Vorige maand deed mijn artikel dat Simon Loos een aantal Scania’s aan had geschaft ter vervanging van onder andere de DAFs die bij Smeding reden nogal wat stof opwaaien. Mensen zijn het niet meer gewend dat niet alle bedrijfswagennieuws marketing is maar dat ik zo nu en dan ook een poging tot journalistiek doe? Hoe dan ook, vorige week stuurde Scania een persbericht over deze trucks de deur uit en een flink deel van de Stannebuurster exemplaren zijn inmiddels gespoten, we maken er een vervolgverhaal van, nu wel volkomen marketingpraat, lekker veilig. Hier onder dus het officiële persbericht, aangevuld met eigen beelden. Op het moment dat ik die maakte was er (op de lzv na) geen DAF meer te zien.
Onlangs werd gestart met de uitlevering van 175 nieuwe Scania’s aan logistiek dienstverlener Simon Loos. De order bestaat uit een brede mix van specificaties en motorvermogens om het veelzijdige pakket aan transporttoepassingen van het bedrijf te ondersteunen. Het merendeel van de order betreft trekkers en bakwagens met de zuinige 13-liter Super motor in 420, 460 of 500 pk uitvoering. Een kleine reeks bakwagens wordt uitgerust met de 9-liter 280 pk motor. Alle voertuigen worden met een full service contract ondersteund.
Simon Loos staat bekend om zijn innovaties in materieel. De logistiek dienstverlener heeft o.a. een grote vloot LNG-trekkers en inmiddels ook een omvangrijk wagenpark volledig elektrische trucks voor winkelbelevering. De nieuwe Scania’s met de Super aandrijflijn passen naadloos in deze filosofie voor díe toepassingen die (nog) niet geëlektrificeerd kunnen worden. Het lage brandstofverbruik resulteert niet alleen in lagere operationele kosten, maar reduceert ook de uitstoot van CO2. De Scania Super werd dit jaar voor de negende keer uitgeroep tot Green Truck van het jaar in een prestigieuze internationale test.
Simon Loos en Scania hebben een rijke historie als het gaat om een nauwe samenwerking. De allereerste Scania’s werden rond 1990 in het wagenpark opgenomen. In de loop der jaren breidde de samenwerking met Scania zich steeds verder uit, zodat ondertussen een aanzienlijk deel van het wagenpark uit Scania’s bestaat. De ondersteuning van het uitgebreide Scania dealernetwerk is altijd een belangrijke pijler geweest in het partnership. Scania Alkmaar verzorgt van oudsher de aflevering en het full-service reparatie- en onderhoudscontract dat voor alle Scania’s is afgesloten. Daarentegen kan Simon Loos voor het daadwerkelijke onderhoud aan de voertuigen terecht bij alle vestigingen van het landelijke Scania Nederland dealernetwerk.
Jan de Vries, Director Sales bij Scania Nederland, geeft aan bijzonder trots te zijn op de nieuwe order. “Wij zien deze order als een bevestiging van het jarenlange partnership dat wij met Simon Loos hebben. Dat heeft zich over de loop der jaren steeds verder ontwikkeld tot de verstandhouding die wij vandaag hebben. Deze samenwerking gaat verder dan alleen de levering van het voertuig en strekt zich ook uit tot ons uitgebreide dienstenpakket en de ondersteuning van onze landelijke serviceorganisatie.”
“We zitten midden in de energietransitie waarin elektrische trucks de komende jaren verder ontwikkeld en verbeterd worden. Tegelijkertijd hebben we ook te maken met een beperkte laad-infrastructuur voor elektrische voertuigen. Om de komende jaren toch flexibel te blijven, hebben we dit jaar nog een fors aantal dieseltrucks aangeschaft. Zo kunnen we tot 2030 een vlotte overgang naar elektrische trucks maken,” aldus een woordvoerder van Simon Loos.
Zoals eerder gemeld blijft de lzv (voorlopig nog) een DAF.
“Goh Alex, Simon Loos is van oudsher toch vooral een Mercedes-klant? Hebben ze die dan niet in St. Anne?” Toch wel…
Alex, of jouw verhaal wel of niet een marketingverhaal is weet ik niet, maar het verhaal is zeker niet journalistiek. Het verhaal insinueert en is ongenuanceerd. Het zegt niets over de reden waarom Simon Loos de DAF’s vervangt door Scania’s. Zou het misschien een conflict tussen Simon Loos en DAF kunnen zijn wat niets te maken heeft met de kwaliteit van DAF? Een goede journalist zou zich hierin verdiepen.
Tip: Doe nog wat onderzoek en schrijf een vervolg waarin te lezen valt wat er hier nu echt aan de hand is geweest.
Hoi Ruud, in een eerder artikel is de rede al aanbod geweest. Dit had te maken dat er iets in de motoren snel stuk ging door bio diesel. Zelf had je ook wel wat onderzoek kunnen doen hè 😉
Peter Appel zat in de raad van toezicht bij DAF, nu zit hij in de raad van toezicht bij de verzekeraar. Na de fusie kwam Volvo om de hoek kijken. En begin 2024 zijn er meer dan 50 MB bakwagens door gezet naar 2 andere vervoerders. Ik concludeer dat de verplichtingen tegenover Truckland waren begin dit jaar afgebouwd. Ruimte voor SCANIA Nederland te her financieren. De volgende stap worden natuurlijk de elektrische MB, als de provincie Noord Holland genoeg laadplaatsen heeft. Het heeft niks met marketing of iets anders te maken. Er is een aantal 1e generatie next in geruild op de basis van deze voertuigen is een financieel plaatje eruit gekomen, waardoor Scania Nederland de financiering kon doen.
Beide merken zijn kwalitatief goed. (Heb voldoende lang met DAF en SCANIA gereden)
Maar, als je over 175 exemplaren spreekt dan gaat het om geld, service, comfort,…
We maakten soms bestekken op voor +- 15 trucks. DAF, SCANIA, MAN boksten tegen elkaar op om het order binnen te halen.
De “winnaar” wisselde elkaar af.
Jammer dat een oer Nederlands bedrijf niet met een “Nederlandse” truck (wil) rijden. Als de klanten van Simon Loos ook zo gaan denken gaan ze in de toekomst misschien wel over naar een buitenlandse transporteur.
Het fijne zullen we er niet van weten. Ik kwam op LinkedIn een bericht tegen dat truckland wel 5x DAF XB bakwagens heeft geleverd aan Simon Loos in de kleuren van de Technische Unie. Kortom DAF is niet helemaal weg bij Simon Loos en blijkbaar is de relatie tussen beide partijen niet zo slecht dat ze elkaar niets meer gunnen.
Dag Maarten, ik pretendeer niet journalist te zijn.en jij blijkbaar ook niet.
Jij citeert nu één artikel, maar In een ander artikel wordt gesproken over een conflict over de onderhoudscontracten. Hou het maar op wat Marc van Ackerbroek schrijft. Simon Loos is zeer groot en daarmee machtig op inkoopgebied. Het mes op de keel zetten zal ze niet vreemd zijn. Dat hebben zowel geleerd van hun grootste klant. Het gaat om de laatste cent en niet om de relatie. Uiteindelijk is niemand meer blij.