wilde rijden. Daar tussenin waren diverse journalisten zo gelukkig de XB ook te ervaren, en iedere keer als er iemand uit stapte stond de volgende al weer te popelen om er mee op pad te gaan.
Op 23 augustus 2023 werd de XB gepresenteerd, wat we toen nog niet wisten als eerste telg van de nieuwe nieuwe generatie DAF. Ten opzichte van zijn voorganger, de LF, valt uiterlijk vooral de nieuwe grille op. De cabine is nog steeds die van de Renault Midlum, ondertussen alweer uit 2000. Zou die net zo’n lang en breed leven beschoren zijn als zijn voorganger, de club-van-vier-cabine? De toekomst zal het uitwijzen. Met de XB kan DAF in ieder geval weer een flinke tijd vooruit!
De XBc van de IAA was helaas niet mee, en ook de XB electric was thuis gebleven, maar met de ‘gewone’ XB op pad gaan is ook geen straf. De volledige naam is XB 210 FA, waarbij 210 voor het aantal pk staat en FA voor twee-assig frontstuur bakwagenchassis. De motor is de Paccar PX-5, een 4,5 liter viercilinder Euro 6 dieselmotor. En nu niet denken ‘Paccar bouwt toch helemaal niet zo veel van dit soort lichte motoren, is dit wel goed?’. Ontwikkeling van deze motor is door Cummins gedaan, waar het toevallig wel één van de specialiteiten is. Ik heb in personenwagens gereden met grotere motorinhoud dan dit, maar de 210 pk is ruim genoeg om de heuvels in Andalusië te bedwingen, derhalve is mijn vermoeden dat deze bij inzet in de stedelijke distributie, waar de XB voor ontworpen is, zeker niets tekort zal komen. Voor wie tóch meer power wil, je kunt ook de truck ook met Paccar PX-7 motor bestellen, tot 310 pk.
Optisch (en voor de veiligheid) nog een belangrijke verbetering van de XB ten opzichte van de LF is dat er nu een ‘kijkglas’ leverbaar is voor de bijrijdersdeur. In combinatie met de ‘bioscoopstoel’ (en dan niet een nieuwerwetse verstelbare ligstoel van de Pathé, maar een comfortabele klapstoel) levert dat aanmerkelijk minder dode hoek op. Dit soort maatregelen zal in steeds meer steden verplicht worden in de toekomst. Het bijrijdersraam kan dan niet meer naar beneden… Maar ze kunnen wél naar achteren schuiven. Ook ideaal als je als bijrijder een stempelkaart naar buiten moet steken en daarbij het tijdsverlies te beperken! Niet dat ik XB’s op korte termijn mee zie doen aan de Dakar of de Elfstedentocht, maar áls het zo ver is, is het bijrijdersraam er klaar voor!
Een belangrijk verschil met de grotere modellen is dat de XB nog niet met camera’s leverbaar is. Raoul Wijnands, manager testing, verzekerde ons dat die wel ontwikkeld (gaan) worden. Een verstandige keus, juist in binnensteden kom je ogen te kort. Alle andere systemen die op de XD en groter leverbaar zijn, zijn dat ook op de XB. Je hoeft als fietser dus niet voor je leven te vrezen als je een XB rechts inhaalt. Alsnog gewoon niet doen trouwens, altijd uit de blinde hoek blijven, hoe klein die ook is op moderne trucks.