Veel nieuws bij open dag Vlastuin en F-Trucks

Op zaterdag 21 juni (als je dit artikel direct nu publicatie leest: morgen!) organiseert Vlastuin in Kesteren een open dag. Je kunt dan binnen kijken bij het mechanisatiebedrijf, Ford truck-importeur F-Trucks en trailerfabriek D-Tec. Vandaag en gisteravond waren/zijn de klanten al welkom. En als allereerste mocht gisteren de verzamelde bedrijfswagenpers langs komen, waar we de focus uiteraard vooral op de Ford Trucks en haar noviteiten lag. Zo werd de tweede generatie van de F-Max gepresenteerd en was de eerste elektrische F-Line aanwezig. Daar werd meteen ook al een exemplaar van verkocht aan ATS, dat contract werd gistermiddag getekend. Productie van dit model start in september.

De open dag is ter ere van 65 jaar Vlastuin, en valt mooi samen met het 1-jarig jubileum van F-trucks. F-trucks is een joint-venture tussen Vlastuin en Görlitzlehner. Andere Vlastuin bedrijven zijn onder andere trailerfabrikant D-Tec en Vlastuin Mechanisatie, een doorstart van Westrenen Mechanisatie Kesteren. Men bouwt niet alleen zelfgebouwde trailers, maar is ook Carnehl dealer. Ook deze bedrijven komen uitgebreid voorbij in de foto’s.

Maar goed, we beginnen bij het begin, na binnenkomst ging ik eerst een fotorondje doen.


Het afgelopen jaar had iedere dealer zijn eigen ideeën over de looks van de demo-trucks, maar nu komt er uniformiteit: dit zijn de nieuwe Ford demokleuren voor Nederland.


In 2018 heeft Vlastuin VB Trailerbouw overgenomen, wat was ontstaan toen Vogelzang en Bulthuis samengingen. In 2016 werd VB importeur van Carnehl. Carnehl wordt nog steeds verkocht, maar Vogelzang en Bulthuis zijn (helaas!) vorig jaar stilletjes uitgefaseerd.


Parkeren kan bij buurman boomkwekerij. In deze foto ligt de nadruk met name op ‘rij’ en minder op het kweken.

De foto’s van de lekkere broodjes en het drinken? Bestaan niet, ik moet nog veel leren qua influencen. Tijd voor de presentaties!


De sprekers! Stuk voor stuk met een interessant verhaal.

Interessant om te zien hoe Ford Otosan nu precies in elkaar zit, wie de eigenaren en halfzusjes zijn en wat ze maken. De joint venture Van Koç met Ford bestaat inmiddels alweer zo’n honderd jaar, wat één van de langst durende joint ventures in de automotive sector zal zijn?


Nu ook aanwezig in Roemenië na overname van de Puma/Courier fabriek.

Zo ongeveer iedere Transit wordt dus in Turkije gebouwd, en sinds kort ook de VW Transporter, die op de Transit Custom gebaseerd is.


Ambitieuze plannen voor dit jaar, maar men is in de volle overtuiging die 1% te kunnen halen. De nieuwe generatie F-Max en groeiend dealernetwerk zullen daar zeker bij helpen.

Vandaag (vrijdag 20 juni) wordt F-Drive uit IJsselmuiden gepresenteerd als nieuwste dealer. Deze wordt gerund door Stoter, die we uiteraard ook kennen van hun transportbedrijf en het Schwarzmüller importeurschap. De dealer voor regio Rotterdam wordt op zeer korte termijn ook aangekondigd. In regio’s Heerenveen en Utrecht zoekt men nog een dealer, als jij dat denkt te kunnen worden, neem contact op met Willem van Maaswaal.

De eerste 100 zijn dus al verkocht! Plus natuurlijk nog een paar ‘losse’ voor er een importeur was. Persoonlijk dacht ik dat 100% F-Max zou zijn, maar er zijn dus ook minstens 5 F-Lines op komst. Het DNA van de Ford Cargo uit 1981 is nog steeds goed zichtbaar bij deze truck, grote complimenten dus voor ontwerper Patrick Le Quément, die onder andere ook de Renault Twingo en Ford Sierra tekende.


Erg interessant die active grille shutter, de eerste truck die dit heeft. De plaatjes spreken voor zich toch?


Van Eco Grid Innovations gaan we in de toekomst nog meer horen!

Nu bestaat hij alleen nog op de tekentafel, maar vanaf volgend jaar gaat er een compleet nieuwe modelreeks containerchassis in productie, naast de al bestaande types.

Een bedrijf met historie.

Binnen is ook van alles te zien!

Op naar de fabriek!


Voor Terberg worden veel halffabrikaten gemaakt. Onder andere de chassis en bumpers van de terminaltrekkers. Om de open dag op te luisteren staat er een eindproduct te pronk op de open dag.

De rvs tanks worden door een externe leverancier aangeleverd. Uiteraard wel volgens D-Tec specificaties.


Succesvol door de laatste controles gekomen!


De containertrailers komen binnen vanuit de spuiterij, en blijven op ieder werkstation één uur, waarna alles opschuift. Hier kunnen we uit afleiden dat de productie momenteel op 8 stuks per dag zal liggen.

Er werd nog druk gepoetst als voorbereiding op de échte open dag morgen. Veel herinneringen voor mij, ik mag dan voor het eerst in Kesteren geweest zijn, maar was in het verleden wel iemand uit de categorie twaalf ambachten, dertien ongelukken. Een Tennant veegmachine besturen en een lasrobot bedienen zijn slechts twee van de (stiekem nog meer dan) twaalf…


Er kan uit verschillende assen gekozen worden, bijvoorbeeld SAF en BPW, maar gisteren waren er vooral trailers met Valx assen in productie.


Ook de Pladdet grijpers worden in Kesteren gemaakt!

De tanktrailers worden niet in een lijn gebouwd, maar staande op de plek.

Draaikransen, mooi stukje techniek.

Het verschil tussen een mesttrailer…

…en een vacuumtrailer? Ribben tellen! Vacuum heeft er veel meer.

Eén van de drie grote afnemers van halffabrikaten hadden we nog niet genoemd: Kubota. De ‘tracks’ (de metalen delen binnen de rupsen) voor de mini- en midigravers die in Zweibrücken worden gebouwd komen allemaal bij Vlastuin vandaan. Uiteraard volgens de hoge kwaliteitsstandaarden die ze nu eenmaal in Japan verlangen.

Blik op de spuiterij. Voorheen was de productie ook in deze hal gevestigd, zodat hij nu een wat ruime indruk geeft.

Uiteraard zijn de eigen terminal trucks allemaal Terberg.

Terug bij de F-trucks vestiging, ook van de puntzak overheerlijke patat geen foto… Wél van de poortwachter.


Nog even een kort rondje over het terrein.

F-trucks, bedankt voor de uitnodiging! Voor wie in de mogelijkheid is morgen langs te gaan bij de open dag? Aanrader!

4 Comments

  1. Lucas Ensing 21 juni 2025 Reply
  2. J m kusters 21 juni 2025 Reply
  3. Cees van der Put 23 juni 2025 Reply
  4. Edwin 29 juni 2025 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *