Op 7 september vorig jaar was ik (Martin Vonk, red.) aanwezig bij de presentatie van de Hyzon waterstoftrucks die door de transportbedrijven Jan Bakker en Millenaar & van Schaik zouden worden ingezet bij de verbreding van de A1 tussen Apeldoorn Zuid en Twello.
Door technische problemen zijn de trucks echter nooit in gebruik genomen en hebben zowel Jan Bakker als Millenaar & van Schaik besloten om bij de verbreding van de A1 gebruik te gaan maken van elektrische trucks.
Omdat ik wel benieuwd was hoe dat nu gaat in de praktijk. En of die “beperkte actieradius” waar steeds over gesproken wordt nu echt een probleem is, heb ik gevraagd of ik een dagje mee kon rijden met een auto van Jan Bakker. En dat was geen probleem.
Ik kon meerijden met Alex van Gelder. Hij is de chauffeur van de eerste FH Electric die door Jan Bakker in gebruik is genomen. Alex is tevens de interne instructeur voor de chauffeurs die op een FH Electric gaan rijden. En inmiddels zijn dat er al 6. Deze worden allemaal bij de verbreding ingezet.
De dag begint om kwart voor 6 in Hattemerbroek. En na een kop koffie haalt Alex de auto van de lader en gaan we op weg naar Renewi in Amersfoort. Daar laden we zand, dat naar Wilp moet worden gebracht.
En wat direct opvalt als we onderweg zijn, is de enorme rust in de cabine. Geen geluid van een dieselmotor. Het enige wat je een beetje hoort is het windgeruis van de zonneklep.
Daarnaast valt ook de enorme kracht van de elektromotor op. Met een piekvermogen van 820 pk is de truck krachtiger dan de sterkste diesels.
Nadat we het zand in Wilp hebben gelost, gaan we vlak voor Amersfoort tijdens een koffiepauze voor ongeveer 3 kwartier aan de lader.
Niet omdat de accu’s dan al leeg zijn. Ze zijn nog voor ongeveer 60% gevuld, maar gewoon om te voorkomen dat op een bepaald moment alle trucks tegelijk aan de lader moeten en we elkaar in de weg zitten.
En met volle accu’s rijden we weer naar Renewi en sluiten we aan bij de andere FH Electrics.
Nadat we ook de tweede lading in Wilp hebben afgeleverd, gaan we voor de laatste keer die dag naar Amersfoort om weer geladen te worden.
En na het lossen van de laatste vracht keren we weer terug naar de thuisbasis in Hattemerbroek waar de truck weer voor de volgende dag aan de lader wordt gezet.
Met een totale afstand van 370 kilometer was 1 keer bijladen tijdens een koffiepauze voldoende om de dag door te komen. Het laden heeft daardoor nauwelijks tijd extra gekost.
Dus met een beetje goede stekkerplanning zodat je elkaar bij het laden niet in de weg zit is het rijden met elektrische trucks goed te doen.
Mocht het aantal elektrische trucks in Nederland echter toenemen, en momenteel lijkt dat snel te gaan, dan wordt het een ander verhaal, gezien het nu nog beperkte aantal laadstations langs de snelwegen. Daarnaast zijn de meeste laadstations nu ook nog specifiek ingericht voor het laden van personenwagens en dus te klein voor trucks. Laadstations specifiek voor trucks zijn daarom van harte welkom.
En Alex, bedankt dat ik een dagje mee kon. Het was erg gezellig. En ook bedankt dat ik zo nu en dan je klompen even heb kunnen lenen. Want een schoen neerzetten op de onderste treeplank is niet echt een goed idee…..