Tekst: Robert Baarda.
Beeld: Henk Verschoor en Robert Baarda.
De tijd vliegt. Het is alweer een twee weken geleden dat het DAF Museum, in het weekend van 5 en 6 oktober, de Hart voor DAF Dagen organiseerde. Het evenement vond niet alleen in het museum plaats, maar ook op het terrein van de DAF fabrieken. Met prachtige Oldtimer bussen van Stichting Veteraan Bussen werd er een gratis pendeldienst tussen de beide locaties onderhouden. Best confronterend voor uw in 1974 geboren verslaggever om te moeten ervaren dat de bussen uit mijn late adolescente jaren ook al tot de categorie oldtimers behoren. Kom op zeg: De Interliner!? Lijn 330 Lelystad-Dronten-Kampen Zuid-Zwolle….. Dat is nog maar….. uh…. verrek…. Twintig jaar geleden. Dat is wat tijd doet en één van mooie dingen van een museum zoals het DAF Museum, is dat ze die tijd en tijdsbeelden vangen en meenemen de huidige en toekomstige tijd in.
In het museum was er een prettige drukte. In de Paccar Wing stonden vele stands waarin liefhebbers hun verzameling toonde en/of DAF memorabilia aanboden. Persoonlijke highlights waren de schaalmodellen van de DAF A117 Pick-up, indrukwekkende Lego modellen en een handgemaakt 1:50 model van een DAF-Tatra legertruck met mobiele brug die het Belgische leger in gebruik heeft. Super knap hoe modelbouwers met engelengeduld, handige handen en oog voor detail prachtige pareltjes weten te creëren. Overigens ook interessant te zien wat de ontwikkeling van de 3-D printer voor impuls geeft aan de mogelijkheden voor de modelbouwer in deze tijd. Een club enthousiaste modelbouwers lieten de mogelijkheden zien met een actieve 3 D printer en heldere uitleg.
Met de vaste collectie was natuurlijk wat geschoven en gewisseld. Na een lang renovatieproject van vier jaar is het mooi te zien dat de DAF A18 torpedo trekker nu voor de busoplegger staat en zo de VIPRE combinatie maakt. VIPRE staat voor ‘Vervoer Industrieel Personeel Regio Eindhoven’ en was in de jaren zestig een initiatief van onder andere Bata, DAF en Philips om het personeelsvervoer collectief te regelen.
De basiscollectie blijft indrukwekkend, maar er moeten toch wat harde noten gekraakt worden. Allereerst werd in het persbericht van de Hart voor DAF Dagen gerept over de start van een tijdelijke tentoonstelling waarin wordt teruggeblikt op 75 jaar truckproductie. Dit evenement zou die start markeren, maar van die tijdelijke tentoonstelling is geen spoor te bekennen. Bij navraag in het museum blijkt al snel dat die nieuwe tentoonstelling nog moet worden ontwikkeld en pas later te zien zal zijn. Communicatief dus niet sterk.
Daarnaast moet mij nog iets van het hart. Het is mij een doorn in het oog dat er trucks worden tentoongesteld met een veel te modern jasje. Neem nou de DAF 1600 betonmixer van Bergschenhoek. Op zich een prachtige truck in de collectie, maar het logo en de bestickering passen niet bij het tijdsbeeld waartoe deze truck behoort. Ik vind dit een dwaling van de conservator die bepaald wat er tentoongesteld wordt. Niet voor het eerst dat ik me hier aan stoor. In de recente ‘Verborgen Schatten’ stond er een door Oliehandel Van Kessel in bruikleen gestelde Kikker DAF 1600 in het museum. Wederom een prachtige truck, maar de huidige, moderne kleurstelling vind ik een grove vloek in de kerk. Mijn advies: Niet meer doen. Gelukkig zijn het uitzonderingen en staat het museum verder vol met trucks in bijpassende klassieke jasjes. Maar toch…. Ik moest dit even vanuit mijn eigen hart voor DAF kwijt.
Gelukkig viel er genoeg te zien, dus daarover geen klagen. De voertuigen op het fabrieksterrein van DAF waren een feest om te zien. Een indrukwekkende collectie van clubs, particuliere verzamelingen en privé-eigendommen waren een prachtige aanvulling op de eigen collectie van het DAF Museum. Vlak naast de verzamelde voertuigen stonden een aantal DAF-Tatra legervoertuigen, waarschijnlijk te wachten op levering aan de Belgische strijdkrachten. Mooi om deze als bijvangst van dichtbij te hebben gezien.
Natuurlijk mag het huidige productgamma niet ontbreken. Buiten de XG+ in het DAF Museum, maakte de huidige serie pracht producten echter geen onderdeel uit van het officiële evenement. Onderweg naar de parkeerplaats kwam je ze gelukkig wel tegen. Wellicht kunnen de serie demovoertuigen bij een volgende editie mooi opgesteld ook echt deel uit maken van het gebeuren. Al met al een prachtig evenement en zeker voor herhaling vatbaar. Knap hoe dit voor een eerste editie al zo goed ging. Hopelijk volgt binnenkort de beloofde tijdelijke tentoonstelling over 75 jaar truckproductie. Ik zal dan zeker weer naar Eindhoven afreizen deze te bekijken.
Geweldig!