Tekst: MAN Truck & Bus b.v.
MAN Truck & Bus toonde bezoekers van de Bauma 2025 in München van 7 tot en met 13 april een compleet portfolio van elektrische en conventioneel aangedreven voertuigen voor gebruik in de bouwsector; van de lichte MAN TGE 3,5 tons kipper met vierwielaandrijving tot de MAN TGX trekker voor zware opleggers met een treingewicht van maximaal 180 ton. De nieuwe volledig elektrische MAN eTGS heeft als 6X2-4 kraan-kipperchassis een prominente plek op MAN-stand 721/11 op het buitenterrein. De elektrische MAN eTGS en eTGX trucks kunnen met behulp van verschillende wielbases, cabinevarianten, vermogensniveaus, aftak-assen, batterijcombinaties, laadaansluitingen en tal van andere branche-specifieke kenmerken in hoge mate aan de uiteenlopende behoeften van de bouwsector worden aangepast. Er zijn zodoende zo maar meer dan een miljoen configuratievarianten mogelijk, waardoor elke klant en elke carrosseriebouwer de juiste elektrische oplossing voor de gewenste toepassing kan vinden. Dankzij een verwachte levensduur van 1,6 miljoen kilometer of tot 15 jaar, afhankelijk van het type toepassing, zijn de batterijen ook uiterst duurzaam en daarom bijzonder geschikt voor de bouwsector met zijn lange eigendomsperiodes.
Nieuwe MAN eTrucks
Met drie, vier, vijf of zes modulair combineerbare en variabel plaatsbare batterijen en een keuze uit 333, 449 of 544 pk bieden de 20- tot 28-tons MAN eTGX en MAN eTGS precies datgene dat nodig is voor de grote verscheidenheid aan opbouwoplossingen in de bouwsector: van een flexibele vrije ruimte voor opbouwcomponenten op het voertuigframe en een groot aantal mechanische en elektrische aandrijfopties voor opbouwfuncties in verschillende vermogensniveaus tot negen verschillende wielbases, zes cabinevarianten, gestuurde en niet-gestuurde naloopassen, blad/luchtvering en volledige luchtvering, speciaal op de betreffende toepassing afgestemde rijprogramma’s en tal van andere branche-typische kenmerken. En dat alles in combinatie met een grote actieradius, want zelfs voor de kortste wielbasis van 3,75 meter zijn al vijf batterijen met een bruikbare capaciteit tot 400 kWh beschikbaar. Dit komt overeen met een actieradius van maximaal 500 kilometer zonder tussentijds opladen. De gemiddelde dagelijkse ritten die gangbaar zijn in de bouwwereld zijn dus ook mogelijk met een kleiner aantal batterijen. Zodoende neemt het beschikbare laadvermogen met zelfs 2.400 kilo toe.
Elektrisch en conventioneel: overzicht MAN-modellen op de Bauma
MAN eTGS 28.449 6×2-4 BL CH
De volledig elektrische drie-assige kraankipper op basis van de MAN eTGS in 449 pk-uitvoering die tijdens de Bauma-beurs wordt gepresenteerd, is uitgerust met de driezijdige Meiller Trigenius D316 kipper en een 23 meter zware kraan van Palfinger. De PK 24.001 SLD 5 kan maximaal 6.200 kilo tillen en kan worden uitgeschoven tot een lengte van bijna 15 meter. Deze eTGS heeft het modulaire batterijconcept met aan de zijkanten geplaatste batterijpakketten en stevige hydraulische steunen aan de linker- en rechterkant van het frame die een stabiele positie garanderen tijdens het gebruik. De configuratie met vier batterijpakketten biedt een capaciteit van 320 kWh en een bruikbare actieradius van maximaal 400 kilometer.
MAN TGS 35.540 8x2H-6 BL CH
Een ander kraanvoertuig dat op de Bauma-stand van MAN te zien is, beschikt over een vierassig TGS-chassis met een conventionele 540 pk sterke D26 verbrandingsmotor alsmede de extra hydrostatische MAN HydroDrive voorwielaandrijving voor een betere tractie, ook op een losse ondergrond. De 37-tons truck die geschikt is voor zeer zware ladingen heeft een grote 95 meter kraan van Palfinger met een maximaal hefvermogen van 30 ton, die kan worden uitgeschoven tot een lengte van maximaal 22 meter.
MAN TGX 33.640 6×4 BL SA
De MAN TGX 33.640 oplegger-trekker die te zien is op de MAN-stand, is ook gespecialiseerd in zware beladingen. Met zijn twee aangedreven assen brengt hij het hoge koppel van de 16 liter MAN D38-motor met 640 pk moeiteloos over op de weg. Hij is ontworpen voor kipper-opleggers en diepladers en kan ook worden ingezet voor het trekken van treingewichten tot 180 ton.
MAN TGS 41.480 8×4 BB CH
De derde TGS voor zware beladingen die wordt gepresenteerd op de MAN-stand is gericht op de mijnbouw buiten Europa. Het bijzonder robuuste 8X4 chassis is geschikt voor kiepbakken met een groot volume aan de achterzijde om veel materiaal in één rit te vervoeren, wat vooral handig is in de mijnbouw en op grote bouwterreinen. Zijn 480 pk sterke D26-motor trekt moeiteloos brutogewichten tot 44 ton (in technisch opzicht is zelfs maximaal 50 ton mogelijk), ook in ruw terrein.
MAN TGM 18.320 4×4 BB CH
MAN toont tijdens de Bauma-beurs ook twee voertuigen met vierwielaandrijving: de eerste is een MAN TGM 4X4 18-tonner met 320 pk en drievoudige kipper van Ressenig, die door zijn enkele banden op de achteras bijzonder wendbaar en lichtvoetig is. Niet alleen in het terrein, maar ook op de weg.
MAN TGE 3.200 4×4 BL
De tweede offroadspecialist stamt uit de bestelwagenreeks van MAN. De MAN TGE kreeg vorig jaar een uitgebreide update met meer veiligheids- en hulpsystemen, een state-of-the-art touchscreen en vele andere highlights voor de chauffeur, waaronder Keyless Go en een multifunctioneel stuurwiel. Het op de Bauma tentoongestelde TGE 3.200 4X4 chassis heeft een maximaal toelaatbaar gewicht van 3,5 ton en is af-fabriek uitgerust met een compacte en bijzonder lichte driezijdige kipper van Meiller Trigenius. Bovendien kreeg hij af-fabriek een speciale uitrusting van MAN Individual mee. Daartoe behoren een bijzonder robuuste meerdelige bodembescherming, luchtvering op de achteras, een vermogenstoename tot 200 pk en Individual Lion S-accenten voor het ex- en interieur.
Branche-specifieke services en advies
MAN biedt speciaal op de bouwsector afgestemde servicecontracten en financieringsoplossingen voor zowel conventioneel als elektrisch aangedreven voertuigen, plus tal van digitale hulpmiddelen. Daartoe behoren het digitaal betalen van tankbeurten met MAN SimplePay, het digitale servicemanagement MAN Service Care en de fleetmanagementtoepassingen van MAN DigitalServices. Ook de MAN eManager M batterijbewakings- en laadmanagementtool, de MAN SmartRoute routeplanner en het MAN Charge&Go laadtarief voor het gebruik van de openbare laadinfrastructuur zijn speciaal beschikbaar voor de eTrucks. Veel van de digitale toepassingen kunnen ook via de MAN DriverApp worden gebruikt.
Ook biedt MAN 360-graden eMobility Consulting aan om de nieuwe eTruck te begeleiden. Het advies van MAN Transport Solutions over de omschakeling naar elektromobiliteit omvat klantspecifieke analyses van de inzet van voertuigen en de eisen aan de laadinfrastructuur. De laadstations zelf zijn ook opgenomen in de leveringsomvang door samenwerking met laadinfrastructuurleveranciers.
Naast het standaardprogramma biedt de afdeling special customisation en refinement van MAN Individual voor MAN eTrucks, net als voor conventionele voertuigen, nog talrijke andere opties voor een individuele uitrusting: bijvoorbeeld een CCS-laadaansluiting linksachter op het voertuig, een voorbereiding voor hoogwerkers, een zevende batterij voor 6X2-chassis of speciale Lion S exterieur- en interieurdesign- en comfortpakketten – allemaal direct af-fabriek te bestellen bij de truck.
MAN Engines tijdens Bauma
Via de business unit MAN Engines presenteert MAN Truck & Bus oplossingen voor fabrikanten van bouwmachines met hoge vermogenseisen en mijnbouwtoepassingen. De MAN D2862 V12-motor die op de stand van MAN Truck & Bus wordt getoond, kan perfect worden geïntegreerd in grote graafmachines of mijnbouwvoertuigen. Met de nieuwste generatie motoren levert MAN motoren voor machines waarvoor een cilinderinhoud tussen 20 en 30 liter vereist is.