Whatever you want is een nieuwe 10×4 – Martha de Boer

Twee weken geleden is de eerste nieuwe MAN TGS 10×4 in de bekende rode Spaansen livery de weg op gegaan. Na een handvol nieuwe 10x8en *link naar dat artikel* zijn nu de auto’s met iets minder aandrijving toe aan een opfrisbeurt. 10×4 betekent namelijk dat 4 van de 10 wielen zijn aangedreven, 4 wielen minder dus dan bij een 10×8. Een ander verschil is dat de achteras bij een 10×4 meestuurt, en wanneer je leeg rijdt gelift kan worden. Bij een 10×8 draaien alleen de voorste 3 assen mee in de rijrichting, en kan de middelste as gelift worden.

Chauffeur Marco mocht het spits afbijten, en ruilde zijn oude 10×4 in voor een fris exemplaar. Whatever you want staat er op de frivool gelijnde neus. Het is zijn antwoord wanneer de planner vraagt of hij nog even ergens heen wil: kijk maar even, wat jij wil. Zo heeft hij al ritjes gemaakt tot ver voorbij Amsterdam, ruim uit het zicht van de kerktoren. Maar natuurlijk wel elke avond gewoon thuis eten.

Want er is veel in de cabine gestopt, echter een bed paste er niet meer bij. Een dashboard met veel knopjes, de grote draaiknop om in het menu van de DAB+ radio installatie te bladeren, een koelkast waar een kratje bier in past (losse flesjes, dat wel), een stoel met veel verstelmogelijkheden en verwarming – al was ventilatie ook fijn geweest – en knoppen op het stuur. In navolging van de trekkers, krijgen de vijfassers dat nu ook. Op het stengeltje onder het stuur zit de automaatbediening, op het stuur zelf kun je de cruise control instellen en door het menu van het digitale dashboard bladeren.

Het is erg wennen wanneer je uit de vorige auto overstapt. De hele aankleding is zo veranderd dat het soms even zoeken is. Zo zit het knopje voor de PTO (zodat er gekiept kan worden) links onder het stuur verstopt, en kun je met wat puzzelen zelfs de telefoon aan de radio koppelen. Op die manier kun je navigeren middels elk systeem dat je op de telefoon hebt, en desgewenst ook whatsapp berichten laten voorlezen. Na een paar dagen van uitproberen is Marco erg te spreken over zijn nieuwe compagnon. Ja de bak moet nog even inslijten, en het is een beetje puzzelen met de verschillende rijstanden, maar hij heeft gelukkig zijn favoriete radiozenders al geprogrammeerd en met het rijden op zich is er weinig veranderd.

De 10×4 wordt ingezet voor het transport van los gestort materiaal, zoals zand en grond. Door de krappe draaicirkel is de auto geschikt om in woonwijken te komen wanneer iemand de voortuin wil opknappen, of de wijk wordt voorzien van nieuwe bestrating. Omdat er slechts 2 assen zijn aangedreven, is de auto echter niet geschikt voor transport over onverhard terrein, daar zijn die 10x8en dan weer voor.


Tekst: Martha de Boer
Foto’s: Martha de Boer en chauffeur Marco

One Response

  1. Maarten 10 september 2023 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *