Alfabetisch overzicht alle Nederlandse bedrijfswagenfabrikanten

Alle? Nee, vast niet. Maar wel alle die ik tot nu toe heb kunnen achterhalen. In dit overzicht gemotoriseerde voertuigen, dus wél trucks, bussen, busjes en telescoopkranen maar geen getrokken materieel.

Aarts
Aarts was importeur van Belgische auto’s in Dongen. Het schijnt dat hij één personenwagen en één bus heeft gebouwd in 1900. Er waren wel uitgebreide plannen voor een hele lijn voertuigen, onder andere een bestelbus, vrachtwagen en grote trambus. Het waren qua uiterlijk echt paardloze koetsen.

Accles & Pollock
Zie Apollo.

AEC-van Twist
Dit bedrijf bouwde in ieder geval een aantal autobuschassis, waarschijnlijk ook enkele trucks.

AGV TGL-E
AGV
AGV (All Green Vehicles) maakte van 2007 tot en met 2011 elektrisch aangedreven vrachtwagens op basis van de MAN TGL. Na het faillisement is het begin 2012 doorgestart zijn als Electric Power Holland, maar ook dat bedrijf is al weer permanent gesloten.

AIC
De Automobile Import Company (AIC) uit Amsterdam bouwde in 1923 Ford-trucks om door een extra meesturende as te plaatsen, voor een groter laadvermogen.


Akkermans (foto dauto.nl)
Carrosserie Akkermans bestaat al sinds 1811. Anno 2021 bouwen ze nog steeds volop carrosserieën. In de jaren ’50 van de 20e eeuw werden enkele specials gebouwd, waaronder een bestelwagen op DKW basis.

Alsche
De Alsche was een truck met 8 pk petroleum motor. De oprichter was G.A. Alsche, directeur van de Arnhemsche Machinefabriek. Er zijn tussen 1898 en 1900 3 exemplaren gebouwd.

Altena
Het is niet zeker of dit merk, dat in 1906 failliet ging, ook daadwerkelijk vrachtwagens heeft gebouwd, maar het is wel aannemelijk. De chassis waren er in ieder geval geschikt voor.


Amphicruiser (foto amphicruiser.com)
DAT, de fabrikant van de bekende amfibische bussen, presenteerde in 2013 de Amphicruiser, een amfibisch voertuig op basis van de Toyota Landcruiser. Er is ook een pick up versie ontwikkeld. Of die ook gebouwd is is mij niet bekend.

Apollo onbekend/overig
Apollo
Als fietsfabrikant Gazelle in 1974 wordt verkocht aan Tube Investments, gaat de afdeling Gazelle Truckbouw in Aalten over naar Accles & Pollock die het model verder bouwen en ontwikkelen. In 2005 volgt een faillissement, Matysta zou de productie over hebben genomen, maar uit niets blijkt dat die anno 2021 nog lichte truckjes bouwen.

APTS Phileas
APTS
Advanced Public Transport Systems (APTS) is in 1998 opgericht als een samenwerkingsverband tussen Berkhof Jonckheere Groep, BOM, BOVA en SIMAC met als doel een hoogwaardig openbaar vervoer concept te ontwikkelen. Daartoe is de Phileas, een tram op luchtbanden, voorzien van een elektronisch geleidingssysteem, ontwikkeld. APTS Phileas voertuigen reden hun diensten in Eindhoven, Istanbul en Douai. Op 25 november 2014 trok VDL de stekker uit APTS.

Aquablue Tourliner
Aquablue
Dit bedrijf (ver)bouwde minibussen. Op 6 augustus 2008 werd dit Flex-i-Trans. Flex-i-Trans ging in het voorjaar van 2012 failliet, op dat moment was het een dochterbedrijf van Verachtert bv.

A.R.M.
De Amsterdamsche Rijtuig Maatschappij (A.R.M.) was niet alleen een groot transportbedrijf, maar importeerde ook auto’s en trucks, onder andere van Minerva en REO. In 1929 exposeerde A.R.M. een tweetons truckchassis op de RAI, waarvan enkele exemplaren zijn gebouwd. In 1936 werden er twee bussen op ARM chassis gebouwd voor de RET, beide met Verheul carrosserie en MAN motor. A.R.M. was ook lang importeur van M.A.N. en Subaru. Het is opgegaan in Kroymans.

Arnhemsche Machinefabriek
In 1897 bouwde de heer Alsche onder de naam Arnhemsche Machinefabriek een truck, deze kreeg registratienummer 19 en had een topsnelheid van 10 kilometer per uur. In 1900 registreerde hij nogmaals een auto, maar het is onbekend of deze uit eigen productie was, of een geïmporteerde Benz.

A.S.
Schmidt’s Autohandel werd in 1916 opgericht. In 1928 begon met met de import van Republic truck- en buschassis uit de USA, verder werd dat jaar begonnen met het ontwerpen van een eigen chassis, wat op de RAI van 1930 haar primeur beleefde. In 1934 werd men importeur van Leyland. Tot en met 1967 werden er nog trucks en bussen van eigen ontwerp gebouwd, maar nooit in grote aantallen.

ATAF Variomaton
ATAF
De Amsterdamse Trailer- en Aanhangwagenfabriek (ATAF) bestond van 1957 tot en met 1960. Men maakte verschillende producten, waaronder een sportwagen en deze Variomaton met DAF techniek.

ATF
De Asser Transportmiddelen Fabriek (ATF) bouwde tussen 1974 en 1984 een aantal elektrische truckjes. Het was de opvolger van Cock, wat in 1974 failliet ging doordat het de concurrentie met Spijkstaal niet aan kon.

Atkinson
De Nederlandse Atkinson trucks waren gebaseerd op de Britse Atkinson, maar met een Krupp cabine, en was in 1969 door AS gebouwd. Er zijn er maar een paar gebouwd, die allemaal binnen de Benelux verkocht zijn.

Atlas
In de jaren ’60 en ’70 van de 20e eeuw werden er onder de naam Atlas kleine truckjes gebouwd in Enschede.

Batavus driewieler
Batavus
Batavus uit Heerenveen kennen we vooral van de fietsen, maar van de jaren ’30 tot en met de jaren ’70 van de 20e eeuw werden ook allerhande andere voertuigen gebouwd, van brommers tot elektrische bestelwagens aan toe.

Beers SCANIA RE 8X4 ZS 140180
Beers
Beers was importeur van diverse truckmerken. Eerst Büssing, later Chenard & Walcker en Diamond T, sinds 1946 Scania-Vabis. Van 1933 tot en met 1937 bouwden ze een eigen truck, de Beers Floating Tractor. In 1950 en 1951 werden een aantal Beers Handyvan frontstuur bestelwagens met voorwielaandrijving gebouwd. In de Scania import tijd werden trucks soms dusdanig aangepast dat er een nieuwe typegoedkeuring nodig was, dat ging dan onder de Beers naam. Inmiddels is Beers opgegaan in de Scania-organisatie.

Berkhof onbekend/overig
Berkhof
In 1970 richten Arthur Gerardus Berkhof en zijn zoon Henk een busfabriek op in Valkenswaard. In 1989 nemen ze Hainje in Heerenveen over, de bussen daarvandaan dragen voortaan ook de Berkhof naam. Na nog vele andere overnames wordt Berkhof in 1998 zelf overgenomen door de VDL groep, waar het bedrijf met haar dochters de basis vormt voor de succesvolle bustak. Stukje bij beetje verdwijnt de Berkhof naam naar de achtergrond om plaats te maken voor die van VDL. Naast bussen zijn ook enkele verhuiswagens gebouwd.

Bikkers stoomtruck
Bikkers
Bikkers uit Rotterdam was vooral bekend als fabrikant van brandweermaterieel, wat ze van 1783 tot en met 1983 was. Tussen 1904 en 1912 werden ook stoomvoertuigen gebouwd, met name voor reinigingsdiensten.

B.I.N.  Master T35 6x2
B.I.N.
Bedrijfswagen Import Nederland (B.I.N.) uit Vianen was lang de Renault bedrijfswagen importeur voor Nederland. Enkele Renault Masters (van verschillende generaties) werden dusdanig aangepast dat ze onder eigen naam geregistreerd moesten worden.

Boonacker 200
Boonacker
Niet iedereen zal het met mij eens zijn, maar ik vind dat limousines en rouwauto’s ook bedrijfswagens zijn. Boonacker bouwde beide, eerst op basis van Amerikaanse auto’s, later op Mercedes-Benz basis. Deze mochten niet de naam Mercedes houden dus werden onder eigen naam op kenteken gezet.

Bossinade
Dump-FAUN met GM-diesel en FTF grille.

Bova Futura
Bova
In 1878 start Jacob BOts een houthandel in VAlkenswaard. Zoon Simon bedenkt de naam Bova in 1910. In 1931 wordt de eerste bus gebouwd. Bekendste model is de Futura van begin jaren ’80, die er nu 40 jaar later nog steeds modern uit ziet. Bova wordt een zusterbedrijf van Den Oudsten onder United Bus, start door na het faillissement en belandt bij VDL, waar de naam van het moederbedrijf steeds prominenter wordt en de naam Bova uiteindelijk helemaal verdringt.

Bringo Ipm-4 eec
Bringo (foto Martijn Manrho)
Bringo is een importeur van elektrische busjes en golfkarretjes die onder eigen naam verkocht worden.

Brostruck
Door Broshuis aangepaste Ford truck, vergelijkbaar met die van Jumbo.

B-Style onbekend/overig
B-Style
In 2000 presenteerde B-Style op de RAI de Urbania, een 7,5 tons distributietruck. Er is slechts één exemplaar gebouwd, die helaas niet in volle glorie bewaard is gebleven.

Burgers
Hendricus Burgers bouwde rond de eeuwwisseling een 1-tons vrachtwagen. Men was vooral bekend als fietsenfabriek. Het bedrijf is overgenomen door M. Pon uit Amersfoort.

BVM
De heren Den Boer en Verkerk bouwden twee trucks met Mack techniek. Eén in 1973 en één in 1974.

CargoBee bakbrommer
CargoBee
CargoBee uit het Gelderse Lengel bouwt bakbrommers. Eerst met een 50 cc motor, later volledig elektrisch, als eCargoBee.

Cargolev Elektrotruck
Cargolev (foto Dick Tijken)
Cargolev in Zevenaar is een merk lichte elektrische vrachtwagentjes van Electrocar BV uit Beek. Ze zijn bedoeld voor emissievrije stadslogistiek.

Carventa
Van 1986 tot en met 2012 werden in Horst Carventa rijdende winkels gebouwd, sterk gelijkend op de Spijkstaal ‘SRV-wagens’.

Carver BR1
Carver
Van sportwagen naar brommobiel: Carver doet het gewoon! Sinds 2019 worden de leuke driewielers in Leeuwarden gebouwd, nu volledig elektrisch. November 2020 verscheen een besteluitvoerig, vooral bedoel voor stadsverkeer.

CBT
De opvolger van Boonacker bestond van 1991 tot en met 1996.


Centro (foto dauto.nl)
In 1956 en 1957 bouwde bromfietsfabrikant Centro een driewielig bedrijfswagentje met 120 cc motor.

CFG
Zie Strator.

CM Mission 150e
CM
Composite Mobility (CM) is een merk van Urban Mobility Systems uit Oss. De in 2014 gepresenteerde Mission zou er zowel in uitvoering voor pakketdiensten als voor personenvervoer komen, maar ik ken hem alleen als bus.

Cock driewieler
Cock
Export naar landen met Engels als voertaal hoefde deze firma uit Assen die van 1950 tot en met 1974 bestond niet te overwegen. Het bedrijf ontwikkelde de bekende witkar voor de Amsterdamse provo’s, maar bouwde ook rijdende winkels voor de SRV. Na het faillissement werd het ATF.

Commerce
Omgebouwde ‘zware’ REO trucks met Mercedes-Benz frontstuurcabine.

Coxx R4.2-35
Coxx
Al in 1916 richtte Alphons Cox Alco op, fabrikant van wielen en boerenkarren. In 1974 kwam zijn kleinzoon René aan het roer van het bedrijf, hij zou later Coxx Mobile Systems oprichten, specialist in maatwerk en BE opleggers. Zijn zoon Robert Cox kwam in 2014 aan het roer, de focus ligt anno nu op de serieproductie van lagevloerchassis met door derden aangeleverde aandrijfkoppen.

Creusen
Van 1956 tot de jaren ’70 bouwde Creusen in Roermond elektrsiche verkoopwagens op drie en vier wielen.

Croes
Motortrailer.

DAF XF Euro 6
DAF
De gebroeders Van Doorne begonnen hun smidse in 1928. In 1931 werd begonnen met de productie van aanhangwagens en ontstond Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek, oftewel DAF. In 1950 werd een nieuwe fabriek geopend voor de serieproductie van vrachtwagen. In 1987 werd Leyland overgenomen, waar een groot deel van de Britse merken onder vielen. In 1993 volgde een faillissement maar gelukkig werd er doorgestart. In 1996 volgde een overname door Paccar, waarna het een zustermerk was van Peterbilt, Kenworth en Foden. Op het moment dat ik dit artikel schrijf, voorjaar 2021, staat de nieuwe truckgeneratie op het punt om gepresenteerd te worden.

DAF 3300
DAF-Ginaf
Totdat DAF de supervolumetrucks in eigen beheer ging bouwen, werden deze onder de naam DAF-Ginaf op de markt gebracht, uiteraard omdat Ginaf ook een flinke steen aan deze trucks bij heeft gedragen.

DAT Amfibus
DAT
Dutch Amfibious Transport Vehicles, oftewel DAT, bouwt sinds 2009 amfibische bussen, die vooral voor stadsrondritten/rondvaarten in waterrijke steden in worden gezet.

DDVS Fennek
DDVS
Dutch Defence Vehicle Systems (DDVS) is een Nederlandse dochter van Krauss-Maffei Wegmann. Ze bouwden onder andere de Fennek.

Defenture ATTV
Defenture
Over de Defenture ATTV ‘VECTOR’ schreef ik al eens uitgebreid. Één van de mensen die dit procjet op heeft gestart was Dakar veteraan Chris Leyds.

Demmo
In de jaren ’30 van de 20e eeuw werd in Nederlands-Indië deze driewieler gebouwd, in zowel een bestel- als een personenwagenversie. Op de motor na werd alles lokaal gebouwd.

Den Otter
Omgebouwde/gereviseerde CAT-dumpers.

Den Oudsten Alliance
Den Oudsten
Marinus den Oudsten en Floris Domburg richtten in 1926 deze busfabriek op. In 2001 ging de deur van het pand in Woerden helaas dicht. Toch is dat niet het einde van het verhaal: New Flyer Industries in Canada is van een Den Oudsten, deelt het logo met het Nederlandse bedrijf en de ontwerpen lijken ook erg op elkaar.


D-Line (foto divaco.nl)
Divaco verkoopt lichte elektrische voertuigen, onder andere van haar eigen merk D-Line.

DMV
J. & Th. vd Veldt BV bouwde in 1983 en 1984 enkele rupstrucks met PMI chassis en DAF motor.

DutchDumper
Zie Etec.

Dutch Health ambulance
Dutch Health
Dit bedrijf bouwt ambulances op tuktuk basis. De voertuigen worden uit wereldwijd ingekochte onderdelen geassembleerd, voorheen in Emmeloord, tegenwoordig bij Autoschade Flevoland op Urk. Het eerste prototype werd in 2013 gepresenteerd.

Berkhof Duvedec
Duvedec
Dit ontwerpbureau kennen we natuurlijk van de ontwerpen van diverse bussen (zoals de Berkhof hier boven) en de Mercedes-Benz Econic, maar in de jaren ’80 werden ook enkele prototypen onder eigen naam getoond.

Ebusco YTP-1
Ebusco
In 2012 richtte rallyrijder Peter Bijvelds in Helmond Ebusco op, een fabrikant van elektrische lijnbussen. In 2018 verhuisde het bedrijf naar Deurne. In Nederland rijden de bussen van dit merk onder andere in Groningen en Drenthe op de streekdienst en in het stadsverkeer van Dordrecht en Utrecht.

ECF
Van 1929 tot en met 1960 bouwde de Edesche Carrosserie Fabriek bussen.

ECN
De ECN (Energieonderzoek Centrum Nederland) is een licht truckje op waterstof, met als typenaam Mobilectric. De tank is in 10 minuten gevuld en het voertuig kan dan 200 kilometer rijden. Productie begon in 2007 in Petten.

Electrotax
De in 1942 gebouwde Electrotax leek meer op een brombakfiets dan op een reguliere taxi.

Emgee Truck
Emgee (foto Dick Tijken)
Het Gelderse merk Emgee had al eens een eigen artikel. Lees vooral de reacties daar onder ook, met ervaringen van oud-gebruikers en oud-medewerkers.

Emoss elektrotruck
Emoss
Emoss bouwt in Oosterhout zware elektrische trucks en bussen op basis van bestaande dieselvoertuigen.

Entrop
Entrop bouwde zo rond 1900 wagens om bestellingen mee rond te brengen.


Estepe (foto estepe.nl)
In 1984 richten Toon van Genugten en Martin van Heertum Estepe (Special Truck Products) op in Heesch. Men houdt zich direct al bezig met het aanpassen van chassis en cabines, dan hoofdzakelijk voor supervolumevoertuigen. Later komen er topsleepers, een kortkoppelsysteem, de EXA-combinatie (curieuze mengvorm tussen trekker-oplegger en motorwagen-aanhangwagen), Aircat schaarvoertuigen, en gaat assen bijplaatsen en het ontwikkelt een oplegger voor trucktransport. Bij de aangedreven voertuigen wordt meestal wel de merknaam van het basisvoertuig aangehouden.

Etec DutchDumper Max 15.6
Etec
In 1958 begon Henk van Vliet een landbouwmechanisatiebedrijf. In 1988 kwam Piet van Vliet in de zaak. Op basis van Doosan bouwen ze graafmachines onder eigen merk. Daar naast ontwikkelt een andere tak van het bedrijf dumpers. De DutchDumper werd op de TKD van 2016 voor het eerst aan het publiek getoond.

E-Trucks elektrotruck
E-Trucks
E-Trucks, elektrische vrachtwagens op DAF basis, worden tegenwoordig dan misschien in België gebouwd, vlak over de grens in Lommel, maar het blijft natuurlijk een Nederlands bedrijf.


Eysink
In 1886 begon D.H. Eysink in Amersfoort met de productie van stoomwerktuigen. Later zou men de grootste motorfietsenfabrikant van Nederland worden, tussen 1897 en 1919 werden er personenwagens gebouwd, helaas is er maar één exemplaar daar van bewaard gebleven, zie hierboven. Van de door het bedrijf gebouwde bedrijfswagens is helaas niets bewaard gebleven. In de jaren ’50 volgde het faillisement. Verder lezen over dit merk kan hier.

Faber Agracentrum eigenbouw amfibievoertuig
Faber Agracentrum
Faber Agracentrum uit Sint Jacobiparochie heeft niet alleen een verzameling door derden gebouwde amfibievoertuigen, men heeft zelf ook minstens één klein exemplaar voor eigen gebruik gebouwd.

Faun-Kronenburg Schörling FlKfz 3500/400/750
Faun-Kronenburg (foto Jaco Terlouw)
Strikt gezien een Duits merk, het chassis komt immers van Faun, maar ik wilde het toch niet onvermeld laten, aangezien het bedrijf waar voor deze crashtenders voor militair gebruik samen werd gewerkt, Saval-Kronenburg, wel Nederlands is.

FM
Zie Frisian Motors

Ford Transcontinental
Ford
Door sommige media word de Ford Transcontinental aangeduid als een Nederlandse truck, in 1975 startte de productie in Amsterdam. In de jaren ’80 verhuisde de productie van deze truck met de Berliet TR cabine naar de Foden fabriek in Sandbach, vanwege het tegenvallende succes. Persoonlijk vind ik het niet echt Nederlands, maar veel mensen hebben een dringende behoefte om Ford uit te splitsen over de diverse landen waar men vestigingen heeft en had.

Frisian Motors FM-50
Frisian Motors
Fabrikant van kleine elektrische voertuigen met offroadcapaciteit. Meestal wordt de merknaam Leffert gebruikt.

FTF F-8.20D
FTF
Floor’s Truck en Trailer Fabriek was misschien wel de meest eigenzinnige Nederlandse truckfabrikant. Motoren kwamen meestal van Detroit Diesel, cabines (op de eerste paar na) van het Britse Motor Panels. Van iedere FTF is de geschiedenis nauwgezet bijgehouden door een grote club enthousiastelingen. Verhoudingsgewijs zijn er dan ook erg veel van de tussen 1966 en 1995 gebouwde trucks over gebleven.

Fundex
Fundex werd in de jaren ’60 van de 20e eeuw opgericht, haar eerste boorstelling kwam in 1968 gereed. Naast boor- en heistellingen werden ook enkele trucks met rupsaandrijving gebouwd. In 1999 werd het bedrijf uit Goes overgenomen door IHC en ontstond IHC Fundex.

Gazelle D10
Gazelle
Postbode Willem Kölling hing in 1892 voor de laatste keer zijn PTT pet aan de kapstok en ging in fietsen handelen. Later ging hij met een compagnon zelf fietsen bouwen, vanaf 1902 onder de naam Gazelle en vanaf 1903 ook gemotoriseerd. In 1959 kwam men met een vierwielig bestelwagentje, een afdeling die vanaf 1975 door Apollo voort werd gezet. Op de IAA van 2018 toonde men weer een bestelwagentje, dit keer op fietsbasis.

Geesink
Vooral bekend als fabrikant van vuilniswagen-opbouwen, maar er is in het verleden ook een zelfrijdende veegmachine gebouwd.

Geha
Dit bedrijf bouwde in de jaren ’50 en ’60 van de twintigste eeuw ijzeren honden in Enschede.


Gemco
Op The European Road Transport Show 2005 presenteerde Gemco de Bandit. Het chassis zit in het dak van de laadruimte, het prototype gebaseerd op MAN componenten was diesel-electrisch aangedreven. In 2008 ging Gemco failliet, voor zover ik weet is er geen enkel exemplaar van de Bandit verkocht en is het dus bij één prototype gebleven, die later in de Bavaria-kleuren kwam.

Gigant
‘Zware’ REO.

Gi-Ho agrotruck
Gi-Ho (foto Jaco de Mik.)
Tussen 1975 en 1985 bouwden Van Ginkel en Houwelingen op basis van GINAF specialistische voertuigen, vaak bedoeld voor gebruik in de grootschalige landbouw.

GINAF HD5395TS
GINAF
In 1933 begon Evert van Ginkel in Ederveen zijn bedrijf, voor demontage (toen heette dat nog gewoon sloop) en reparatie van trucks. Na de Tweede Wereldoorlog ging men zich bezig houden met het aanpassen van legertrucks voor de Nederlandse markt. Vooral met de bekende REO’s bouwde Van Ginkel een goede naam op. In 1967 veranderde de Nederlandse wetgeving en moesten de trucks een eigen merknaam krijgen. Bij Van Ginkel werd dat GINAF. In dat jaar ging men ook trucks van eigen ontwerp bouwen, eigenlijk altijd met DAF motor uitgerust. Later werden er ook onderdelen van andere merken gebruikt, onder andere IVECO, Mercedes-Benz en Ford Otosan.

GOVA rijdende winkel
GOVA
De Goede en Verhaar bouwden van 1966 tot ergens in de jaren ’90 van die eeuw winkelwagens op basis van Mercedes-Benz techniek.

Greentec Greentruck
Greentec
Ufkes Greentec b.v. maakt in Drachten houtversnipperaars, stobbenfrezen en boomzagen voor het onderhouden en rooien van bomen, voor de professionele markt, vaak onder de merknaam Greentec. Over de Greentruck is helaas niet veel bekend.

Groenewold
Groenewold uit Hoogezand kennen we vooral van de autotransport opbouwen en trailers, tussen 1947 en 1967 bouwde men ook bussen.


GTS (foto dauto.nl)
J. Groenewold Trucks Stadskanaal bouwde van 1972 tot en met 1975 trucks met eigen chassis, Henschel cabines van Lepoix ontwerp en DAF motoren.

GTW-Saurer
Tot truck omgebouwde Saurer bussen.

Hainje HD-8,2/3,7 VV
Hainje
Op 11 november 1907 kocht Bartele Hainje een rijtuig- en wagenmakerij in Heerenveen. In 1922 word voor het eerst een ‘bak’ op een T-Ford chassis gebouwd, de eerste Hainje bus. In 1962 werd het een zusterbedrijf van Werkspoor, waarna het in 1971 onderdeel werd van Stork. Na een overname op 1 januari 1989 door de Berkhof groep gaat men onder de naam van het nieuwe moederbedrijf verder. September 1989 volgt een overname door de VDL-groep, waarna vanaf 2010 de vele merknamen die onder die paraplu vallen voortaan onder de naam VDL verkocht gaan worden. En in 2022, 100 jaar na de eerste bus, zal de laatste bus in Heerenveen gebouwd worden. Het eind van een mooie traditie.

Heemaf
Heemaf was in het begin van de vorige eeuw een groot bedrijf dat trucks voor eigen gebruik met Fafnir motor en veel Franse componenten bouwde. De afkorting staat voor NV Hengelosche Elektrische en Mechanische Apparatenfabriek. Er is 1 exemplaar officieel bekend, gebouwd in 1908, maar waarschijnlijk zijn er meer (verbeterde uitvoeringen) gebouwd.

Hemos onbekend/overig
Hemos
Henk Mosterman richtte in 1957 de machinefabriek Hemos op. Hij startte met uiteenlopende landbouwmachines, waarna hij zich sinds 1970 specialiseerde in machines voor sloot- en bermonderhoud. In 1991 werd zijn zoon, Foppe Mosterman, officieel eigenaar. Het bedrijf dat voor die tijd al eigendom was van Foppe werd in Hemos opgenomen. Hierdoor werden speciaal producten zoals betondumpers toegevoegd aan het portfolio van Hemos. Begin jaren 90 werden ook bosbouw machines ontwikkeld en geproduceerd. Sinds 2002 werkt ook (klein)zoon Pascal Mosterman in het bedrijf te Meppel.

Hencon
De Hencon voertuigen zijn in principe grote stofzuigers, maar wel enigszins met de looks van een truck. Productie begon in 1993 in Ulft.

Hmf 416
HMF
HMF, ook bekend als Hofmans, maakt veegmachines en wagens voor gemeentewerken. In 2006 werd men overgenomen door Tennant, van wie ook de naam werd aangenomen.

Hobri
Hobri is een samenvoegsel van Houweling en Brink. Brink was directeur van de VAM, de firma waarvoor de Hobri truck gemaakt werd in 1975. Er werd een DAF cabine gebruikt voor de 6×6. Er zijn slechts twee trucks onder deze merknaam gebouwd, de opvolgende exemplaren droegen de naam Gi-Ho

Hoek
Willem Adriaan Hoek bouwde in 1907 in Schiedam zijn eerste stoomtruck. In 1913 werd de laatste automobiel gebouwd, een stoombrandspuit. Al deze tijd produceerde men nog wel zuurstof, in 1971 fuseerde men tot Hoek-Loos, wat later over werd genomen door Linde.

Hofmans
Zie HMF

Hogra H7
Hogra
Tussen 1954 en 1958 bouwde Antonie Willem van Hoek, met dank aan het geld van zakenpartner Gravelaar, enkele honderden trucks in Ravenstein. Er werden Steyr en Perkins motoren gebruikt. Hoek werkte voorheen bij Motorkracht en zou later Trabant gaan importeren.

Holland Coach 457/90/PC
Holland Coach (foto Jaco Terlouw)
Onder de merknaam Holland Coach bouwde Verheul van 1954 tot en met 1961 bussen met Leyland chassis en motor.

Holland Saurer
Saurer-importeur Auto-Palace ontwikkelde samen met Hainje een bus, waarvan er tussen 1955 en 1958 93 exemplaren werden gebouwd voor onder andere de RET. Deze werden in Heerenveen gebouwd, wat helemaal niet in Holland ligt.

Hoogstaal verkoopwagen
Hoogstaal
Spijkstaal is in haar historie meerdere keren failliet gegaan. In de jaren ’70 is de Hoogeveense vestiging na zo’n faillissement doorgestart als Hoogstaal. In 2001 zou men op haar beurt zelf failliet gaan, er werd wederom doorgestart, nu onder de naam Dutch-Swiss Trading.

HoverTrack luctor 544
Hovertrack
Hovertrack is een merk van Veldhuizen, men bouwt snelwegvaardige trucks voor landbouw- en bouw-toepassingen met Iveco techniek.


Huiskamp
In 1913 begon Huiskamp in Winterswijk met de bouw van rouwkoetsen. Tegenwoordig worden er nog steeds rouwauto’s gebouwd, die soms onder eigen merk op kenteken staan.


Humbee (foto Paul Bennink)
Willem Boterman startte in 2009 met de productie van een kitcar replica van de Hummer H1 op basis van de Chevrolet Suburban.

Hytruck C12E
Hytruck
Hytruck begon in 2007 met een hybride truck op basis van een Mitsubishi Fuso Canter. Later kwamen er modellen op basis van de DAF LF.

Geen Geen
Hyzon (foto Martin Vonk)
Strikt gezien is Hyzon een Amerikaans merk, maar met sinds 2021 een productielocatie in het oude Newexco pand in Winschoten mag dit ambitieuze merk in dit overzicht niet onvermeld blijven.

Ilpera
Voordat de veegmachines van Koster & van Batenburg in de jaren ’70 RAVO gingen heten, werden ze als Ilpera verkocht. De naam is een samenvoeging van de voornamen van de kinderen van dhr. Koster. Start was in 1964 in Alkmaar.

IMHA
In 1959 bouwde IMHA haar eerste kraan. In 1964 ging het bedrijf over in RAKO.

Intercam 600/35
Intercam
Bij Intercam zijn zes DAF 45’s teruggekeurd naar 3,5 ton zodat ze met B-rijbewijs bestuurd kunnen worden. Cees van Heezik heeft bij zijn exemplaar de cabine vervangen door die van een DAF LF. Alle zes zijn uitgevoerd met een Cummins motor.

International-Scania DKR3
International-Scania
Uit een Tsjechisch Macik chassis, International cabine en motorkap en Scania motor bouwde Martijn van Rooij de DKR3 rallytruck voor Maurik van den Heuvel in diens werkplaats in Uden.

ISLOK
ISLOK (In Samenwerking Ligt Onze Kracht) uit Zwolle maakte van 1947 tot in de jaren ’60 bakbromfietsen.

Ivecon
Door de Iveco-importeur omgebowude trucks voor de Nederlandse markt die niet meer als Iveco op kenteken konden.

iYYo Elektrische Shuttle
iYYo (foto Jaco Terlouw)
Onder de eigen merknaam iYYo verkoopt Easy Go Electric uit China geïmporteerde elektrische voertuigen.

Jaffa
De Jaffa, een product van Smulders & Co., waren er als pompwagens met een 1-cilinder motor die zowel voertuig als pomp aandreef en als dynamowagens voor het leger. Gemeente Utrecht had er 4 in dienst, in 1906 werden er twee door het Nederlandse leger gekocht.

Janson
W.A. Janssens & Zoon bouwde vanaf 1934 in Rotterdam onder de naam Janson driewielers, totdat de Tweede Wereldoorlog het bedrijf in 1940 ruw tot een einde bracht.

J.D.C.
Jules de Ceuster bouwde in 1929 in Breda een Minerva truck om met CLM motor, waar hij importeur van was.

Joskin cargo-track
Joskin
Joskin mag dan een Belgisch merk zijn, de Cargo-Track werd ontworpen en gebouwd door het Nederlandse Veldhuizen. Zie ook Hovertrack.

Jumbo Helmond oplegger
Jumbo
In de jaren ’20 en ’30 van de 20e eeuw bouwde Van der Meulen Anssems naast 2- of 3-tons truck met T-Ford onderdelen, ook trucks van eigen ontwerp onder de naam Jumbo. Het bedrijf bestaat nog steeds, maar bouwt tegenwoordig enkel nog opleggers en aanhangwagens.

KAF 8546
KAF
De KAF trucks zijn omgebouwde DAFs die een eigen typegoedkeuring nodig hadden voor eigen gebruik. Waarschijnlijk zijn er slechts 3 gebouwd. De naam is later veranderd in KTF, vermoedelijk op aandringen van DAF. De naam staat voor Kooij’s Automobiel Fabriek, en later dus voor Kooij’s Truck Fabriek.

Kielstra
De familie Kielstra heeft diverse eigen auto’s gebouwd, waaronder de 446A, een ambulance.

Konings
In 1936 bouwde Konings, tegenwoordig onderdeel van VDL, een truck die bestond uit twee náást elkaar geplakte Ford trucks. Als hij leeg was kon hij dan op één motor rijden. Naar verluidt zijn er enkele exemplaren gebouwd

Kooi Aap meeneemheftruck
Kooi Aap
Eigenlijk zou ik geen heftrucks in dit overzicht zetten, maar deze werden in Vrouwbuurtstermolen gebouwd, mijn thuisregio. Het oude bedrijfspand is nu een cultuurfabriek.

Kromhout V6T
Kromhout
Dit door Daniël Goedkoop opgerichte bedrijf was de eerste truckbouwer van Nederland die meer dan een handjevol trucks bouwde. Dit waren vooral zware trucks met een lange neus. De productie werd in 1958 voortgezet door Verheul, er waren toen in totaal 828 truckchassis door Kromhout gebouwd.

Kromhout-Autocar
De Kromhout-Autocar was een lichte Autocar die door Kromhout in 1938 en 1939 onder eigen naam werd verkocht. Soms wordt het foutief Autocar-Kromhout genoemd.

Kromhout-Van Twist
Kromhout en Van Twist bouwden in 1955 onder deze naam samen een prototype voor een legertruck. DAF kreeg de opdracht, dus het bleef bij één exemplaar.

Kronenburg MAC-11
Kronenburg
Deze Rosenbauer dochter bouwde crashtenders en brandweerauto’s. Na de overname door Saval werd de naam veranderd in Saval-Kronenburg. In de fabriek te Hedel werden later de E-Ones voor de NL vliegvelden gebouwd.

Kronenburg-Rosenbauer
Crashtenders met Kronenburg chassis en Rosenbauer opbouw werden onder deze naam verkocht.

KTF
Zie KAF.

Kusters
Kusters, zoals de meeste Nederlandse autobusfabrikanten tegenwoordig onderdeel van VDL, bouwt al sinds 1921 autobussen.

Mercedes-Benz Vario
Lamboo
Diverse door Lamboo op- en omgebouwde Mercedes-Benz Vario’s stonden als Lamboo op kenteken.

Leffert FM-50
Leffert
Leffert is een merk van Frisian Motors, voor kleine terreinvaardige elektrische voertuigen.

Lely
Toen Lely het Duitse Dechentreiter in 1963 overnam had het ineens onder andere de Agrobil in haar portfolio. In 1970 ging dit bedrijfsonderdeel failliet en nam Fendt de boel over.

Leyland-DAF 95
Leyland-DAF
Na de overname van Leyland door DAF werden diverse in Eindhoven gebouwde DAF modellen onder de naam Leyland-DAF in het Verenigd Koninkrijk verkocht.


Mastenbroek
Ze zijn het bekendst van de freesmachines, maar onder de naam Mastenbroek werden ook rupsdumpers gebouwd.

Mergam 8x6
Mergam (foto via Robert Gerritsma)
Toen van Gorp’s Automobiel Mij Mercedes-Benz 2632AK 6*6 naar 8*6 trucks ombouwde, ontstond Mergam (Mercedes-Benz – Gorp’s Automobiel Mij), bedoeld als kipperchassis. In 1983 introduceerde Mercedes zelf een vierasser, en werd Mergam overbodig.

MK
Zie Motorkracht.

Miniprotruck MPT450
Miniprotruck
Eyck Willemse bouwt samen met zijn zoon de Mini Pro Truck, voor offroad race competities.


Moetete (foto dauto.nl)
De Moetete was zowel met 1200 als 1300 cc motor leverbaar. Het was de Surinaamse versie van de General Motors BTV en vanaf 1973 in productie. Omdat Suriname toen nog een Nederlandse kolonie was heb ik dit merk voor de volledigheid in dit overzicht opgenomen.

Motorkracht
MK is min of meer opgevolgd door Hogra toen het door interne strubbelingen tot een eind kwam. Tot in de jaren ’80 schijnen in Spanje Magirus-Deutz trucks onder deze naam verkocht te zijn. MK is de afkorting van Motorkracht, beide merknamen werden gebruikt. De productie begon in 1953 in Hoogeveen.

MTC
Zie Munsters.

Mulder ijzeren hond
Mulder (foto Jaco Terlouw)
Mulder was één van de Nederlandse fabrikanten van ijzeren honden.

Munsters vouwkraan
Munsters
De firma Munsters bouwt zelfrijdende vouwkranen in Erp. In 1999 veranderde de naam naar MTC.

Musketier
GMC met Perkins diesel of Ford V8.

NAF
Onder de naam NAF ( Nieuwerkerkse Auto Fabriek) verkocht Van Vliet sterk door hen omgebouwde legertrucks voor de (met name Afrikaanse) civiele markt.

NEBIM Volvo F616
NEBIM
Net als Beers en BIN was ook NEBIM een ombouwende importeur, in hun geval van Volvo. De afkorting staat voor Nederlandse Bedrijfswagen Import Maatschappij. Het bestaat nog steeds, nu als Volvo en Renault dealer in Nederlands Limburg en een deel van Vlaanderen.

NEKAF M38A1
NEKAF
De Nederlandsche Kaiser-Frazer Fabrieken NV (Nekaf) assembleerde vanaf 1948 auto’s in Rotterdam. In de jaren ’50 werden 4.000 stuks van de Willys M38A1 in licentie gebouwd voor het Nederlandse leger.

Nelcon havenkraan
Nelcon
In 1980 wordt Conrad Stork aan Grootint verkocht, die het samenvoegt met Nellen. Zo ontstaat Nelcon. In 2011 wordt het bedrijf aan Kalmar verkocht.

Nellen N-115-I
Nellen (foto Jaco Terlouw)
Nellen wordt in 1911 opgericht als technisch bureau voor het berekenen en uitvoeren van staalconstructies. In 1943 start de productie van Nelson mobiele kranen na verhuizing naar de Sluisjesdijk in Rotterdam.

Nelson
Zie Nellen.

Nemo
N.J. Kollewijn en M.L. van Ameringen bouwden in Utrecht van 1947 tot en met 1950 een Tempo-achtige driewieler. Door gebrek aan financiën heeft het bedrijf maar kort bestaan. De naam Nemo staat voor Nederlandse Motorrijtuigfabriek.

Netam-L.car
Er zijn in 1941 en 1942 slechts enkele electrische Netam truckjes gebouwd, waarvan 1 voor Bijenkorf bestemd was.

Netras City
Netras
Een Netras is een Renault Master aandrijfkop met daarachter een U-vormig chassis waartussen de containers geladen worden. Het is dus meer een logistiek systeem dan een vrachtwagen in de traditionele zin van het woord. Ondanks de vele innovatieprijzen die dit bedrijf kreeg, blijkt de markt voor dit soort voertuigen erg klein te zijn, en raakte het in de financiële moeilijkheden, waarop Coxx de Netras lijn heeft opgenomen in haar eigen programma, aanvankelijk nog wel onder de Netras naam.

Neva
Na een mislukt experiment met personenwagenbouw schakelde men over op ijzeren honden en elektrische truckjes. In 1970 rolde de laatste daarvan uit de poorten van de fabriek.

Nimos onkruidborstel
Nimos
Nimos uit Rheden bouwt sinds begin jaren ’80 voertuigjes voor hoveniers, voornamelijk onkruidborstels.

Nippon
In het Limburgs Dagblad van 30 november 1963 stond dat Nippon (importeur van Prince uit Japan) een 2-tons truck zou gaan bouwen.

Omnia
Waarschijnlijk zijn er voor het faillisement in 1911 slechts enkele exemplaren gebouwd, misschien zelfs geen een.

Omnibus Trading Sunrider
Omnibus Trading
Sinds 1995 bouwt Guus Verachtert met zijn bedrijf kleine bussen in Den Bosch. Bijzonder zijn de cabriobussen.

Ploeger Meerdere
Ploeger (foto Martijn Manrho)
Ploeger nam een deel van de Limburgse productie van Challenger over.

QUICC!
Op de autosalon van Parijs van 2008 presenteerde DuraCar de QUICC! DiVa elektrische bestelwagen.

RAKO
Rademakers-Koopman bouwde mobiele kranen met DAF motoren en veel dump componenten. Ze schijnen overgenomen te zijn door Nooteboom.

Ram onbekend/overig
R.A.M. (foto René Boot)
R.A. Mimiasie bouwde al jaren REO legertrucks om, en in 1967 ging dat verder onder eigen merk in verband met de typegoedkeuring. Later werden ook onderdelen, zoals cabines en motoren, van DAF, Saviem en vooral MAN gebruikt. Toen men officieel MAN dealer werd, liep de productie van de eigen trucks snel terug, tot er in 1982 helemaal mee gestopt werd.

RAVO 5-serie
RAVO
Toen dhr. Van Raaij bij Ilpera kwam, werd de naam veranderd in Ravo, wat staat voor Van Raaij Voertuigen BV. Men bouwt veegmachines, meestal met IVECO motor. Ravo is een dochter van de Federal Signal Group.

Recoda
Omgebouwde REO.

Remetz
Remetz startte in 1995 met het verlengen van Mercedes-Benz E-klasses tot limousine.

Rengocar Optima
Rengocar
Rengocar kun je zien als de opvolger van Spijkstaal op het gebied van de winkelwagens, en is dan ook de marktleider in dit segment in Nederland.

Reomie
Reomie bouwde in de jaren ’50 al REO M-trucks om in Ooij.

Saurer-Spyker
In de jaren vóór en tijdens de Eerste Wereldoorlog importeerde Spyker Saurer vrachtwagenchassis naar Nederland, en verkocht dat onder de naam Saurer-Spyker als aanvulling op haar personenwagengamma. Doordat zowel Nederland als Zwitserland in deze oorlog neutraal waren bleef de import ook tijdens die jaren gewoon doorgaan. Het ‘merk’ werd vanzelfsprekend alleen in Nederland verkocht. In 1918 ging Spyker zelf truckchassis bouwen, en werd gestopt met de import van Saurer.


SAVAL-Kronenburg
Toen Kronenburg in 1975 werd overgenomen door SAVAL werden de crashtenders tot en met 1991 onder deze naam verkocht.

Scania R580
Scania
Sinds 1964 worden er in Zwolle trucks naar Zweeds ontwerp gebouwd, vanaf 1969 onder de naam Scania.

Scania-Hino 124
Scania-Hino (foto Marco Havers)
In Japan worden Scania trucks onder de naam Scania-Hino verkocht, deze zijn in Zwolle gebouwd.

Scania-KIA 124
Scania-KIA
In Zuid-Korea werden Scania’s onder de naam Scania-KIA verkocht, deze werden in Zwolle gebouwd. Een handje vol P124’s is na een geannuleerde order in Nederland gebleven. De KIA logo’s werden er voor verkoop afgehaald, maar ze bleven herkenbaar aan de typisch Koreaanse gekleurde lampjes in de zonneklep.

Scania-Vabis L76
Scania-Vabis
In 1964 opende het Zweedse Scania-Vabis een fabriek in Zwolle. In 1969 werd, na een fusie met SAAB, de naam veranderd naar Scania.

Seddon-Van Twist
De Seddon-Van Twist trucks waren door Van Twist geïmporteerde en aangepaste Seddons voor de Nederlandse vervoerders. Het merk werd van 1948 tot en met 1965 gevoerd.


Selvo (Foto Green World Mobility)
Sinds 2020 importeert Green World Mobility elektrische bestelwagens van LVTong en verkoopt die onder de merknaam Selvo op de Nederlandse markt.

Seval eCargo
Seval
Sinds 2019 verkoopt Burgers carrosserie de Cenntro onder de naam Seval eCargo.

Simplex
De bedrijfswagens uit de fabriek van C.H. Bingham waren lichte trucks op personenwagenbasis. Simplex is tegenwoordig vooral bekend van zijn fietsen, het zal dan ook weinig mensen verbazen dat het bedrijf is overgenomen door Gazelle.

Smit Orion Grand Luxe
Smit
Bijna iedere Nederlandse voertuigliefhebber kent de bussen van Smit uit Joure, dat ze echter ook winkelwagens gebouwd hebben is minder bekend. Deze hadden een chassis van DRAKO uit Sneek, en veel onderdelen, zoals de motor en assen, van de Citroën HY.

DAF TB160
Smit
Smit uit Appingedam bouwde tussen 1935 en 1967 bussen, veelal voor Groninger klanten.

Soios Sunshuttle
Soios (foto Dick Tijken)
In 2004 begon Soios in Venlo met de bouw van voertuigen op zonne-energie.

Soons folder
Soons (scan Frans Kuijpers)
Eind jaren ’60/begin jaren ’70 bouwde Soons zelfrijdende winkelwagens.

Spierings SK597-AT4
Spierings
De heer Spierings werkte bij Munsters, en had een idee om de mobiele vouwkranen te verbeteren. Munsters wilde dit idee niet uitvoeren, dus de heer Spierings heeft de kraan zelf gebouwd. het idee was blijkbaar erg goed, want tegenwoordig is het bedrijf uit Oss de grootste mobiele vouwkraanfabrikant van Europa.

Spierings
Arn. J. Spierings was geen erkend constructeur, maar bouwde in 1966 in Tilburg toch een truck met DAF onderdelen, in samenwerking met GINAF.

Spijkstaal Binkie
Spijkstaal
De bekende winkelwagens bouwt Spijkstaal niet meer, deze is doorontwikkeld door Rengocar, maar men bouwt tot op de dag van vandaag nog steeds compacte electrotrucks, die vooral bij reinigingsdiensten erg populair zijn.

Spyker 18 pk
Spyker
De Amsterdamse bouwer van de Gouden Koets bouwde niet alleen luxe personenwagens, maar ook dynamowagens, en lichte vrachtwagens, en na 1918 zelfs zware vrachtwagens. In 1925 ging het door Hendrik-Jan en Jacobus Spijker opgerichte bedrijf failliet.

Spyker-Mathis
Onder de naam Spyker-Mathis verkocht Spyker een goedkoper alternatief voor haar eigen dure producten, op de merknaam identiek aan het Franse voorbeeld. Er is ook minstens één bestelversie gebouwd, deze deed dienst bij de KLM.

Iveco Strator
Strator
Op de bedrijfswagenRAI van 2012 hadden de fabrikanten een maximale standruimte. Om toch meer ruimte te creëren werd de door CFG gebouwde Iveco Strator (TORpedo versie van de Iveco STRAlis) spontaan tot eigen merk uitgeroepen.

STV
Volvo en Terberg ontwikkelden samen een DROPS-prototype, maar helaas voor STV koos Defensie voor de Scania, zodat er nooit een productieversie is gekomen. Volvo was voor 51% eigenaar van deze joint venture, Terberg voor 49%.

SYS
Schiedamsche Yzer- en Staalbewerking bouwde op Ford basis tussen 1928 en 1930 enkele prototypen voor het leger, met een balancerende tandemas. Later werd het bedrijf Netam.

Te Brink
Jan te Brink en M. J. van Roode hebben in 1982 te Leimuiden twee dumpers gebouwd uit (voornamelijk) Faun onderdelen voor eigen gebruik. Omdat ze nooit van het eigen terrein af kwamen, was een kenteken niet nodig.

Ten Cate
Het Twentse Ten Cate bouwde vanaf 1935 tot in Almelo waarschijnlijk zo’n 150 trucks, zowel frontstuur als normaalstuur. Ze zijn in 1947 gestopt met de productie van vrachtwagens, omdat ze zich gingen richten op de productie van getrokken materieel en tankopbouwen. Voor de Tweede Wereldoorlog werden er Deutz motoren gebruikt, na 1945 gebruikte men die van White.

Terberg FL2000
Terberg
Binnen de Terberg groep zijn er twee firma’s die aangemerkt kunnen worden als Nederlandse vrachtwagenfabriek (men is ook moederbedrijf van Dennis in Groot-Brittannië). Het bedrijf uit Benschop kent iedereen wel, in Nederland vooral van de zware kippers, maar in het buitenland door de terminal trekkers, waarvan Terberg claimt deze uitgevonden te hebben.


Terberg Techniek
Het minder bekende zusje is Terberg Techniek uit IJsselstein, die chassis voor waterwerpers en crashtenders bouwt, smalspoortrucks ontwikkeld heeft en Volvo’s ombouwt.

Terberg/Zagro RR222
Terberg/Zagro
De Terberg/Zagro is een samenwerking tussen Terberg Benschop, die het wegdeel levert, en Zagro uit Bad Rappenau in Duitsland, die het spoorgebeuren voor haar rekening neemt. Zo ontstaat een rangeervoertuig wat zowel over de weg als over rails kan rijden, wat sinds 2010 in productie is.

Terra Gator 2104
Terra Gator
De Terra Gators voor de Europese markt werden in Horst gebouwd. Via Challenger is dit Ploeger geworden.

Transport Mij. Holland
Transport Mij. Holland maakte in 1899 en 1900 een tiental elektrische bestelwagentjes voor de PTT in Amsterdam. Ze vertoonden echter veel gebreken, het experiment werd derhalve gestopt.

UCM
Uiterwijk’s Carrierbedrijf Meppel bouwde van de jaren ’30 tot en met de jaren ’60 driewielige bakbrommers.

Van der Lely
Naast onder andere brommobielen en een geflopte auto, bouwde Van der Lely tot in de jaren ’70 bakbromfietsen.

Van der Linden
Transportbedrijf Jonk en smid J. van der Linden uit Purmerend bouwden enkele trucks voor eigen gebruik. Deze werden Republic en Kromhout genoemd in verband met de motor, Van der Linden is dus geen officiele merknaam. De trucks werden gebouwd tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Van Gemert
Van Gemert uit Asten bouwde in 2002 betondumpers voor in tunnels, speciaal voor Cobeton.

Van Ginkel
Zie GINAF

Van Ginkel Trucks
Zie VGT

Van Keulen
De Van Keulen torpedotrucks hadden een Mack chassis, motorkap en spatborden van Kromhout, en Gardner motor. Het frontstuurmodel was op basis van een Maudslay dumpchassis. Toen men in 1953 Scania-Vabis dealer werd, stopte men met het bouwen van de eigen trucks. Veel later is het bedrijf opgeslokt door de Beers organisatie.

Van Rooijen Odyssee
Van Rooijen
In 1980 werd busfabrikant Van Rooijen uit Montfoort door Den Oudsten over genomen, maar men bleef eerst nog onder eigen naam verder bouwen.

Van Twist
De Van Twist trucks waren gebaseerd op Seddon. Het bedrijf was ook wel bekend onder de naam Van Twist Diesel.

Van Waarde RVW 6000
Van Waarde (foto Dick Tijken)
Janus van Waarde was SRV-man in Zeeland, hij bouwde zijn eigen auto al om voor meer gebruikersgemak, dat is uitgelopen in een handel en bouw in verkoopwagens.

VDL Citea
VDL
Nadat Van der Leegte zo ongeveer de hele Nederlandse busindustrie had gekocht, zijn ze hun eigen naam er maar op gaan plakken.

VDL Berkhof Ambassador
VDL Berkhof
Voordat de naam Berkhof helemaal kwam te vervallen is deze tussenvorm nog tijdelijk gebruikt.

VDL Bova Futura Classic
VDL BOVA
Voordat de naam BOVA helemaal kwam te vervallen is deze tussenvorm nog tijdelijk gebruikt.

Veenhuis Sprinter
Veenhuis (foto Wim Schuitema)
In samenwerking met Terberg, maar ook op eigen kracht zijn enkele dumpers door Veenhuis gebouwd. De Sprinter was een voertuig voor mesttransport met Mercedes-Benz techniek.

Veldhuizen
Zie Hovertrack.

Verheul T5 SHF
Verheul (foto Jaco Terlouw)
Verheul was gevestigd in Waddinxveen, waar het opgericht was door Dirk Verheul. In 1958 nam men de productie van Kromhout over, in 1963 besloot moederbedrijf AEC (Leyland) dat Verheul zich moest concentreren op de bussen, waar ze ook het bekendst van zijn. Naast trucks en bussen werden er ook carrosserieën en één personenwagen gebouwd. Later is de fabriek in vlammen op gegaan en ging men ook niet meer verder met de bouw van bussen. Er zijn naar alle waarschijnlijkheid slechts 91 Verheul trucks gebouwd.

VGT OWL-270C 2
VGT
Een truck op basis van DAF CF techniek met optimaal zicht rondom. Helaas is het door het faillissement van Van Ginkel Trucks bij slechts één exemplaar gebleven.


Virto (foto M-Products)
M-products heeft een driewielig voertuig ontwikkeld wat onder de merknaam Virto verkocht wordt. De versie met bakje kun je als bedrijfswagen zien. Ze worden sinds 2016 in Wateringen gebouwd.

Vredo VT 3936
Vredo
Vredo, wat staat voor De Vree Dodewaard bouwt (naast vele andere dingen) dumpers en trekker/opleggercombinaties met name voor landbouw.

Werklust onbekend/overig
Werklust (advertentie gescand door Jan Clevering)
Naast de overbekende wielladers heeft Werklust ook een tijdje dumpers gebouwd. Verder werd in 1974 een containertruck met eigen aandrijfkop en Motor Panels cabine geconstrueerd.

WFK
Dit Deventer bedrijf bouwde in de jaren ’50 ijzeren honden, naar eigen zeggen met zelf ontwikkelde motoren.

Wienen
De Wienen trucks waren speciale trucks op basis van Tatra, maar met Deutz motor en magirus-Deutz cabine.

Wilton-Feyenoord
Scheepswerf Wilton-Feyenoord bouwde in 1934 op Krupp basis enkele pantserwagens.

WMI
In 1938 is één WMI gebouwd, een bestelwagentje voor eigen gebruik met ILO-motor.


WVT
Op de bedrijfswagenRAI van 2012 hadden de fabrikanten een maximale standruimte. Om toch meer ruimte te creëren werd WVT spontaan tot eigen merk uitgeroepen. Wierda is een erkende ombouwer dus de door Wierda Voertuig Techniek (om)gebouwde voertuigen staan normaal als MAN op kenteken.


ZABO
Zwijndrechtse Autobus- Onderneming ging van vervoersbedrijf naar busbouwer.

Zwaans logo
Zwaans
Zwaans bouwde zelf enkele kraancarriers voor een Kato opbouw.

Zwalve
Trailerbouwer Zwalve bouwde begin jaren ’50 rond de dertig driewielige bestelwagens.

2getthere ParkShuttle
2getthere (persfoto)
Nederlands eerste zelfrijdende systeem, de Parkshuttle naar bedrijventerrein Rivium in Capelle aan den IJssel, wordt ook wel de Capelse Parkshuttle genoemd. Hij werd in 1999 geopend, met zelfrijdende voertuigen van het Utrechtse 2getthere. Het is een dochterbedrijf van ZF.

Daarmee komt de teller dus op 221 Nederlandse bedrijfswagenmerken. Wie vult aan?

Bronnen:
truckfan.nl/
dauto.nl door Jan Clevering
Historisch overzicht van de Nederlandse Automobiel-industrie door Martin Wallast
Websites fabrikanten.
Diverse Wikipedia artikelen over de fabrikanten in kwestie
taxipro.nl
buzzybeeforum.nl
Elmars Vrachtauto Encyclopedie door Halwart Schrader en Jan P. Norbye, vertaald en aangevuld door Martin Wallast.
LinkedIn-pagina’s van mensen achter de bedrijven.
De Stentor
Conam
Transmobiel

NET ZO INTERESSANT

15 Comments

  1. JR de Vreeze 1 mei 2021 Reply
  2. Wietze Koopmans 1 mei 2021 Reply
  3. Jan Clevering 2 mei 2021 Reply
  4. Jan Clevering 2 mei 2021 Reply
  5. Jan Clevering 2 mei 2021 Reply
  6. Jan Clevering 3 mei 2021 Reply
  7. Jan Clevering 3 mei 2021 Reply
  8. Jan Clevering 3 mei 2021 Reply
  9. Jan Clevering 3 mei 2021 Reply
  10. Jan Clevering 3 mei 2021 Reply
  11. Jan Clevering 3 mei 2021 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *