Schwing restaureerde een Unimog als eerbetoon aan de eerste betonpomp

Unimog 406
In 1965 introduceerde Schwing zijn eerste op een vrachtwagen gemonteerde betonpomp, de ABP 20. Deze innovatie betekende een belangrijke stap in de mechanisatie van betonverwerking op bouwplaatsen. De ABP 20 was ontworpen om beton efficiënt te verpompen via leidingen, wat het arbeidsintensieve handmatig storten van beton aanzienlijk verminderde. De pomp was uitgerust met een grote trechter en DN 80 leidingen aan de zijkanten, en werd aangedreven door een aparte motor. Dit ontwerp legde de basis voor latere ontwikkelingen in betonpompen.
Unimog 406
Twee jaar later, in 1967, bracht Schwing de ABP 30 op de markt, een krachtigere versie van de ABP 20. Deze nieuwe pomp was uitgerust met een 350° draaibare verdeelmast, waardoor het bereik en de flexibiliteit op de bouwplaats aanzienlijk toenamen. De integratie van de verdeelmast maakte het mogelijk om beton nauwkeuriger en over grotere afstanden te plaatsen, wat de efficiëntie en veiligheid op bouwplaatsen verder verbeterde.
Unimog 406
Tijdens bauma 2025 werd een gerestaureerde ABP 20 tentoongesteld op de stand van Schwing. Deze historische machine bood bezoekers de gelegenheid om een belangrijk stuk bouwgeschiedenis van dichtbij te bekijken en te waarderen hoe ver de technologie in de afgelopen decennia is gevorderd.
Volvo FMX 3rd gen

3 Comments

  1. Tarik 19 juni 2025 Reply
  2. Mark Graham 19 juni 2025 Reply
    • Alex Miedema 20 juni 2025 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *