Eén van de leukste voertuigen bij Kippertreffen Geilenkirchen 2024 vond ik persoonlijk deze Stewart & Stevenson M1089. Dit bergingsvoertuig is onderdeel van de op Steyr gebaseerde FMTV-familie van Stewart & Stevenson.
De productie begon in 1996. Oorspronkelijk werden deze bergingsvoertuigen geproduceerd door Stewart & Stevenson. Later werd dit bedrijf overgenomen door Armor Holdings Inc., vervolgens werd dat bedrijf op haar beurt overgenomen door BAE Systems. Sinds 2012 worden deze bergingswagens geproduceerd door Oshkosh. De M1089 wordt veel gebruikt door het Amerikaanse leger. Het is geëxporteerd naar Bangladesh (17 eenheden) en Jordanië (10 eenheden).
Deze berger is gebaseerd op de M1083 vrachtwagen voor regulier transport. De meeste onderdelen en aandrijflijn zijn identiek, het is echt de opbouw waar de M1089 verschilt van zijn transportbroertje. Het heeft een bergingslier met twee lijnen. Elke lijn heeft een capaciteit van 13,6 ton en 100 m kabel. Ook is er een kraan met een capaciteit van 5 ton voor diverse hijswerkzaamheden. Het voertuig is ook uitgerust met een hef- en treksysteem, dat een last van 5.000 kg kan dragen. Aan elke kant bevinden zich stempelpoten, die tijdens bergings- en kraanwerkzaamheden op de grond worden neergelaten. Alle bergings- en hefwerkzaamheden kunnen op afstand vanuit het voertuig worden bediend. Hij kan voertuigen met een maximaal gewicht van 25 ton trekken.
De cabine biedt plaats aan de bestuurder en twee passagiers. Ervaring in Irak leidde tot de ontwikkeling van een gepantserde cabine. Het staat bekend als Low Signature Armored Cab (LSAC). Een team van twee man kan in het veld binnen 4 uur een standaardcabine verwijderen en vervangen door een gepantserde cabine. De gepantserde cabine biedt bescherming voor de inzittenden tegen handvuurwapens, artilleriegranaatsplinters en mijnontploffingen. Deze werden op grote schaal gebruikt in Irak en Afghanistan. Later verscheen er een nieuwe gepantserde cabine voor de Long Term Armor Strategy (LTAS). Het kan verschillende pantserniveaus aanpassen, afhankelijk van de dreiging. Het voertuig in Geilenkirchen heeft de ongepantserde (Steyr) cabine.
De eerste versie van de M1089 werd aangedreven door een Caterpillar 3126B 6,6-liter turbodieselmotor, die 290 pk ontwikkelde. Maar de nieuwere M1089A1 wordt aangedreven door een Caterpillar C7 7,2-liter turbodiesel, die 330 pk ontwikkelt. De motor is gekoppeld aan een Allison 7-traps automatische transmissie. Alle wielen zijn permanent aangedreven. Hij is uitgerust met een centraal bandenopblaassysteem. Eenmaal uitgerust met een kit voor diep doorwaden, doorwaadt hij waterhindernissen tot een diepte van 1,5 m.
De M1089 kan worden overgevlogen door de C-130 Hercules of een soortgelijk militair transportvliegtuig. De hoogte van het voertuig wordt verlaagd voor luchtvervoer.
Het eigen gewicht van de truck is 15.950 kilogram. Hij is 9,3 meter lang, 2,44 meter breed en 2,85 meter hoog. De maximum snelheid is 94 kilometer per uur, maar als je dat de hele tijd rijd zul je de opgegeven range van 483 kilometer waarschijnlijk niet halen.
Met dank aan military today voor de informatie.