Op pad met de nieuwe nieuwe extra lage DAF XG


Terwijl de meeste journalisten één voor één vetrokken vanaf het wegrestaurant in Malaga om de nieuwe nieuwe DAF trucks aan de tand te voelen, zette ik die uittocht op de foto. Gelukkig kon ik ook een plekje bemachtigen om mee te rijden, ik werd in de door Johan Doensen bestuurde DAF XG 480 FT Low Deck gezet. Johan liep al in 1979 stage bij DAF, en heeft er al meerdere functies gehad. De laatste vijf jaar staat er “Area Manager Sales Operations – South America & West Africa” op zijn visitekaartje. Maar hij is uiteraard ook niet te beroerd om in Malaga met deze truck te rijden. het werd een indrukwekkende rit, met mooie verhalen van Johan, maar ook door de truck!
DAF XG
Nieuw bij de nieuwe nieuwe DAF is dat er nu ook sideskirts voor de Low Deck vrachtwagens zijn. Uiteraard helemaal op deze laag chassis trucks toegespitst, met één opstap in plaats van twee en een net wat andere vorm dan de skirts van de trekkers met een regulier chassis. De truck is uitgerust met spiegels, die keus biedt DAF met de nieuwe nieuwe nog steeds aan voor de mensen die camera-angst hebben.
DAF XG
Door de toepassing van diverse verlagende maatregelen is de schotelhoogte van de XG 480 FT Low Deck slechts 91 centimeter. Hij is uitgerust met de in Eindhoven ontwikkelde 12,9 liter Paccar MX-13 motor. Deze is gekoppeld aan een (uiteraard automatische) TraXon 12 speed 12TX2210 DD versnellingsbak.
DAF XG
Op de 8-tons vooras zijn 375/45R22,5 banden gemonteerd, de 11,5 tons achteras is uitgerust met 315/45R22,5 banden. Aan de linkerkant is een 720-liter dieseltank, in de rechter dieseltank past nog eens 525 liter. Na een bezoek aan Luxemburg kun je dus een mooie tijd vooruit!
DAF XG
De truck is uitgerust met tal van nuttige zaken. Denk daarbij aan geïntegreerde Park air conditioning, bodem aero plate, Predictive Cruise Control, Paccar Connect, DAF Corner View, MX motorrem, bandenspanningsmonitoringssysteem, enzovoort, enzovoort, enzovoort.
DAF XG
Al met al was ik toch wel onder de indruk van deze truck. DAF had met de introductie van de NGD in 2021 een voorsprong op de concurrentie, met ‘modelpflege 2024’ zorgen ze er voor dat ze die behouden.
DAF XG

DAF XG

DAF XG

DAF XG

DAF XG

DAF XG

DAF XG

DAF XG

DAF XG

DAF XG

DAF XG
Johan demonstreert hoe de veiligheidssystemen het signaleren als er iemand voor de truck langs loopt.

3 Comments

  1. Joop Aberson 8 oktober 2024 Reply
  2. Hsns Witte 8 oktober 2024 Reply
  3. Lucas Ensing 8 oktober 2024 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *