Vaak krijg ik foto’s toe gestuurd wat net niet genoeg is voor een eigen artikel, maar ook zonde is om niks mee te doen. Daarnaast komen er regelmatig beeldreacties binnen op bestaande artikelen. Plus interessante persberichten, die zonde zijn om ze alleen op truckfan te laten zien, maar ook om welke reden dan ook geen eigen artikel krijgen. Hieronder een aantal van de dingen die ik de afgelopen week via mail, WhatsApp en privéberichten op de diverse socials toegestuurd kreeg.
DAF Trucks N.V.:
“Nieuwe Generatie DAF trucks: Powering Customer Success
In 2021 introduceerde DAF zijn toonaangevende Nieuwe Generatie XF, XG en XG+ voor lang en zwaar transport. Het jaar daarop volgde de veelzijdige XD-serie voor regionale en speciale toepassingen. Al deze Nieuwe Generatie DAF voertuigen zijn ontwikkeld conform de nieuwe Europese regelgeving voor maten en gewichten. Dat resulteert in ongeëvenaarde aerodynamica voor de beste brandstof efficiency en de laagste CO2-uitstoot. Het nieuwe ontwerp met grote ruiten en lage ruitlijnen draagt – in combinatie met digitale camera’s – bij aan een onovertroffen direct zicht en dus veiligheid. Chauffeurs hebben een voorkeur voor de Nieuwe Generatie DAF trucks omdat ze veel ruimte bieden, fraai zijn afgewerkt, kwalitatief hoogstaand zijn en geweldige rijeigenschappen hebben.
De Nieuwe Generatie DAF XD, XF, XG en XG+ trucks stellen een nieuwe norm op het gebied van efficiëntie, veiligheid en comfort. Daarom ook werden ze in 2022 en 2023 verkozen tot ‘International Truck of the Year’. Bovendien ontvingen ze in heel Europa prestigieuze onderscheidingen van vooraanstaande transportpublicaties en vervoersorganisaties.
Dankzij een uitgebreide reeks innovaties worden de beste trucks op de markt nu nog beter voor zowel transporteurs als chauffeurs. De voertuigen vertegenwoordigen het volgende hoofdstuk van de Nieuwe Generatie DAF – en kunnen vanaf nu worden besteld.
The power of efficiency
Alle Nieuwe Generatie DAF trucks profiteren van perfecte aerodynamica en zijn uitgerust met zeer efficiënte PACCAR MX-11 en MX-13 motoren (met vermogens van 270 kW/370 pk tot 390 kW/530 pk). Ook zijn ze voorzien van een reeks geavanceerde systemen die de chauffeurs ondersteunen. Het resultaat is een indrukwekkende verbetering van de brandstofzuinigheid tot wel 10%. Door de verdere optimalisatie van de aandrijflijn en aerodynamica, is nu nog eens 3% extra brandstofbesparing mogelijk.
Verschillende Nieuwe Generatie DAF modellen voldoen aan de vereisten van Maut-klasse 3, wat de eigenaar duizenden euro’s per jaar aan Duitse wegenbelasting kan besparen.
De efficiëntie van de aandrijflijnen van de DAF XD, XF, XG en XG+ is geoptimaliseerd. Zo profiteren de krachtbronnen van een nieuwe kleptiming volgens het Miller-principe. Ook wordt gebruikgemaakt van een koelvloeistofpomp met dubbele aandrijving. De pomp is elektrisch aangedreven wanneer weinig koeling nodig is en via een riem wanneer juist hoge koelprestaties nodig zijn. Voor maximale efficiëntie wordt een luchtcompressor met koppeling en 2 cilinders geïnstalleerd. Turbo- en EGR-systemen zijn verbeterd en naadloos afgestemd op de nieuwe kleptiming. Nieuwe brandstofverstuivers ondersteunen de uitstekende efficiëntie, betrouwbaarheid en levensduur.
Innovaties van assen
DAF voert meerdere innovaties door in zijn populaire SR1344-achterasprogramma. Een nieuw ontworpen pignonwiel vergroot niet alleen de sterkte en levensduur van dat onderdeel nóg verder, maar maakt de SR1344 ook geschikt voor de sterkste (390 kW/530 pk) variant van de PACCAR MX-13 Motor. Daardoor kan ook deze aandrijflijn optimaal profiteren van DAF’s ‘down speeding’ filosofie.
Door een nieuwe schakelstrategie van de transmissie in combinatie met de motoroptimalisaties is een achterasoverbrenging van 2,05:1 mogelijk in combinatie met de populairste bandenmaat: 315/70R22.5. Dat levert de hoogste brandstof efficiency op voor alle motoren van 4×2 trekkers. Bij een constante snelheid van 85 km/u wordt het toerental met zelfs 7% gedrukt (950 in plaats van 1.030). Verder is het SR1344-asprogramma aangevuld met een asoverbrenging van 2,64:1. De tandwielen zijn speciaal geslepen voor maximale efficiëntie.
Om de efficiëntie van de Nieuwe Generatie DAF trucks te optimaliseren, zijn het DAF Digital Vision-camerasysteem (in plaats van de conventionele spiegels), Predictive Cruise Control en banden met lage weerstand nu standaard op de 4×2 en 6×2 modellen*. Dat levert 6% extra brandstofzuinigheid op. Klanten die deze opties voorheen niet bestelden, profiteren van een tot wel 9% lager totaal brandstofverbruik en dito CO2-uitstoot. In de dagelijkse praktijk kan de extra brandstofbesparing nog groter zijn, omdat nu ook het aerodynamische pakket tot de standaarduitvoering behoort.
10 jaar PACCAR Connect
Alle Nieuwe Generatie DAF trucks worden geleverd met een PACCAR Connect-abonnement van 10 jaar. Dit nieuwe online platform voor wagenparkbeheer geeft realtime informatie over de prestaties van de volledige vloot, de individuele voertuigen en de chauffeurs. Daarmee kunnen transporteurs hun efficiëntie en rendement optimaliseren. Het platform maakt ook efficiënte over-the-air-updates van voertuigen mogelijk.
PACCAR Connect onderscheidt zich doordat het eenvoudige integratie mogelijk maakt in bestaande logistieke software applicaties van zogenoemde ‘derde partijen’. Het zet daarmee de nieuwe standaard in wagenparkbeheersystemen. Dankzij PACCAR Connect kunnen alle logistieke processen via één scherm in de gaten worden gehouden. Dat biedt de chauffeur extra comfort. Voor een maximale efficiëntie maakt PACCAR Connect ook gebruik van ‘geofencing’, waarbij een bericht naar de thuisbasis of bestemming wordt gestuurd als de truck zich in de buurt van een afleverlocatie bevindt.
B100 FAME biodiesel
Om klanten nog meer slagkracht te geven, worden vanaf begin 2025 versies van de PACCAR MX-motor geschikt gemaakt voor B100 FAME biodiesel. Voor Lowdeck-trekkers zijn nu side skirts beschikbaar om daarmee de efficiëntie van deze voertuigen verder te verbeteren.
The power of safety
Dankzij onder andere de lage ruitlijnen, de kerb view window en de geavanceerde digitale camera’s zijn de Nieuwe Generatie DAF trucks de norm op het vlak van direct en indirect zicht. De uitzonderlijk sterke cabineconstructie, het gepatenteerde Cab Displacement System en het Controlled Displacement Steering System zorgen ervoor dat de XD, XF, XG en XG+ ook toonaangevend zijn op het gebied van passieve veiligheid. Voor een ongeëvenaarde actieve veiligheid is elke truck voorzien van een complete reeks geavanceerde systemen voor chauffeursondersteuning (Advanced Driver Assistant Systems; ADAS).
Het Advanced Emergency Braking System (AEBS) van de nieuwste generatie is uitgerust met radarsensoren (2 voor veraf en 1 voor dichtbij) en een camera. Dit volledig automatische noodremsysteem helpt om botsingen met kwetsbare weggebruikers vóór het voertuig te voorkomen. De nieuwe Drive-off Assist functie maakt gebruik van een extra radar. Het waarschuwt de chauffeur voor kwetsbare weggebruikers dichtbij de truck als het voertuig stilstaat of wegrijdt.
De Event Data Recorder legt beelden en gegevens vast wanneer de AEBS-remwaarschuwing wordt geactiveerd en de DAF Side & Turn Assist waarschuwt voor voetgangers, fietsers of voertuigen die zich in de dode hoek van het voertuig bevinden, ook als dat helemaal aan het einde van de trailer is.
Verder wordt elke Nieuwe Generatie DAF uitgerust met Speed Limit Recognition, dat de chauffeur informeert over de actueel geldende maximum snelheid en waarschuwt als te snel wordt gereden. Het Lane Departure Warning System helpt gevaarlijke situaties te voorkomen door te waarschuwen voor mogelijk onbedoelde rijstrookwisselingen.
De nieuwe Rear View Camera laat op een display in de cabine zien wat aan de achterzijde van de truck gebeurt. De (optionele) High Beam Assist dimt automatisch het grootlicht bij tegemoetkomend verkeer of verkeer op de eigen rijbaan. Een functionaliteit die uit vorige DAF-voertuigen is overgenomen, is het Emergency Stop Signal, dat andere weggebruikers met knipperende alarmlichten waarschuwt indien de truck sterk afremt. Ook wordt een aantal nieuwe zaken geïntroduceerd om de veiligheid van de chauffeur verder te vergroten.
De nieuwe DAF Drowsiness Detection beoordeelt de alertheid van de man of vrouw achter het stuur en waarschuwt als een pauze nodig is. Verder kunnen trucks worden voorbereid op de montage van een Alcohol Interlock. Dit maakt de installatie mogelijk van een hulpmiddel dat de motor alleen laat starten na een negatieve alcoholtest.
The power of comfort
De Nieuwe Generatie DAF XD, XF, XG en XG+ worden door chauffeurs geroemd om hun ongeëvenaarde rij-, rust- en slaapcomfort.
De nieuwe verbeteringen van de aandrijflijn zorgen voor nog lagere geluidsniveaus tijdens het rijden op kruissnelheid omdat de aandrijflijn dan met lagere toerentallen werkt. Motorverbeteringen in combinatie met de nieuwe schakelstrategie van de transmissie zorgen ervoor dat de Nieuwe Generatie DAF trucks soepeler dan ooit schakelen. En dát brengt de rijeigenschappen nog verder omhoog.
Het nieuwe PACCAR Connect online platform voor fleet management biedt Connected Truck Navigatie. De volledige routeplanning kan vanaf de thuisbasis direct naar een tweede scherm in de truck worden gezonden voor maximaal chauffeurscomfort. Opties als ‘Last Mile First Mile Routing’ verhogen eveneens de efficiëntie en het chauffeurscomfort.
Samengevat kan worden gesteld dat de beste trucks op de markt nog beter zijn geworden. Hiermee versterkt DAF niet alleen de toonaangevende positie van de XD, XF, XG en XG+ op het gebied van efficiëntie, veiligheid en chauffeurscomfort, maar ook het succes van zijn klanten.”
FlixBus:
“FlixBus, Shell and Scania launch five bioLNG buses between Amsterdam and Brussels
FlixBus, Shell and Scania, along with Dutch and Belgian bus companies Kupers Touringcars, Staf Cars, De Vrij Travel and BigM, have launched five new “bioLNG buses” that will operate in the Netherlands and Belgium on behalf of FlixBus.
The new vehicles are the result of Flix’s fleet transformation strategy that has materialized in a partnership set up with Shell in November 2022 for the development of alternative fuels and another long-term partnership with Scania in September 2023 to enhance the use of biogas in bus travel.
Three out of the five buses are replacing buses running on diesel while two of them are new on the FlixBus network. They will all operate on the Amsterdam <> Brussels line, one of the Top 5 routes in the FlixBus network in Europe.[1]
The buses are all Scania K 410C B6x2*4NI Irizar I6s coaches with the 13liter 410hp Scania gas engine. These gas engines are known for their fuel efficiency. The coaches can achieve a driving range of approximately 1.000 kilometers. Running on Biogas, the CO2 reduction can be up to 90% compared to a normal diesel.
Fuelling will be carried out at Shell LNG stations specifically equipped with bioLNG fuelling facilities. Shell bioLNG is a liquefied gas derived from organic waste, including agricultural residues, food scraps and food products over their expiry date. It can be used in existing LNG engines and filling stations, without any need for modifications. Currently, there are 11 Shell bioLNG filling stations in the Netherlands, all supplied by Shell’s plant in Amsterdam, which was opened in 2021 in partnership with Nordsol and Renewi. Shell was the first company in the Netherlands to offer bioLNG to all its customers, providing a reduction of CO2e emissions by approximately 30%.
The five new bio-LNG buses will each reduce CO2e emissions up to 30%. They fuel a blend of bioLNG & LNG. The common ambition of FlixBus and Shell is to progressively ramp up to 100% bioLNG in the upcoming years to reduce emissions by more than 90% as it is the case for the five FlixBus vehicles.
BioLNG fuelling implies specific security measures and protocol for which the FlixBus drivers operating the lines on those buses have been trained. Among these measures, wearing a specific gear including safety googles ad specific gloves as the natural gas is liquefied by cooling it down to a very low temperature between -120°C and -162°C.
Pablo Pastega, VP Western Europe at FlixBus: “It is a significant new step in our fleet transformation strategy. Thanks to Shell and Scania whose implication in promoting alternative fuels for heavy vehicles is second to none and to Flix’s bus partners whose commitment to sustainable transport is undisputably proven by the efforts and investment they put into renewing their FlixBus fleet. These five buses will operate on one of FlixBus most popular route in the world. It will allow a substantial yearly reduction of CO2 emissions and sends a strong message about the companies’ implication in making road transport more sustainable.”
FlixBus
Flix is a leading global travel-tech company, providing sustainable and affordable travel solutions to more than 400 million travellers since its launch, across more than 40 countries on 4 continents. Flix addresses an ever-growing long-distance bus and train market and driven by increased awareness for the environment in society and aims to become carbon neutral in Europe by 2040 and globally by 2050. To assess its progress within a scientifically recognized framework, Flix established near-term targets for emissions reduction with the Science Based Targets initiative.
Our fleet transformation strategy consists in the progressive transformation of our partners’ coach fleet by enhancing the use of fuels and drive technologies that provide more sustainable alternatives to diesel. It represents a key lever of our climate strategy, that is our strategy to minimize our environmental footprint and reach our long-term goal of carbon neutrality. This strategy builds on three principles: Avoid, Reduce, and Engage.
We are technology-neutral when it comes to alternative drives. If technologies fulfil our minimum requirements, we consider them to be relevant for us, with different uses in different cases, regions, and climate zones. In this respect, Bio-LNG is very promising, as it not only considerably reduces CO2 emissions but also recycles organic waste.
Shell
Shell is investing in zero emissions technologies for the heavy-duty road transport sector as demand increases. Shell intends to support its customers in their decarbonisation journey in road transport, in line with the emerging alternatives in the market, and today readily offers its EU transport customers solutions like (bio-)LNG and biofuels whilst continuing to roll out product offerings for battery-electric and hydrogen trucks.
In line with our strategy of developing more sustainable feedstocks for transport, we are investing in production and supply of biomethane, offered to Commercial Road Transport customers in the form of bio-LNG. Biomethane is gas collected from landfill sites, food waste or manure and then processed until it is fully interchangeable with conventional natural gas.
In Europe, Shell is already offering drivers using LNG trucks access to operated and partner network. We currently have 65 Shell Branded sites in 7 countries and around 100 third party LNG sites with Shell card acceptance.
Scania
Scania is a leading manufacturer of heavy commercial vehicles, buses and industrial and marine engines. Scania’s ambition is to be a front-runner in the shift towards sustainable transport, and the collaboration with Flix represents a significant step in that direction.
As the first major manufacturer of heavy commercial vehicles to commit to the Science-Based Targets initiative (SBTi), which provides companies with a clearly defined path to reduce emissions in line with the Paris Agreement goals, Scania’s commitment is to cut CO2 emissions from internal operations by 50% and to support customers to reduce their emissions from their vehicles in use by 20% by 2025 from 2015.
Scania has vast experience of renewable fuels, and today, offers a wide range of powertrains that also run on fuels such as biodiesel/FAME, HVO, and biogas. Using these fuels can have a massive impact when it comes to reducing emissions, not least in high-mileage operations. In addition, we have pioneered hybrid-electric technology, which significantly reduces fuel consumption and emissions by increasing powertrain efficiency through, for instance, brake energy recovery. And on top of that, offering outstanding driveability.
”
De Nowtilus2 werd anoniem gespot.
MAN Truck & Bus b.v.:
“MAN DigitalServices-pakket standaard voor MAN eTrucks
Bij de aanschaf van een nieuwe elektrische MAN eTGX of eTGS ontvangen klanten zonder meerprijs een bundel van digitale diensten die vijf jaar lang gebruikt kan worden. Met het geïntegreerde digitale pakket helpt MAN kopers van een eTruck bij de overstap naar elektromobiliteit. Naast bekende diensten als Geo, Timed, Compliant M en Perform maken ook nieuwe services die specifiek ontwikkeld zijn voor wagenparken met elektrische voertuigen deel uit van dit digitale pakket, zoals MAN eManager en MAN SmartRoute. MAN ServiceCare S is hoe dan ook gratis en de MAN Driver App kan eveneens kosteloos worden gedownload. Bovendien is de laadservice MAN Charge&Go inclusief laadpas gratis te boeken. Laadkosten worden gefactureerd op basis van het verbruik.
De DigitalServices van MAN zijn perfect afgestemd op zowel conventioneel aangedreven voertuigen als trucks met een elektrische aandrijflijn. Bestaande diensten zijn uitgebreid met functies die specifiek voor eTrucks bedoeld zijn. De Perform-service is bijvoorbeeld uitgebreid met een gedetailleerde analyse van het energieverbruik en bevat handige functies voor het monitoren van onder andere de stroomafname en het airconditioningsysteem. Bovendien zijn er volledig nieuwe oplossingen ontwikkeld die speciaal zijn afgestemd op de eisen van wagenparken met elektrisch aangedreven voertuigen. Daartoe behoren MAN eManager M, MAN Charge&Go en MAN SmartRoute.
Optimaliseren van efficiency
De MAN eManager regelt het laadmanagement en de preconditionering van elektrische voertuigen. Bovendien biedt de tool extra functies voor het optimaliseren van de efficiency in de praktijk van alledag. Daartoe behoort de toegang tot relevante accudata voor een gedetailleerd overzicht van de voertuig- en accustatus. Het is ook mogelijk om te zien welke trucks zich op de route bevinden en of ze rijden of stilstaan. Bij het monitoren van de accu worden ook gegevens over bijvoorbeeld het dagelijkse laad- en ontlaadproces, de airconditioning, buitentemperatuur en het energieverbruik gebruikt.
Meest efficiënte route
MAN SmartRoute helpt klanten om ervoor te zorgen dat hun eTrucks altijd de meest efficiënte route rijden en op het juiste moment koers zetten naar het meest geschikte laadstation. Er wordt continu een optimale route berekend op basis van individuele parameters, zoals de laadstatus van de accu, de resterende actieradius, openbare laadstations en het verkeer. MAN SmartRoute stelt onmiddellijk geschikte alternatieven voor als een parameter verandert. Relevante informatie wordt in realtime beschikbaar gesteld aan zowel de bestuurder (via het infotainmentsysteem van het voertuig) als aan de dispatcher via het RIO-platform.
Gepland laden
De MAN Charge&Go laadservice is een eTruck-specifieke oplossing voor openbaar laden. Het in heel Europa voortdurend groeiende MAN Charge&Go laadnetwerk is speciaal gericht op bedrijfsvoertuigen. Via MAN SmartRoute worden laadstations die geschikt zijn voor de route voorgesteld aan de dispatcher. Chauffeurs kunnen de laadpunten bekijken in het infotainmentsysteem in hun truck en in de MAN Driver App. MAN Charge&Go-gebruikers kunnen zo het laden van hun voertuigen plannen. Gebruikers kunnen betalen bij de laadpunten en ontvangen aan het einde van de maand een geconsolideerde factuur. De wagenparkbeheerder profiteert van meer transparantie dankzij een eenvoudig te begrijpen prijsstructuur en de geconsolideerde facturen. De beproefde MAN Mobile24-support biedt bovendien 24 uur per dag ondersteuning bij eventuele problemen met het laadproces. MAN Charge&Go kan worden gebruikt voor trucks van alle merken en is daarom ook interessant voor gemengde wagenparken.
De bovengenoemde digitale diensten voor eTrucks zijn vanaf medio 2025 beschikbaar.”
Van Loon Racing:
“Sterke vierde etappe voor Van Loon in Marokko
Tijdens de vierde etappe van de Rallye du Maroc rijden Erik van Loon en Hein Verschuuren een goede proef. In het stof gaan ze er vol voor en die aanpak loont. Het zou de derde tijd zijn geweest in een sterk deelnemersveld. De Can-Am bewijst dat het een serieuze kanshebber is voor de toekomst.
“De auto is echt snel en goed,” vertelt Erik. “Het was weer een stoffige dag, maar je kunt echt pushen. We rijden zoveel verder naar achteren waardoor het lastig is om je echt te meten met de kop van het veld. Maar als we zelfs nu in de top drie kunnen rijden, dan weet je dat het goed zit. Het is leuk om hiermee te rijden door het zand.”
Morgen vindt de laatste etappe van 273 kilometer plaats. “Het zou heel mooi zijn als we nog een keer in de top drie kunnen rijden, maar we willen vooral de finish halen. Op naar morgen!””
013 Poppodium:
“Arjen Lucassen announces 5 shows at the 013 venue in Tilburg on 12, 13, and 14 September 2025
After five sold-out performances of Ayreon – 01011001 – Live Beneath the Waves at the 013 venue in The Netherlands in 2023, attended by 15,000 fans from 64 countries, and following four sold-out Ayreon – Electric Castle Live & Other Tales shows in 2019, as well as three sold-out Ayreon Universe shows in 2017, Ayreon is ready to add another exciting chapter to its live history. The new production, Ayreon – 30th Anniversary – An Amazing Flight Through Time, will mark 30 years since the release of the debut album, The Final Experiment, in 1995. This massive, state-of-the-art live production will take the audience on a journey through Arjen Lucassen’s entire discography, featuring a massive, one-of-a-kind stage design, stunning visuals, spectacular special effects—and much more.
Ayreon Mastermind Arjen Lucassen, alongside lead producer and keyboardist Joost van den Broek, has assembled a remarkable cast of many fan-favorite Ayreon vocalists and special guests, plus an outstanding group of instrumentalists to bring the music to life at the highest possible level. Lucassen himself will also perform on vocals.
Titled An Amazing Flight Through Time, the setlist will span Ayreon’s 30-year history, offering a wide range of songs, including some that have never been played live before, alongside fan favorites. Besides that, some songs of Arjen’s side projects will be performed as well. No effort will be spared in transforming the 013 venue into an immersive “Ayreon world,” where fans will be transported to another dimension. This show is set to be the ultimate Ayreon celebration, paying tribute to Arjen’s music in its most complete form.
Tickets go on sale Thursday, October 31st, at 4:00 PM CET. ”
Martijn Manrho spotte een Citroën Dyane 6.
Van Loon Racing:
“Van Loon eindigt Rallye du Maroc in mineur
Tijdens de laatste etappe beginnen Erik van Loon en Hein Verschuuren goed. Ze rijden tussentijden in de top vijf van het veld. Tot de Can-Am technische problemen krijgt. Daardoor zijn Erik en Hein genoodzaakt om op te geven, maar doen zij dat met een goed gevoel. De nieuwe Can-Am heeft zijn potentie laten zien.
“Het is jammer dat de rally zo eindigt,” vertelt Erik. “De auto is snel en we hebben onderweg eigenlijk niks meegemaakt. Het rijden ging goed en ik denk dat we een waardevolle test hebben gedaan voor South Racing. Helaas ging vandaag de motor kapot, dat kan gebeuren en is vooral jammer.”
Erik kijkt terug op twee goede weken in Marokko. “De test met de Audi voor Dakar Classic ging goed. We hebben veel kilometers gemaakt en de auto goed leren kennen. Daarna hebben we genoten in de Can-Am. Het is een goede auto die mooie dingen kan doen in Dakar.””
Buggyra ZM Racing:
“Martin Koloc describes Buggyra ZM Racing’s first attempt at the Rallye du Maroc as ‘educational’
The Rallye du Maroc proved to be quite dramatic for Buggyra ZM Racing with a big accident of Aliyyah Koloc and her co-driver Sébastien Delauney on Day 3 which luckily both escaped unhurt. Aliyyah’s father, Martin Koloc, CEO of Buggyra and driver of the second entry of the team, a Red-Lined T1+ GTR in the Open category, was stopped by a gearbox issue on the last day. Nevertheless, Martin Koloc judges the event as positive as its main purpose for the team was to prepare for the Dakar in January.
What should have been a great first event at the Rallye du Maroc for Aliyyah Koloc and her Buggyra ZM Racing team ended up in a ditch in the desert avoiding a car driving in the opposite direction. Luckily, both Aliyyah and her co-driver Sébastien Delauney were unhurt. However, her Red-Lined T1+ was so badly damaged that the duo had to retire from the rally.
“The car fell from a height of 5 meters into a ditch where it stopped on the side. Luckily, Aliyyah and Sebastien are both okay, but the car was badly damaged”, Martin Koloc said about his daughter’s accident. “It seems that a private car not part of the rally was coming the opposite way over the bridge. Aliyyah and Seb tried to avoid it but slid off the crest. I am of course relieved that Ali and Seb are OK, but this was unnecessary. We will look at what happened in more detail to make sure we fully understand the causes.”
Racing in the Ultimate category, the highest class of cross-country rallying, as well as the FIA World Rally Raid Championship, with big names like 9-time World Rally Champion Sébastien Loeb or 5-time Dakar winner Nasser Al-Attiyah, Aliyyah was doing well in her Red-Lined T1+, despite being the only car in the Ultimate class with no turbo engine.
It was the first time for the 20-year-old Dubai-born driver to race in Morocco. “I really enjoyed the Rallye du Maroc. The three stages I did were pretty difficult, and there were some places where I struggled a bit. Stage 3 in particular was nice; it was the longest stage of the rally with 325 kilometers. The stage was fast, and we were going at a decent pace.”
Talking about the accident, Aliyyah explains: “About one kilometer before the finish, there was a bridge crossing. The road was slippery, I had limited visibility. I braked but couldn’t stop in time, so the car slid and ended up in a ditch. It was quite a big fall, but we were going rather slowly. Seb and I are OK which is the most important thing.”
While Aliyyah was forced to retire, Martin Koloc continued with his Red-Lined T1+ GTR in the Open Category. The main purpose for Buggyra’s CEO was to collect a maximum of information and data on how this turbo-charged car behaves compared to Aliyyah’s non-turbo-charged car.
“It was a positive rally for us despite Aliyyah’s accident. We had great pace, and I had a top navigator with Mirko who stepped in at the last minute. For the final day, we were able to improve the car set-up, and judging from the split times, I think we did a good job. I am really happy with how we have been progressing,” Martin Koloc summarizes the Rallye du Maroc. “We have a fast car with great potential, but we need to improve its reliability. Once we have done so, we will be able to finish and get good results. We learned a lot and got a tremendous amount of data which will help us to improve the car for the Dakar. It’s been educational.”
The team will now run a number of private tests before the Dakar Rally in January. ”
Simon Loos:
“75 Mercedes-Benz eActros 600 trucks voor Simon Loos
Een enorme mijlpaal voor Simon Loos op het gebied van elektrisch rijden. Binnenkort vergroot de Westfriese logistiek dienstverlener namelijk het elektrisch wagenpark met maar liefst 75 Mercedes-Benz eActros 600 trucks. Dit is een ruime verdubbeling van de huidige elektrische vloot van 60 elektrische trucks.
Deze aankoop werd op de IAA Transportation in Hannover afgerond en is ook Europees gezien één van de grootste orders tot nu toe. Simon Loos heeft straks, met het totale aantal van 135 elektrische vrachtwagens, het grootste elektrische wagenpark in Nederland, die nu al voor het grootste deel uit Mercedes-Benz bestaat. Tjeerd Tromp, Head of Sales bij Daimler Truck Nederland, is trots op de samenwerking tussen Simon Loos en Daimler Truck Nederland. Hij vertelt: ‘Sinds tientallen jaren is er sprake van een echt partnership tussen beide bedrijven. Simon Loos heeft -door het uitvoeren van praktijktesten- ook een significante bijdrage geleverd aan de optimalisatie van de eActros 600, zoals hij binnenkort in serieproductie gaat. Het is dan ook mooi om te zien hoe deze samenwerking opnieuw bekrachtigd wordt door een order van deze omvang. Dit geeft niet alleen blijk van vertrouwen in ons product, maar ook van het feit dat elektrische trucks op dit moment volop ingezet kunnen worden in de dagelijkse praktijk.’
Naar verwachting gaat de eerste eActros 600, in de herkenbare Simon Loos uitstraling, in het eerste kwartaal volgend jaar de weg op. Het grootste gedeelte wordt ingezet in de winkeldistributie waarbij het opladen van de wagens plaatsvindt bij de opdrachtgevers zelf.
Volwaardig alternatief
Wim Roks is wagenparkbeheerder bij Simon Loos en erg enthousiast over de komst van de trucks. ‘De eActros 600 is een gamechanger. Waar we tot op heden elektrisch zo’n 250 tot 300 kilometer veilig in konden plannen per rit, gaan we met deze trucks de 500 kilometer aantikken. Daarmee is voor onze operatie de ritafstand geen planrestrictie meer en maken we een enorme sprong voorwaarts met het integreren van elektrisch vervoer.’
Naast de standaard CCS laadaansluiting, waarmee de truck kan worden opgeladen met maximaal 400 kW, worden de trucks ook geleverd met een voorbereiding voor MCS-laden (MegaWatt Charging System; megawatt laden). Zodra de MCS-technologie beschikbaar en gestandaardiseerd is voor alle fabrikanten, wordt het mogelijk om met 1.000 kW op te laden. Hierdoor kan de truck in minder dan een half uur van 20% naar 80% opgeladen worden. Tot slot krijgen de trucks een e-PTO om de koelmachine op de trailer elektrisch te laten koelen. Dit alles maakt de eActros 600 een meer dan volwaardig alternatief voor de dieseltruck.
Beloftes waargemaakt
Deze zomer startte Simon Loos, als eerste bedrijf buiten Duitsland, met het testen van de eActros 600. Hiervoor zijn drie beroepschauffeurs speciaal opgeleid door testingenieurs van Daimler Truck AG. Deze testtrekker heeft in een paar maanden tijd 25.000 kilometer gereden tussen leveranciers en de regionale en landelijke distributiecentra van Albert Heijn.
Roks vertelt: ‘De testtrekker heeft de beloftes van rijcomfort, veiligheid, verbruik én rij-afstand absoluut waargemaakt. Simon Loos is er dan ook trots op om mee te helpen met het perfectioneren van de eActros 600 voordat de serieproductie in 2025 wordt gestart.’
Chauffeurs opleiden
Nu de elektrische vloot meer dan verdubbelt, gaat Simon Loos ook meer medewerkers opleiden om elektrisch te rijden. In samenwerking met het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) is er aanvulling gemaakt op de bestaande interne code-95 trainingen die Simon Loos voor haar medewerkers geeft. Ook dit is uniek, want geen enkel ander bedrijf is gecertificeerd om deze training aan te bieden.”
Robert Baarda was voor Africa Eco Race gerelateerde zaken bij Van ’t Blik in Akkrum, dit is de bijvangst.

Daimler Buses und H2 MOBILITY Deutschland kooperieren beim Ausbau der Wasserstoff-Tankinfrastruktur für Verkehrsunternehmen. V.l.n.r. Dietrich Müller, Geschäftsführer Daimler Buses Solutions GmbH, Martin Jüngel, Geschäftsführer und CFO von H2 MOBILITY Deutschland, Mirko Sgodda, Leiter Marketing, Vertrieb und Customer Services Daimler Buses, Falk Schulte-Wintrop, Director Sales & Business Development bei H2 MOBILITY Deutschland auf dem Betriebsgelände von Rhein-Neckar-Verkehr GmbH in Mannheim
Daimler Buses and H2 MOBILITY Germany are cooperating in the expansion of the hydrogen tank infrastructure for transportation companies. F.l.t.r. Dietrich Müller, Managing Director Daimler Buses Solutions GmbH, Martin Jüngel, Managing Director and CFO at H2 MOBILITY Deutschland, Mirko Sgodda, Head of Marketing, Sales and Customer Services at Daimler Buses, Falk Schulte-Wintrop, Director Sales & Business Development at H2 MOBILITY Deutschland at the depot of Rhein-Neckar-Verkehr GmbH in Mannheim
Daimler Truck:
“New hydrogen filling stations for city buses
Daimler Buses and H2 MOBILITY Germany are cooperating in the expansion of the hydrogen tank infrastructure for transportation companies. From now on, the bus manufacturer will be brokering the range of hydrogen tank services of H2 MOBILITY Germany for buses with hydrogen-based fuel cells as part of a holistic consulting approach. H2 MOBILITY Germany, which according to its own information is the largest operator of a public hydrogen filling station network in Europe, is building further hydrogen filling stations in the direct vicinity of transportation companies in a demand-oriented manner. In addition, an H2 dispenser can be installed directly at these companies’ own depot if required. The publicly accessible filling stations are operated by H2 MOBILITY, which eliminates investment and operating costs for bus operators. Daimler Buses customers therefore benefit from the services of an experienced provider who ensures operation and a continuous supply of hydrogen. At the same time, the public H2 tank infrastructure will be strengthened and further expanded.
Mirko Sgodda, Head of Marketing, Sales and Customer Services: “We are pursuing a clear electrification strategy, and we are putting buses with alternative drive technologies onto the road. Like our parent company Daimler Truck, we are building on battery-electric vehicles and the hydrogen-based fuel cell. With our eCitaro fuel cell, we have had an electrically powered bus in our portfolio since 2023, which is equipped with a hydrogen-based fuel cell to extend the range. We want to offer our customers the best solutions for smooth operation – and this includes a hydrogen tank facility in the immediate vicinity, or at their own depot. With H2 MOBILITY Germany, we have found a partner that makes this possible and significantly reduces the complexity for transportation companies, from installation to ongoing operation.”
Falk Schulte-Wintrop, Director Sales & Business Development at H2 MOBILITY Germany: “The fleet conversion to alternative drive systems as part of the Clean Vehicle Directive is particularly successful when it is considered from the customer’s perspective. Together with Daimler Buses, we are committed to taking this path. With this cooperation, we are creating optimal solutions for hydrogen mobility in local and long-distance passenger transport. By using the public H2 MOBILITY filling station network, companies benefit from enormous cost savings, and from our technical and operational experience gained over the last ten years.”
Focus on solutions for transportation companies
The electrification strategy of Daimler Buses goes far beyond the vehicle itself. In cooperation with the experts from Daimler Buses Solutions GmbH and further partners, Daimler Buses can provide turnkey solutions for the operation of electrically powered bus fleets from a single source: from individually configured buses to complete E or H2 infrastructure for the depot.
The offering in cooperation with H2 MOBILITY Germany supplements the existing portfolio with a solution for hydrogen tank systems, which outsources the entire complexity –- from construction to the ongoing operation of an H2 filling station – and which is easy to implement for Daimler Buses customers.
About the e-roadmap of Daimler Buses
Daimler Buses has a clear e-roadmap for the electrification of its vehicles across all segments. In line with the dual strategy of the parent company Daimler Truck, Daimler Buses is building on both battery-electric and hydrogen-based technologies.
The purely battery-electric Mercedes-Benz eCitaro city bus has been in series production since 2018. Since 2023, the vehicle has also been offered with a hydrogen-based fuel cell as a range extender. In addition, Daimler Buses plans to have a battery-electric intercity bus in its portfolio from the second half of the decade, and electrically powered coaches by the end of the decade. With this, Daimler Buses aims to offer locally CO2-neutral models based on batteries or hydrogen in every segment by 2030. The focus is initially on the core markets of Europe and Latin America. By 2039, only locally CO2-neutral new vehicles will be sold in the core market of Europe. In Europe, this is expected to be the case in the city bus segment by as early as 2030.
Network development for hydrogen filling stations in Germany
Before the end of the year, the H2 MOBILITY station network will offer buses and trucks the option of refueling at 350 bar at more than 50 locations. The company currently operates 34 of these stations in Germany. Since 2021, the company has been investing in the expansion of existing filling stations and the construction of new H2 stations where heavy commercial vehicles can refuel.
About H2 MOBILITY Germany
H2 MOBILITY Germany is a pioneer in the development of a public hydrogen filling station network and Europe’s largest operator of public hydrogen stations. The business areas include technical development, financing, planning, construction, marketing and operation of the stations. H2 MOBILITY Germany was founded in 2015 as a project company with the aim of promoting hydrogen as an emission-free fuel in road traffic. In 2022, the project company became a long-term business operation with the aim of contributing to the transformation in transportation through a high-performance hydrogen filling station network. H2 MOBILITY Germany has set itself the goal of fully switching to renewable hydrogen by 2028.
About Daimler Buses
As one of the world’s leading bus manufacturers with numerous national subsidiaries, the Daimler Truck segment Daimler Buses is responsible for the global activities of the bus and service brands Mercedes-Benz, Setra, OMNIplus and BusStore. The product range of Daimler Buses extends from coaches, intercity buses, city buses and special-purpose buses to bus chassis. In addition to the production and sale of new buses and coaches, Daimler Buses has a global service network and offers a comprehensive range of vehicle-related services, including trading in used buses and coaches.
The Daimler Buses locations include Daimler Buses GmbH with numerous subsidiaries in Europe, Daimler Buses Latin America in Brazil, Daimler Buses Mexico, Daimler Coaches North America and the bus business of Mercedes-Benz Türk A.Ş. in Turkey.
With production sites in Mannheim and Neu-Ulm, Daimler Buses is the only manufacturer of buses over 8 tons that produces city buses, intercity buses and touring coaches in Germany.
”
MG Nederland:
“MG prijst nieuwe HS PHEV+ vanaf € 40.677*
De nieuwe MG HS PHEV+ luidt een nieuwe generatie plug-in hybride SUV’s in door ongeëvenaarde prestaties te combineren met efficiënte, milieuvriendelijke technologie. De stijlvolle en veelzijdige SUV is volledig herontworpen voor de moderne bestuurder die zoekt naar een compromisloze rijervaring, terwijl de impact op het milieu wordt verminderd. MG biedt met de HS PHEV+ een aantrekkelijke optie voor iedereen die luxe, comfort en technologische innovatie waarderen. De MG HS PHEV+ is binnenkort te bestellen vanaf € 40.677*.
De MG HS PHEV+ biedt de perfecte balans tussen kracht en efficiëntie, dankzij de combinatie van een 1.5-liter turbobenzinemotor en een krachtige elektromotor. Dit plug-in hybride systeem zorgt voor responsieve prestaties, een lage uitstoot en een indrukwekkend elektrisch rijbereik tot wel 100 km**, waarmee hij zich nadrukkelijk onderscheidt van directe concurrenten.
Vernieuwd design
De nieuwe MG HS PHEV+ valt op door zijn slanke en dynamische lijnen, die zowel elegantie als sportiviteit uitstralen. Zijn krachtige front is voorzien van scherp getekende koplampen, geïnspireerd op de blik van een roofdier. Aan de zijkant creëren de vloeiende, aerodynamische lijnen een gevoel van beweging, zelfs wanneer de auto stilstaat. De achterkant is geïnspireerd op de iconische Londense wolkenkrabber “The Shard” en heeft slanke LED-achterlichten met een gedurfd X-vormig design. De dubbele verchroomde uitlaatsierstukken en de sportieve geïntegreerde achterspoiler benadrukken de dynamische capaciteiten van de nieuwe HS PHEV+. 19 inch lichtmetalen velgen zijn voor alle uitvoeringen standaard en dragen bij aan de stabiele en sportieve wegligging van de plug-in hybride SUV.
Luxe en comfort
Vanbinnen biedt de MG HS PHEV+ luxe en comfort met hoogwaardige materialen, zoals gestikt leder op het dashboard en een afwerking van geborsteld aluminium. Het sportieve driespaaks stuur is met leder bekleed en voorzien van multifunctionele bedieningselementen. De ‘Shuttle’ keuzehendel, geïnspireerd op ruimtestations, is voorzien van lederen en chromen elementen voor een futuristische uitstraling. Zowel bestuurders als passagiers beschikken in de MG HS PHEV+ over een royale hoeveelheid hoofd- en beenruimte. Met een bagageruimte van 507 liter, uit te breiden tot 1.484 liter met de achterbank neergeklapt, biedt de SUV voldoende ruimte voor grote voorwerpen en lange reizen.
Aandrijflijnen en prestaties
De MG HS PHEV+ maakt gebruik van een plug-in hybride systeem dat naadloos schakelt tussen de elektromotor en de benzinemotor, of een combinatie van beide. Het systeem bevat twee elektromotoren die strategisch in de aandrijflijn zijn geplaatst. De 21,4 kWh hoogspanningsbatterij zorgt voor een elektrisch rijbereik tot 100 km, waardoor de HS PHEV+ ideaal is voor uitstootvrije ritten in stedelijk gebied en daarbuiten. De geavanceerde transmissie met twee versnellingen optimaliseert de prestaties van zowel de elektromotor als de benzinemotor, voor een efficiëntere en krachtigere rijervaring. Ondanks het toegenomen vermogen en de snelle acceleratie heeft de nieuwe HS PHEV+ een gecombineerd brandstofverbruik van slechts 0,5 l/100 km.
Geavanceerde technologie
De HS PHEV+ is uitgerust met een 12,3 inch Virtual Cluster, dat realtime informatie biedt in een intuïtieve, overzichtelijke indeling. Het infotainmentsysteem beschikt over een eveneens 12,3 inch groot touchscreen met 4K UHD-resolutie voor een gebruiksvriendelijke en moderne interface. Met de MG iSMART-app kunnen bestuurders hun auto op afstand bedienen, het klimaatregelsysteem instellen en de voertuigstatus controleren. Ook beschikt de HS PHEV+ over 8 MG Pilot-rijhulpsystemen, zoals Adaptive Cruise Control en Intelligent Driving Assistant, voor een veilige en comfortabele rijervaring.
Verkrijgbaar vanaf € 40.677*
De MG HS PHEV+ is aantrekkelijk geprijsd. Het model is verkrijgbaar in twee uitvoeringen, die elk zijn ontworpen om aan uiteenlopende wensen en voorkeuren te voldoen: het gamma begint bij de HS PHEV+ Comfort, vanaf € 40.677*, daarboven staat de nog rijker uitgeruste Luxury met een vanafprijs van € 43.177*. Standaard is de HS PHEV+ al uitgerust met 19 inch lichtmetalen velgen, geavanceerde rijhulpsystemen en een luxe interieur. De HS PHEV+ Luxury biedt ten overstaande van de Comfort extra features als geventileerde voorstoelen en een panoramisch schuifdak.
Binnenkort te bestellen
De nieuwe MG HS PHEV+ is zeer binnenkort te bestellen bij de Nederlandse MG-dealers. Zoals bij alle MG-modellen is standaard 7 jaar / 150.000 km garantie inbegrepen.”
Porsche:
“Eerste GT model van nieuwe generatie Porsche 911 in de startblokken
Het eerste GT model van de nieuwe generatie Porsche 911 is klaar voor de onthulling. Tijdens een digitale wereldpremière zal Andreas Preuninger, verantwoordelijk voor de GT modellen bij Porsche, samen met merkambassadeurs Walter Röhrl and Jörg Bergmeister de nieuwe modelvariant van de Porsche 911 onthullen.
De door de GT afdeling in Flacht ontwikkelde Porsche 911 zal tegelijkertijd gepresenteerd worden in twee modelvarianten. Beide wekken nog meer emoties op, bieden rijders nog meer individualiseringsmogelijkheden en beschikken over innovatieve details.
Uitzending wereldpremière nieuw GT model in Porsche Newsroom
De wereldpremière van het nieuwe Porsche 911 GT model is live te volgen vanaf vrijdag 18 oktober om 18.30 uur Nederlandse tijd in de internationale Porsche Newsroom en via Porsche kanalen op LinkedIn en YouTube. Daarnaast zal het ook mogelijk zijn om op een later tijdstip on demand terug te kijken.”
MG Nederland:
“MG introduceert de nieuwe ZS Hybrid+
Sinds zijn introductie in 2019 heeft de compacte MG ZS zich, dankzij zijn sterke prestaties, efficiëntie en moderne technologie, bewezen als een uiterst populair model. Voor veel automobilisten betekende de compacte SUV hun eerste kennismaking met het iconische merk. Nu komt MG met de geheel nieuwe ZS, die in Nederland debuteert als de Hybrid+. Met een strak design, een ruim interieur en geavanceerde veiligheidsfuncties biedt deze nieuwe generatie ZS een aantrekkelijk alternatief voor de hedendaagse bestuurder die op zoek is naar betaalbare en milieuvriendelijke mobiliteit – zonder in te leveren op stijl, comfort of prestaties.
De nieuwe ZS Hybrid+ combineert het beste van twee werelden: de kracht en het gemak van een benzinemotor met de efficiëntie en lage uitstoot van een elektromotor. Dit resulteert in een optimale balans tussen brandstofverbruik en prestaties. Daarnaast maakt de ZS Hybrid+ gebruik van de nieuwste hybride technologie, met een unieke transmissie met 3 versnellingen.
Geheel nieuw design
Het design van de nieuwe MG ZS behoudt zijn compacte afmetingen, met een wielbasis van 2.610 mm en een totale lengte van 4.430 mm. Het compleet herziene front heeft een aerodynamische vorm en een eigentijdse, herkenbare stijl. De LED-koplampen zijn naadloos geïntegreerd met de dagrijverlichting, wat zowel de zichtbaarheid als het strakke uiterlijk van de SUV versterkt. De slanke luchtinlaten in de voorbumper benadrukken het sportieve karakter, terwijl het gladde ontwerp van de motorkap bijdraagt aan betere aerodynamische prestaties. Aan de achterzijde vallen vooral de scherp vormgegeven LED-achterlichten op, die zowel de zichtbaarheid als de esthetiek verbeteren.
Nieuw interieur
Het ruime en doordachte interieur van de MG ZS is ontworpen voor optimaal zicht en maximaal comfort. Hoogwaardige materialen, moderne styling en een gebruiksvriendelijk infotainmentsysteem zorgen voor een uitnodigende, technisch geavanceerde rijervaring. De keuzehendel, geïnspireerd op een straaljagervleugel, biedt een gevoel van snelheid en dynamiek. Het driespaaksstuur, met joystick-achtige schakelaars en een stevige grip, versterkt dit sportieve gevoel. Zachte materialen en nauwkeurige afwerking zorgen voor een luxe interieurbeleving. Daarnaast biedt de MG ZS een van de ruimste interieurs in zijn klasse, met voldoende ruimte voor zowel passagiers als bagage. De kofferbak heeft een inhoud van 443 liter, uit te breiden tot 1.457 liter met de achterbank neergeklapt. Het interieur is verder voorzien van handige opbergmogelijkheden, zoals een dubbellaags opbergvak in de middenconsole, een verschuifbare lade en flexibele bekerhouders.
Aandrijflijnen
De ZS Hybrid+ wordt aangedreven door een innovatief hybride systeem met een unieke transmissie met 3 versnellingen – de eerste in zijn soort wereldwijd. Dit systeem is ontworpen om brandstofverbruik en emissies te verlagen, zonder concessies te doen aan prestaties. Hierdoor is de ZS Hybrid+ efficiënter, soepeler en stiller dan veel andere modellen in zijn klasse. De aandrijflijn combineert een 136 pk sterke 1.5-liter viercilinder benzinemotor, een elektromotor met 100 kW vermogen en een krachtige accu van 1,83 kWh. Met een maximaal koppel van 250 Nm levert de ZS indrukwekkende acceleratie, vooral bij lage snelheden, waar de elektromotor optimaal presteert. Dankzij de krachtige motor en batterij is de ZS Hybrid+ het snelst accelererende hybride model in zijn klasse, met een sprint van 0-100 km/u in slechts 8,7 seconden. De elektrische topsnelheid van 87 km/u maakt het in stedelijke gebieden uitstekend mogelijk om volledig elektrisch te rijden. De bestuurder kan kiezen uit drie niveaus van regeneratief remmen, vergelijkbaar met een volledig elektrische auto. Daarnaast biedt de hybride SUV drie rijmodi – ECO, Normal en Sport – om de rijervaring aan te passen aan verschillende omstandigheden.
Technologie
De ZS Hybrid+ is standaard uitgerust met geavanceerde technologieën die zowel het gebruiksgemak als de veiligheid verbeteren. Het 12,3 inch digitale bestuurdersdisplay biedt realtime informatie in een overzichtelijk en aanpasbaar formaat, zodat de bestuurder altijd de belangrijkste gegevens en instellingen binnen handbereik heeft. Het infotainmentsysteem beschikt over een touchscreen met hoge resolutie en een intuïtieve, moderne interface die eenvoudig toegang geeft tot entertainment, navigatie en rijhulpsystemen. Dankzij de MG iSMART-app kunnen bestuurders hun auto op afstand bedienen en snel lokaliseren. Met de mobiele app is vergrendelen en ontgrendelen van de auto en het controleren van de voertuigstatus, inclusief deuren, banden en brandstof mogelijk. Ook kan het klimaatregelsysteem vooraf worden ingesteld om het interieur voor vertrek op een gewenste temperatuur te brengen. Met acht MG Pilot-rijhulpsystemen, waaronder Adaptive Cruise Control en Intelligent Driving Assistant, biedt de ZS Hybrid+ vanaf de standaarduitvoering een comfortabele en veilige rijervaring.
Value for money
Om zijn baanbrekende hybride technologie toegankelijk te maken voor een breed publiek wordt de MG ZS Hybrid+ aantrekkelijk geprijsd. Het model wordt leverbaar in drie uitvoeringen, elk afgestemd op verschillende behoeften en voorkeuren: de ZS Hybrid+ Standard, de Comfort en de rijk aangeklede Luxury. Elke van de drie uitvoeringen biedt een uitstekende balans tussen functionaliteit en betaalbaarheid. Met zijn stijlvolle design, geavanceerde technologie en ruime, comfortabele interieur combineert het nieuwe model indrukwekkende efficiëntie met krachtige prestaties. Het maakt de ZS Hybrid+ tot de perfecte keuze voor klanten die op zoek zijn naar een veelzijdige en toekomstgerichte SUV. MG introduceert de ZS Hybrid+ met een instapprijs van € 27.997*. De overige prijzen worden binnenkort bekendgemaakt.”
Scania Benelux:
“Koos van Gaalen kiest weer voor Scania: Betrouwbaarheid en uitstraling van Scania past bij ons
Nadat Koos van Gaalen Transport in 2022 en in 2023 in totaal veertien nieuwe Scania trucks besteld had plaatste het bedrijf dit jaar een order voor nog eens acht stuks. Het gaat daarbij zowel om P370 6×2 bakwagens als om 460R 4×2 trekkers. De nieuwe order zegt veel over de ervaringen die het bedrijf door de jaren heen heeft opgedaan met Scania.
Transportbedrijf Koos van Gaalen uit Poeldijk is gespecialiseerd in geconditioneerd AGF-transport. Het bedrijf is actief in de gehele keten, vanaf de kweker met dagverse groenten en fruit tot aan de distributie naar de supermarkt. ,,Al sinds de oprichting van ons bedrijf maakt Scania deel uit van de vloot. Sterker nog, onze eerste truck in 1994 was ook een Scania’’ aldus directeur Arco van Gaalen. Sinds de oprichting groeide het bedrijf door tot een onderneming met inmiddels 52 trucks, waarvan op dit moment bijna de helft uit Scania’s bestaat.
Altijd Scania
,,Eigenlijk hebben we sindsdien altijd een twee merken beleid gehad maar Scania is altijd een vaste waarde geweest in onze vloot. Dat heeft meerdere redenen. Ten eerste is onze relatie met zowel onze dealer, Scania Maasdijk, als die met de Account Manager erg goed. Het is gewoon prettig werken en we kunnen altijd op ze rekenen. Alle trucks lopen in een reparatie- onderhoudscontract waardoor wij volledig ontzorgd worden. Dat is belangrijk, want daarmee ligt onze focus volledig op ondernemen.’’ Verder onderstreept Van Gaalen de betrouwbaarheid van de Scania trucks, maar ook het uitstekende verbruik. “Eigenlijk is de nieuwe generatie probleemloos, en sinds de komst van de Super-aandrijflijn is het verbruik nog verder gedaald.”
Gemotiveerde chauffeurs
Naast de zakelijke kant van het verhaal spelen echter ook uitstraling en de voorliefde van de chauffeurs een belangrijke rol bij Koos van Gaalen. ,,Een Scania heeft gewoon een stoere uitstraling en dat zorgt voor gemotiveerde chauffeurs. Opvallend is dat de meeste Scania chauffeurs echte poetsers zijn.’’ De trucks van Koos van Gaalen zien er altijd strak en netjes uit met een uniforme uitstraling. ,,Onze trucks zijn bijzonder compleet uitgerust met optimaal comfort voor de chauffeurs, maar aan de buitenkant willen we het strak houden. Dat vinden wij belangrijk voor de beeldvorming. Zo worden de trucks ook wekelijks gewassen. We rijden met levensmiddelen, en dan is uitstraling belangrijk’’ aldus Arco van Gaalen.
Betrouwbaarheid
De trucks van Koos van Gaalen rijden vrijwel uitsluitend binnen Nederland, met kilometrages tussen de 50.000 en 110.000 km per jaar. Daarbij wordt er onder grote tijdsdruk gewerkt, want de verse groenten en fruit die vroeg in de ochtend wordt geoogst, ligt vaak de andere dag al in het schap in de supermarkt. Dat betekent laden bij de kweker, vervolgens naar de verwerkende bedrijven die de groenten wassen, snijden en verpakken en vervolgens naar de distributiecentra. ,,Daarbij is betrouwbaarheid van het grootste belang, en dat is voor ons reden om voor Scania en voor de Scania organisatie te kiezen’’ aldus Van Gaalen.”
PostNL:
“PostNL en vakbonden bereiken onderhandelingsresultaat nieuwe cao PostNL: 7% loonsverhoging
PostNL heeft samen met de vakorganisaties BVPP, CNV en FNV een onderhandelingsresultaat bereikt over de nieuwe cao’s voor PostNL-medewerkers en zaterdagbestellers. Hierin is een loonstijging afgesproken van in totaal 7 procent vanaf 1 juli 2024. Het totaalpakket aan arbeidsvoorwaarden levert een cao op die meer in lijn is met de markt en past bij de financiële situatie van PostNL. De nieuwe cao’s gaan in op 1 april 2024 en lopen tot en met 30 juni 2026. In de cao’s worden afspraken vastgelegd voor ongeveer 16.500 medewerkers.
Loonsverhoging
De loonsverhoging van in totaal 7% wordt in fasen uitgekeerd: per 1 juli 2024 2,5%, per 1 januari 2025 1,5%, per 1 juli 2025 1,5% en per 1 januari 2026 nog eens 1,5%. Jeugdlonen vanaf 18 jaar worden per 1 januari 2025 afgeschaft. Hierdoor gaan 18-, 19- en 20-jarigen voor dezelfde functie net zoveel verdienen als een 21-jarige. Dit betekent voor iedereen een verbetering.
Een cao van deze tijd en voor iedereen
PostNL wil bestaande en toekomstige medewerkers aantrekkelijke en evenwichtige arbeidsvoorwaarden bieden. Daarom past PostNL in deze nieuwe cao een aantal regelingen aan naar de huidige tijd en behoeften. Zo verhoogt PostNL de eigen bijdrage voor het pensioen per 1 januari 2026 van 6% naar 7%. Per die datum gaat ook de nieuwe pensioenregeling in. Voor wensouders komt er bijzonder ouderschapsverlof. De reiskostenregeling voor woon/werk verandert niet. Wel wordt het budget voor het fietsplan verhoogd naar € 1.000,-.
Duurzaam doorwerken
PostNL vindt het ook belangrijk dat medewerkers op een prettige manier tot aan hun pensioen kunnen blijven doorwerken. Gedurende de looptijd van de cao komen er daarom 100 plekken beschikbaar voor de Regeling Duurzaam Doorwerken (RDD). Dit is een regeling waarbij medewerkers minder kunnen werken met gedeeltelijk behoud van salaris en pensioenopbouw. Ook zijn er 25 plekken voor een vernieuwde Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) beschikbaar. Met deze individuele maatwerkregeling kunnen medewerkers 3 jaar voor de AOW-leeftijd uittreden.
Het vervolg
De vakorganisaties leggen het onderhandelingsresultaat aan hun leden voor. Bij een positieve uitkomst van de ledenraadpleging worden alle afspraken vastgelegd in de cao’s en worden deze ondertekend. In maart was er al een akkoord voor een nieuwe cao voor 15.000 postbezorgers. ”
MAN:
“7 keer MAN TGL 10.190 voor Technische Unie
Technische Unie is dé groothandel in technische installatiematerialen voor de bouw, installatiebranche en de industrie. Voor het transport werkt Technische Unie met 350 voertuigen vanuit 17 hubs in heel Nederland. Op dit moment worden zeven nieuwe MAN TGL bakwagens uitgeleverd.
Naast bestelwagens omvat het wagenpark van Technische Unie 210 bakwagens. Deze trucks rijden door heel Nederland en voeren per dag tussen de 45 en 50 stops uit, met een gemiddeld jaarkilometrage van rond de 80.000 kilometer. “Dat is een intensieve inzet, vandaar dat voor ons het servicenetwerk en de betrouwbaarheid van enorm belang zijn”, aldus wagenparkbeheerder Marcel van Haasen.
Duurzaamheid
Technische Unie heeft in toenemende mate te maken met de Zero Emissie zones in de grote steden. Van Haasen: “Voor ons betekent dat veel in de toekomst, maar door nu nog een deel van het wagenpark te vervangen door deze MAN’s met Euro 6 E motoren op HVO kunnen we de komende vijf jaar vooruit. De ontwikkelingen op elektrisch gebied gaan snel en zo kunnen wij ons rustig oriënteren. De nieuwe, elektrische eTGL ziet er bijvoorbeeld goed uit en daar gaan we dan ook naar kijken voor de toekomst.’’
Ergonomisch
De nieuwe MAN TGL 10.190 bakwagens zijn voorzien van extra bescherming onder de voorbumper, flitsers voor en achter voor extra veiligheid en het MAN OptiView camerasysteem, inclusief dode hoek camera, waardoor alle dode hoeken zijn verdwenen, 360 graden rond het voertuig.. Verder is er gekozen voor een volledig aero pakket op de cabine en voor een Jonker laadbak met een aflopende daklijn. Vanwege de vele stops is de laadbak voorzien van een uitklapbare, ergonomische opstap met wegrijbeveiliging. “Samen met de ruime dagcabine en de achttraps MAN PowerMatic automaat zorgt dat voor een ergonomisch en comfortabel stuk gereedschap voor onze chauffeurs”, aldus Marcel Van Haasen.
De Powermatic is door de koppelomvormer enorm soepel en schakelt zonder trekkrachtonderbreking. Daarnaast zorgt deze aandrijflijncombinatie ook nog eens voor brandstofbesparing.”
Martijn Manrho: “En toch is het vreemd ding.” En daarbij bedoelt Martijn niet de Veldhuizen ombouw, maar de 25 jaar oude cabine van de XB met een moderne grille er in.
Martijn Manrho: “Van de afdeling die zie je niet vaak meer“.
Harry Perdok: “Net gespot A27 Gorinchem”
Tarik Speelman: “De Traction Avant staat daar wel vaker, gewoon voor een rijtjeshuis. Zo moet het vast vroeger ook geweest zijn; ‘gewoon voor de voordeur.’ Nu valt zo’n auto op tussen al het nieuwe spul! De blauwe Citroen AK trof ik aan in de Dordtse binnenstad.”
Kia Nederland:
“Kia introduceert ’s werelds eerste auto-accessoire gemaakt van plastic uit de Great Pacific Garbage Patch
Kia brengt ’s werelds eerste auto-accessoire op de markt dat is gemaakt van door The Ocean Cleanup gewonnen plastic uit de Great Pacific Garbage Patch (GPGP). Het accessoire is een van de eerste concrete resultaten van de samenwerking tussen Kia en de non-profitorganisatie die zich richt op het ontwikkelen en opschalen van technologieën om de wereldzeeën te ontdoen van plastic. Het partnership is een belangrijk onderdeel van de transformatie van Kia tot een toonaangevende aanbieder van duurzame mobiliteitsoplossingen.
Het ontwerp van de speciaal voor de EV3 ontworpen kofferbakmat is geïnspireerd door de ‘Opposites United’ designfilosofie van het merk en doet met zijn geometrische golfpatroon denken aan watergolven en de manier waarop The Ocean Cleanup het plastic uit de oceaan wint. Het hoogwaardige item is gemaakt van 40% gerecycled oceaanplastic* en is net zo duurzaam, beschermend en functioneel als een conventionele kofferbakmat. De mat is ook voorzien van een QR-code, die linkt naar een website met gedetailleerde informatie over de ontwikkeling van het product en de samenwerking met The Ocean Cleanup.
Sinds het begin van de zevenjarige samenwerking die van start is gegaan in 2022 hebben Kia en The Ocean Cleanup onvermoeibaar samengewerkt aan innovatieve manieren om plastic afval uit de GPGP om te zetten in duurzame, praktische producten. Vanwege de unieke eigenschappen van het oceaanplastic dat wordt opgevist, omvat de eerste fase van het productieproces het sorteren, recyclen en verwerken van het plastic om te voldoen aan de strenge kwaliteitsnormen van Kia.
De materialen die The Ocean Cleanup uit de oceaan haalt zijn doorgaans moeilijker te recyclen. Dit betekent dat het plastic een Chain of Custody Standard moet ondergaan om de traceerbaarheid en materiaalintegriteit** te verifiëren.
“We zijn dankbaar dat we in Kia een visionaire en gepassioneerde partner hebben, die onze visie deelt om ervoor te zorgen dat het plastic dat we uit de Great Pacific Garbage Patch halen een nieuw leven krijgt als basismateriaal van duurzame artikelen”, zegt Boyan Slat, oprichter en CEO van The Ocean Cleanup. “Onze missie wordt mogelijk gemaakt door partners zoals Kia en we kijken ernaar uit om samen oceaanplastic op vele andere manieren in waardevolle producten te veranderen.”
Als onderdeel van de duurzaamheidsstrategie past Kia proactief gerecycled plastic en andere milieuvriendelijke materialen toe in de nieuwste modellen. Dit geldt onder andere voor de EV9, het volledig elektrische topmodel, waarin gerecyclede visnetten zijn verwerkt voor de vloerbekleding en gerecyclede plastic flessen zijn gebruikt voor de bekleding van de stoelen.
Kia wil het gebruik van duurzame materialen in toekomstige producten verder verhogen en specifiek de toepassing van gerecycled plastic in voertuigen verhogen tot meer dan 20% in 2030.
* Het product is samengesteld uit 40% gerecycled oceaanplastic, 35% TPV en 25% anorganische stoffen.
** Het oceaanplastic is gewonnen door The Ocean Cleanup uit de Great Pacific Garbage Patch en het toegepaste traceerbaarheidssysteem is geverifieerd volgens de Chain of Custody Standard van DNV, zodat kopers van de betreffende eindproducten zeker kunnen zijn van zowel de oorsprong als de authenticiteit van het herwonnen plastic.”
IVECO NLS:
“Tumoba introduceert nieuwe IVECO T-WAY als mobiele werkplaats
Tumoba, gespecialiseerd in oogst- en verwerkingsmachines voor spruitkool, breidt zijn wagenpark uit met een krachtige nieuwe aanwinst: de IVECO T-WAY. Deze truck, met 360 pk en een Cursor 9-motor, wordt ingezet als mobiele werkplaats en zal voornamelijk actief zijn in Nederland, België en het noorden van Frankrijk. De T-WAY vervangt de eerder gebruikte Eurocargo en is speciaal geselecteerd vanwege zijn betrouwbaarheid en het vermogen om zowel op de weg als op het veld te presteren.
Overstappen naar comfort met de IVECO T-WAY
Martijn Molenaar, servicemonteur bij Tumoba, rijdt de T-WAY dagelijks en is uiterst tevreden over het voertuig. “De truck is een welkome opvolging van onze eerdere Eurocargo, vooral wat betreft comfort en prestaties op moeilijk terrein is er in de jaren veel verbeterd,” aldus Molenaar. “Omdat wij vaak op akkers werken, is de 4×4-aandrijving essentieel. Het grote voordeel van de T-WAY is dat deze al in de fabriek wordt gebouwd als een volwaardige 4×4, wat het voor ons een ideale keuze maakt.”
Tumoba, kort voor Tuinbouwmechanisatie Molenaar Barendrecht, bestaat sinds 1966 en is opgericht door de opa van Martijn Molenaar. Het bedrijf is een toonaangevende speler in de ontwikkeling van machines voor het oogsten en verwerken van spruitkool. Tijdens het onderhoudsseizoen rijdt de T-WAY langs boerenbedrijven om onderhoud te verrichten aan de landbouwvoertuigen, terwijl de 4×4 in het oogstseizoen direct op het land wordt ingezet om storingen ter plekke te verhelpen.
De toekomst: uitdagingen en innovaties
Ondanks de technologische vooruitgang blijft het personeelstekort een grote uitdaging binnen de landbouwsector. “Voor het besturen van een landbouwvoertuig van Tumoba zijn meerdere mensen nodig, wat een enorme uitdaging is met het huidige tekort aan arbeidskrachten,” legt Molenaar uit. “We zijn al gestart met automatisering, maar het gewas groeit niet altijd op dezelfde manier, wat volledige automatisering lastiger maakt.” Bij Tumoba wordt voortdurend gezocht naar nieuwe manieren om de automatisering te laten slagen.
Landbouwvoertuigen van Tumoba
In de werkplaats van Tumoba worden de landbouwvoertuigen van A tot Z in huis geproduceerd, met een team van 20 medewerkers. Per jaar worden er 8 tot 9 voertuigen gemaakt, met een gemiddelde productietijd van 2.000 manuren per voertuig.
Ieder voertuig wordt aangepast aan de wensen van de klant. Zo kan het landbouwvoertuig bestuurd worden door 2, 3 of 4 personen. Ook kunnen er kwaliteitscamera’s geïnstalleerd worden. Dankzij deze camera’s worden slechte gewassen meteen gescheiden van de goede.
Met de toevoeging van de IVECO T-WAY aan het wagenpark van Tumoba, wordt de efficiëntie en flexibiliteit van hun service aanzienlijk verbeterd. Dankzij de robuuste 4×4-aandrijving en het comfort van de T-WAY kan er met gemak zowel op de weg als op moeilijk terrein gewerkt worden. Of het nu gaat om onderhoud aan machines tijdens het oogstseizoen of om dringende reparaties op het land, de IVECO T-WAY stelt Tumoba in staat om hun klanten snel en betrouwbaar te ondersteunen.”
STEYR media relations:
“DEBUT FOR STEYR® PLUS AT AUSTRIA’S PREMIER COUNTRYSIDE EVENT
One of Austria’s most important rural festivals has recently provided the official launchpad in its home country for one of STEYR®’s most important new tractor ranges in a generation, the new Plus series.
The Burning Hen Festival, which this year took place on October 12th at the Hohenhaus Tenne Schladming, is organized by Austrian multi-channel company hektar Media. It is promoted as the focal point for everyone who wants to challenge the status quo in rural areas and promote the countryside and its young people.
Covering everything from agriculture and forestry to crafts, tourism and village culture, it brings together people from across the countryside, with a programme to ‘provide inspiration and motivation for all those who want to make progress on land’.
It was this background that made the Burning Hen Festival the ideal event at which to officially launch the new 80-117hp Plus tractor series in STEYR’s home market, believes Peter-Philipp Hampel, head of STEYR Operations Europe.
“As the first models in the STEYR range to receive new styling designed to set apart our tractors in a popular and competitive power sector, the Plus range already has four design awards to its name – the German Design Award, iF Design Award, Red Dot Design Award and the BIG SEE Product Design Award,” he points out.
“With the Plus, we have returned a revered name to the STEYR line, replacing the Kompakt range with models that offer a 40kph 24F/24R transmission with two-speed powershift and electro-hydraulic powershuttle and standard S-Stop II, allowing one-foot drive disengagement and braking, plus more hydraulic power and mechanical cab suspension. These are the features demanded by the sort of forward-thinking people who attend Burning Hen Festival, so here was a great place to launch the Plus.””
Nidec:
“Nidec accelerates Commercial Vehicle electrification in India with Ashok Leyland partnership, Indian footprint investments
Nidec Motor Corporation (“NMC”), a 100%-owned subsidiary of Nidec Corporation, has announced a supply partnership agreement with leading Indian commercial vehicle manufacturer, Ashok Leyland (“AL”), the Indian flagship of the Hinduja group, to provide an electric motor-controller system (“E-Drive”) as vehicle electrification gains momentum globally and in India.
NMC’s Traction business segment is the trusted and preferred E-Drive provider for commercial electric vehicles (CEVs), and serves the growing market with its global manufacturing and R&D footprints. Since 2010, this business segment has successfully powered over 100,000 CEVs worldwide, making a significant contribution to a sustainable future.
This agreement will enable both NMC and AL to work as strategic partners to develop next-generation E-Drives for AL and its subsidiaries’ commercial vehicle programs while contributing towards sustainability and clean transportation. NMC will also provide the necessary support to AL to establish its Center of Excellence for E-Drives in the Commercial Vehicle Electrification space to stay ahead of its competition.
This development follows a series of strategic investments that NMC has made in India to bolster its local manufacturing footprint, R&D capabilities, and supply chain reliability. In September 2023, NMC announced a $55M investment in the new state-of-the-art campus, The Orchard Hub, in Hubli, Karnataka. The Orchard Hub is expected to begin production of various NMC products in late 2025 to serve the growing demand in industries including CEVs, data centers, renewables, and general industry.
“NMC is well positioned in India and is a perfect fit for accelerating India’s commercial EV adoption,” says Michael Briggs, President of Nidec Motion & Energy. “Our investment strategy and motor technology are well complemented by Ashok Leyland, who understand the precise and specific demands of the commercial vehicle market. This partnership will ensure that customers receive the same Ashok Leyland product they trust but now with the technology they need for efficiency and a changing global energy landscape.”
“Ashok Leyland is delighted to partner with Nidec, a global leader in electric motor technology,” says Shenu Agarwal, MD & CEO of Ashok Leyland. “This collaboration allows us to co-develop innovative e-drive motors specifically designed for the unique demands of India’s commercial vehicle market, while significantly advancing our electric mobility capabilities. By combining our strengths, we aim to create cutting-edge solutions that will set new benchmarks and drive the future of sustainable commercial transportation in India.”
The agreement was signed by Mr. Agarwal and Mr. Briggs in the presence of Greg Gorman, Chief Growth Officer of Nidec Motion & Energy, Anthony Pickering, President of Nidec Motion, Glen Feng, President of Nidec Traction, Girish D. Kulkarni, MD, Nidec Motion & Energy India, Saravanan N, Chief Technology Officer, Ashok Leyland, Kanakasabapathi Subramanian, SVP Product Development, Ashok Leyland and others.
About Nidec Corporation
Nidec Corporation is the world’s leading electric motor manufacturer with 2023 revenues of over $18B USD. Founded in 1973 and headquartered in Kyoto, Japan, Nidec is a global company comprised of over 300 group companies and 100,000 employees with operations in more than 40 countries. A pioneer in electrification, Nidec is integral as a world-class global technology provider, localized manufacturer, and development partner in industries ranging from information technology, automotive, appliance, commercial, and industrial machinery. Nidec enables positive global change through innovative problem-solving.
About Nidec Motion & Energy
Nidec Motion & Energy, a Business Unit of Nidec Corporation, is a trusted development partner in multiple high-growth spaces including industrial automation, vehicle electrification and electrical infrastructure, providing world-class technology, support, and localized manufacturing to support industry leaders across the globe. With headquarters in St. Louis, Missouri, it employs over 13,000 individuals around the world in more than 50 countries.
About Nidec Traction
As part of the Nidec Motion & Energy Business Unit, Nidec Traction takes movement in a new direction. With global operations and over 1,200 employees, the Nidec Traction Business Segment brings value, performance, and peace of mind to their customers through innovation and expertise in the electrified commercial vehicle and bus, material handling, powersports, utility spaces, and beyond.
About Ashok Leyland
Pioneers in the Commercial Vehicle (CV) space, Ashok Leyland is a flagship of the Hinduja group, and is the 2nd largest manufacturer of commercial vehicles in India, and 4th largest manufacturer of buses and 19th largest manufacturer of trucks in the world. Headquartered in Chennai, with 7 manufacturing plants in India, a bus manufacturing facility in Ras Al Khaimah (UAE), and one at Leeds, United Kingdom, Ashok Leyland has a well-diversified portfolio and an international footprint. Ashok Leyland has recently been ranked as 34th best brand in India.
A US $ 4.5 billion Indian multinational that has a 75-year legacy, and presence in more than 50 countries, Ashok Leyland is one of the most fully integrated manufacturing companies on this side of the globe. In the commercial vehicle industry, Ashok Leyland has one of the largest and fastest-growing networks with 52,863 touch points which includes 1748 exclusive touch points and 11,207 outlets for Leyparts.
The company now has a service centre every 75 kilometers on all major highways, allowing it to keep its “Ashok Leyland Quick Response” promise of reaching customers within 4 hours and getting them back on the road in 48 hours”. With technology-enabled customer engagement processes and knowledge on the specific applications of the product range, Ashok Leyland’s sales team is well-equipped to fulfil customers’ needs. Ashok Leyland manages 12 driver training institutes across India and has trained over 1,800,000 drivers since inception.
Guided by the principle of “Koi Manzil Door Nahin,” symbolizing that no destination is too distant to achieve, Ashok Leyland is resolute in its pursuit to serve stakeholders and contribute to India’s progress through continuous innovation and evolution.”
PR MAN:
“Ministerie van Defensie kiest voor MAN TGE: EODD neemt vijftien nieuwe IED-voertuigen in gebruik
In opdracht van het Ministerie van Defensie heeft MAN Truck & Bus in nauwe samenwerking met inbouwspecialist VETH Automotive vijftien nieuwe IED-voertuigen op basis van de MAN TGE 5.160 afgeleverd. Deze speciale TGE’s zijn op 9 oktober j.l. officieel in gebruik genomen door de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EODD).
Opnieuw toont de MAN TGE zijn veelzijdigheid. In opdracht van het Ministerie van Defensie zijn vijftien exemplaren ingericht als IED-voertuig voor de Explosieve Opruimingsdienst Defensie. De voertuigen worden door heel Nederland ingezet tijdens oefeningen en operaties waarbij geïmproviseerde explosieven (IED) worden onklaar gemaakt en geruimd. Speciaal voor deze taak zijn alle vijftien TGE’s uitgerust met onder meer een Telemax-robot, die vanuit het voertuig over een bereik tot 300 meter op afstand bediend kunnen worden.
Alle vijftien voertuigen van de EODD zijn identiek. De extra lange (L4) en extra hoge (H4) TGE’s worden aangedreven door een 120 kW sterke biturbo viercilinder dieselmotor in combinatie met een volautomatische 8-traps transmissie. Dankzij de dubbellucht achteras zijn ze geschikt voor een bruto voertuiggewicht van 5 ton GVW.
De IED-voertuigen zijn het resultaat van een nauwe samenwerking tussen MAN Truck & Bus en VETH Automotive. Steven Heersma, CEO van VETH Automotive: “Bij het opstellen van de aanbesteding heeft de opdrachtgever ons een uitgebreid Programma van Eisen overlegd. Bij de uitwerking van dit PvE stelde MAN Truck & Bus zich zeer flexibel op, door actief mee te denken over de juiste oplossingen en het leveren van de gewenste opties. Dankzij de effectieve ruimte die de MAN TGE te bieden heeft, was de inbouw van onze modulaire inrichting uitermate gemakkelijk.”
Het Ministerie van Defensie, is vol lof over de nieuwe IED-voertuigen die door MAN Truck & Bus en VETH Automotive geleverd zijn. Enkele maanden geleden zijn de eerste exemplaren al in gebruik genomen waarbij de riante werkruimte, de goede stahoogte en de uitstekende prestaties werden genoemd als zeer positieve eigenschappen. Inmiddels zijn alle vijftien voertuigen officieel overhandigd. Dertien exemplaren zijn in Soesterberg gestationeerd voor gebruik door de Grondgebonden Compagnie. De twee andere voertuigen staan geheel ter beschikking voor de Maritieme Compagnie van de EODD in Den Helder. De EODD zal over een periode van tien jaar gebruik blijven maken van de IED-voertuigen. Voor het onderhoud tijdens deze periode heeft Defensie gekozen voor een onderhoudscontract van MAN Financial Services.
”
PR Porsche:
“25 jaar Porsche 911 GT3: een viering van passie en prestaties
In 1999 presenteerde Porsche de eerste 911 GT3. Daarmee startte een nieuw tijdperk. Tot op de dag van vandaag is elke Porsche 911 GT3 klaar voor het circuit én voor dagelijks gebruik – een unieke combinatie.
De 911 GT3 is al 25 jaar de belichaming van de essentie van het merk Porsche. Van de eerste tot en met de vierde (huidige) generatie vallen alle modellen niet alleen op door hun design en lichtgewicht bouwwijze, maar vooral door indrukwekkende prestaties en betrouwbaarheid op het circuit én bij dagelijks gebruik. Met de race-uitvoeringen heeft Porsche vele overwinningen en records op internationale circuits behaald. Elke 911 GT3 draagt iets van deze successen in zich. Bovendien houden zowel de straatversies als de race-uitvoeringen van de 911 GT3 een goede Porsche traditie in stand: elke nieuwe editie biedt méér snelheid, méér precisie en méér dynamiek.
De eerste generatie
De eerste 911 GT3 debuteerde op de autotentoonstelling van Genève in 1999. Hij beschikte over een atmosferische 3,6-liter boxermotor met een vermogen van 265 kW/360 pk. Deze motor was een doorontwikkeling van de krachtbron uit de 911 GT1. Hij leverde zijn maximale vermogen bij een toerental van 7.200 en de rode lijn op de toerenteller stond bij 7.800 tpm.
Coureur Walter Röhrl noteerde met de eerste 911 GT3 een tijd van 7:56,3 minuten op de 20,8 km lange Nürburgring Nordschleife, destijds een record voor een auto die ook was toegelaten voor straatgebruik. Röhrl noemde de 911 GT3 destijds: “Het meest opwindende dat Porsche momenteel op de weg zet. Hij stuurt zeer precies in en is razendsnel in elke bocht. Ik ben een onderstel als deze eigenlijk alleen maar in de autosport tegengekomen.” In 2003 kreeg de 911 GT3 een upgrade: het motorvermogen steeg met 280 kW/381 pk. De topsnelheid nam daardoor toe tot 306 km/u (voorheen: 302 km/u).
De tweede generatie
De 911 GT3 van de tweede generatie was gebaseerd op de 997-reeks. Zijn 3,6-liter motor met verbeterde luchttoevoer kon toerentallen aan tot maar liefst 8.400 tpm en was goed voor een vermogen van 305 kW/415 pk. Deze 911 GT3 was bovendien de eerste met het Porsche Active Suspension Management (PASM), een actief onderstel. Bij de upgrade van 2009 groeide de cilinderinhoud tot 3,8 liter en nam het vermogen toe tot 320 kW/435 pk. Voor nog meer rijplezier paste Porsche diverse componenten van het onderstel en de aerodynamica aan. Zo zorgde de nieuwe achtervleugel samen met de vlakke afwerking van de wagenbodem voor een verdubbeling van de downforce.
De derde generatie
De derde generatie van de 911 GT3 op basis van de 991-reeks debuteerde op de autotentoonstelling van Genève in 2013. Hij vierde de 50e verjaardag van de 911 in stijl: zijn motor, transmissie en onderstel waren, net als de carrosserie, compleet nieuw. De 3,8 liter boxermotor was ditmaal goed voor liefst 350 kW/475 pk vermogen. Daarmee haalde de 911 GT3 een topsnelheid van 315 km/u. Deze 911 GT3 was de eerste die leverbaar werd met het Porsche Doppelkupplungsgetriebe, oftewel PDK. Deze transmissie droeg met zijn extreem snelle schakeltijden bij aan nog betere prestaties. Ook het nieuwe onderstel met actieve achterwielbesturing en verdere aerodynamische verfijning droegen eraan bij dat deze 911 GT3 de meest dynamische en precieze ooit was. De verbluffende rondetijd van minder dan 7:30 minuten op de Nürburgring Nordschleife benadrukte dit nog eens. In 2017 groeide de inhoud van de boxermotor tot 4,0 liter en nam het vermogen toe tot 368 kW/500 pk. Bij deze nieuwe uitvoering hadden klanten keus uit twee transmissies: de inmiddels bekende PDK of een handgeschakelde zesbak. Zeker de laatste versie sprak de liefhebbers van puristisch rijplezier sterk aan. Deze 911 GT3 was er ook met een Touring pakket, waarbij een automatisch uitschuifbare achterspoiler in plaats kwam van de grote (vaste) achtervleugel.
De huidige 911 GT3
De 911 GT3, die werd geïntroduceerd in 2021, heeft de 992-serie als basis. In alle opzichten heeft hij de lat weer hoger gelegd. Zo levert zijn 4,0-liter boxermotor een vermogen van 375 kW/510 pk. Daarbij beschikt hij over innovatieve technologieën afkomstig uit de racerij, waaronder voorwielophanging met dubbele draagarmen en vooruitstrevende aerodynamica. Vooral de zwanenhals-ophanging van de grote achtervleugel springt daarbij in het oog. De huidige 911 GT3 is een van meest geavanceerde 911 modellen die Porsche produceerde: nooit eerder beschikte een auto voor straatgebruik over zoveel autosporttechnologie.
Eén ding is in 25 jaar niet veranderd: de 911 GT3 is nog altijd synoniem voor pure sportiviteit en technologische innovatie. Met een passie voor autosport en topprestaties als basis blijft Porsche werken aan het vervolg van het succesverhaal van de 911 GT3.
Kenners over de 911 GT3
Andreas Preuninger, Manager GT-modellen bij Porsche: “In 1999 was ik instructeur bij de Porsche Sports Driving School. Voor mij was de 911 GT3 ‘love at first drive’. Vanaf de tweede generatie was ik als projectmanager betrokken bij de ontwikkeling van de 911 GT3, die in al die jaren steeds krachtiger en sportiever is geworden. De band tussen rijder en auto is uniek.
Jörg Bergmeister, testcoureur voor de 911 modelreeks en Porsche merkambassadeur: “30 jaar geleden reed ik mijn eerste race in voor Porsche met een 911 GT3 Cup. De 911 GT3 staat wat mij betreft voor de perfecte combinatie van autosport en dagelijks gebruik. Rijplezier en prestaties staan daarbij altijd centraal.”
Timo Bernhard, Le Mans-winnaar, teambaas en Porsche merkambassadeur: “Ik heb het geluk gehad alle 911 modellen op het circuit te mogen ervaren. De GT3 is mijn persoonlijke favoriet, ook omdat ik er vele successen mee heb behaald. De afgelopen 25 jaar heeft elk 911 GT3 de maximale dosis autosport naar de openbare weg gebracht.”
Walter Röhrl, tweevoudig wereldkampioen rally, testcoureur en Porsche merkambassadeur: “De 911 GT3 is een raceauto voor de openbare weg. Samen met Roland Kussmaul was ik betrokken bij de ontwikkeling ervan. Met de focus op prestaties deed de eerste generatie direct denken aan de 911 Carrera RS 2.7. Daarvoor hebben we wel keuzes moeten maken. Bijvoorbeeld voor normale banden in plaats van semi-slicks. Het ronderecord dat we met de eerste 911 GT3 op de Nürburgring-Nordschleife hebben neergezet, was met normale banden. Ook vandaag nog is de 911 GT3 een droomauto voor elke sportieve en ambitieuze rijder.””
Maserati Benelux:
“Maserati sluit zeer succesvol seizoen in Fanatec GT2 European Series by Pirelli af met rijders- en constructeurstitel in Am-klasse
Maserati’s eerste volledige seizoen in de Fanatec GT2 European Series – powered by Pirelli eindigde gisteren op het Circuit de Catalunya in Barcelona. Voor het merk met de Drietand pakte Philippe Prette de rijderstitel in de Am-klasse in de Maserati GT2 met startnummer 2, met LP Racing als kampioensteam. De derde plaats ging naar Alexandre Leroy in de Maserati GT2 (#24) en het TFT Racing-team. In de Pro Am-klasse waren Leonardo Gorini en Carlo Tamburini de runners-up in de LP Racing Maserati GT2 met startnummer 1, en namen ook de tweede plaats in bij de teams.
Voor Maserati waren er dit seizoen 16 pole positions (zes in Pro Am en 10 in Am), twaalf overwinningen (vijf in Pro Am, zeven in Am), zeven tweede plaatsen (twee in Pro Am, vijf in Am) en vijf derde plaatsen (alle in Am). Het weekend in Spanje bracht Maserati nog twee overwinningen: de eerste in Race 1 dankzij Roberto Pampanini en Mauro Calamia in de Maserati GT2 met startnummer 67 van het Dinamic Motorsport-team, en de tweede plaats in de Am-klasse voor Leroy in de auto met startnummer 24 van TFT Racing. In Race 2 bezegelde Prette zijn succes in de Am-klasse (nadat het LP Racing-team beroep had aangetekend), waarbij Leroy opnieuw een tweede plaats behaalde.
Race 1. In de race van zaterdag, verreden in de regen, was de eerste auto die de geblokte vlag passeerde de Maserati GT2 met startnummer 67 van Calamia en Pampanini. Na een positieve stint van laatstgenoemde, reed Calamia – voormalig kampioen in de Trofeo Maserati van 2014 – een onberispelijke race door de leiding te nemen en deze uit te breiden tot 12 seconden, om zijn eerste overwinning in het kampioenschap te pakken. Een vierde plaats was er voor Tamburini & Gorini’s GT2, die erin slaagden hun vorige zevende positie te verbeteren. In de Am-klasse scoorde Alexandre Leroy een tweede plaats, terwijl Philippe Prette, na het passeren van de finishlijn als vierde overall en eerste in de klasse, werd teruggezet naar een vierde plek in zijn klasse vanwege een onregelmatige pitstop.
Race 2. In de race van zondag, verreden op een droge baan in de zon, eindigden Tamburini & Gorini ondanks hun pole position als vijfde, vanwege een dubbele straf (10 seconden voor een contact bij de start en 5 seconden voor het niet respecteren van de baanlimieten). Na de uitstekende race van zaterdag startten Calamia & Pampanini als derde op de grid, maar konden hun overwinning niet herhalen en passeerden de finishlijn op de negende plaats, twee plekken achter Philippe Prette, die tweede werd in de Am-klasse maar een straf van vijf seconden ontving die hij kreeg toegediend tijdens de pitstop voor een onregelmatige manoeuvre bij de start. Het vonnis voor de Am-klasse kwam uren na het einde van de race, nadat de auto met startnummer 90, die als eerste over de finish kwam, werd gediskwalificeerd. Op basis van de beslissing van de Stewards won Prette de race en de punten die hij nodig had om zijn rivalen in het rijders- en teamklassement in te halen en kampioen te worden. Ook Leroy klom een stapje hoger op het podium, nadat hij als derde was geëindigd. De Maserati GT2 van Calamia & Pampanini klom ook een plek omhoog in de finishvolgorde, en eindigde als achtste.
Maria Conti, hoofd van Maserati Corse: “We hebben gewonnen in de rijders- en teamklassementen in de Am-klasse en kwamen dicht bij het behalen van de titel in de andere twee, waardoor het kampioenschap tot de laatste ronde helemaal open lag, wat bewijst hoe competitief de Maserati GT2 is. Ons eerste volledige seizoen in de Fanatec GT2 European Series by Pirelli eindigde vol emoties. We wisten dat we een extreem krachtige auto hadden ontwikkeld: het bewijs lag in de vijf overwinningen in de Pro-Am-klasse en zeven in de Am-klasse, en we hebben meer zeges behaald dan welke andere fabrikant dan ook. We zijn er erg trots op dat we onze teams en coureurs een auto kunnen bieden die opvalt door zijn geavanceerde technologieën, indrukwekkende prestaties en unieke rijstijl. Dat is altijd ons doel geweest in de racewereld: de passie en het competitieve DNA van Maserati op het circuit nieuw leven inblazen.””
Volvo Trucks Nederland:
“Bos Dynamics kiest voor Volvo-trucks met zuinige Turbo Compound-motor
Met de ingebruikname van tien Volvo FH 460 4×2-trekkers, heeft Bos Dynamics een nieuw merk aan de vloot toegevoegd. De logistiek dienstverlener uit Ede koos na een succesvolle demo-inzet voor de Volvo FH met de zuinige Turbo Compound-motor. Ook de service van de Volvo Trucks-dealer woog zwaar mee in het besluit. “De eerste resultaten bevestigen ons in onze keuze: de trucks scoren qua verbruik ontzettend goed.” Een vervolgorder van nog eens zeven FH-trekkers, waarvan drie in Aero-uitvoering, is geplaatst.
Bos Dynamics uit Ede is gespecialiseerd in het transport van buitenmaatse goederen in binnen- en buitenland. Het bedrijf zet voor het transport zeventig eigen trucks met opleggers met kooiaap in, waarvan sinds kort tien Volvo FH 460 4×2-trekkers met de zuinige Turbo Compound-motor. Bos Dynamics is bij de keuze voor Volvo Trucks niet over één nacht ijs gegaan.
“We hebben drie weken demo gereden met een Volvo FH met Turbo Compound-motor”, vertelt Cor-Albert Bos, directeur-eigenaar van Bos Dynamics. “Om een goed beeld te krijgen, hebben we verschillende routes gereden met drie verschillende chauffeurs. De resultaten waren hartstikke goed: de truck was zeer zuinig. Dat heeft ons overtuigd om voor Volvo Trucks te kiezen. Inmiddels zijn alle tien trucks al even op de weg en de eerste metingen bevestigen ons in onze keuze. De trucks zitten qua verbruik tussen de 1 op 4 en de 1 op 4,2 en dat is in ons werk ontzettend goed. We hebben daarom een vervolgorder voor nog eens zeven FH-trekkers geplaatst, waarvan drie in Aero-uitvoering.”
Comfortabel rijden en rusten
De nieuwe trucks zijn voorzien van een Globetrotter XL-cabine. “We willen het de chauffeur zo comfortabel mogelijk maken, zowel tijdens het rijden als rusten”, zegt Richard Vlastuin, wagenparkmanager van Bos Dynamics. “We krijgen veel positieve feedback van chauffeurs over hoe het is om met deze trucks te rijden. De rust en het rijcomfort dat de I-Shift versnellingsbak biedt vinden ze fantastisch. Ook de cabine is ingericht op comfort. Zo kan de passagiersstoel bijvoorbeeld draaien. Als de chauffeur rust in de cabine, kan hij relaxed zijn benen strekken.”
Betrouwbaar, zuinig en goede service
Bij de keuze voor een merk kijkt Bos Dynamics naast de betrouwbaarheid en het brandstofverbruik van de trucks ook naar de service van de dealer. Bos: “We hanteren een hoge standaard en kiezen voor A-merken. Onderhoud, en vooral de manier waarop een dealer ons ontzorgt, wegen we zwaar mee in onze keuze. We hoorden goede verhalen over de service en de flexibiliteit van Volvo Trucks-dealer Harbers Trucks, dat net als wij een familiebedrijf is. Dat schept een band en is een basis om een relatie op te bouwen waarbij je weet wat je aan elkaar hebt. Je moet op elkaar kunnen rekenen in goede en lastige tijden en dat vertrouwen is ontstaan in de gesprekken die we hebben gevoerd.”
“Als het gaat om service en onderhoud, willen we een ‘geen-gedoe-garantie’: we willen dat de dealer alles voor ons oplost. Daarom hebben we gekozen voor een Gold-onderhoudscontract. Daar zit alles in: van de reparatie van kapotte lampjes tot een onderhoudsschema per truck en pechhulp onderweg. De dealer regelt alles voor ons en dat is wat we willen.”
Over Bos Dynamics
Bos Dynamics is in 2011 opgericht door Cor-Albert Bos. “Als logistiek dienstverlener ligt onze expertise bij het transport van buitenmaatse goederen. Dat varieert van garagedeuren, hekwerken en stellingmaterialen tot tuinhuizen, carports en sauna’s. Dat doen we in binnen- en buitenland: ons werkgebied omvat Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Zwitserland en Engeland. Dagelijks zijn we met negentig voertuigen onderweg, waarvan zeventig eigen trucks.”“