Gisteren meldde Tata dat haar voormalig CEO Ratan Naval Tata op 86 jarige leeftijd is overleden. Tata: “It is with a profound sense of loss that we bid farewell to Mr. Ratan Naval Tata, a truly uncommon leader whose immeasurable contributions have shaped not only the Tata Group but also the very fabric of our nation. Mr. Tata’s dedication to philanthropy and the development of society has touched the lives of millions. From education to healthcare, his initiatives have left a deep-rooted mark that will benefit generations to come. Reinforcing all of this work was Mr. Tata’s genuine humility in every individual interaction.”

Ratan Naval Tata is 28 december 1937 in Mumbai geboren. Hij was een Indiase industrieel en filantroop die van 1991 tot 2012 voorzitter was van Tata Group en Tata Sons, en van oktober 2016 tot februari 2017 interim-voorzitter. In 2008 ontving hij de Padma Vibhushan, de op één na hoogste burgerlijke onderscheiding in India. Ratan had eerder in 2000 de Padma Bhushan ontvangen, de op twee na hoogste burgerlijke onderscheiding.

Ratan Tata was de zoon van Naval Tata, die werd geadopteerd door Ratanji Tata, zoon van Jamshedji Tata, de oprichter van de Tata Group. Hij studeerde af aan de Cornell University College of Architecture met een bachelordiploma in architectuur. Hij trad in 1961 toe tot de Tata Group en begon op de werkvloer van Tata Steel. Later volgde hij J.R.D. Tata op als voorzitter van Tata Sons, toen deze in 1991 met pensioen ging. Tijdens zijn ambtstermijn nam de Tata Group Tetley, Jaguar Land Rover en Corus (dus inclusief ‘onze’ hoogovens) over, in een poging om Tata te veranderen van een grotendeels India-centrische groep in een wereldwijd bedrijf. Tata was ook een filantroop.

Gedurende de 21 jaar dat Tata leiding gaf aan de Tata Group, groeide de omzet met meer dan 40 keer en de winst met meer dan 50 keer. Toen hij het bedrijf overnam, bestond de verkoop overwegend uit de verkoop van grondstoffen, maar aan het einde van zijn ambtstermijn kwam het grootste deel van de verkoop van eindproducten. Hij liet Tata Tea Tetley overnemen, Tata Motors Jaguar Land Rover overnemen en Tata Steel Corus overnemen. Deze overnames herpositioneerden Tata van een grotendeels op India gerichte groep naar een wereldwijd bedrijf, met meer dan 65% van de inkomsten afkomstig van internationale activiteiten en verkopen.

Hij bedacht en leidde ook de ontwikkeling van de Tata Nano-auto, die hielp auto’s op een prijsniveau te brengen dat binnen het bereik van de gemiddelde Indiase consument lag.

Tata is nooit getrouwd en heeft geen kinderen. In 2011 verklaarde hij: “Ik heb vier keer op het punt gestaan om te trouwen, maar elke keer heb ik me teruggetrokken uit angst of om de een of andere reden. Hij had een hechte band met zijn persoonlijke assistent Shantanu Naidu.

Tata werd in kritieke toestand opgenomen in het Breach Candy Hospital vanwege dyspneu en lag vanaf 7 oktober 2024 op de intensive care. Hij stierf daar om 23:30 uur op 9 oktober 2024, op 86-jarige leeftijd, vanwege leeftijdsgerelateerde problemen, waaronder lage bloeddruk. Na zijn dood werd door de regering van Maharashtra en de regering van Jharkhand een dag van rouw afgekondigd. Tata ontving een saluut van 21 schoten in het crematorium van Worli tijdens zijn laatste riten, ter ere van zijn bijdragen aan India.







