Autolaadkranen worden met het jaar zwaarder, maar op een gegeven moment is het gewoon klaar met die term. Wat Erling Andersen meebracht naar bauma 2025 is geen autolaadkraan meer – dit is een serieus hijswerktuig. We hebben het over een opvouwbare telescoopkraan van MPG, gemonteerd op een zevenassige Scania R770.
De hoofdmast van deze MPG schuift in negen delen uit tot 33,25 meter. En hij doet dat niet om indruk te maken, maar om te werken: op 3 meter afstand tilt ‘ie zonder mokken 132 ton. Doe daar een zesdelige jib bij en je staat op een reikwijdte van 55,70 meter – waar je dan alsnog 620 kilo kunt hijsen. Niet slecht voor iets dat technisch gezien “op een truck zit”.
Totaalgewicht? 78 ton, inclusief kraan. En dus krijgt het chassis het nodige onder zijn kont: Scania R770 V8, 770 pk, luchtvering rondom, en dus zeven assen. En voor wie denkt dat het hier ophoudt: nee hoor. Er rijdt ook al een Scania 16×4 met exact dezelfde kraanopbouw. Acht assen. Oftewel: de grens is alleen je aslast en je fantasie.
MPG bouwt deze kranen volledig naar klantwens. Denk aan afstandsbediening, programmeerbare hijsbewegingen en natuurlijk de nieuwste elektronica – inclusief Parker Icon-3 modem voor remote service en updates. Dat betekent dat de technici in Turkije je kraan kunnen fixen terwijl jij koffie drinkt op locatie. Als dat geen moderne luxe is…
Kortom: noem dit geen autolaadkraan meer. Dit is een mobiele kraan met een kenteken, een technisch hoogstandje op wielen, en een droom voor elke machinist met liefde voor staal, olie en absurd vermogen. Kraanporno!
Topper! Wat een gewicht. Werktuig en showtruck ineen. Prachtig.