De laatst overgebleven TEE, bij de lezers van Transmobiel wel bekend, heeft een nieuwe plekje gekregen in Leek na het sluiten van het Nederlands Transport Museum. Jakob Dekker houdt daar al een tijd de transportbewegingen in de gaten, waar eerder al een artikel over verscheen, en waar binnenkort deel 2 online van komt. Over een wagen en locomotief die door De Haan naar de STAR werden gebracht volgt óók nog een afzonderlijk artikel. Maar hier hebben we het dus over de TEE. Nu heb ik zelf geen TV (aanrader!), maar het schijnt dat behalve de lens van Jakob ook die van Hart van Nederland en diverse andere mensen en bedrijven op dit transport gericht waren. Het was dan ook grootst aangekondigd. Helaas vertrok het transport maandag vele uren later dan gepland, zodat er ook mensen voor niets langs de snelweg gezeten hebben. Ach, er was alsnog veel moois te zien…
De aankondiging.
Jakob Dekker op maandagmiddag: “Het voorste deel is/was al weg. Ik heb op afstand wat foto’s van nu gemaakt.”
Jakob op maandagavond: “Vanmiddag heb ik nog de nodige tijd buiten de hekken gestaan. Daar kwam ik een enthousiaste mijnheer tegen die vanochtend ook wat foto’s had gemaakt. Hij heeft ze mij geappt en mogen gebruikt worden voor plaatsing. Zijn naam is Jan Langhout en hij komt uit Nieuw Vennep.”
“Ik stuur je ook nog wat van de foto’s die ik gemaakt heb. De wagon is van de assen gehaald en elk worden ze los vervoerd. De beide Volvo’s zijn inmiddels onderweg naar Leek. De wagon staat op de dieplader op het terrein geparkeerd en wordt morgenochtend door een andere trekker opgehaald. Dan komt er ook weer nieuw materieel inclusief kranen om de resterende wagons te takelen en op te halen.”
Dinsdag begin van de middag, het eerste rijtuig is ook onderweg.
Jakob op dinsdagavond: “Vanochtend het transport van het eerste rijtuig een stukje gevolgd. Vanmiddag kwamen twee kranen en vd Vlist combinaties terug uit Leek. Dus je ziet het opzetten van de kranen, later het laden van het europese/nederlandse rijtuig. Die er achter is een Canadees exemplaar. O.a. herkenbaar aan andere ramen. Het exemplaar dat ze nu takelen heeft een Nederlands interieur, maar de vraag is of hij technisch voldoende kwaliteit heeft om echt te kunnen rijden. Mogelijk worden er delen overgebouwd op het Canadese exemplaar. Het rijtuig hing boven de dieplader, maar toen bleek het niet te passen. Dus rijtuig weer omhoog en de combinatie op het krappe terrein keren en alsnog laden. Vanavond gaan ze door en morgenvroeg 5 uur gaan ze op pad richting Leek. Ik laat dat even aan mij voorbij gaan… ”
Jakob op woensdag: “Stilte na de storm. De afgelopen dagen waren best wel hectisch maar het is allemaal weer gelukt. Ik heb zojuist nog even wat opnamen bekeken en stuur je die toch ook nog even door. Idee was om de transportcombinatie met het rijtuig op de A4 te fotograferen. Daar ben ik er achter gekomen dat dat nog best een kunst is.”
Mocht je de TEE interessanter vinden dan de transporten, verwijzen Jakob en ik je graag door naar treinenweb, waar een interessant artikel over de nieuwe bestemming verscheen.
Gaaf, zo’n uitgebreid fotoverhaal. Fijn ook dat de TEE overleefd.