Collett & Sons uit Groot-Brittannië heeft haar zwaartransportvloot verder uitgebreid met een gloednieuwe 350-tons modulaire ketelbrug van Greiner. Daarmee vult de firma het gat tussen hun bestaande 150-, 250- en 550-tons systemen. Volgens directeur David Collett is dit “de ontbrekende schakel” in hun materieelbestand.
De nieuwe brug is modulair opgebouwd met verwisselbare nek- en dekbalken, wat ‘m inzetbaar maakt in verschillende configuraties, van twee setjes van acht tot twee setjes van achttien assen. De zijdek-lengte is instelbaar van 3 tot 18 meter, afhankelijk van lading en route-eisen. Daarnaast beschikt het systeem over meerdere methodes voor transformatorvervoer: van hoog- en laagdeksteun tot ondersteuning via dwarstraverse of ‘toe support’ binnenin de ligger.
Een opvallend detail is de hydraulisch verstelbare laadopening (1,8 tot 4,6 meter) en een dekhoogte die kan variëren tot +1,9 meter, wat het onder bruggen doorrijden of ontwijken van straatmeubilair vergemakkelijkt.
De nieuwe ketelbrug is inmiddels alvast ingepland voor een langdurig contract voor het vervoer van 35 transformatoren – tot 325 ton per stuk – van Stafford naar Ellesmere Port. Collett & Sons bevestigt hiermee wederom haar positie als specialist in exceptioneel vervoer.
Met dank aan Collett voor de foto’s en informatie.
Dat is een joekel! Sta er altijd versteld van wat ze kunnen in Engeland voor wat betreft zwaartransport. Heb een boek over de geschiedenis van Scammel. Was verbaast hoe vroeg zij al GROOT gingen.