Eind april was ik te gast bij de Tatra fabriek in Kopřivnice (CZ), dat artikel is helaas nog niet af, sorry. Twee van de plekken waar ik was, had ik gedacht nooit te mogen komen, maar zolang ik geen foto’s maakte mocht het: de ontwikkelings-afdeling en de prototype-werkplaats. Zo heb ik de nieuwe generatie T810 ook al kunnen bewonderen, die toen nog druk in ontwikkeling was.
De Tatra T810 is niet het bekendste model van het bedrijf. Het model komt oorspronlelijk bij Ross vandaan, een Tsjechische fabrikant die door Tatra over is genomen. Waar Ross nog een club van vier cabine toepaste, ging Tatra de Midlum (en nu dus D-serie) cabine gebruiken van Renault. Het tweede prototype van de T810 is in het Tatra Museum te bewonderen.
Van het tweede prototype naar de tweede generatie is in tekst maar een kleine stap, maar er is flink doorontwikkeld aan de truck! Het concept is wel gelijk gebleven, een ladderchassis (!) met Tatra Rigid portaalassen. De truck wordt voor het eerst aan het publiek getoond van 28 tot en met 30 mei, op de internationale beurs voor defensie- en veiligheidstechnologie IDET, die in het beurscomplex van Brno wordt georganiseerd.
Uiteraard is de Tatra T810 M niet de enige truck die Tatra meeneemt. Ook de vierassige versie van de nieuwste derde generatie TATRA FORCE 8×8 met containerlader wordt voor het eerst aan het publiek gepresenteerd, en bij de dynamische demonstraties is de TATRA FORCE 6×6 bakwagen te zien, eveneens de nieuwste derde generatie. Op de statische tentoonstelling ziet u ook de TATRA PHOENIX 10×10 portaalarmwagen met het Leguan-systeem. De statische Tatra’s zijn te vinden op stand P 094, samen met andere bedrijven van de Tsjechoslowaakse Groep, en ook op het buitenterrein P voor de hal.