Van 4 november 2023 tot en met voorjaar 2024 is (of was?) de tijdelijke tentoonstelling ‘verborgen schatten’ in het DAF Museum. En heel eerlijk: hij viel mij wat tegen, ik ben blij dat ik er niet speciaal voor naar Eindhoven ben gegaan, wat eerst wel het plan was. Hoe het komt dat het tegenviel? Wellicht doordat de vorige twee tijdelijke tentoonstellingen, Blik op de weg in de 90-er jaren en over Tatra uitzonderlijk goed waren? Of de kwaliteitslat ligt misschien wat lager na het vertrek van Geert Vermeer? Het zou een tentoonstelling zijn met voertuigen die normaal in het depot staan, maar ik kwam ook een aantal voertuigen uit de vaste collectie tegen, en voertuigen van derden. Zo kan De Rooy het museum als winterstalling gebruiken voor de Classic Dakar trucks die dit jaar niet naar de woestijn gingen. Hoe dan ook, ik kwam om de N2500 op de foto te zetten, en dat heb ik gedaan. Maar die foto’s staan in een apart artikel. Het is fijn dat we eens een aantal voertuigen uit het depot kunnen zien, maar dat is met wat meer wisselen in de vaste collectie ook te doen. Houdt het ook interessant het museum vaker te bezoeken. Geen idee wat de volgende tijdelijke tentoonstelling is, hopelijk overtreft die weer gewoon de verwachtingen. Het DAF Museum is overigens ALTIJD meer dan de moeite van een bezoek waard, dus als je er al een tijd niet bent geweest, gewoon naar toe gaan.
DAF A1600 van Van Kessel Olie. Prachtige truck, maar de kleuren zijn niet bepaald tijdgetrouw.
DAF YT 514 uit 1966. Dit type werd in 1960 geïntroduceerd en was aan verschillende, ook door DAF geleverde, opleggers gekoppeld bij het Nederlandse leger. Er zijn 281 stuks aan het Ministerie van Defensie geleverd.
DAF FA1400 met ZABO carrosserie. Dit was een mobiel teststation voor de RDW.
Deze DAF 400 was, net als de 400 ambulance, ook al aanwezig bij de vorige tijdelijke tentoonstelling, ‘Blik op de Weg in de 90’er Jaren’.
Een DAF A1300 bodewagen uit 1969 van ‘de snelle Visser’ werd op 15 november 2009 aan het DAF Museum geschonken, op de 81e verjaardag van mevrouw Visser.
Deze DAF V1600 uit 1962 is in het verleden al eens op DAF Museumdagen te zien geweest. Coöperatieve Landbouwbank Meppel, één van de voorgangers van Agrifirm, had deze truck eerst in gebruik als kipper, later als bergingswagen. De chef nam deze altijd mee naar huis voor de lunch, voor het geval iemand om etenstijd plots geborgen moest worden.
De DAF T1800 terminaltrakker uit 1969 deed dienst in de haven van Antwerpen. Hij is voorzien van een Allison automatische versnellingsbak, aangepaste achterasreductie en uiteraard een andere cabine dan van een T1800 voor het reguliere transport.
De DAF BATU maakt deel uit van de vaste collectie van het museum, in die hoedanigheid is er ook al eens een artikel over dit voertuig verschenen.
Deze V1600 uit 1959 is één van de weinige trucks van dat type uitgerust met een Hercules benzinemotor. De NAM gebruikte deze mobiele boortoren in haar zoektocht naar gasvelden.
Tijdens mijn bezoek aan het museum was de Dakar-neus-replica op basis van de oude Pillen bergingswagen weer terug naar De Rooy en had de originele Dakar-neus (één van de twee) uit het depot van het museum haar plek ingenomen.
De (onder andere door Wuf van Ginkel) geheel gerestaureerde ‘Dubbele kop’ had voor de Classic Dakar 2024 helaas geen huurder gevonden, maar in het museum is ze ook goed op haar plek.
De OSI City hoort ook tot de vaste collectie, behalve in het DAF Museum staat hij ook in het digitaal museum.
Ook de DAF YA 328 is al op Museumdagen te zien geweest, toen nog zonder witte streep.
De DAF 400 ambulance was er bij de jaren ’90 tijdelijke tentoonstelling ook al. Over dit voertuig is ook een ‘van binnen bekeken‘ blogpost.
Ik gok dat de naamgevers van de onlangs geïntroduceerde DAF XFC even vergeten dat die naam al eens eerder gebruikt was, voor een prototype. Op internet is daar maar één reactie op natuurlijk: XD.
De DAF 95.500 Super Space Cab kon ook blijven staan na de jaren ’90 tentoonstelling. Was toch dé truck in 1994!
De DAF CF85 dubbele kilometermiljonair van Peter Appel staat weer even terug op de plek waar hij ook stond na opening van de Paccar Wing.
Misschien ben ik ook wel gewoon verwend dat ik het tegen vond vallen? Het zijn stuk voor stuk geweldige voertuigen. Maar ik blijf er bij dat het museum meer uit dit thema had kunnen halen.