Op bezoek bij het Audimuseum in Audi Forum Ingolstadt

Op maandag zijn bijna alle musea in Duitsland dicht. In de winter zijn óók bijna alle musea in Duitsland dicht. Dus ik had op 21 november 2022 geen andere keus dan naar het Audimuseum in Audi Forum Ingolstadt te gaan. Geen straf gelukkig! Na een bijzonder vriendelijke ontvangst ben ik het museum gaan verkennen. Het komt in alle opzichten een beetje over alsof het heel erg zijn best doet het Mercedes museum te zijn, maar het lukt allemaal net niet… Gelukkig is dat Mercedes museum dusdanig gaaf dat een slap aftreksel daarvan alsnog meer dan de moeite waard is! Het hoogtepunt van het museum was voor mij niet een specifieke auto, maar de grootste paternoster ter wereld. Deze was voorheen gevuld met prototypes, maar nu met het rijke autosportverleden van Audi en de merken achter de vier ringen.


Horch 10-12 PS Tonneau uit 1903.

Audi 14/35 PS Typ C Limousine uit 1913.


Wanderer Typ 1 uit 1907.


Audi 18/70 PS Typ M uit 1925.


Horch 305 Landaulet uit 1928.

Wanderer W 10/II uit 1928.

DKW Front (F1) Roadster uit 1931.


Wanderer W 22 uit 1934.

Auto Union Typ C/D Bergrennwagen uit 1939.

Auto Union Grand-Prix-Rennwagen Typ D uit 1939.

DKW US 250 uit 1939.


Horch 901 Typ 40 uit 1941


DKW NZ 350/1 uit 1945.

DKW RT 125/1 uit 1943.


NSU Kettenrad.

Audi 920 Limousine uit 1939.

Wanderer W 24.


Audi Front Roadster uit 1935.

DKW F89 Schnelllaster uit 1950.


Audi Front 225 met Gläser carrosserie uit 1938.


DKW F5 Meisterklasse uit 1935.

Wanderer W 21 uit 1933.

DKW SB 500 uit 1936.


Audi A2.


DKW Typ F 89 P uit 1952.


DKW Typ F 89 S uit 1951.

Als er iemand achter dit tafeltje zit kun je er mee praten.

Auto Union 1000 S uit 1961.


NSU Ro80 met de beroemde wankelmotor.

Audi 100 uit 1969.


Audi 100 Coupé S uit 1971.

Audi 80 uit 1975.


Audi 50.


Audi 100 Avant.


Audi Sport quattro met Baur carrosserie uit 1984.

Audi quattro uit 1981.


Audi A8 4.2 quattro uit 1997.


Audi 200 quattro avant.


Audi Cabriolet uit 1992.


Audi A3.

Audi A4 Avant Duo III uit 1997, met diesel en elektromotor.

De Audi TT is misschien wel de leukste uitvoering van de VW Golf IV.


Audi allroad quattro uit 2001.


Audi RS4 Avant uit 2000.


DKW Munga uit 1960.

DKW Junior uit 1960.

Auto Union 1000 Sp Roadster uit 1965.

DKW F 102 uit 1965.

Audi 72 uit 1965.


Tijdens mijn bezoek was de tijdelijke tentoonstelling ‘The Speed of Light’ net geopend. Deze loopt nog tot en met 4 juni 2023.

Audi 14/35 PS Typ C Alpensieger uit 1919.

Horch 10/50 PS uit 1925.

Horch 850 cabriolet uit 1936.

DKW 3=6 uit 1954.


Audi 80 GTE uit 1976.


Audi S6 uit 1996.

Audi A8 L 6.0 quattro uit 2004.


Audi R8 LMX uit 2017.


Audi A8 L 6.0 W12 quattro uit 2018.

Audi AICON designstudie uit 2017.


Ook in de museumwinkel een paternoster!

3 Comments

  1. fuckit 5 januari 2023 Reply
    • Alex Miedema 5 januari 2023 Reply
  2. Roy 5 januari 2023 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *