DAF N2500: de Brabantse Amerikaan

DAF N2500
Toen DAF een dochter van International was, werd de DAF N2500 leverbaar. In principe gewoon een International Paystar met 230 pk sterke DAF DKA1160 motor en DAF tandemstel. Hier zijn slechts een handvol van gebouwd, voor de Hoogovens.
DAF N2500
Badge engineering werkte ook de andere kant op: in Zuid-Afrika werden International forntstuur trucks verkocht met DAF 2800 cabine.
DAF N2500
Voor zover ik weet zijn er drie of vier N2500 over gebleven, maar corrigeer me alsjeblieft als ik er naast zit. De truck in originele hoogovens uitmonstering die normaal in het depot van het DAF Museum staat (en die voor de tijdelijke ‘verborgen schatten’ tentoonstelling weer even te zien was; de ex Allers truck (zie helemaal bovenin) die door Ad Verdel is gerestaureerd en één of twee exemplaren in Frankrijk, die daar in de entertainment sector hebben gelopen (lees: ex kermis of circus trucks).
DAF N2500
International liet er overigens geen gras over groeien, de overname was in 1971, in 1973 stond de N2500 al in de prijslijsten.
DAF N2500
In 1979 verdween de N2500 weer van het toneel, hij werd opgevolgd door de N2800. Daar was een prototype met International cabine van, waar ik al eens eerder over schreef, maar men koos uiteindelijk voor een Magirus-Deutz cabine. Deze modelreeks was wél een groot succes, ook buiten de Dakar, waar Jan de Rooy de klasse van trucks zwaarder dan 10 ton won met dit type.
DAF N2500
Er waren drie varianten van de N2500, zo schrijft DAF fan:
“• N2505 dump truck with a GVW of 34 tons.
• tractor 2255T with a 20 ton tandem axle.
• tractor 2676T with a 26 ton tandem axle.”

DAF N2500

DAF N2500

DAF N2500

DAF N2500

DAF N2500

DAF N2500

DAF N2500

DAF N2500

DAF N2500

We sluiten af met dezelfde truck als waar we mee begonnen, de N2500 uit de collectie van Ad Verdel, foto door Reinder Meijer.

2 Comments

  1. Martijn Oostra 9 juni 2024 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *