Vaak krijg ik foto’s toe gestuurd wat net niet genoeg is voor een eigen artikel, maar ook zonde is om niks mee te doen. Daarnaast komen er regelmatig beeldreacties binnen op bestaande artikelen. Plus interessante persberichten, die zonde zijn om ze alleen op truckfan te laten zien, maar ook om welke reden dan ook geen eigen artikel krijgen. Hieronder een aantal van de dingen die ik de afgelopen week via mail, WhatsApp en privéberichten op de diverse socials toegestuurd kreeg.
Adzer de Jong stuurde een dikke demo.
Arjane Kerkhoven en haar Finse verloofde vieren kerst dit jaar niet thuis, maar bij Arjane’s ouders in Breda. Ze was zo lief om op vliegveld Rovaniemi op mijn verzoek wat foto’s te maken van ‘Airport Ground Support Equipment’.
Tarik Speelman: “Nog wat leuke auto’s de laatste tijd gespot! Die blauwe Giullia was een verassing in Ridderkerk. Heb ‘em daar een keer gezien en erna nooit meer. Ogenschijnlijk een super strak exemplaar!
Die witte Fiat 500… Alles wat ik daarover te zeggen heb is: “Tsja…”.
Verlengde Mercedes: Wie verwacht nou zoiets middenin een woonwijk?! Ik was er eigenlijk al voorbij toen ik dacht: “Wacht eens even, zag ik dat nou goed?” – Ja, dus. Zijn die van iets geweest dat jij weet? Of kun je ze zo kopen bij Mercedes?”
Het antwoord op die vraag is ja en nee. Je kunt een E-klasse met verlengd chassis en beperkte carrosserie bestellen bij Mercedes, als je carrosseriebouwer bent. Helaas mocht ik daar in de periode dat ik bij ambulancebouwer Visser werkte geen foto’s van maken. Dit chassis is de basis van zowel rouwwagens, limousines als ambulances.
Frank Klijn: “Leuk speelgoed!“.
Marien van den Berg stuurde een foto van deze prachtige Scania T142.
Paul Bennink zag Hiphi’s in de Fryske Wâlden staan.
Scania Benelux:
“Van den Noort vindt opnieuw ideale match in Scania P-serie
Van den Noort in Dongen heeft vijf Scania P460 6×2 trucks in gebruik genomen. De voertuigen, voorzien van haakarmsystemen, zijn gekeurd als LZV, waardoor ze meerdere containers tegelijkertijd kunnen vervoeren. “Scania sluit niet alleen qua configuratie perfect aan bij onze dienstverlening, ook het brandstofverbruik is heel gunstig,” zegt Cees van den Noort, die samen met zijn nichten Joyce en Babs sinds 2014 de directie vormt.
Van den Noort is gespecialiseerd in afvalinzameling en recycling. Met veertig voertuigen in de opvallende rood/witte bedrijfskleur wordt er in een straal van zeventig kilometer rond Dongen dagelijks allerlei soorten afval bij zowel bouw- en industriële bedrijven als particulieren opgehaald. Sinds 2006 is Scania onderdeel van het wagenpark en inmiddels bestaat de helft van de vloot uit de P-serie.
Lage instap
Dit keer werd opnieuw de ideale match gevonden in de Scania P-serie. “Met ritten waarbij dagelijks tien tot twaalf containers worden vervoerd en dus veel in- en uitgestapt moet worden, is de lage instap van de P-cabine perfect,” vertelt Cees van den Noort. “Daarnaast zit de chauffeur hoog, waardoor hij goed zicht rondom heeft. Dit biedt vooral voordelen in stedelijke gebieden.”
Hij prijst Scania tevens vanwege het lage brandstofverbruik. “Ze rijden gemiddeld minimaal 1 op 3. Dat is in ons werk bijzonder weinig. Zeker als je bedenkt hoe vaak we per dag met de voertuigen optrekken en remmen.”
Duidelijke wens
De voertuigen zijn uitgerust met Scania’s intuïtieve digitale dashboard Smart Dash. Om de veiligheid te vergroten, koos Van den Noort voor diverse camerasystemen, waaronder een achteruitrijcamera en zijzichtcamera’s.
Het zijn de eerste haakarmauto’s van het Brabantse familiebedrijf die voorzien zijn van een afnetsysteem. “Dit was een duidelijke wens van de chauffeurs,” zegt Joyce van den Noort. “Hiermee kunnen de containers op een veilige en ergonomische manier worden afgenet, waardoor de lichamelijke belasting voor de chauffeurs afneemt.”
Scania BEV
Naast deze vijf nieuwe Scania trucks heeft van den Noort ook een volledig elektrische P-serie (BEV) besteld. Deze wordt in 2025 geleverd en is de eerste stap naar een fossielvrije toekomst voor het bedrijf. Cees van den Noort: “De transitie is ingezet en niet meer te stoppen, daar ontkomen we niet aan. Met deze aanschaf komen we tegemoet aan de groeiende vraag naar zero-emissie vervoer van onze klanten en laten we zien dat we voortdurend streven naar het reduceren van onze CO2-uitstoot.”
Full-service afvalinzamelaar
In de afgelopen tachtig jaar is Van den Noort, opgericht in 1944, uitgegroeid van zand- en grindhandelaar tot full-service afvalinzamelaar en recyclebedrijf met meer dan honderd medewerkers. Vanuit de hoofdvestiging in Dongen en de nevenvestigingen in Waalwijk, Breda, Veghel en Sprundel worden met een gemoderniseerd wagenpark containers van klein tot groot geplaatst in Midden- en Zuid-Nederland. Wanneer de containers vol zijn, worden ze opgehaald om de inhoud te recyclen. Met een uitgebreide en geavanceerde sorteerlijn is het bedrijf in staat om nog meer afvalstromen uit te sorteren, volledig in het verlengde van de missie ‘Afval voor vernieuwing’. Als bedrijf staat Van den Noort aan het begin van een nieuwe productlevenscyclus en transformeert zich naast afvalinzamelaar tot een onderneming die ervoor zorgt dat er nieuwe grondstoffen met het afval kunnen worden genereerd, waarbij het meewerkt aan een circulaire economie.”
Marco Havers: “M’n 1e keer dat ik een elektrische scania op de kiek heb🙈”
Iveco Group:
“IVECO aids in the reconstruction of flooded regions in Brazil with its Solidarity Cargo
IVECO, the brand of Iveco Group N.V. (EXM: IVG) that designs, manufactures and markets light, medium and heavy commercial vehicles, once again steered support efforts for communities facing difficulties in Brazil.
Every December since 2015, the IVECO Solidarity Cargo has travelled through Brazil with a tailored project that improves the lives of people living in situations of social vulnerability. This year the project focused on rebuilding cities devastated by the floods that hit the State of Rio Grande do Sul in April and May, severely impacting about 2 million people.
The initiative brought together IVECO people, truck drivers and local residents to help reconstruct homes and build hope through the power of community. The company donated construction materials and furniture and arranged for an IVECO S-Way heavy-duty truck to transport the donations from the Iveco Group plant in Sete Lagoas (Minas Gerais) to the people of Rio Grande do Sul. Two truck drivers took leading roles in the project, leveraging their experience in transporting essential supplies to the affected areas since the flooding began, valiantly helping the communities while dealing with damage to their own homes.
IVECO’s efforts in Brazil and the Solidarity Cargo project are aligned with Iveco Group’s commitment to supporting and developing local communities in the regions where it operates, a commitment that is part of the Group’s wider sustainability strategy. Iveco Group is present in Brazil with 3 plants and 3 R&D centres in Sete Lagoas, and a depot in Sorocaba
”
Wolfram von Specht spotte deze “Weihnachts-Traktor”.
Martijn Manrho spotte een Saab die op kenteken werd gezet op toen Martijn negen dagen oud was.
Dit was voor nu de laatste wekelijkse editie, ik schakel in 2025 weer terug naar een maandelijkse versie van dit item, waar ook niet meer alles wat ik binnen krijg in zal verschijnen, ik word wat selectiever met publiceren. Een aantal vaste inzenders (Martijn Manrho, Mike van Stein, Tarik Speelman, Marien van den Berg, de anonieme Brabantse busjesfotograaf en wellicht nog anderen) krijgen eigen verzamelartikelen zonder vaste verschijningsdatum.
Marien van den berg rijdt nog wekelijks met die origineel nederlandsche T142 door de bene(lux) en ben zelfs pr jr terug 2x naar F geweest om ‘achter’ calais te lossen.
Leverde mooie plaatjes op🤠