Katasztrófavédelem Központi Múzeuma is een brandweermuseum in Budapest, maar er zijn (schijnbaar, ik was er nog niet) niet zo veel voertuigen te zien. Die staan opgesteld in een depot/museumtuin achter een brandweerkazerne in stadsdeel Skanzen. Op een dag die achteraf gezien mijn leven veranderde, 24 november 2022, ging ik op de bonnefooi naar het adres wat Mike van Stein me had gegeven. Geheel tegen mijn gewoonte in sprak ik iemand aan die duidelijk bij de kazerne hoorde. Dat was duidelijk de goede persoon, ondanks de taalbarrière (lang leve Google Translate!) kreeg ik een zeer uitgebreide rondleiding door zowel de kazerne als de oldtimercollectie. Puur genieten! De polo die ik kado kreeg, onderdeel van het officiële uniform, draag ik nog regelmatig!
Mercedes-Benz Sprinter.
RABA R16.
Iveco-Magirus Eurocargo met Magirus ladder.
Piaggio Ape Car.
Zastava 750.
Kleedkamer.
Dit mag wie er in geïnteresseerd is zelf even ontcijferen.
RABA F26 met Simon-Dudley hoogwerker. De F26 was er ook met DAF 2800 cabine, maar dit exemplaar is uitgerust met een Saviem cabine (die wij in Nederland vooral van MAN kennen).
Csepel D-710.
MAVAG-Daimler-Benz 26/30, zoals de naam al verklapt licentiebouw van een Mercedes-Benz truck door het Hongaarse Mávag. De ladder op de truck uit 1928 is door Magirus gebouwd.
Mávag 1000 uit 1949.
De Csepel D-750 is vrij letterlijk de poortwachter van het museum.
Csepel D-350 uit 1952.
Csepel D-344 chassis, busbouwer Ikarus is verantwoordelijk voor de complete opbouw, inclusief het lieve snoetje. Ik denk dat dit de mooiste truck is waar ik ooit in heb gezeten. Bouwjaar 1972.
Flintstone brandweerwagen!
Csepel D-420 uit 1957.
De gastheer, niet aan het bellen, maar op zijn vertaal-app informatie voor mij aan het inspreken.
Twee Renault Midlums met Saurus opbouw op reserve.
Daewoo Tico, privéwagen van één van de brandweermannen.
Nissan Navara.
Trabant.