Michaël Cocquyt heeft eergisteren onderstaande Spijkstaal M 10.011 D gekocht, en zoekt nu meer informatie over deze Spijkstaal brandweerwagen, wie heeft dat voor hem?
Uiteraard heeft Michaël al bij Spijkstaal zelf en bij Rengocar geïnformeerd, maar daar zijn geen gegevens meer. Nu zijn er twee verhalen in de omloop: één dat het archief is vernietigd, het ander dat het nog in de omloop is, en nu bij een brandweerverzamelaar thuis staat. Spijkstaal brandweerwagen. Laten we hopen dat versie twee waar is. In dat geval: wil de eigenaar daarvan zich melden? ;)Spijkstaal brandweerwagen. Ook alle andere informatie over dit bijzondere voertuig, of foto’s uit zijn werkzame carrière (of daarna) zijn van harte welkom. Maar het allermooist zou het natuurlijk zijn als de bouwtekeningen, elektrische schema’s en dergelijke van dit voertuig weer boven water komen. Weet je meer kun je hier reageren of via de ‘contact’ knop zien wat de manieren zijn om minder publiekelijk te reageren, dan breng ik je in contact met Michaël.
Dit is overigens géén omgebouwde winkel. In het verleden bouwde Spijkstaal zowel winkelwagens als brandweerwagen-opbouwen. In dit VC-1 (verbindings-commando-wagen) voertuig werd de expertise van beide afdelingen van het bedrijf gecombineerd, waarschijnlijk is dit het enige gebouwde exemplaar.
De meeste documentatie van wagens op basis van de Rijdende Winkel ( of SRV wagen) is helaas door de curator bij het faillissement van Spijkstaal Weert vernietigd. Als de brandweerafdeling er volop aan meegewerkt heeft, dan kan het zijn dat het in Hoogeveen achtergebleven is en bij dat faillissement door een verzamelaar meegenomen is.
Dit voertuig is in dienst geweest bij de regionale brandweer Gelderland-zuid, standplaats Nijmegen (van 1983 tot 2001). Oorspronkelijk kenteken was BG-85-RV. Wellicht heeft de brandweer Nijmegen nog wat in het archief liggen…
Overigens heeft de fa Spijkstaal meerdere van dit soort VC-wagens gebouwd, o.a. voor de korpsen Amsterdam, Roermond, Venray, Vlaardingen en Nijmegen. Overigens wel met verschillende motoren en opbouw. Zo had die van Amsterdam een Opel motor en een opbouw van de Fa Neesman.
Leuk de auto weer te zien. De foto is op mijn erf genomen; ik ben een tijdje de eigenaar geweest. Heb hem, overigens met stevige mappen documentatie, doorverkocht. zelf gebruikte ik hem een paar keer als commandowagen bij evenementen (veiligheidscoordinatie private kant). Voor mij was hij van een popgroep/band in Eindhoven die hem gebruikte als podium in een musical. Daarom is de zijkant geschikt gemaakt om uit te klappen/open te klappen; je kijkt dan naar binnen. Zij reden de scene binnen, de zijkant klapte open en spelen maar…
Anders dan sommige SRV winkels kon je met deze wagen/motor wel de (snel)weg op. Best eng, hard werken vanwege ontbreken stuurbekrachtiging maar te doen. Met wat geduld kon je 75 a 80 kilometer per uur halen.
in de wagen was een communicatiekamer en een vergaderkamer. Veel ruimte.