Tatra: “TATRA TRUCKS heeft de laatste vrachtwagen gemaakt die de geschiedenis van de T 815-serie afsluit💔
Na 42 jaar reed de laatste Tatrovka van de TATRA 815-modelserie van de productielijn in Koprivnica. Het was een TATRA 815-2 TERRA 6×6, die na de installatie van een speciale verlenging zal worden gebruikt voor Tsjechische brandweerlieden. 🚒
TERRA-voertuigen zijn de laatste evolutie van de legendarische T 815-serie, die in 1983 met massaproductie begon. 🚀 In de loop van de decennia heeft de TATRA 815-serie ontwikkeling en verschillende moderniseringen ondergaan, waaronder bijvoorbeeld de T 815-2, T 815-2 Armax, T 815-6 FORCE, T 815-3 TERRN°1, T 163 JAMAL en de reeds genoemde T 815-2 TERRA-lijn, die sinds 2018 in productie is. TATRA produceerde in totaal 158.065 auto’s van alle versies van de T 815-serie, inclusief voertuigen van vóór de serie (van 1977-1982). 📈
In Kopřivnice beëindigde de productie van een ware legende niet alleen de geschiedenis van de autofabrikant zelf, maar zonder de hele auto-industrie in respectievelijk Tsjechoslowakije te overdrijven. Tsjechië. 🇨🇿👏”
De truck was, in tegenstelling tot de Phoenix, niet uitgerust met een Euro zes motor, en was daarom al langer niet in Europa leverbaar. Behalve voor de overheid blijkbaar… Gelukkig hebben we de foto’s nog!



































Prachtige foto’s van de Tatra, maar uiteraard ook van de al die andere vrachtwagens.
Maar een vraagje: Heeft Tatra ook vrachtwagens zonder voorwiel aandrijving.
Ik zie alleen meer 4×4, 6×6 en 8×8.
En die aandrijving, die is toch uniek.
Vooras was altijd aangedreven bij de T815. Niet bij iedere Tatra ooit natuurlijk, ze zijn (afhankelijk van of je 1926 of 1896 ziet als jaar start truckproductie bij Mercedes-Benz) tenslotte de (op-één-na-)oudste nog bestaande truckfabrikant.