Zoals de meeste van mijn lezers weten ben ik werkzaam bij Kleyn. Daar deed ik jarenlang de social media, maar daar hield ik het ook bij. Tegenwoordig is mijn takenpakket iets breder dan alleen de hele dag op facebook zitten. Eén van de dingen die ik nu ook doe, is klanten interviewen. Over wie daarvoor het eerste slachtoffer zou worden hoefde ik niet lang na te denken: Klaas Westra Transport in Dokkum koopt regelmatig een truck in Vuren, heeft prachtige kleuren en zorgt goed voor het materiaal. Bovendien zitten ze in mijn rayon en is het lijntje met Tjip lekker kort, we waren (ondertussen ook al weer een kleine 20 jaar geleden) op de opleiding tot transportmanager klasgenoten. De eerste interviews staan zeer binnenkort op de Kleyn site. Echter, daar worden maar twee foto’s gebruikt. Zonde om de rest weg te gooien toch? Hieronder vind je dan ook het artikel wat ik voor Kleyn heb geschreven, aangevuld met een selectie van de foto’s die ik diezelfde dag heb gemaakt én van de foto’s die ik van de Westra’s heb gemaakt bij Truckfestival Burdaard. Disclaimer: niemand heeft me gevraagd dit artikel te maken en ik krijg hier buiten mijn reguliere uurloon om ook niet voor betaald. Dit is puur omdat ik het zonde vind dat er anders (behalve publicatie op truckfan.nl) niks met de foto’s zou gebeuren.
Klaas Westra dol op Scania
Klaas Westra Transport uit Dokkum (Nederland) heeft meerdere door Kleyn geleverde Scania’s in dienst. Van die vier trekkers doet één al langere tijd zijn werk bij het Friese bedrijf. Drie Scania’s zijn in de afgelopen periode aangeschaft. Tjip Westra: “We kwamen precies de truck die we nodig hadden tegen op trucks.nl. De zaterdag er na zijn we direct naar Kleyn gegaan, waar we bij Rens deze truck hebben gekocht. Dat was aan het begin van de Corona pandemie, in onzekere tijden kopen we toch liever tweedehands. Door het prettige contact met Rens en de grote voorraad van Kleyn was de keus om voor de volgende trucks weer bij Kleyn te kijken gemakkelijk.”. Westra heeft een één-merkstrategie. Bij Scania weet je precies wat je kan verwachten en wat de sterke en zwakke punten zijn. Een deel wordt nieuw bij de dealer aangeschaft, een ander deel jong gebruikt. Doordat Westra zelf het onderhoud doet en zuinig op het materieel is, gaan de trucks lang mee.
Je op één merk richten waar je alle zwakke punten van kent is sowieso een advies wat Tjip mee wil geven aan kopers van een gebruikte truck. Tjip: “Je moet ook opletten of de truck past bij het werk wat je er mee gaat doen. En als je zelf handig bent is dat erg mooi.” Zo zijn de bij Kleyn gekochte trucks ook in eigen huis aangepast voor hun nieuwe taak. Dat varieert van slijtonderdelen vervangen tot het vernieuwen en verplaatsen van tanks en spoilersets. Om het geheel af te maken worden de trucks in de nette herkenbare eigen huisstijl van Klaas Westra gespoten. Tjip: “Binnen drie weken na aanschaf waren de trucks aangepast en in onze kleuren, dat is ook een ZEER groot voordeel van gebruikte trucks.”
Begin jaren ’60 richtte ‘pake’ Tjip Westra zijn transportbedrijf op in Nes (Dongeradeel). In 1988 ging Klaas Westra, de zoon van Tjip, zijn eigen weg en heeft hij een pand laten bouwen in Dokkum, van waar uit het bedrijf langzaam uit is gaan breiden. Anno 2022 runt Klaas samen met zijn zoons Tjip en Siemon het bedrijf. Er wordt voornamelijk met staalproducten gereden. Klaas Westra Transport heeft een kleine 20 trekkende units.
Na Klaas zijn vader ken ik Klaas ook zeer goed , een mooi bedrijf opgebouwd met zijn zonen, is altijd vriendelijk en belangstellend heb veel respect hem, ben nog op de open dag geweest voor de corona pandemie.