Ik was nog niet eens aan het typen van het artikel over de scheiding van Iveco en Magirus toe gekomen, of ik had nóg drie persberichten van Iveco in de mailbox. Eén over een nieuwe liefde, ik schreef zes weken terug al over de elektrische liefde tussen Iveco en Hyundai, maar die liefde wordt nu groter. Letterlijk en figuurlijk, men wil nu ook met de elektrische trucks samen gaan werken. Een andere mail gaat over een oude liefde: in 1986 werd de Britse Ford truckafdeling al liefdevol in Iveco opgenomen, zodat uit de Ford Cargo de Iveco EuroCargo ontstond. In Turkije ging Ford met Otosan echter vrolijk verder met Cargo’s bouwen, en sinds een paar jaar de F-Max. Deze tak is nu ook met Iveco in bed gekropen, met als doel samen nieuwe kindjes… euh.. cabines te maken. Hier onder de beide persberichten gegoogletranslate.
Hyundai Motor en Iveco Group breiden hun partnerschap uit om synergieën voor elektrische zware vrachtwagens op de Europese markten te verkennen
Hyundai Motor Company en Iveco Group (EXM: IVG) versterken hun partnerschap om innovatie in de bedrijfsvoertuigsector te stimuleren.
Vandaag hebben de twee bedrijven een Letter of Intent (LOI) ondertekend, waarmee ze hun partnerschap versterken met een gerichte visie op elektrische oplossingen voor zware vrachtwagens, waaronder zowel batterij-elektrische vrachtwagens als brandstofcel-elektrische vrachtwagens, voor de Europese markten. Door gebruik te maken van de geavanceerde technologieën en middelen van elke partij verwachten de twee bedrijven de transitie naar een duurzame toekomst te versnellen.
Sinds de start van hun partnerschap in maart 2022 hebben Hyundai Motor en Iveco Group een reeks belangrijke mijlpalen bereikt. Met name in september 2022 onthulden ze het eerste IVECO eDaily Fuel Cell Electric Vehicle op het IAA Transportation-evenement in Hannover. Dit werd gevolgd door het debuut van de IVECO BUS E-WAY H2 in oktober 2023 bij Busworld in Brussel. Recentelijk, in februari van dit jaar, kondigden de twee bedrijven de ondertekening aan van een leveringsovereenkomst voor een volledig elektrische lichte bedrijfswagen met IVECO-badge voor Europa, gebaseerd op het eLCV-platform van Hyundai.
Ford Trucks en IVECO ondertekenen Memorandum of Understanding om potentiële synergieën te onderzoeken
Ford Trucks, het zware commerciële merk van Ford Otosan, en IVECO, het merk van Iveco Group N.V. (EXM: IVG) dat lichte, middelzware en zware bedrijfsvoertuigen ontwerpt, produceert en op de markt brengt, hebben een niet-bindend Memorandum of Understanding (MoU) ondertekend ) om een mogelijke samenwerking te onderzoeken bij de ontwikkeling van een nieuwe cabine voor zware bedrijfsvoertuigen.
Bij de ondertekening waren aanwezig Gerrit Marx, CEO van Iveco Group; Luca Sra, voorzitter van de Truck Business Unit bij Iveco Group; Haydar Yenigün, president van Koç Holding Automotive Group; Güven Özyurt, algemeen directeur van Ford Otosan en Emrah Duman, vice-president van Ford Trucks.
Het niet-bindende MoU is een voorbereidende stap in het beoordelen van het potentieel voor de twee bedrijven om samen te werken bij de gezamenlijke ontwikkeling van nieuwe producten en technologieën, die componenten en systemen in de cabine omvatten.
Deze overeenkomst heeft tot doel het concurrentievermogen te vergroten en oplossingen te verbeteren die voldoen aan de EU Direct Vision Standard en de aerodynamica te verbeteren voor CO2-reductie door de ontwikkeling van een wederzijds voordelige samenwerking tussen Ford Trucks en IVECO.
Vanaf deze plaats een welgemeend sterkte naar de persberichtentyper van Iveco, de aandeelhoudersvergadering is nu weer geweest moet je maar denken! Voor wie het per sé wil weten (waarschijnlijk alleen Vincent), het derde Iveco mailtje was wat financieel geneuzel wat buiten de aandeelhouders om niemand echt interessant vind.