Eind vorige week was er wat opschudding op de sociale media. Dat begon met de volgende tweet:
Convoi exceptioneel: Geen geldige ontheffing, transportbegeleider niet gecertificeerd, tachograaffraude! #TTC ^JO pic.twitter.com/Is6wLIqqu5
— Team Hoofdwegen (@POL_Hoofdwegen) 22 april 2016
Daar reageerde ‘glasbak’ op. Glasbak is een zeer actieve twitteraar en tweet ook regelmatig met deze politie-account, gewoon gezellig.
@POL_Hoofdwegen das ook toevallig, ik zie hem nét binnenkomen hier ? pic.twitter.com/shkDspEVwK
— Eric (@Glasbak) 22 april 2016
Maar hierop brak een storm in een glas water los, op facebook werd zelf al geadviseerd glasbak neer te schieten, termen als nsb-er en matennaaier waren niet van de lucht. In mijn ogen onterecht. Ja, de chauffeur heeft een tweede boete gekregen als gevolg van bovenstaande tweet. Niet direct gebaseerd op de tweet zelf, maar de politie heeft hem nog eens opgezocht nadat ze deze foto zagen. Wat glasbak namelijk niet wist, is dat deze truck en chauffeur een rijverbod hadden. Dat vertelde de politie pas na de tijd, in onderstaande tweet. Op het moment dat de foto werd genomen en gepost ging glasbak er van uit dat alles weer in orde was.
@Glasbak Dat is zeker toevallig, ik zal eens vragen hoe dat kan want hij moest blijven staan. ^D
— Team Hoofdwegen (@POL_Hoofdwegen) 22 april 2016
@RobbertMill @Glasbak Nav foto's nader onderzoek ingesteld, wederom overtreding dus. Zat chauffeurspas van begeleider in tacho. ^D
— Team Hoofdwegen (@POL_Hoofdwegen) 22 april 2016
Het was geen handige actie van glasbak. Maar een nog veel onhandiger actie van de chauffeur en begeleider in kwestie door te gaan na een rijverbod. Een NSB-er is glasbak in ieder geval niet dan had hij wel ‘gewoon’ 0900-TUIG gebeld of een privé bericht gestuurd. Dit is simpelweg een toevallige samenloop van omstandigheden geweest. Hij twitterde gewoon met een oude bekende:
Nou het mocht er toch eens van komen… meet and greet met @Glasbak ? ^D pic.twitter.com/vjTnOSN3ba
— Team Hoofdwegen (@POL_Hoofdwegen) 21 maart 2016
Een medewerker van Westdijk licht het een en ander overigens nog van hun kant toe op chauffeursforum.nl.