Grasdrogerij Hartog stopt met drogen maar blijft brokken maken

Claas Jaguar 960
Vincent Smit, trendwatcher en correspondent in West-Friesland, wist te melden dat Grasdrogerij Hartog, het bedrijf van TT-winnaar Wil Hartog in zijn familie, stopt met het drogen van gras om zich te focussen op paardenvoer. Hier onder het bericht wat Hartog daar zelf over gepubliceerd heeft.
GINAF G3233-S
Grasdrogerij Hartog focust op productie: afschalen drogen vanaf 2025
Grasdrogerij Hartog B.V. heeft besloten om het droogproces van luzerne en gras geleidelijk af te bouwen. Er zal in 2025 nog wel worden gedroogd, maar vanaf 2026 wordt het droogproces volledig stopgezet. Deze strategische beslissing is genomen na afweging van verschillende factoren waaronder de stijgende energiekosten, beschikbaarheid van land, verhoogde onderhoudskosten en hoge aanvoerkosten van gewassen.
DAF CF Euro 6
In de komende 24 maanden zullen bestaande contracten voor het drogen van gewassen worden gerespecteerd en zoals afgesproken worden afgerond. Hartog zal zich sterk blijven inzetten voor het naleven van alle lopende verplichtingen.
Mercedes-Benz Sprinter
Focus op de toekomst: diervoeders met toegevoegde waarde
Ondanks dat we het drogen zullen afbouwen, zal Hartog actief blijven in het produceren van diervoeders. De focus ligt op de verdere ontwikkeling van innovatieve producten met toegevoegde waarde voor onze klanten. Deze verandering zorgt ervoor dat de productiecapaciteit uitgebreid en versterkt kan worden.

DAF CF
Jan Hartog begon met zijn drogerij in het dorp Abbekerk. Echter nog voordat het kunstmatig drogen van groenvoeders goed op gang kwam, brak de Tweede Wereldoorlog uit. Er ontstond een tekort aan krachtvoer omdat de import stagneerde. Onder oorlogsomstandigheden bleek toen dat gedroogd gras, klaver of luzerne prima krachtvoer was en de drogerijen rezen als paddestoelen uit de grond. Aan het eind van de oorlog stonden er in Nederland meer dan 100 drogerijen, waaronder zeer kleine en zeer primitieve.
DAF CF
Jan Hartog was naast grasdroger ook handelaar in gedroogde veevoederproducten. Hij kocht in de Rotterdamse havens regelmatig (schade)partijen. De jaren zestig begonnen met import van Amerikaanse alfalfa pellets. Deze brokken van zongedroogd luzerne meel overspoelden de Europese markt. In de tweede helft van de jaren zestig groeit en moderniseert het bedrijf steeds meer en komen ook de beide zoons, Wil en Piet, in de drogerij werken.
DAF CF Euro 6
Waar men eerst nog midden in Abbekerk zat, werd er half jaren zeventig verhuisd. In 1975 had Hartog de modernste en grootste droogtrommel ter wereld, met een capaciteit van 20.000 liter waterverdamping per uur. De oliecrisis betekende een flinke tegenvaller, gasprijzen vertienvoudigden, en de droge zomers van ’75 en ’76 deden het bedrijf ook geen goed. Wat het bedrijf wél goed deed was de winst van de TT van 1977 door Wil Hartog, wat natuurlijk een enorme marketingwaarde had.
DAF XF105
In 1991 wordt de Lucerne-mix geïntroduceerd. Dit unieke product op de Nederlandse markt bleek ontzettend succesvol en was daarmee het begin van de nieuwe bedrijfstak: de paardenhouderij. In 2007 heeft Hartog een nieuwe productielijn in gebruik genomen om handzame baaltjes ruwvoer “ Compact Gras” van 20 kg voor paarden te produceren.
DAF CF
Foto’s: Vincent Smit, Alex Miedema, Pier van Solkema, Jeffrey Planting en Simco vd Deurne.
GINAF G3233-S

One Response

  1. egbert pleijter 3 november 2024 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *