Binnengekomen berichten week 45 2024

Vaak krijg ik foto’s toe gestuurd wat net niet genoeg is voor een eigen artikel, maar ook zonde is om niks mee te doen. Daarnaast komen er regelmatig beeldreacties binnen op bestaande artikelen. Plus interessante persberichten, die zonde zijn om ze alleen op truckfan te laten zien, maar ook om welke reden dan ook geen eigen artikel krijgen. Hieronder een aantal van de dingen die ik de afgelopen week via mail, WhatsApp en privéberichten op de diverse socials toegestuurd kreeg.




Martijn Manrho: “Veel werkzaamheden en bouwdingen in de buurt altijd leuk voor spots“.















Ook Mike van Stein kreeg weer het nodige moois voor de lens.



Van Loon Racing:
Anja van Loon derde na eerste etappe in Qatar, goede testresultaten voor Erik
Tijdens de eerste etappe van de Baja in Qatar beginnen Anja en Erik van Loon sterk. Op de eerste proef opent Anja met de zevende tijd en schuift na een sterke tweede proef door naar de derde plaats in het T3-klassement. Erik begint met een derde tijd, ondanks een lekke band, maar valt op de tweede proef stil doordat de Can-Am niet genoeg benzine mee kan nemen in de tank.

Anja is heel erg tevreden met haar resultaat op de eerste dag. “We begonnen de proloog al goed en daardoor zaten we er lekker bij. De eerste proef was moeilijk, maar daar hebben Floor en ik gewoon geen fouten gemaakt. Op de tweede proef waren er aardig wat rijders met problemen, maar wij niet. We noteren de vierde tijd en staan nu derde! Daar ben ik heel blij mee, op naar morgen!”

Doordat er te weinig benzine in de vernieuwde Can-Am kan, halen Erik en Hein de finish niet van de eerste dag. “Dat is heel erg zonde. We reden echt goed, op de eerste proef rijden we lek en verliezen we wat tijd doordat de navigatie hier moeilijk is. Maar worden we toch derde bij de T4’s, dat is top. Tweede deel ging foutloos tot hij stilviel, dat hadden we in Marokko ook al. De tank is net te klein, maar daarom testen we de auto om dit soort foutjes te ontdekken voordat het team van South Racing met deze auto in de Dakar Rally start. Ik ben toch tevreden met hoe het ging, hopelijk hebben we morgen genoeg benzine aan boord en kunnen we de ware potentie laten zien.”



Van Loon Racing:
Knappe tweede plaats voor Anja van Loon in Qatar, Erik laat potentie zien
Tussen veel snelle toprijders laten Anja van Loon en Floor Maten zien dat consistentie belangrijk is. De dames maken geen fouten in de Can-Am en rijden een hele sterke wedstrijd. Zij worden tweede in de Can-Am Maverick X3. Erik van Loon en Hein Verschuuren gaan ook met een goed gevoel naar huis. De Can-Am Maverick R is snel en kan mee met de top van het klassement.

“Dit is wel heel erg gaaf,” vertelt Anja. “De navigatie is moeilijk in Qatar, maar dat ging bij ons goed. Vooral in de duinen was het moeilijk, je zag weinig sporen en het was lastig om alles te zien. We hebben geen fouten gemaakt, de auto voelde goed aan, Floor heeft top genavigeerd. Het kon eigenlijk niet beter gaan bij ons. Ik ben zeer tevreden!”

Ook Erik is dik tevreden. “De auto kan zeker mee met de top van de T4’s, in het begin kregen we hem even niet in de 4×4, maar daarna ging het rijden echt super. De navigatie is hier heel moeilijk, dus we hebben wel wat moeten zoeken en zijn een paar keer verkeerd gereden. Maar ik ben toch blij met de rally. De auto is goed en heeft niks geleden.”

Hij is ook erg trots op het resultaat van Anja. “De dames hebben echt een toprally gehad. Heel knap om in Qatar tweede te worden als je hier voor de eerste keer rijdt.”

UPDATE: Anja van Loon wint in Qatar
Na de definitieve bekendmaking van het eindklassement zijn Anja van Loon en Floor Maten de winnaars van het T3-klassement. Zij schuiven een positie naar voren door diverse tijdstraffen in het klassement.

Anja: “Na de finish kunnen er altijd nog veranderingen komen in het klassement, maar deze hadden we niet verwacht. Ik ben superblij en trots met deze prestatie en de winst met de Can-Am. Ik wil graag Floor en het team van South Racing bedanken, zonder hen was dit niet gelukt!”



De anonieme Utrechtse busjesfotograaf kwam een eland tegen op de snelweg.



Tony Nieboer: “Kleine foto reportage bietencampagne Duitsland.


partsXpert:
Truck- & Busservice bv uit Peer treedt toe tot TruckXL netwerk per 1 november
Per 1 november verwelkomt TruckXL, het grootste netwerk van universele werkplaatsen in de Benelux, een nieuwe en waardevolle partner: Truck- & Busservice bv (TBS) uit Peer. Met deze toetreding versterkt TruckXL haar positie in de regio, door samen te werken met een gerenommeerd familiebedrijf dat bekend staat om zijn jarenlange ervaring en vakmanschap.

TBS, onder leiding van Martijn Clijsters, is al jarenlang een betrouwbare naam in de transportsector. Het familiebedrijf uit Peer is gespecialiseerd in het onderhoud en de reparatie van vrachtwagens, trailers, bussen en andere bedrijfsvoertuigen. Door hun brede expertise en klantgerichte aanpak hebben zij een solide reputatie opgebouwd in zowel België als de omringende landen.
“De toetreding van TBS betekent een waardevolle uitbreiding voor het TruckXL netwerk,” aldus Thies Elbertsen, formule manager van TruckXL. “Hun toewijding aan service en kwaliteit, met expertise in zowel vrachtwagens, trailers als bussen, sluit perfect aan bij onze missie om klanten door de hele Benelux de best mogelijke dienstverlening te bieden.”

Martijn Clijsters, zaakvoerder van TBS, kijkt uit naar de samenwerking: “We hebben gekozen voor toetreding tot het TruckXL netwerk omdat we geloven in de kracht van samenwerking en het delen van kennis. De mogelijkheid om intensief samen te werken met de andere leden van TruckXL in België en Nederland biedt ons de kans om onze diensten verder te verbeteren en onze klanten nog beter te ondersteunen.”
Met de toevoeging van TBS uit Peer wordt het TruckXL netwerk verder versterkt, wat leidt tot een nog bredere dekking van universele werkplaatsen door de hele Benelux. Hierdoor kunnen transportbedrijven rekenen op professionele ondersteuning, ongeacht hun locatie.

Over TruckXL
TruckXL is het grootste netwerk van universele werkplaatsen in de Benelux, met meer dan 50 aangesloten werkplaatsen verspreid over België en Nederland. Het netwerk staat garant voor hoogwaardige onderhouds- en reparatiediensten voor vrachtwagens, bussen, trailers en andere bedrijfsvoertuigen, met een focus op flexibele, betrouwbare en persoonlijke dienstverlening.


Media OutReach namens VinFast:

VinFast and Durango Drivers’ Union sign strategic MOU on green transition of public transport in Mexico

VinFast and the Durango Drivers’ Union in Mexico signed a Memorandum of Understanding (MOU) to collaborate on the green transition of public transport, including the potential purchase of 3,000 VF 5 electric cars and 300 electric buses by Durango Driver’s Union for operation in Mexico. This strategic partnership underscores the growing global interest in VinFast’s electric vehicles, highlighting their ability to meet the evolving needs of diverse markets.

Under the agreement, both parties will negotiate the sale of VF 5 electric vehicles and electric buses to the Union of Drivers and Related Workers of Durango, a member of the Confederation of Mexico Workers (CTM) for public passenger transport in Durango City, replacing the current gasoline-powered fleet.

Additionally, VinFast and its affiliate, V-Green, and CTM will collaborate in studying, setting up, installing, and/or operating charging infrastructure for electric vehicles and electric buses in Durango, creating a convenient and extensive charging network to meet the needs of both personal and public transport vehicles.

This cooperation will contribute to the greening of transportation and the development of the EV ecosystem in Durango City and across Mexico. Replacing the gasoline fleet with electric vehicles will significantly reduce CO2 emissions, while also helping the Durango Drivers’ Union save on operating costs and create new jobs through the installation and operation of the charging system.

A subsidiary of Vingroup, the leading private conglomerate in Vietnam, VinFast offers a full range of electric vehicles, from cars and buses to scooters and bikes. Their compact e-SUV VF 5 is a popular choice for both individual drivers and taxi fleets due to its good value, reliability, nice design, smart technologies. VinFast’s electric buses are designed with versatile capacities and options, prioritizing safety with the latest technology. These vehicles, along with others in VinFast’s lineup, have been adopted by various transportation companies throughout Vietnam, playing a crucial role in familiarizing the public with EVs and promoting a greener transportation landscape.

Ms. Pham Thuy Linh, Deputy CEO at VinFast, stated: “We are impressed by the State of Durango and CTM’s strong commitment to a green transition. This shared vision for a sustainable future aligns perfectly with VinFast’s core values. With our high-quality electric vehicles and our affiliates’ s expertise in taxi operation and charging infrastructure, we are confident in our ability to support the State of Durango in realizing their vision, creating a lasting impact on the state and the broader Mexican landscape.”

Mr. Juan Erik Mercado Rangel, on behalf of Mr. Ricardo Fidel Pacheco Rodríguez, General Secretary, and Mr. Juan Pedro Mercado Gallegos, Deputy General Secretary of the Durango Drivers’ Union, remarked: “We are thrilled to collaborate with VinFast, a global EV brand. Their vehicles, their green mobility eco-system, as well as their grand vision and spirit of partnership have truly impressed us. CTM believes that this collaboration not only paves the way for enhanced transportation services but also positions us at the forefront of the global shift toward sustainable mobility.”

While still at an early stage, Mexico’s electric vehicle market is experiencing a rapid uptick. The country’s potential for EV adoption is significant, and the Mexican government is exploring incentives to further stimulate the sector.

As a global electric vehicle brand, VinFast is at the forefront of solutions and collaborations aimed at promoting the greening of transportation worldwide. Recently, in September 2024, VinFast marked a significant milestone by becoming the first EV car brand to top sales in Vietnam, establishing its presence with a diverse range of EV models in the U.S., Canada, France, Germany, the Netherlands, Indonesia, and the Philippines.

About VinFast
VinFast (NASDAQ: VFS), a subsidiary of Vingroup JSC, one of Vietnam’s largest conglomerates, is a pure-play electric vehicle (“EV”) manufacturer with the mission of making EVs accessible to everyone. VinFast’s product lineup today includes a wide range of electric SUVs, e-scooters, and e-buses. VinFast is currently embarking on its next growth phase through rapid expansion of its distribution and dealership network globally and increasing its manufacturing capacities with a focus on key markets across North America, Europe and Asia.

About CTM
The Union of Drivers and Workers of the CTM in Durango, founded on August 8, 1932, is one of the city’s key players in public transportation. Currently, it operates around 65% of the transportation concessions, with a fleet exceeding 300 buses and 5,000 taxis, along with additional services such as personnel, school, and tourist transportation, thus meeting a wide range of mobility needs within the region. As a member of the Confederation of Mexican Workers (CTM), the country’s largest labor organization, the Union is dedicated to securing workers’ rights and promoting fair working conditions within the transport sector.

The Union is developing an innovative business model aimed at acquiring 100% electric vehicles for fleet renewal. This project seeks to modernize the service, reduce carbon emissions, and support Durango’s environmental commitment, aligning with global trends toward the electrification of transportation.

Mercedes-Simplex 28/32 PS von 1904 aus der Sammlung von Mercedes-Benz Classic. Der 120 Jahre alte Klassiker war einer der Publikumsmagnete auf der Pall Mall in London während des St James’s Motoring Spectacle am 2. November 2024 – dem Vortag des RM Sotheby’s London to Brighton Veteran Car Run.
Mercedes-Simplex 28/32 HP from 1904 from the Mercedes-Benz Classic collection. The 120-year-old classic was one of the crowd pullers on Pall Mall in London during the St James’s Motoring Spectacle on 2 November 2024 – the day before the RM Sotheby’s London to Brighton Veteran Car Run.


Flag Tearing Ceremony zur Eröffnung des RM Sotheby’s London to Brighton Veteran Car Run am 3. November 2024. Das Ritual erinnert an die Aufhebung des „Red Flag Acts“ von 1865.
Flag Tearing Ceremony to open the RM Sotheby’s London to Brighton Veteran Car Run on 3 November 2024. The ritual commemorates the repeal of the “Red Flag Act” of 1865.


Mercedes-Simplex 28/32 PS von 1904 aus der Sammlung von Mercedes-Benz Classic. Foto vom Start des RM Sotheby’s London to Brighton Veteran Car Run am 3. November 2024. Am Steuer Marcus Breitschwerdt, CEO der Mercedes-Benz Heritage GmbH.
Mercedes-Simplex 28/32 HP from 1904 from the Mercedes-Benz Classic collection. Photo from the start of the RM Sotheby’s London to Brighton Veteran Car Run on 3 November 2024. At the wheel is Marcus Breitschwerdt, CEO of Mercedes-Benz Heritage GmbH.


Mercedes-Simplex 28/32 PS von 1904 aus der Sammlung von Mercedes-Benz Classic. Foto auf der Fahrt nach Brighton während des RM Sotheby’s London to Brighton Veteran Car Run am 3. November 2024. Am Steuer Marcus Breitschwerdt, CEO der Mercedes-Benz Heritage GmbH.
Mercedes-Simplex 28/32 HP from 1904 from the Mercedes-Benz Classic collection. Photo on the way to Brighton during the RM Sotheby’s London to Brighton Veteran Car Run on 3 November 2024. At the wheel is Marcus Breitschwerdt, CEO of Mercedes-Benz Heritage GmbH.


Mercedes-Simplex 28/32 PS von 1904 aus der Sammlung von Mercedes-Benz Classic. Foto von der Ankunft im Badeort Brighton kurz nach 12 Uhr beim RM Sotheby’s London to Brighton Veteran Car Run am 3. November 2024. Am Steuer Marcus Breitschwerdt, CEO der Mercedes-Benz Heritage GmbH.
Mercedes-Simplex 28/32 HP from 1904 from the Mercedes-Benz Classic collection. Photo from the arrival in the seaside resort of Brighton shortly after 12 noon at the RM Sotheby’s London to Brighton Veteran Car Run on 3 November 2024. At the wheel is Marcus Breitschwerdt, CEO of Mercedes-Benz Heritage GmbH.


Mercedes-Benz Media:
Crossing the finish line in style: From London to Brighton in a 120-year-old Mercedes
120 years old and still reliable: Mercedes-Benz Classic completed this year’s RM Sotheby’s London to Brighton Veteran Car Run with a Mercedes-Simplex 28/32 hp from 1904 on 3 November 2024. This run is traditionally held on the first Sunday of November. The rare vehicle from the company’s own vehicle collection covered the 96-kilometre route with ease in about five hours. At the wheel: Marcus Breitschwerdt, CEO of Mercedes-Benz Heritage GmbH, accompanied by various media representatives. The vehicle was prepared and serviced on site by experts from the Mercedes-Benz Classic Center. The two Classic Centers in Fellbach, Germany, and Long Beach, USA, are the premiere addresses for all the vehicles from the company’s almost 140-year-long history, from gems dating back to the early days all the way to the brand’s young classics.

On the day before the event, at the St James’s Motoring Spectacle, the event organiser presented the participating vehicles as well as other automobiles on the prestigious Pall Mall. The event was held in the London district of the same name, in the immediate vicinity of Buckingham Palace and the Royal Automobile Club. Mercedes-Benz Classic showed other vehicles there, in addition to the Mercedes-Simplex 28/32 hp from 1904: a show car of the Mercedes-Benz W 196 R Formula One race car with streamlined body from 1955 and a Mercedes-AMG GT from 2024.

The London to Brighton Veteran Car Run (LBVCR) is the world’s longest-standing event for classic vehicles. Only classics up to and including the year of manufacture 1904 are permitted to take part. Each year more than 300 two-, three-and four-wheeled vehicles set out from Hyde Park at sunrise. The drives are powered by steam, batteries, petrol – or muscle: since 2017, historic bicycles have also been allowed to participate. The LBVCR dates back to 1896. With the “Emancipation Run” of that time, automobilists applauded an increase in the maximum permissible speed for road vehicles in England to 19.2 km/h (12 mph). A red flag is symbolically torn in two at the start. This is reminiscent of the repeal of the “Red Flag Act” of 1865. The Act required that a person with a red flag should walk down the road in front of self-propelled road vehicles (which were initially powered by steam) in order to warn pedestrians.

Automobile inventor Gottlieb Daimler also attended the premiere of the “Emancipation Run” 128 years ago. From the turn of the century on, the Mercedes-Simplex of the Daimler-Motoren-Gesellschaft went on to set standards in automotive engineering with technical solutions which remain valid to this day. This vehicle marks the final departure from the coach style that prevailed in the industry of the time and is thus considered the first modern automobile.

Gabriel Bortoleto, future Audi F1 driver


Audi:
Gabriel Bortoleto will be future Audi F1 driver
The driver pairing for Audi’s entry into Formula 1 in 2026 has been set. One of the most promising talents for the future will represent the four rings in the pinnacle of motorsport: Brazilian Gabriel Bortoleto (20) will drive alongside German Nico Hülkenberg (37) for Stake F1 Team Kick Sauber next year, which will transform into the Audi F1 factory team in 2026. The experienced Hülkenberg, who was confirmed in April, and the promising F1 rookie Bortoleto form a well-matched driver pairing for Audi’s Formula 1 project.

Hailing from São Paulo, Bortoleto made a strong impression in 2023 by dominating his debut season and winning the FIA Formula 3 Championship. He is currently leading the FIA Formula 2 Championship standings. His career began at the age of six in karting, and by twelve, he had moved to Europe with his family to pursue his Formula 1 dream. Joining the future Audi F1 factory team now gives Bortoleto the opportunity to show his talent at the highest level of motorsport.

The team already confirmed German driver Nico Hülkenberg for the upcoming season back in April. With a balanced mix of experience and youth, the team is preparing for the transition to the Audi F1 factory team in 2026.

Gernot Döllner, CEO of AUDI AG and Chairman of the Board of Directors of Sauber Motorsport AG: “We are currently witnessing a generational shift in Formula 1, with young drivers immediately making an impact. By signing Gabriel Bortoleto, we have secured one of these top talents. His signing underscores Audi’s long-term strategy and commitment to Formula 1.”

Mattia Binotto, COO and CTO of Sauber Motorsport AG: “Gabriel has already demonstrated in the junior categories that he has what it takes to be a winning driver. We are very pleased that he will become a team member of Sauber and Audi. Together with Gabriel, we are on a journey towards success, and we will evolve into a unified force to shape a new era for Audi in motorsport. Nico and Gabriel represent the ideal combination of experience and youth, positioning us strongly for the future.”

Gabriel Bortoleto: “This is one of the most exciting projects in motorsport, if not in all of sports. Joining a team that combines the rich motorsport history of Sauber and Audi is a true honor. Beyond simply being a member, I aim to grow with this ambitious project and reach the pinnacle of motorsport. I’m incredibly grateful for the opportunity given to me by the team and for the chance to work alongside an experienced driver like Nico. Both programs have a proven track record of nurturing young talent, and I am confident that together we will write our own success story.”

Ein genauerer Blick auf den kommenden Mercedes-Benz CLA: Design trifft auf Effizienz
A closer look at the upcoming CLA: Sporty design meets efficiency


Ein genauerer Blick auf den kommenden Mercedes-Benz CLA: Design trifft auf Effizienz
A closer look at the upcoming CLA: Sporty design meets efficiency


Ein genauerer Blick auf den kommenden Mercedes-Benz CLA: Design trifft auf Effizienz – Sarah Harman und Ola Källenius, CEO, Mercedes-Benz
A closer look at the upcoming CLA: Sporty design meets efficiency – Sarah Harman and Ola Källenius, CEO, Mercedes-Benz


Ein genauerer Blick auf den kommenden Mercedes-Benz CLA: Design trifft auf Effizienz
A closer look at the upcoming CLA: Sporty design meets efficiency


Mercedes-Benz Media:
A closer look at the upcoming CLA: Sporty design meets efficiency
In a first drive, Mercedes‑Benz CEO Ola Källenius gives detailed insights into the next-generation CLA at the Mercedes-Benz test facility in Immendingen. In this video format, the Mercedes‑Benz boss has previously tested the electric G in Austria and Sweden to give viewers a glimpse of what the future products with the three-pointed star have to offer. After the trip up the Schöckl mountain last year, Ola reunites with host Sarah Harman to reveal more details about the upcoming CLA due to premiere in 2025.

This new model is the first of an all-new family of cars, heralding a new chapter for the entry segment at Mercedes‑Benz. The CLA is designed to set new standards in range, efficiency, and charging speed, offering customers a choice between an advanced electric drivetrain and a high-tech electrified combustion engine. While the car is still a camouflaged prototype, Ola Källenius will reveal the headlight design in the video: https://www.youtube.com/watch?v=2ARBtZa2-gI

“With the CLA, we are ushering in a new era at Mercedes‑Benz. We will substantially elevate every aspect of what our customers can expect from a Mercedes in this segment. The modular platform
allows for maximum flexibility: We can offer the CLA in both a state-of-the-art electric drivetrain version and a hybrid electrified combustion engine version. And our operating system, MB.OS,
will make it into the most intelligent car we’ve ever built.”
Ola Källenius, Chairman of the Board of Management of Mercedes-Benz Group AG

Drivetrain
The electric version of the CLA incorporates technology from the EQXX concept into series production. The next-generation electric drivetrain unit was developed by Mercedes‑Benz, ensuring high performance and efficiency. Thanks to a two-speed transmission, sporty performance and efficiency are in perfect balance.

The CLA will also be available with a newly-developed high-tech hybrid combustion engine. This engine, part of the MMA vehicle family, utilizes 48V technology combined with a new electrified transmission to deliver a highly efficient and enjoyable driving experience.

MBUX Virtual Assistant & MB.OS
The 2025 CLA will be the first vehicle to feature the new Mercedes‑Benz Operating System (MB.OS), which includes the AI-powered MBUX Virtual Assistant. This system enhances the car-driver relationship with natural, intuitive interaction and proactive support.

Design
The CLA will incorporate elements from the Concept CLA Class, including distinctive headlights, depicted for the first time. The design will emphasize sportiness and modern aesthetics.


pfpr namens Castrol:
Castrol lanceert nieuw VECTON 5W-30 F-TRUCKS CK-4 smeermiddel voor bedrijfsvoertuigen, geformuleerd voor Ford Trucks-specificaties
Castrol heeft een nieuw VECTON-smeermiddel voor bedrijfsvoertuigen gelanceerd voor gebruik in een verscheidenheid aan Ford Trucks-voertuigen. Castrol 5W-30 F-TRUCKS CK-4 is ontworpen om te voldoen aan de WSS-M2C213-A1-specificatie van Ford Trucks, die is gebaseerd op de normen olie E6 en E9 van de Association of European Automobile Manufacturers (ACEA). Het nieuwe smeermiddel is geschikt voor gebruik in F-Max-vrachtwagens met Ford’s Ecotorq Euro 6-motor. Het product voldoet ook aan de CK-4-specificatie van API.

De lancering is in lijn met de productontwikkelingsstrategie van Ford Trucks voor Europa en biedt een betrouwbare en efficiënte smeringsoplossing op maat voor vele nieuwe en bestaande modellen in het bedrijfswagengamma van het merk. Het nieuwe product is ook ontworpen om te voldoen aan de strenge eisen van de Europese markt.

Moderne trucks kunnen tot 30% hoger koppel genereren, wat kan leiden tot hogere motortemperaturen en -drukken. Hierdoor kan de oliefilm sneller breken en de nuttige levensduur en het vermogen om de verversingscycli te verlengen, verminderen. Castrol heeft VECTON 5W-30 F-TRUCKS CK-4 ontworpen om deze uitdagingen het hoofd te bieden met System Pro Technology™, dat helpt om tot 45% extra prestatiereserve (EPR) te leveren.

System Pro Technology™ van Castrol bestrijdt olieafbraak door oxidatie en afzettingen effectief te bestrijden, schadelijke zuren te neutraliseren, oliebeluchting te beheersen, zich aan te passen aan hogere temperaturen en viscositeitsverlies te weerstaan om optimale smeereigenschappen te behouden. Deze maatregelen zorgen voor ondersteuning voor langere olieverversingsintervallen en verbeterde motorbescherming onder de veeleisende omstandigheden waar moderne vrachtwagens mee te maken hebben.

Castrol VECTON 5W-30 F-TRUCKS CK-4 wordt geleverd in een trommel van 208 liter en kan via leveranciers en distributeurs worden besteld.

Volvo FH 5th genVolvo FH 5th genVolvo FH 5th genVolvo FH 5th gen
Verzameld Werk namens Bluekens:
Hijsspecialist Gabriëlse Transport tilt wagenpark naar hoger niveau met special edition Volvo FH
De nieuwe Volvo FH 500 8×2-kraanauto van Gabriëlse Transport is méér dan een eyecatcher. De eerste Volvo-truck in de vloot is een eerbetoon van Ivan Gabriëlse aan zijn opa Bo en vader Arnold, de grondleggers van het bedrijf. De Volvo FH is geleverd door Volvo Trucks-dealer Bluekens Truck en Bus Goes.

Gabriëlse Transport uit Westkapelle is specialist in (bijzondere) hijsklussen. “We doen allerlei hijsklussen”, vertelt Ivan Gabriëlse, die het bedrijf nu samen met zijn vader Arnold runt. “Denk aan het hijsen en plaatsen van dakkapellen, glas, prefab-woningen of het vervoer van een onderdeel van een rupskraan. Ook voor bijzondere klussen kunnen opdrachtgevers bij ons terecht, zoals het plaatsen van een biljarttafel op de vierde verdieping van een appartementencomplex.”

Ivan Gabriëlse rijdt nu met een Volvo FH 500 8×2 met 95-tonmeter HMF-autolaadkraan en vlakke laadbak. Het is de eerste Volvo-truck in de vloot van Gabriëlse Transport. “Uiteraard is het vooral een werkauto, maar ik ben ook een liefhebber van showtrucks. Met dat in het achterhoofd wilde ik nu een bijzondere truck op de weg zetten. We zijn een klein bedrijf en vervangen niet elk jaar een truck, dus als je dat doet dan moet je het goed doen. Deze truck heeft alles wat ik wilde.”

‘Three Generations’: eerbetoon aan vader en opa
Het thema van de Volvo FH is ‘Three Generations’. “Deze truck is een eerbetoon aan mijn opa en vader”, zegt Ivan Gabriëlse. “Ik heb het aan hen te danken dat ik nu in zo’n prachtige truck mag rijden. Zij zijn in 1997 met het bedrijf begonnen en hebben daarmee de basis gelegd voor het bedrijf zoals het nu is. Sinds april 2019 zit ik in de zaak en nu runnen mijn vader en ik het bedrijf samen. De aflevering van de nieuwe Volvo FH was een mooi moment om ons te realiseren wat we met zijn allen hebben neergezet.”

Vooral in het interieur van de Volvo FH is het eerbetoon goed te zien. “Op de achterwand van de cabine heb ik een foto laten plaatsen waar we met z’n drieën opstaan bij een hijsklus die we een tijdje terug hebben gedaan. Op de foto zijn ook de molen en vuurtoren van Westkapelle te zien. In de wandbekleding van de truck is nog een foto geplaatst waar we met zijn drieën op staan, inclusief onze namen. Ook op de buitenkant van de cabine komt het thema terug. Aan de ene kant staat ‘Next Generation’ en aan de andere kant ‘Three Generations’.”

De aflevering van de nieuwe Volvo FH was een bijzondere happening. Opa Bo, vader Arnold en Ivan stonden met z’n drieën voor een groot zwart doek. “Toen het doek viel, was dat de eerste keer dat mijn opa en vader het eindresultaat zagen”, vertelt Ivan Gabriëlse. “Tot en met de opbouw van de kraan hebben ze de truck gezien, daarna niet meer. Hoe de truck er exact uit zou zien was dus een verrassing voor hen, en met name het interieur. De onthulling was daarmee een mooi en emotioneel moment.”

Extra verlichting en ergonomisch werken
Gabriëlse heeft over letterlijk elk detail nagedacht. Om de trots op de afkomst te benadrukken, komt aan weerszijden van de cabine het wapen van de provincie Zeeland terug. De truck is verder uitgerust met lichtbak, zwaailampen, verstralers, flitsers, luchthoorns en een Deense achterbumper. Ook de opbergkisten voor hijsgereedschap zijn helemaal naar wens van Gabriëlse gemaakt, om zo ergonomisch mogelijk te kunnen werken.

Hijsen in alle richtingen
Inmiddels heeft Gabriëlse de eerste hijsklussen gedaan met zijn nieuwe truck. Het hijsen gebeurt met een 95 tonmeter HMF-autolaadkraan die is uitgevoerd met fly-jib. “Dat resulteert in een hijsbereik van 34 meter. Daarmee kunnen we bijvoorbeeld dakkappellen over woningen plaatsen. De truck is voorzien van een frontstempel, een must omdat we ook vaak vóór de cabine hijsen. We kunnen hiermee op ruim dertig meter nog een object plaatsen.”

Keuze voor service van de werkplaats
Voor Gabriëlse Transport is de aflevering tegelijkertijd een kennismaking met een nieuw merk. “Voordat we voor Volvo Trucks hebben gekozen, hebben we eerst gekeken naar de service die de dealer biedt. We zijn een klein bedrijf, met nu twee trucks. Als er wat is met een truck dan hebben we geen alternatief. Wij willen de zekerheid dat we direct worden geholpen. Bij Bluekens hebben we het vertrouwen gekregen dat we daarop kunnen rekenen. De truck en de opbouw zijn helemaal geworden zoals ik het in mijn hoofd had, ik ben zeer trots op het eindresultaat. Dat is mede te danken aan de inzet van Bluekens Truck en Bus, dat uitstekend heeft meegedacht over de configuratie die we nodig hadden voor deze autolaadkraan en ook het spuitwerk van de cabine heeft gedaan. Verder hebben CCH, dat de opbouw van de kraan en de laadbak heeft gedaan, en Cab-in.nl Truckinterieurs, dat het interieur heeft verzorgd, fantastisch werk geleverd.”

Mercedes 2-Liter-Targa-Florio-Rennwagen von 1924. Eingesetzt bei der Targa Florio Classica im Oktober 2024. Fahraufnahme von links vorn mit Mercedes-Benz Classic Markenbotschafter Karl Wendlinger am Steuer. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: D845090)
Mercedes 2-litre Targa Florio racing car from 1924. Appearing at the Targa Florio Classica in October 2024. Driving shot from the front left, with Mercedes-Benz Classic brand ambassador Karl Wendlinger at the wheel. (Photo index number in the Mercedes-Benz Classic Archives: D845090)


Mercedes 2-Liter-Targa-Florio-Rennwagen von 1924. Eingesetzt bei der Targa Florio Classica im Oktober 2024. Fahraufnahme von links hinten mit Mercedes-Benz Classic Markenbotschafter Karl Wendlinger am Steuer. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: D845110)
Mercedes 2-litre Targa Florio racing car from 1924. Appearing at the Targa Florio Classica in October 2024. Driving shot from the rear left, with Mercedes-Benz Classic brand ambassador Karl Wendlinger at the wheel. (Photo index number in the Mercedes-Benz Classic Archives: D845110)


Mercedes 2-Liter-Targa-Florio-Rennwagen von 1924. Eingesetzt bei der Targa Florio Classica im Oktober 2024. Foto vom Start mit Mercedes-Benz Classic Markenbotschafter Karl Wendlinger am Steuer. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: D844909)
Mercedes 2-litre Targa Florio racing car from 1924. Appearing at the Targa Florio Classica in October 2024. Photo of the start, with Mercedes-Benz Classic brand ambassador Karl Wendlinger at the wheel. (Photo index number in the Mercedes-Benz Classic Archives: D844909)


Mercedes 2-Liter-Targa-Florio-Rennwagen von 1924. Fahrzeug mit der Startnummer 32, gefahren bei der Targa Florio 1924 von Christian Lautenschlager mit Beifahrer Wilhelm Traub. Foto bei der Fahrt durch die Tribünen im Start-Ziel-Bereich. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: R575)
Mercedes 2-litre Targa Florio racing car from 1924. Vehicle with the number 32, driven at the Targa Florio 1924 by Christian Lautenschlager with co-driver Wilhelm Traub. Photo shot during the drive past the stands in the start/finish area. (Photo index number in the Mercedes-Benz Classic Archives: R575)


Mercedes 2-Liter-Targa-Florio-Rennwagen von 1924. Fahrzeug mit der Startnummer 32, gefahren bei der Targa Florio 1924 von Christian Lautenschlager mit Beifahrer Wilhelm Traub. Foto bei der Fahrt durch den Start-Ziel-Bereich. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: R573)
Mercedes 2-litre Targa Florio racing car from 1924. Vehicle with the number 32, driven at the Targa Florio 1924 by Christian Lautenschlager with co-driver Wilhelm Traub. Photo shot during the drive through the start/finish area. (Photo index number in the Mercedes-Benz Classic Archives: R573)


Mercedes 2-Liter-Targa-Florio-Rennwagen von 1924. Fahrzeug mit der Startnummer 32, gefahren bei der Targa Florio 1924 von Christian Lautenschlager (am Steuer) mit Beifahrer Wilhelm Traub. Foto vermutlich vor dem Start. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: 1975M500)
Mercedes 2-litre Targa Florio racing car from 1924. Vehicle with the number 32, driven at the Targa Florio 1924 by Christian Lautenschlager (at the wheel) with co-driver Wilhelm Traub. Photo presumably shot prior to start. (Photo index number in the Mercedes-Benz Classic Archives: 1975M500)


Mercedes 2-Liter-Targa-Florio-Rennwagen von 1924. Wiedereinbringung ins Mercedes-Benz Museum zum Ende des Jubiläumsjahres. Foto von der Anlieferung vor dem Museum. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: D845322)
Mercedes 2-litre Targa Florio racing car from 1924. Return to the Mercedes-Benz Museum at the end of the anniversary year. Photo of the arrival of the delivery in front of the Museum. (Photo index number in the Mercedes-Benz Classic Archives: D845322)


Mercedes-Benz Media:
The hundred-year-old that returned to Sicily and once again won people’s hearts
It was an inspiration at the Targa Florio Classica in Sicily in October 2024, and before that at international events the whole year through: the 100-year-old Mercedes 2-litre Targa Florio racing car. Now the star is back at the Mercedes-Benz Museum. This marks the end of the big anniversary year, the reason the red racing car was authentically restored true to the original.

“I was deeply touched by the Targa Florio racing car’s returning to Sicily, to the place of our great triumph 100 years ago. This experience is something very special, even for us at Mercedes-Benz Classic who deal with outstanding classics each and every day. In 1924, our brand wrote motorsport history with the 2-litre racing car. A hundred years later, one of the original vehicles has once again been stealing people’s hearts at its outings marking the anniversary. We owe our thanks to the combined expertise of the Mercedes-Benz Classic Centre, the Group archive of Mercedes-Benz Classic and a strong network of experts, who together made it all possible. After the racing car’s return to the Mercedes-Benz Museum in Stuttgart, every visitor can now admire it, initially in a special display on the Classic Island, and later in its regular place in the racing curve.”
Marcus Breitschwerdt, Head of Mercedes-Benz Heritage GmbH

A hundred-year-old’s trip around the world
The first moment to cause goosebumps was when the classic vehicle was put into operation in April 2024 after it’s complex restoration. This was followed by fascinating guest appearances at international highlight events for automotive classics. The racing car experienced a brilliant end of the season in Italy at the Targa Florio Classica from 10 to 13 October 2024 – at the site of the great Mercedes victory 100 years ago. This revival brings together racing cars of earlier eras and is reminiscent of the legendary years of the great Targa Florio road race. In the Mercedes 2-litre Targa Florio racing car, former Formular One racing driver Karl Wendlinger inspired spectators on a section of the historic Circuito delle Madonie.

This is the original vehicle in which Christian Lautenschlager finished in 11th place in the Targa Florio overall ranking on 27 April 1924. His teammate Christian Werner won the historic victory in an identically constructed Mercedes – the first driver not hailing from Italy. He won the race in 6:32:37.4 hours across four laps, each 108 kilometres long. The winning car from 1924 has not been preserved.

For the motorsport history of the brand, the great significance of the Targa Florio extends beyond Werner’s victory in 1924. In 1921, a Mercedes racing car took second place overall. The first overall victory with a privately entered Mercedes followed in 1922. In 1955, the double victory of Stirling Moss/Peter Collins and Juan Manuel Fangio/Karl Kling with the 300 SLR (W 196 S) secured the decisive points to win the sports car world championship.

Scania R500 (new)
Scania R500 (new)Scania R500 (new)Scania R500 (new)
Scania Benelux:
Multifunctionele Scania R500 10×4 voor Baetsen
Baetsen Transport en Kraanverhuur B.V. uit Veldhoven heeft een unieke Scania R500 10×4 in gebruik genomen. Het voertuig is met een uitschuifbare laadbak, afneembare opleggerkoppeling en Palfinger Autolaadkraan, die ook ingezet kan worden als hoogwerker, uiterst multifunctioneel. “Scania is niet alleen een A-merk, ook bijzonder geschikt voor specialistische oplossingen als deze,” aldus Marc Peperkamp, Adviseur Wagenpark bij Baetsen.

De R500 is de tweede Scania binnen het wagenpark van Baetsen Transport en Kraanverhuur. Het familiebedrijf koos wederom voor Scania vanwege de af-fabriek beschikbare modulaire opbouwmogelijkheden. “Wij bekijken per toepassing welk merk het meest geschikt is,” legt Peperkamp uit. “Onze opbouwers zijn bijzonder gecharmeerd van Scania, omdat er af-fabriek veel opties mogelijk zijn, zoals een laag chassis en diverse elektronische aanpassingen. Dat zorgt voor een soepele samenwerking.”

Het voertuig, dat wordt ingezet voor de verhuur, werd geleverd door Scania Eindhoven. Peperkamp is zeer tevreden over het aankoopproces: “De mensen die er werken, verstaan hun vak. Zeker bij de aanschaf van zo’n specifiek voertuig is dat niet onbelangrijk.”

Multifunctionele inzetbaarheid
De Palfinger-kraan met een capaciteit van 165 tonmeter is voorzien van een hydraulisch uitschuifbare hoofdmast en een jib met hijslier, samen goed voor een reikwijdte van bijna 34 meter. Met een werkbak is de kraan ook inzetbaar als hoogwerker. Tevens bevat het voertuig een uitschuifbare laadbak voor het vervoeren van 20ft containers en een afneembare schotel. Het resultaat? Een zeer multifunctioneel voertuig, dat ingezet kan worden als kraanwagen, hoogwerker, trekker én bakwagen.

Peperkamp: “Ondanks dat het een 5-asser is, heeft deze Scania een zeer kleine draaicirkel. In de krappe situaties waar wij dagelijks komen is dat onmisbaar. En het dubbel aangedreven tandemstel zorgt voor meer stabiliteit op moeilijk begaanbare terreinen.”

R-serie: luxe en functioneel
Peperkamp ziet in de Scania R-cabine een goede mix van ruimte, comfort en een relatief lage instap, die het vele in- en uitstappen vergemakkelijkt. De slaapcabine is uitgerust met alle mogelijke luxe, zoals comfortabele stoelen, een koelkast en een standairco.

“Onze chauffeurs en machinisten hebben allemaal een eigen auto of kraan. Ze zijn er tien jaar lang, elke dag mee onderweg. Om eigenaarschap te creëren, mogen ze tijdens het opbouwproces hun wensen kenbaar maken. Deze wensen, de eisen voor het dagelijks gebruik en het financiële plaatje resulteren uiteindelijk in een voertuig als deze.”

Over Baetsen Transport en Kraanverhuur
Baetsen Transport en Kraanverhuur is onderdeel van de Baetsen-Groep, een familiebedrijf dat bijna 65 jaar bestaat en actief is in verschillende takken: Internationaal Transport, Kraanverhuur, Op- & Overslag en Service & Onderhoud. Het bedrijf is gespecialiseerd in uitzonderlijk vervoer en het verhuren van telekranen, mobiele torenkranen en autolaadkranen. Daarnaast beschikt het over een garage, waar zowel het eigen materieel als dat van klanten wordt onderhouden. Met 85 medewerkers en een wagenpark van 30 voertuigen en 20 kranen, bedient Baetsen een brede klantenkring binnen de bouw en industrie.


Frank Klijn: “Me like this very veel 🤩

Drei der insgesamt sechs neuen S 531 DT für das niedersächsische Unternehmen KingsTravel
Three of the six new S 531 DTs for the Lower Saxony-based company KingsTravel


Die Dreiachser sind mit 83 Sitzplätzen ausgestattet
The three-axle coaches are equipped with 83 seats


Im Unterdeck können es sich die Reisenden durch vis-à-vis-Bestuhlung auch an zwei Tischen bequem machen
Passengers can also make themselves comfortable at two tables on the lower deck thanks to face-to-face seating


Daimler Truck:
Riding high with Setra
The two new 5-star double-decker coaches of Hörmann Reisen GmbH are each equipped with 68 specially upholstered seats and a panoramic glass roof. On the lower deck, passengers can relax in the spacious on-board kitchen, which offers plenty of storage space and cooling options. The service staff prepares here small snacks while travelling.

The family-owned company from Augsburg was according to their own information the first climate-positive coach tour operator to receive the seal of approval from the industry-independent sustainability consultancy Fokus Zukunft and helps to preserve the environment with voluntary climate protection contributions.

Hörmann Reisen GmbH offers among other things long-distance, round-trip, city and day tours and takes its guests on seaside and wellness holidays as well as providing transfers to various cruise ports. The company currently has 14 Setra vehicles in use.

Two new bistro coaches for Stewa Touristik
Stewa Touristik GmbH has taken ownership of two new S 531 DT coaches – and thereby rejuvenates Germany’s largest Setra bistro coach fleet. The company from Kleinostheim in Lower Franconia now owns a total of 23 double-decker coaches of the brand.

The vehicles with panoramic roof have been awarded the 5-star Superior classification by the Gütegemeinschaft Buskomfort e.V. This means: the coaches, each equipped with 48 passenger seats, have extended seat spacing by four centimetres to meet the 5-star requirement.

They also offer among others additional padding for the backrests as well as adjustable neck, head and calf supports. The table trays always ensure horizontal stability, regardless of the position of the seat in front.

Travellers can relax on the lower deck in the exquisitely designed bistro on 16 full-leather seats at four vis-à-vis tables – the trademark of the tour operator.

With over 180 employees, Stewa Touristik GmbH is one of the leading coach tour operators in the Rhine-Main region. In addition to a wide range of experiences, tours and study trips, the operator also offers a variety of health spa, wellness and hiking trips as well as ocean and river cruises.

KingsTravel puts its faith in Setra for the first time
KingsTravel Busvermietung GmbH chooses Setra. The Hanover-based service provider for tourism companies, event organisers and schools took delivery of its first new S 531 DT vehicles.

The six double-decker coaches, equipped with 83 seats, will be used for excursions to cruise ports, youth trips and school trips as well as for works transport. Among other things, the S 531 DT coaches are equipped with 360-degree cameras.

The family-run company has in addition to its headquarters in the state capital of Lower Saxony, four other locations in Germany and currently operates 30 coaches, including air replacement services.





volkswagen-nutzfahrzeuge-kommunikation:
Electrified icons – Multivan and California launch with progressive plug-in hybrid all-wheel drive
Volkswagen Commercial Vehicles is now electrifying the Multivan and California with a new, progressive plug-in hybrid all-wheel drive. The highly efficient drive system combines all-electric driving with high combined ranges and maximum traction. The plug-in hybrid drive produces a system power of 180 kW (245 PS). The hybrid system comprises a new high-tech four-cylinder engine (1.5 TSI evo2), an electric drive motor on the front axle and a second electric drive motor on the rear axle. The two electric drive motors are powered by a new lithium-ion battery with an energy capacity of 19.7 kWh – providing an electric range of up to 95 kilometres for the Multivan and 91 kilometres for the California. The new Multivan eHybrid 4MOTION and the new California eHybrid 4MOTION are now available to order in Europe.

Innovative icons: The second-generation plug-in hybrid drive turns the cult Multivan bus and the California camper van icon into primarily electric vehicles in everyday life. On longer journeys, on the other hand, the extremely economical drive impresses with long combined ranges. A characteristic example of the innovative technical developments from Volkswagen Commercial Vehicles is the completely new torsion beam rear axle, which is powered purely electrically by a second electric drive motor. Volkswagen Commercial Vehicles has deliberately opted for a combination of the plug-in hybrid drive with an all-wheel drive system to provide both all-rounders with perfect traction – whether on a skiing outing or individual trips. The standard-length Multivan eHybrid 4MOTION is available from 70,668.15 euros1/2; the California, which is always built with an extended body and two sleeping berths under the standard-equipment pop-up roof, will be available as eHybrid 4MOTION at prices from 77,772.45 euros1/3; with two sleeping berths in the interior (from the Beach Tour specification), the California eHybrid will be launched at prices starting from 82,907.30 euros. Europe-wide pre-sales of the Multivan and California models with plug-in hybrid all-wheel drive have just started.

Three efficient drive sources: The plug-in hybrid drive of the Multivan and California is a completely new system of the second eHybrid generation. A high-tech turbocharged petrol engine with the designation 1.5 TSI evo2 is used in the new Multivan eHybrid 4MOTION and the California eHybrid 4MOTION. The 130 kW (177 PS) four-cylinder engine is characterised by innovative features such as a VTG (variable turbine geometry) turbocharger with efficient high-pressure injection at 350 bar and the equally highly efficient TSI-evo combustion process. The latter thus ensures high engine efficiency, which in turn reduces both consumption and emissions. The economical and powerful petrol engine is combined with an electric motor with an output of 85 kW (115 PS) on the front axle. The electric drive motor is integrated into a plug-in hybrid module together with a direct-shift gearbox (DSG). The DSG (DQ400e evo) was specially designed and further developed as a plug-in hybrid gearbox. This enhancement now makes it possible for Volkswagen Commercial Vehicles to implement a new and even more efficient hybrid strategy. As a third technical module, a second electric drive motor is used on the torsion beam rear axle. This electric drive motor has an output of 100 kW (136 PS). Technically speaking, the drive motors at both the front and rear are permanently excited synchronous motors. Together, the 1.5 TSI evo2 engine and the electric drive motors develop a system torque of 350 Nm, and the maximum power is available almost from standstill.

Powerful battery and fast charging: Another key component of the plug-in hybrid drive is the new high-voltage battery. With 19.7 kWh, it offers almost twice as much net energy content as its counterpart in the previous Multivan eHybrid with front-wheel drive. The lithium-ion high-voltage battery consists of 96 cell modules of a new development stage with temperature control by means of external liquid cooling. As a special feature compared with a plug-in hybrid drive with pure front-wheel or rear-wheel drive, two power and control electronics systems are used on board the new Multivan and California eHybrid 4MOTION instead of just one. They are located in the front and rear axle areas and manage the energy flow between the battery and the respective electric drive motor; in doing so, they convert the direct current (DC) of the battery into the alternating current (AC) required to operate the electric drive motors. The front power and control electronics system also serves as a DC/DC converter to supply the low-voltage vehicle electrical system with 12 V voltage. The other hybrid components also include the charger. Instead of the 3.6 kW charging capacity available for the first Multivan eHybrid, it is now possible to charge with up to 11 kW at AC charging points such as a home charging station. For the first time, energy can now be replenished with up to 50 kW4 at DC rapid charging stations while on the road.

Silent electric start: The new plug-in hybrid all-wheel drive of the Multivan and California is a Group-wide first, as it combines the latest eHybrid system of the modular transverse matrix (MQB) with an additional electrically powered rear axle for the first time. In the eHybrid 4MOTION version, the Multivan and California always start purely electrically as long as the outside temperature does not drop below minus 28 degrees. Up to a speed of 65 km/h, the rear electric drive motor is always activated to provide all-wheel drive ‘starting assistance’. The electric rear-axle drive is also available when the battery is empty: the power required for the electric drive motor at the rear axle is automatically generated by the TSI engine and the front electric motor, which in this case acts as a generator. Using a decoupling unit, the rear electric drive motor can be automatically removed from the rear axle drive by hybrid control in order to increase efficiency under normal traction conditions.

Superior driving characteristics: The power distribution of the 4MOTION system is regulated via the Electronic Stability Control (ESC) and is variable – depending on the drive situation or traction at the axles. This means up to 100 per cent of the drive force can be directed to the front or rear axle. If the driver switches from D to Sport mode S, the permanent all-wheel drive is activated – for example, when driving on snow or rough terrain. The driving characteristics and traction are also positively influenced by a low centre of gravity and balanced weight distribution, which results from the location of the battery (under the front seats) and fuel tank (under the second seat row) as well as integration of the second electric drive motor into the rear axle. The new Multivan and the California eHybrid 4MOTION can be driven purely electrically at speeds of up to 130 km/h. In hybrid mode, the top speed is 200 km/h.

Electric stationary air conditioning: Both the Multivan eHybrid 4MOTION and the California eHybrid 4MOTION offer electric stationary air conditioning. This can be used to cool, ventilate and heat the VW bus and camper van. The air conditioning system is supplied with energy either by the high-voltage battery or by shore power during charging to ensure a pleasant interior temperature in the vehicle before the start of a journey. In addition to the comfort aspect, the stationary air conditioning offers another advantage: if the interior temperature is regulated during charging, this increases the electric range – as with an all-electric vehicle – as corresponding climate control does not place a burden on the battery capacity in electric mode. When the charging cable is plugged in, the vehicle is air-conditioned for approximately 30 minutes; in general, the battery is fully charged first and then the air conditioning is started. If the stationary air conditioning is operated solely using the power supply from the high-voltage battery, the function switches off after 10 minutes. The stationary air conditioning can be activated on the Infotainment system or using the smartphone app. The Multivan and California will be built together with the electric ID. Buzz at the German Volkswagen Commercial Vehicles plant in Hanover.

Notes:
1) All equipment details and prices (incl. 19% value added tax) apply to the model range available in Germany
2) Multivan eHybrid 4Motion, 130 kW (177 PS)/85 kW (115 PS), six-speed direct-shift gearbox (DSG): Combined fuel consumption with discharged battery 7.5–7.9 l/100 km; CO₂ emissions with discharged battery 169–180 in g/km; weighted combined CO₂ emissions 18–21 in g/km, combined electrical consumption 21.7–22.9 in kWh/100 km plus 0.8–0.9 l/100 km, combined electric range 87–95 in km; CO₂ class(es): B–G
3) California eHybrid 4Motion, 130 kW (177 PS)/85 kW (115 PS), six-speed direct-shift gearbox (DSG): Combined fuel consumption with discharged battery 7.7–8.1 l/100 km; CO₂ emissions with discharged battery 175–185 in g/km; weighted combined CO₂ emissions 19–22 in g/km, combined electrical consumption 22.3–23.5 in kWh/100 km plus 0.9–1 l/100 km, combined electric range 84–89 in km; CO₂ class(es): B–G
4) The value for the customer-relevant charging process is 40 kW, determined in accordance with DIN 70080. However, charging capacities of up to 50 kW can be achieved under ideal conditions (e.g. very low charge level or high battery temperatures)


Koninklijke RAI Vereniging:
Miljoenen aan SEBA-subsidie onbenut door politieke twijfel over zero-emissiezones
In de SEBA-subsidiepot (Subsidie Elektrische Bedrijfsauto’s) dat dit jaar voor het laatst wordt vergeven, is nog ruim 16 miljoen euro aan subsidiegelden beschikbaar. Door politieke onzekerheid rondom de invoering van zero-emissie zones dreigt een deel van dit bedrag ongebruikt te blijven, wat bij RAI Vereniging tot grote bezorgdheid leidt. “Het kan toch niet zo zijn dat dit geld verdwijnt in de algemene middelen, terwijl we nu moeten omschakelen op schonere mobiliteit.” aldus Frits van Bruggen, voorzitter van RAI Vereniging. RAI Vereniging pleit ervoor dat deze subsidie niet verloren gaat, maar blijft bijdragen aan de verduurzaming van het bedrijfswagenpark en benut wordt voor fiscale stimulering en laadinfrastructuur.

De SEBA-subsidie helpt ondernemers te investeren in emissievrije bedrijfswagens, wat bijdraagt aan schonere steden en het behalen van klimaatdoelen. In 2024 is 60 miljoen euro subsidie beschikbaar, waarvan nog 16 miljoen aanvraagbaar is – goed voor ruim 2.000 extra zero-emissie lichte bedrijfswagens. Van Bruggen benadrukt dat politieke duidelijkheid over zero-emissiezones noodzakelijk is: “Politieke twijfel zorgt ervoor dat ondernemers niet weten waar ze aan toe zijn, terwijl er middelen zijn om hen te ondersteunen bij de overstap naar schone mobiliteit. Resterend budget moet worden ingezet voor fiscale stimulering en laadinfrastructuur. Als je als ondernemer investeert in een elektrisch voertuig, moet je deze ook kunnen laden.”

Kabinet moet zekerheid bieden
RAI Vereniging roept het kabinet op om zekerheid te bieden en de resterende SEBA-middelen te behouden voor ondernemers en het geld niet te laten terugvloeien naar de algemene middelen. “Elke euro van de SEBA-subsidie is bedoeld voor schonere lucht en toekomstbestendige stadsdistributie – niet voor begrotingsgaten. Het kabinet moet nú kiezen voor zero-emissie zonder uitstel, zodat het SEBA-budget terechtkomt bij de bakker, de loodgieter en andere ondernemers die financiële steun nodig hebben in de transitie naar schone mobiliteit. Met nog slechts twee maanden om de subsidie aan te vragen, hebben ondernemers nu duidelijkheid nodig van het kabinet.”

Großer Laternenumzug durch den Neckarpark am 11. November 2024 vom Mercedes-Benz Museum ins Stadion des VfB Stuttgart. Mit dabei sind (von links nach rechts) die Maskottchen Luftikus (Elternzeitung „Luftballon“), Carlotta (Mercedes-Benz Museum) und Fritzle (VfB Stuttgart).
Big lantern parade through Neckarpark on 11 November 2024, from the Mercedes-Benz Museum to the VfB Stuttgart stadium. Also taking part are (from left to right) the mascots Luftikus (parents’ magazine “Luftballon”), Carlotta (Mercedes-Benz Museum) and Fritzle (VfB Stuttgart).


Mercedes-Benz Media:
Big lantern parade on 11 November 2024: Colourful parade of lights from the Mercedes-Benz Museum to the VfB Stuttgart stadium
Thousands of colourful lights will once again illuminate Neckarpark in Stuttgart on 11 November 2024 from 5 pm during the big lantern parade. For the second time after the successful premiere in 2023, the Mercedes-Benz Museum is inviting children to the event together with VfB Stuttgart and its Fritzle Club, the parents’ newspaper “Luftballon” and the radio station DIE NEUE 107.7. The event culminates with everyone entering the MHP Arena together while singing lantern songs, and a colourful event programme in the stadium. Participation in the event is free of charge, but prior registration is requested.

“We are looking forward to this atmospheric event for children and their families. Last year, the biggest lantern parade in the entire region set new standards with 8,000 participants. We want to build on this success with an attractive programme in 2024.”
Bettina Haussmann, Director of Mercedes-Benz Museum

The event begins at 5 pm on the hill of the Mercedes-Benz Museum, with musical accompaniment by the Bad Cannstatt music club. The parade sets off at 5 pm, led by the light figures of the artist group “DUNDU – The Giants of Light” as well as the mascots Carlotta, Fritzle (VfB Stuttgart) and Luftikus (parents’ newspaper “Luftballon”) and a replica of the Benz Patent-Motorwagen from 1886. The programme at the stadium itself starts at 6 pm with a show by “DUNDU – The Giants of Light”, a performance by singer Pauline and an interview with VfB legend Cacau. As a highlight, traditional lantern songs will be sung together moderated by VfB stadium announcer Holger Laser and presenter Nikolaus Böhm of the radio station DIE NEUE 107.7. Drinks and snacks will be available from 7 pm.

The route takes the lantern parade across the Museum’s outdoor area and past the VfB training grounds into the stadium. This year, the parade will enter the arena in front of the legendary Cannstatter Kurve. The route is also suitable for younger children.

Solaris Urbino
DAF Corporate Communications:
DAF levert PACCAR MX-11 motoren voor stadsbussen Rome
DAF Components levert 110 ultra-stille PACCAR MX-11 motoren aan Solaris Bus & Coach voor een nieuwe serie ‘Urbino mh’ stadsbussen, die in Rome ingezet gaan worden door openbaarvervoerder Atac. De bussen worden de komende maanden in gebruik genomen en zijn daarmee precies op tijd voor de festiviteiten van het pauselijke jubileumjaar 2025.

DAF Components is een toonaangevende, onafhankelijke leverancier van componenten, zoals motoren, assen en cabines. Deze vinden over de hele wereld hun weg naar producenten van onder meer bussen, touringcars, bijzondere voertuigen en schepen.

Uitstekende rijkarakteristieken, comfort en maximale inzetbaarheid
De 110 PACCAR MX-11 motoren voor de Romeinse stadsbussen leveren 270 kW/370 pk. De vlakke koppelkromme zorgt voor uitstekende rijkarakteristieken en maximaal passagierscomfort, ook op de heuvelachtige wegen en busbanen in en rond Rome.

De samenwerking tussen DAF, Solaris en het openbaar vervoer van Rome is bewezen succesvol. De Romeinse openbaarvervoerbedrijven beschikken al over een vloot van maar liefst 720 Solaris-bussen met PACCAR-motoren. De krachtbronnen worden geprezen om hun ongeëvenaarde betrouwbaarheid, efficiëntie en lage onderhoudskosten. Bovendien garandeert het onderhoudsschema van slechts één service-interval per jaar maximale inzetbaarheid van de bussen.

Solaris Urbino bussen
De Solaris Urbino is een ‘low entry’ stadsbus. De PACCAR MX-11 motor in de Romeinse bussen zullen worden gecombineerd met een speciale automatische transmissie. Daardoor stoten de voertuigen niets uit als ze stilstaan (‘Start-Stop’) en wordt de motor elektrisch ondersteund bij het optrekken, daarbij gebruikmakend van geregenereerde remenergie.

Jubileumjaar
In 2025 staat Rome stil bij de proclamatie van Paus Franciscus dat ‘Hoop nooit teleurstelt’, resulterend in een pauselijk jubileumjaar onder de titel ‘Pelgrims van Hoop’. Rome bereidt zich dan ook voor op de komst van zo’n 35 miljoen pelgrims. Voor de stad is betrouwbaar en efficiënt openbaar vervoer daarom cruciaal. Alfred Beuwer, directeur DAF Components: “We zijn er trots op om samen met Solaris opnieuw de Romeinse vloot van stadsbussen te voorzien. Het bewijst dat onze PACCAR-motoren hun betrouwbaarheid en efficiëntie al jaren elke dag opnieuw waarmaken.”

FUSO eCanter Falkenklev an Ladestation
FUSO eCanter Falkenklev at Falkenklev charging park


FUSO eCanter im südlichen Schweden: Falkenklev Logistik elektrifiziert seine Touren für DHL in Malmö
FUSO eCanter in southern Sweden: Falkenklev Logistik electrifies its routes for DHL in Malmö


FUSO eCanter Falkenklev Logistik in Malmö
FUSO eCanter Falkenklev in Malmö


Daimler Truck:
FUSO eCanter in Sweden: Falkenklev Logistik electrifies its routes for DHL in Malmö
Falkenklev Logistik from Sweden is converting its city traffic in Malmö to electric drive with the new FUSO eCanter. With a total of six new FUSO eCanter 9C18e, the Swedish company Falkenklev Logistik AB is expanding its electric truck fleet. The bright yellow light trucks will be used exclusively for DHL transport operations on the southern coast of Sweden in the Skåne region and, in particular, in the city of Malmö, and are branded accordingly. Falkenklev Logistik is a long-standing partner of DHL.

Six eCanter for urban distribution
The compact 8.55-tonne vehicles have a wheelbase of 4,750 mm and a maximum body length of 7.2 m, offering up to 15 pallet spaces. “They fill the gap between vans and heavy-duty delivery trucks, and are exactly what we were looking for to electrify our daily deliveries for DHL in the center of Malmö,” says Victor Falkenklev, CEO of Falkenklev Logistik AB, describing the requirements. The entrepreneur was totally convinced of the suitability of the FUSO eCanter for his intended use and ordered the vehicles without any test drive or even seeing the vehicles at the dealership. With around 20 to 30 stops to deliver and collect goods and an average length of just under 20 kilometers, the routes are perfect for using purely electric vehicles. In contrast to diesel vehicles, which are not very efficient when used constantly in stop-and-go traffic. With the size M-battery pack, which consists of two batteries and promises a range of up to 140 kilometers, the new eCanter is therefore more than ideal.

Perfectly adapted for its intended use
For use in Malmö, the general importer Veho Bil Sverige AB, which has been represented in the Malmö region since the beginning of 2024, equipped the new eCanter with an additional step at the entrance at the customer’s request. Although the entry height of the cabin of the FUSO eCanter is very low anyway, the additional step is intended to give drivers a familiar feeling when they are switching from larger trucks to the eCanter and are used to entry steps. Veho also equipped the vehicles with a roof spoiler and side wind deflectors. This has a positive effect on efficiency and visually harmonizes the cabin with the box body. Marcus Sjöberg, sales representative at Veho import AB in Malmö, is proud to be supporting Falkenklev Logistik in its transformation and prepared a detailed driver training program for the official handover.

Pioneering role in the transformation of the transport industry
Victor Falkenklev explains his entrepreneurial motivation as follows: “I have been thinking about how to make our business sustainable for a while now. I want a greener future for my two young children and for myself. But that will only happen if everyone in their own area becomes active and makes a difference.” Together with his mother Marita Falkenklev, the owner, and his brother William Falkenklev, the CEO at the Helsingborg site, the 33-year-old is the third generation to run the family business, which was founded by his grandparents in 1957.

Victor Falkenklev started the company with a solar park that the company had built as early as 2022. The plant in Perstorp, around 80 kilometers northeast of Malmö, is 15,000 square meters in size, produces over one million kilowatt hours of electricity per year and has a connected battery storage system with two megawatts of power that helps to stabilize the grid. The electricity is fed into the public grid and Falkenklev Logistik can withdraw it from its locations through a certificate trading system. “We have around 140 trucks on routes that we could easily manage electrically,” explains Victor Falkenklev. So, he first invested in half a dozen heavy-duty distribution trucks from a Swedish manufacturer and an eActros 300. The company also owns almost 20 Mercedes-Benz eSprinters. But his vision goes even further: “Then I thought, okay, we have to charge these vehicles. If we could do that with our own electricity from the solar park at our own charging stations, the ‘Green Circle’ would be complete.”

For this reason, Sweden’s first and largest charging station for heavy vehicles with 22 CCS2 charging points and a battery storage system was built directly opposite the Falkenklev site in Malmö Arlöv. The charging standard enables up to 350 kilowatts of power and is suitable for trucks and cars. The initial plan was to charge the company’s own electric fleet overnight. Then Victor Falkenclev had the idea of building an additional business on top of that. “So we quickly turned it into a charging park that is open to the public during the day, and it is used by many people here in the industrial area,” says Victor Falkenklev, describing the development. He is now also CEO of Rifil Laddpark, his own company for charging infrastructure. Rifil Laddpark recently opened a second charging park in Perstorp, and three more locations are already in the planning stage for the Skåne region.

When he talks about his vision, it becomes even clearer that Victor Falkenklev is a pioneer and that his business already thinks beyond mere transportation services. Further acquisitions of electric trucks to electrify the fleet 100 percent in the long term are already firmly in the pipeline, and every suitable surface, from hall roofs to green strips, is to be equipped with solar panels. In purely mathematical terms, the company could cover its energy needs completely in about a year and be self-sufficient. “We could run on diesel and make more money. But I just want to do whatever I can to make the transport industry more sustainable. Our experience so far has shown that this is possible,” he emphasizes. He is not losing sight of the other possibilities that an electrified fleet offers: “In Sweden, energy suppliers pay battery storage owners to stabilize the grid.” This can also include the large batteries in electric trucks when charging in both directions. For Victor Falkenklev, this means that his trucks would even earn money when stationary.

FUSO eCanter impresses in the Swedish market as a product from Daimler Truck
Philip Flygare, Head of Sales & Marketing at Veho Import AB, distributor for FUSO Trucks in Sweden, is convinced that the eCanter will establish itself in Sweden thanks to its vehicle characteristics and versatility: “I see it as the perfect vehicle for this segment of electrically powered light distribution vehicles. That’s why we decided to bring the eCanter to Sweden. Even though FUSO is a brand that is not yet known on the local market, it is part of Daimler Truck and stands for a mature and high-quality product.” During the course of the year, the general importer plans to attend trade fairs throughout Sweden with various versions of the eCanter, thus raising awareness of the vehicle. And the signs are not bad: “While we were preparing the eCanter for Falkenklev Logistik, another customer discovered it in the yard. He also ordered one immediately,” says Veho salesman Marcus Sjöberg, laughing, “the FUSO eCanter has obviously arrived in Sweden.”


CNH Media Relations:
CNH brands Case IH and STEYR win EIMA 2025 Tractor of the Year awards
Tractors from our iconic agriculture brands Case IH and STEYR have been honored with 2025 EIMA Tractor of the Year awards. This contest is a prestigious fixture for exhibitors at the International Exhibition of Agricultural and Gardening Machinery (EIMA) held in Bologna, Italy. The jury is formed of a panel of farm machinery journalists from across Europe.

“It’s a great honor for our Case IH and STEYR brands to be recognized with these awards. At CNH we are focused on bringing our customers cutting-edge products that boost their productivity and deliver greater profitability. These awards are recognition of our great iron and tech,” said Carlo Alberto Sisto, President, Europe, Middle East & Africa.

Our Winners
Our new Case IH Quadtrac 715, won Tractor of the Year 2025 in the HighPower category for models over 300 horsepower. The judging panel based their assessments on areas including engine performance, fuel efficiency, transmission smoothness and reliability. Designed to help the largest farm businesses cover ground as efficiently as possible, while minimizing fuel use, labor hours and soil compaction, the new Quadtrac 715 features an FPT Cursor 16 TST twin-stage-turbo engine.

Our STEYR® Plus won Tractor of the Year 2025 in the Utility category. Launched last year, the 4120 Plus 70-150 horsepower model has a range of features that impressed the judging panel. Standout features include a four-cylinder FPT Stage V 3.6-liter engine and S-Control 2 24F/24R powershuttle transmission. The cab features the familiar STEYR Multicontroller for fingertip operation. For the first time at this power level a full precision farming package can be specified, including STEYR connectivity features for remote recording and monitoring, and S-Guide auto-steering.



Maserati:
Maserati MSG Racing onthult kleurstelling Maserati Tipo Folgore voor seizoen 11 Formule E tijdens pre-season test in Madrid
Maserati MSG Racing zet zijn avontuur in het FIA Formule E Wereldkampioenschap voort en onthult de nieuwe Gen3 Evo-racer voor seizoen 11: de Maserati Tipo Folgore. De volledig elektrische formulewagen komt van 5 tot en met 8 november in actie tijdens de pre-season tests op het Circuito de Jarama in het Spaanse Madrid. Vanwege de recente verwoestende overstromingen in de regio Valencia zijn de pre-season tests verplaatst naar Madrid. Maserati MSG Racing betuigt zijn diepste medeleven met alle getroffenen in deze extreem moeilijke tijd.

De Maserati Tipo Folgore heeft een opgefrist design, een aerodynamisch doorontwikkelde carrosserie en een nieuwe livery gekregen die het verhaal vertelt van 110 jaar aan autosportoverwinningen en -successen van Maserati.

De naam Maserati Tipo Folgore is een eerbetoon aan het volledig elektrische productiegamma van het merk met de Drietand en symboliseert een brug tussen het verleden, het heden en de toekomst. Qua kleurstelling is de auto uitgevoerd in het iconische Maserati-blauw met Rose Gold kleuraccenten op de achterzijde, als symbool van innovatie en elektrificatie. De samensmelting van de twee carrosseriekleuren vormt een element dat herinnert aan het sportieve erfgoed van Maserati. Op de zijkanten in de cockpit is een combinatie van namen en data een belangrijke verwijzing naar de overwinningen die Maserati in de loop der jaren heeft behaald, dankzij legendarische coureurs en onvergetelijke successen op de meest prestigieuze circuits ter wereld.

Klaus Busse, Hoofd Design bij Maserati: “Het was een grote eer om voor het derde achtereenvolgende jaar te mogen werken aan het livery-design van onze Formule E-wagen. De kleurstelling van dit jaar borduurt voort op de ontwikkeling van het merk op het gebied van elektrificatie, gesymboliseerd door de Folgore koperkleur, maar is ook bedoeld om Maserati’s rijke historie in de autosport te belichten met een eerbetoon aan de mijlpalen van 110 jaar autogeschiedenis, een jubileum dat we begin volgende maand vieren. De namen van die onvergetelijke kampioenen, circuits en data van Grand Prix-overwinningen verschijnen daarom rond de cockpit van de coureur.”

De Maserati Tipo Folgore is uitgerust met het allernieuwste Formule E GEN3 Evo-pakket, waardoor het de snelste en meest efficiënte auto is die ooit heeft deelgenomen aan ’s werelds snelst groeiende autosport. Met een aanzienlijke evolutie op het gebied van efficiëntie en prestaties accelereert geen enkele andere FIA formulewagen sneller. De GEN3 Evo schiet in 1,86 seconde van 0 naar 100 km/u en dankzij het regeneratieve remvermogen van 600 kW is 50% van de energie die tijdens een race wordt gebruikt afkomstig van energieterugwinning.

Tijdens de pre-season test in Madrid, een belangrijke week in aanloop naar seizoen 11, komt Maserati MSG Racing in actie met de nieuwe coureurs Stoffel Vandoorne en Jake Hughes. Daarnaast nemen Tatiana Calderon en Carrie Schreiner op vrijdag 8 november deel aan de testsessie voor vrouwen.

De Spaanse testsdagen vormen de officiële aftrap van seizoen 11 van het ABB FIA Formule E Wereldkampioenschap, dat 16 races over de hele wereld beslaat, met São Paulo als locatie voor de eerste ronde, op 7 december aanstaande.

Cyril Blais, Team Principal Maserati MSG Racing: “Het blijft een enorme eer voor ons om zo’n iconisch automerk te vertegenwoordigen in de Formule E, en racen met de Maserati Tipo Folgore is een grote verantwoordelijkheid. Maserati heeft een indrukwekkende staat van dienst op en naast het circuit en het was voor ons een voorrecht om het merk met de Drietand in seizoen 9 en 10 terug te brengen op de hoogste trede van het podium. Getooid in deze opvallende livery, die verwijst naar Maserati’s indrukwekkende autosporthistorie en het succes van het team in het kampioenschap, kijken we ernaar uit om in seizoen 11 samen te strijden voor nog meer overwinningen.”

Mercedes-AMG entwickelt ersten eigenständigen High-Performance-SUV „Born in Affalterbach“
Mercedes-AMG Develops First Standalone High-Performance SUV “Born in Affalterbach”


Mercedes-Benz Media:
Mercedes-AMG Develops First Standalone High-Performance SUV, “Born in Affalterbach”
For the first time in its 57-year history, Mercedes-AMG is developing an SUV entirely in-house. The groundbreaking off-roader, “Born in Affalterbach”, is built on the company’s proprietary AMG.EA electric high-performance platform. Development vehicles are set to undergo initial test drives this winter.

High-performance SUVs have long been a cornerstone of AMG’s portfolio. Over 25 years ago, the performance and sports car brand from Affalterbach pioneered this segment with the launch of the ML 55 AMG. The high-performance off-roader class quickly captured customers’ hearts, achieving robust growth rates ever since. Today, Mercedes‑AMG boasts six SUV model lines, including GLA, GLB, GLC, GLE, GLS, and EQE SUV. The iconic Geländewagen Mercedes‑AMG G 63 (energy consumption combined: 15,7‑14,7 l/100 km | CO₂ emissions combined: 358‒335 g/km | CO₂ class: G)[1] is the crown jewel of the performance-driven off-roader lineup.

In this latest SUV project, Mercedes‑AMG is designing the entire vehicle architecture for the first time. This full-size SUV will be the second model built on the all-electric AMG.EA high-performance platform. It also represents the sixth vehicle fully developed by the performance specialists from Affalterbach, joining the first AMG.EA model currently in testing, as well as the GT, SL, previous GT generation, and SLS models.

“SUVs have been among our most popular models for many years. With the ‘Born in Affalterbach’ SUV, we are responding to this trend by offering our customers a truly captivating high-performance off-roader based on the AMG.EA platform. Our new high-performance architecture follows a clear philosophy: ‘AMG First, EV Second’. This means that the vehicles not only excel as electric vehicles but also embody the core AMG qualities of emotion and performance.”
Michael Schiebe, Chairman of the Board of Management of Mercedes‑AMG GmbH and Head of the Mercedes‑Benz G‑Class & Mercedes‑Maybach divisions

[1] The stated values were determined in accordance with the prescribed WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) measurement procedure. The ranges given refer to the German market. The energy consumption and CO₂ emissions of a car depend not only on the car’s efficient use of the fuel or energy source, but also on driving style and other non technical factors.


New Holland:
New Holland full-line telehandler offering reinforced by new TH6.26 compact model introduction
New Holland is launching a new compact telehandler with greater capabilities compared with the model it succeeds. The move reinforces the brand’s provision of a full 6-9m handler range, offering covering the needs of all sizes and types of farm and associated enterprises, particularly livestock businesses handling materials where access is limited.

The compact segment – machines under 2m high and 2m wide – represents a significant portion of the European farm telehandler market, and as well as meeting horticultural and fruit enterprise demand, the new TH6.26 supports New Holland’s livestock and poultry customer commitment, underlined at EIMA by the new T5 tractors and the latest hay and forage developments. It is also a capable bale handling machine, thanks to dimensions that suit work in smaller buildings and yards, and its increased lift height.

The new TH6.26 introduces new features such as optional carbon cab air filters to enhance comfort and protect health in environments such as poultry houses. Telematics can be specified to help owners track location, performance and other key operating parameters alongside other connected New Holland machines in their fleets, via the new New Holland FieldOps app. TMR homologation is available, easing the on-road registration process throughout European markets, where required. This enables factory-fitment of trailer hitches and both hydraulic and pneumatic trailer braking, permitting a maximum towing capacity of 13,150 kg.

The TH6.26 features an automatic 45% limited slip differential lock, with the option of a 100% hydraulic lock for maximum traction in all conditions. Further standard features include constant-flow hydraulics, an electronic creep-speed function and two driving modes, Automotive for general operation with maximum power, and EcoSmart, for maximum fuel efficiency. A Start & Stop engine feature minimizes fuel consumed from engine idling.

The TH6.26 has a lower overall height than its predecessor, at 1,955mm, aiding access to low buildings, while at just 1,920mm wide it enables easier movement through narrow passages, doors and tree/plant rows. It is also just 4,120mm long, but despite a longer wheelbase of 2,525mm to aid stability, it has a 17% smaller outside turning radius of 3,250mm, maximizing manoeuvrability in tight confines. It is also 6% lighter, at 4,700kg, minimizing compaction on soft ground, and has an 11% wider cab, at 960mm, providing greater operator comfort.

A 73hp (54.6kW) four-cylinder engine powers a single-range 30km/hr hydrostatic transmission and a gear pump that provides 80 l/min of oil flow at 210 bar pressure, serving a mechanical electro-proportional hydraulic system., Maximum lift height has increased from 5.73m to 5.80m, and headstock rotation is now 155°, up from 129°, ensuring faster, more thorough emptying of buckets and manure forks.

Key cab highlights include push-button engine starting and customizable controls, with a touchscreen display for an instant view of engine, transmission and boom data, plus operation of the DAB/Bluetooth radio, and control of work lights. Automotive-style controls include a multifunction steering column stalk for road light and wiper control. A rear-view camera option further enhances safety and aids reversing and trailer-hitching. Externally, front, rear and boom-mounted LED work lights provide strong illumination at night and in unlit buildings.

DAF XG
BEST Trucks Barendrecht B.V.:
DAF & Transportbedrijf v/d Wekken: 75 jaar samenwerking
Transportbedrijf v/d Wekken Zierikzee en DAF hebben sinds hun oprichting in 1928 een bijzondere band opgebouwd. Begonnen met paard en wagen, schakelde v/d Wekken in 1949 over op vrachtwagens, wat het begin markeerde van hun lange relatie met DAF.

Het verhaal gaat terug naar 1949, het jaar waarin DAF zijn eerste vrachtwagens ging produceren. Het was in datzelfde jaar dat v/d Wekken Transport in contact kwam met DAF. De vierde DAF die in Eindhoven van de band rolde was voor v/d Wekken. In die tijd moesten de trucks nog in bij DAF opgehaald worden, wat een behoorlijk avontuur was vertelde Cor v/d Wekken sr. Dat ging er vanzelfsprekend heel anders aan toe dan nu.

Door de jaren heen heeft bijna elke DAF-serie voor de deur van de familie v/d Wekken gestaan. Elke truck had zijn eigen verhaal, en het gezin kan eindeloos vertellen over hun ervaringen met het merk. De band met DAF is hecht; ze voelen zich verbonden met het merk dat hen jarenlang heeft ondersteund.

Vandaag de dag koopt de familie v/d Wekken al hun DAF-trucks via BEST Trucks.
De samenwerking met de garage in Oude-Tonge is uitstekend; de monteurs zijn betrouwbaar en kennen de klanten persoonlijk, iets wat tegenwoordig niet overal te vinden is.

De familie is bijzonder enthousiast over “The New Generation DAF”, die niet alleen een fraaie uitstraling heeft, maar ook veel efficiënter is dan eerdere generaties.

Recent hebben ze een nieuwe XG 480 FTG besteld, die inmiddels is afgeleverd.
In de laatste week van oktober maakte de familie v/d Wekken een speciale reis naar Eindhoven voor een fabrieksrondleiding. Het enthousiasme was voelbaar, vooral bij dhr. v/d Wekken Sr., die op respectabele leeftijd koste wat het kost deze dag wilde meemaken!
BEST Trucks en DAF zijn enorm trots op deze samenwerking en zijn dankbaar dat Transportbedrijf v/d Wekken, zowel in goede als slechte tijden, deze relatie tot een groot succes heeft gemaakt. Op naar de volgende 75 jaar samen!

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *